ID check afgewezen [afgeschermd BSN]

• Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Beste forumbezoekers,

Puur uit interesse zou ik graag willen vernemen of er meer mensen zijn van wie de ID check afgewezen is nadat zij hun BSN afgeschermd hebben op de verstrekte kopie van hun ID.

Vandaag is mijn ID check afgewezen na een lange ticket-uitwisseling m.b.t. de kopie van mijn ID. Naar mijn mening hoeft het BSN niet zichtbaar te zijn op de kopie omdat deze informatie van geen enkele meerwaarde is voor PokerStrategy.com. Zij hebben niet de middelen of de bevoegdheid om dit nummer ergens te controleren.

Eén van de hoofdredenen dat ik mijn BSN niet wou verstrekken is de discutabele aard van de Privacy Policy.

Met name de volgende 2 punten:

Punt 9: "For that reason, we ask you to review the Privacy Policy regularly, because we may update it from time to time. If we change our Privacy Policy, we will post the changes on this page."

Dit is in strijd met de Nederlandse Privacy wetgeving. In Nederland is het niet toegestaan om de Privacy Policy aan te passen zonder de cliënt hiervan op de hoogte te stellen en hiermee akkoord te laten gaan. Helaas is hier (grotendeels) de wetgeving van Gibraltar van toepassing en hier ben ik niet bekend mee. In theorie zou PokerStrategy.com zomaar kunnen besluiten de Privacy Policy aan te passen om mijn gegevens door te verkopen. Kijk ik dan één dag later op de Privacy Policy van PokerStrategy, jammer dan. Te laat.

Punt 11: Men garandeert helemaal niets m.b.t. de kwaliteit van de beveiliging en opslag van mijn persoonsgegevens. Database gehackt? Niet de schuld van PokerStrategy. Hardware gestolen met daarop de persoonsgegevens? Niet de schuld van PokerStrategy. Dat in combinatie met punt 11.2 waarin vrijwel elke aansprakelijkheid van de hand gedaan wordt is iets teveel van het goede.

Voor mij was het het niet waard om voor $ 50,- het risico te lopen dat ooit (ik vertrouw de huidige PokerStrategy staff volledig, maar dat is geen garantie voor de toekomst) mijn identiteit verkocht wordt.

Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn met deze ervaring.
  • 46 antwoorden
    • Nivlem
      Nivlem
      Bronze
      Hey Pstrats,

Ik heb je ticket beantwoord, maar misschien zijn er mensen op het forum die hun ervaringen willen delen.

Wanneer de T&C aangepast zou worden, is dit enkel voor gebeurtenissen na de verandering geldig. Jij zou nog steeds onder de huidige T&C vallen.

Mvg,
      Melvin
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Mooi verhaal :)
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Beste Melvin,

Ik heb je ticket ontvangen. Dank hiervoor.

Laat me duidelijk zijn. Ik heb het volste vertrouwen in de staff en PokerStrategy op zich. Jullie staan goed bekend en er zijn weinig tot geen goed onderbouwde negatieve verhalen te vinden op internet m.b.t. deze website.

Ik vind het alleen zeer jammer dat ik enthousiast gemaakt wordt met een welkomstbonus van $50,- om deze vervolgens niet te mogen ontvangen. Dit enkel en alleen omdat ik niet bereid ben mijn BSN af te staan. Een stukje persoonlijke informatie wat, naar mijn mening, geen enkele meerwaarde heeft voor PS. Ik kan nergens op deze site vinden dat het BSN gecontroleerd kan en mag worden door PS.

Wat betreft aanpassingen van de Privacy Policy: Punt 9 bevat "...you agree to the terms of this Privacy Policy and any updates...". Nergens wordt specifiek vermeld dat eventuele aanpassingen niet van toepassing zijn op reeds verstrekte persoonsgegevens. Dit vind ik persoonlijk nogal een grijs gebied.

Ik kom dan tot de volgende afweging:

Enerzijds :
      • Een BSN moeten verstrekken wat totaal irrelevant is, geen meerwaarde heeft voor de te verstrekken dienstverlening en waaraan toch altijd het risico kleeft dat het, al dan niet per ongeluk of door overmacht, bij de verkeerde personen terecht komt.
      • Een ToC waar door de gekozen bewoordingen erg veel ruimte overblijft om de regels op verschillende manieren te interpreteren.
      • Een Privacy Policy welke weinig echte garanties geeft en vrijwel iedere aansprakelijkheid afwijst.
      • De Gibraltarese wet welke voor mij (en waarschijnlijk met mij 99,9% van de Nederlandse bevolking) onbekend is en waar de ToC en PP onder vallen.

Anderzijds:
      • $50,- start kapitaal.

Gezien de vele waarschuwingen (en verhalen van misbruik van het BSN) op het internet en de recent aangewakkerde discussie rond de vele instanties welke onnodig om een BSN vragen, zou ik jullie willen vragen het beleid nog eens onder de loep te nemen en eventueel te herzien.

Indien het verstrekken van een BSN verplicht blijft is het misschien een idee om dit duidelijker te vermelden bij de aanmeldingsprocedure. Iets in de trant van:

"Indien u in aanmerking wenst te komen voor het $50,- startkapitaal houdt u er dan rekening mee dat wij een ID check uit kunnen voeren om uw identiteit vast te stellen. Tijdens deze check verzoeken wij u niet alleen uw naam, adres en geboortedatum te overleggen, ook uw documentnummer en Burgerservicenummer zullen geregistreerd worden. Wij gebruiken deze gegevens om....". "Tevens willen wij u erop attenderen dat, indien de ID check afgekeurd wordt, u over het algemeen GEEN nieuw account bij de door u gekozen pokerroom aan zult kunnen maken. Hiermee vervalt dus de mogelijkheid om bij deze pokerroom gebruik te maken van eventuele acties van andere websites."

Waarschijnlijk zal ik alsnog bij de via PokerStrategy aangemelde pokerroom gaan spelen. Ik kan de content van deze website zeer waarderen en vind het dan ook prima dat PokerStrategy in ruil hiervoor inkomsten creëert uit mijn hopelijk succesvolle pokercarrière. Helaas zal ik hier nu zelf een deposit voor moeten doen. Zoals mijn ouders vroeger wel eens zeiden: "Ik ben niet boos, ik ben alleen heel erg teleurgesteld...." :D

They who are about to deposit salute you!
    • Nordin
      Nordin
      Bronze
      Beste Pstrats,

Bedankt voor je suggesties. Zelf hebben wij als CM's niet genoeg juridische kennis om er uitgebreid (en zinnig) op in te gaan, zonder fouten te maken.

Wij zullen je opmerkingen daarom doorgeven aan ons legal department. Hopelijk kunnen zij wat meer verduidelijken.

Mvg,
      Nordin
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      een van de eerste constructieve posts in dit soort , en ik vind dat je zeker een punt hebt , al zullen er ook vast redenen zijn voor het verhaal zoals pokerstrategy het ziet :)
      maar respect dat je een solide post maakt die je mening over het probleem geeft , en ook besluit dat ook zonder het startkapitaal deze site de moeite is :)
      dat is het namelijk zeker :)
      met zo een constructieve houding kom je vast ook ver , dus , welkom en tot ergens op het forum :)
    • Joris1973
      Joris1973
      Bronze
      Ben ik het helemaal mee eens yoshiwa.
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Wat ik vind is het volgende:

De id-check is belangrijk omdat anders fraude kan worden gepleegd.
      Echter... een afwijzing is "final" en dat vind ik niet netjes... je kan deze niet ongedaan maken.

ander punt:

ALS id-check heeft plaatsgevonden vind ik dat deze informatie DIRECT vernietigd moet worden en deze niet opgeslagen mag worden. Ik heb het dan voornamelijk om paspoort-gegevens etc en NIET over mailadressen.

Volgens mij mogen deze gegevens uberhaubt niet langer dan een half jaar opgeslagen worden (volgens nederlandse wetgeving) maar kan het mis hebben.
    • Haassje
      Haassje
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door m4cs3th
      Wat ik vind is het volgende:

De id-check is belangrijk omdat anders fraude kan worden gepleegd.
      Echter... een afwijzing is "final" en dat vind ik niet netjes... je kan deze niet ongedaan maken.

ander punt:

ALS id-check heeft plaatsgevonden vind ik dat deze informatie DIRECT vernietigd moet worden en deze niet opgeslagen mag worden. Ik heb het dan voornamelijk om paspoort-gegevens etc en NIET over mailadressen.

Volgens mij mogen deze gegevens uberhaubt niet langer dan een half jaar opgeslagen worden (volgens nederlandse wetgeving) maar kan het mis hebben.
      Lol, Pokerstrategy zit niet voor niets op Gibraltar.
    • Frisekea
      Frisekea
      Bronze
      Ik vertrouw het ook niet, heb zelf geen ID-check hoeven te doen, toen waren de regels blijkbaar iets minder streng. Maar goed, heb het startkapitaaltje op FullTilt, waar ik dus weinig meer in heb. Ik zou zeggen: deposit gewoon iets van 20 of 50 dollar / euro en ga daar lekker rustig mee spelen. Niet tilten, goed je geduld bewaren dan kan je wel een leuk bankroll opbouwen.
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Oorspronkelijk gepost door Haassje
      Het feit dat PokerStrategy.com in Gibraltar zit heeft te maken met de regulering en de goede omstandigheden voor e-gaming en financial businesses. Daardoor is er in Gibraltar veel kennis en ervaring op dit gebied.

Ook hier dienen we ons echter te houden aan privacy wetgeving op het gebied van persoonsgegevens. Hoe deze wetgeving precies in elkaar zit weten wij als CM's echter ook niet precies (niet echt ons "vakgebied"). Bovendien kunnen CM's deze ID-gegevens ook niet inzien, aangezien de controle door een speciale afdeling wordt uitgevoerd.

Zoals Seth al aangaf, is het doel van de ID-check het voorkomen van fraude, omdat we iedereen de kans willen geven om te starten met een startkapitaal. Helaas zijn er ook mensen die daar misbruik van proberen te maken.

Niemand is echter verplicht om het startkapitaal aan te vragen en iedereen kan gewoon voor zijn status spelen met een eigen storting. Hou er wel rekening mee dat je vaak bij je eerste uitbetaling ook bij de pokerroom vaak een controle krijgt om je account te beveiligen en ter voorkoming van fraude op de pokerroom.
    • Haassje
      Haassje
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Lanfear81
      Het feit dat PokerStrategy.com in Gibraltar zit heeft te maken met de regulering en de goede omstandigheden voor e-gaming en financial businesses. Daardoor is er in Gibraltar veel kennis en ervaring op dit gebied.
      Niet vanwege het mooie weer dus :P
      Ik denk dat de voornaamste voordelen toch wel te maken hebben met enorme belastingvoordelen, (Gibraltar blijft belastingparadijs) en met het feit dat Gibraltar juridisch gezien wat betreft consumentenbescherming, privacybescherming enz gewoon mijlenver achterloopt op het Europese vaste land.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      het feit dat Gibraltar juridisch gezien wat betreft consumentenbescherming, privacybescherming enz gewoon mijlenver achterloopt op het Europese vaste land.
      Dat is absoluut niet waar. Als privacy-/consumentenbescherming achter zou lopen op Europa, dan zouden we hier niet de hoogste dichtheid aan miljonairs in Gibraltar hebben.
      Privacy staat bij ons voorop - we doen er alles aan om de privacy van onze gebruikers te beschermen. We verwijderen prive-documenten dan ook zodra ze goedgekeurd zijn. Bovendien kan niemand bij deze gegevens, behalve onze fraude-preventie afdeling. Je gegevens zijn hier meer dan veilig.

Er zijn 3 redenen waarom wij in Gibraltar zitten:

1) Het stabiele politieke klimaat
      Aangezien we geen operator zijn, zouden we ons prima in Nederland of een ander land kunnen vestigen. Echter is het politieke klimaat in Gibraltar een heel stuk stabieler aangezien gaming de grootste vorm van inkomen is voor de overheid. In tegenstelling tot bijv. de Amerikaanse overheid, is het dan ook bijzonder onwaarschijnlijk dat Gibraltar ooit dergelijke dienstverlening zal verbieden.

2) De hoeveelheid gaming bedrijven next door
      Van origine werkten wij erg nauw samen met Party Gaming. Toen onze CEO Korn hen jaren geleden vroeg waar hij zich het beste kon vestigen, werd hem Gibraltar aangeraden. Aangezien veel gaming bedrijven zich in Gibraltar hebben gevestigd (888, William Hill, Party Gaming, BWIN, etc), is het voor ons een stuk gemakkelijker om met partners te praten.

3) Belasting voordeel
      Gibraltar is redelijk voordelig qua belasting, echter is dit maar een kleine reden voor ons. Aangezien Gibraltar geen Londen is, hebben we echter ook aanzienlijk meer moeite met het aantrekken van top-talent. Vandaar dat we vaak ook betere condities voor onze medewerkers bieden. Het een weegt tegen het andere op.
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Om deze discussie relevant te houden heb ik eens na zitten denken.

Probleem:
      Ik wil mijn BSN niet doorgeven vanwege privacy redenen. Ik zou nu uit kunnen wijden over het hoe en waarom en de risico's van het verstrekken van het BSN en een volledig zichtbare kopie van een identiteitsbewijs, maar dat doet nu even niet ter zake.

Achterliggende gedachte:
      • Ik zie niet in waarom ik het zou moeten verstrekken. Als mijn afbeeldingen direct vernietigd worden na het uitvoeren van de ID-check (zoals aangegeven wordt op de website) is mijn kopie blijkbaar niet bedoelt als potentiële bewijslast bij toekomstige kwesties. Zichtbaar BSN dus niet relevant.
      • PokerStrategy heeft geen mogelijkheden/bevoegdheden om mijn BSN te controleren. (Als dit wel het geval is, zou dit zeer zorgwekkend zijn.) Zichtbaar BSN dus niet relevant.

Standpunt van PokerStrategy:
      Vanwege de fraudegevoeligheid en misbruik welke er in het verleden gemaakt is van het $50,- startkapitaal wensen wij de identiteit van onze gebruikers te controleren. Volkomen begrijpelijk.

Huidige methode:
      Een volledig zichtbare (m.u.v. handtekening) kopie van een ID i.c.m. een bewijs van adres. Mijns inziens is dit buitenproportioneel en zeker niet waterdicht. Iemand die handig is met Photoshop zal deze check hoogstwaarschijnlijk kunnen manipuleren.

Suggestie - De ID-check KIT

Na de situatie eens overdacht te hebben kom ik tot de volgende suggestie. Maak een 'ID-check kit' en bied mensen de mogelijkheid om zich via de huidige methode of de ID-check kit te indentificeren.

Wat houdt de ID-check kit concreet in:

- Men vult zijn/haar gegevens in op de website.
      - Men kiest voor de optie om zijn/haar identiteit te verifiëren middels de ID-check kit.
      - PokerStrategy stuurt een brief naar de nieuwe gebruiker met daarin een tweetal items.
      1. Een speciale, klein formaat sticker met daarop een unieke code. Deze sticker kan gebruikt worden om het BSN op de ID (deels) af te plakken.
      2. Een brief met daarop een klein bedrag wat de desbetreffende gebruiker over dient te maken naar een rekening van PokerStrategy. Dit bedrag dient overgemaakt te worden vanaf een rekening welke op naam van de gebruiker staat, zodat de afzender bij PokerStrategy gecontroleerd kan worden. Dit bedrag zou variabel kunnen zijn (bijvoorbeeld alles tussen 30 en 50 cent) als extra veliligheidscheck, maar waarschijnlijk is dit overbodig. Bij een vast bedrag zou bijvoorbeeld voor de verzendkosten van de ID-check kit gekozen kunnen worden.

Voordelen van deze oplossing:

- Mijn privacy blijft beter beveiligd.

- PokerStrategy heeft de zekerheid dat:
      1. De persoon in kwestie toegang heeft tot de post op het desbetreffende adres (adrescheck).
      2. De persoon in kwestie de scan/foto van het ID gemaakt heeft na aanmelding bij PokerStrategy.com (extra zekerheid).
      3. De persoon in kwestie toegang heeft tot een rekening welke op zijn of haar naam staat.
      Resultaat: Een blije gebruiker en een check welke, naar mijn mening, PokerStrategy meer zekerheid biedt dan de huidige methode. Win win situatie.
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      lijkt me prima , behalve dat de rekeningverificatie zal zorgen dat veel mensen afknappen omdat de stap te groot wordt.
      het is logischer dat ps een bedrag ter grootte van enkele centen stort op de rekening , en dit bedrag ter verificatie opvraagt :)
      het hele non-deposit gedachtengoed blijft zo behouden :)
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      He yoshiwa,

Ik heb dit overwogen en hier ging in eerste instantie ook mijn voorkeur naar uit. Natuurlijk is dat te verkiezen boven een eigen storting, maar bij een deposit van jullie kant kan je de afzender van de rekening niet verifiëren. Wel heb je dan de zekerheid dat de gebruiker toegang heeft tot de desbetreffende rekening en dit biedt ongeveer 75% zekerheid t.o.v. mijn suggestie. Als jullie hiervoor zouden kiezen is dat natuurlijk alleen maar positief voor de gebruikers.

Dit was trouwens één van de redenen waarom ik voorstelde om zowel de huidige manier van checken alswel de 'ID-check kit' aan te bieden. Iemand die waarde hecht aan zijn/haar privacy zal sneller geneigd zijn om zelf een deposit te doen. Iets meer moeite, maar je krijgt er ook wat voor terug. Geven en nemen :) .
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Ik denk dat je jezelf ook wel moet realiseren dat vele mensen zich geen zorgen maken over hun privacy, omdat die bij bedrijven als PokerStrategy.com veilig is. Als er in de T&C staat dat de gegevens enkel worden opgevraagd voor bestrijding van fraude en er verder niets mee gedaan wordt, dan mag je ervan uitgaan dat dit zo is. Bij bedrijven van dit kaliber, that is, ik ga zeker niet beweren dat er geen bedrijven zijn die er wél doelbewust misbruik van maken.

Maar goed. Dit bedrijf zou de procedure dus moeilijker moeten maken (geld storten is imo al een hele brug verder, ook al gaat het om 50 cent), om een paar wantrouwige enkelingen tevreden te stellen. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp jouw bezorgdheid, maar je moet het ook van de andere kant bekijken.

Ik wil overigens ook echt niet zeggen dat jij je hier enkel zorgen over maakt, en dat privacy een loos begrip is. Echt niet. Enkel denk ik dat je je dan om andere zaken zorgen moet maken (heb je een Facebook account?) en niet zozeer om de ID-check hier. Op facebook is jouw privacy immers écht te koop, bij PS.com niet.
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      laat het wel even duidelijk zijn dat ondanks mijn blauwe smurf als avatar ik nooit namens het bedrijf pokerstrategy spreek .
      Ik probeer uiteraard wel het verhaal steeds van beide kanten te bekijken maar ik ben uiteraard gewoon een individu , dat op een soort 'freelancer' basis werkt voor het bedrijf :)
      kwestie dat er geen misverstanden ontstaan . mijn mening is namelijk nogsteeds een persoonlijk gegeven dus ;)
    • Haassje
      Haassje
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Leo
      Dat is absoluut niet waar. Als privacy-/consumentenbescherming achter zou lopen op Europa, dan zouden we hier niet de hoogste dichtheid aan miljonairs in Gibraltar hebben.
      Privacy staat bij ons voorop - we doen er alles aan om de privacy van onze gebruikers te beschermen. We verwijderen prive-documenten dan ook zodra ze goedgekeurd zijn. Bovendien kan niemand bij deze gegevens, behalve onze fraude-preventie afdeling. Je gegevens zijn hier meer dan veilig.

Feit blijft dat dit een garantie is gegeven door Pokerstrategy zelf. Geen enkele instantie op Gibraltar heeft het recht om daadwerkelijk te controleren of dit daadwerkelijk klopt. Hier in Nederland heb je verschillende instanties waarvan het CPB de bekendste is. Overkoepelende EU privacywetgeving is ook niet van toepassing op Gibraltar. Daarom is het wel degelijk voor pokerstrategy nuttig om zich te vestigen op Gibraltar, omdat er dan vrij weinig juridische conflicten kunnen rijzen, en gebruikers kunnen niet terecht bij een officiële instantie.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Leo

Feit blijft dat dit een garantie is gegeven door Pokerstrategy zelf. Geen enkele instantie op Gibraltar heeft het recht om daadwerkelijk te controleren of dit daadwerkelijk klopt. Hier in Nederland heb je verschillende instanties waarvan het CPB de bekendste is. Overkoepelende EU privacywetgeving is ook niet van toepassing op Gibraltar. Daarom is het wel degelijk voor pokerstrategy nuttig om zich te vestigen op Gibraltar, omdat er dan vrij weinig juridische conflicten kunnen rijzen, en gebruikers kunnen niet terecht bij een officiële instantie.
      Zie de redenen waarom wij ons hier hebben gevestigd in mijn vorige post.

Ik snap niet waarom je steeds "feit" zegt. Het zijn geen feiten. Uiteraard is er privacy wetgeving en is dat gewoon van toepassing in Gibraltar. We zijn geen piratenstaat...

Zie punt 24 op pagina 21&22: http://resources.pokerstrategy.com/2011/08/01/PokerStrategy.com_EC_Green_Paper_Response_-_July_2011.pdf