Hoe spelen tegen 3-bets IP/OOP

• darko163
      darko163
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik zal eerst even de situatie schetsen.

De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat ik in MP/CO/BU open en dan word ik ge3bet vanuit de CO of BU of vanuit de blinds.

Nu voel ik me steeds machtelozer staan tegen die 3bets aangezien ik niet weet hoe ik terug kan spelen. Soms 4-bet ik dan wel met bv. een hand als A2s (met blocker), maar dan krijg ik zo vaak een shove terug en moet ik alsnog opgeven.

Een groot deel van mijn openingrange moet ik dus folden tegen een 3bet.

Dus mijn vraag/ vragen:
      1. wat zijn ongeveer de 3bet percentages waar je op terug kan spelen?
      Als iemand bij mij 6%+ heeft of vanuit de blinds 12%, dan neig ik ernaar om passief of agressief terug te spelen.

2. Is een 3-bet callen OOP überhaupt een optie? Bv. met een hand zoals AQ. Of verander ik die in een bluf door te 4betten? Als ik namelijk dat soort handen ook steeds begin te folden tegen die enthousiaste 3betters, dan ben ik superexploitable. (en volgens mij hebben mijn tegenstander dit ondertussen snel genoeg door).

3. Welke handen call je liever IP na een 3bet vanuit de blinds?
      Call je dan liever met SC of met AQ/AJ/AT of PP?

Er komen vast nog meer vragen naar boven als ik de antwoorden zie. Maar ik hoop dat iemand me hier meer info over kan geven (bij voorkeur iemand die NL50+ speelt, aangezien de 3bets/4bets op NL5 bv een stuk sterker zijn).

Dit hele gedoe moet ik echt aanpakken aangezien het moordend is voor mijn non-SD winnings.

Vast bedankt!
  • 9 antwoorden
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Dit is alvast voor vraag 3:

Call: AKs, AK, AQs, AQo, AJs, KQs, JJ, TT, 99 (22-88 als er call 20 is)
      4bet/broke: QQ, KK, AA

Dat wanneer een unknown blind 3bet.

Dus bij een nit of maniac wat tighten/loosen
    • cazzz
      cazzz
      Bronze
      1. In principe kun je wel goed terug spelen op 3bets in positie. Vooral als je weet met welke range villain dit doet. Je moet er rekening mee houden dat een heel laag 3bet percentage vooral value heavy is. Wanneer iemand veel 3b dan zullen hier ook SC inzitten en handen die te slecht zijn om te callen en te goed om te folden (K9sQTs etc.)

2. Het is een optie als je informatie hebt over de 3bet range van villain. Wanneer jij met AQ(s) zit en je weet dat villain 3bet met handen zoals AJ/KQ (en natuurlijk ook AA/KK etc) dan zou je wel kunnen callen OOP. Maar uit positie speelt het natuurlijk wel lastiger.

3. Lage PP zou ik niet callen tegen een 3b uit de blinds. Over het algemeen krijg je sowieso niet de odds (call20 regel etc). Bovendien is de range van de villain bu vs blinds vaak groter en dus minder sterk wat je implied odds niet ten goede komt. AQ/AJ en misschien AT kan je callen wanneer villain veel blockers 3b (A met lage kicker). SC zou ik vooral vaker callen als je dieper zit omdat je stack to pot ratio kleiner is en je dus minder speelt ruimte hebt.

Wat je misschien is opgevallen is dat het 3bet percentage van de villain van belang is maar ook het soort handen waarmee hij 3bet (ofwel SC soort handen, blocker handen, suited blocker handen met een slechte kicker)

Edit: ik speel zelf shorthanded op een limiet waarbij er aardig regelmatig wordt ge3bet
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Ik zou als ik jou was die % eens in de equilator ingeven en kijken hoe een grote range dat is. Dan moet je jezelf afvragen hoeveel % van die range hij gaat folden op een 4bet.
      Op een 3bet range van 12% loop je met AQ wel voor en kan je bijvoorbeeld gewoon callen omdat je bijna altijd domineert.

Al vind ik het ook wel kut dat je dan wel moet hitten en daarom 4bet ik meestal (als bluf dus)
    • darko163
      darko163
      SuperModerator
      SuperModerator
      @Farmacist:

Als je enkel AKs, AK, AQs, AQo, AJs, KQs, JJ, TT, 99 call (call 20 heb je volgens mij zelden in een 3bet pot), dan heb je 4.37% van de totale range. (met AA/KK/QQ erbij is dat 5.73%, want die ga ik natuurlijk niet folden).
      Als je er dan vanuit gaat dat je toch ongeveer een range van om en bij de 30% stealt (vaak iets meer zelfs) dan betekent dat dat je toch heel wat van je handen moet folden tegen een 3bet. En dát is waar ik tegenaan loop.
      Nu kan ik wel mijn steal% laten verminderen tot enkel valuehanden, maar dan word je dus zo goed als nooit afbetaald als je hit en is je range erg gepolariseerd.

Call je nooit met SC om naast het floppen van een draw of pair ook te proberen je tegenstander op de turn bv van de hand te zetten (door te floaten).

Ik ben maar even aan het brainstormen hoor. De range die je aangeeft hanteer ik ook, maar ik ben wel redelijk voorspelbaar en het komt dus ook voor dat ze gewoon check/folden als ik call.
    • darko163
      darko163
      SuperModerator
      SuperModerator
      @ cazz (thx voor je uitgebreide reactie!)

1. iemand die heel weinig 3bet geef ik idd ook meestal gewoon respect. Maar, ik had vandaag bv. een speler met een 3-bet% van 2.9 (vanuit de blinds 4%) en toch werd ik keer op keer door hem ge3bet. Dán zijn ze me dus aan het exploiten denk ik :) (sample size van 6K handen, dus ja...)

2. als je OOP callt met bv. AQs, ben je dan niet verplicht om de flop niet zomaar op te geven? Als er een 8T2 rainbow flop komt...dan...en daar wordt het dan bv lastig.

3. en ook IP geldt hetzelfde. Als je daar AJ callt kan je ook niet opgeven op elke flop die je mist...
      En...is je calling range niet erg beperkt als je enkel AQ/AJ en AT opneemt.

Misschien even een situatieschets:
      Je zit op de BU met KJs, je opent en wordt ge3bet door de BB die vanuit die positie 9% 3bet. Call je/fold je of 4bet?
      En waar ligt de grens?

Moet ik iemand die 5% vanuit de BB 3bet respect geven? Of is dat eerder iemand die maar 3% of zo opent?
    • cazzz
      cazzz
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door darko163
      @ cazz (thx voor je uitgebreide reactie!)

1. iemand die heel weinig 3bet geef ik idd ook meestal gewoon respect. Maar, ik had vandaag bv. een speler met een 3-bet% van 2.9 (vanuit de blinds 4%) en toch werd ik keer op keer door hem ge3bet. Dán zijn ze me dus aan het exploiten denk ik :) (sample size van 6K handen, dus ja...)

2. als je OOP callt met bv. AQs, ben je dan niet verplicht om de flop niet zomaar op te geven? Als er een 8T2 rainbow flop komt...dan...en daar wordt het dan bv lastig.

3. en ook IP geldt hetzelfde. Als je daar AJ callt kan je ook niet opgeven op elke flop die je mist...
      En...is je calling range niet erg beperkt als je enkel AQ/AJ en AT opneemt.

Misschien even een situatieschets:
      Je zit op de BU met KJs, je opent en wordt ge3bet door de BB die vanuit die positie 9% 3bet. Call je/fold je of 4bet?
      En waar ligt de grens?

Moet ik iemand die 5% vanuit de BB 3bet respect geven? Of is dat eerder iemand die maar 3% of zo opent?
      1. Dan moet je even kijken wat zn 3bet stats zijn voor de sessie maar het kan ook gewoon toeval zijn dat ie 2/3 keer precies tegen jou een hand heeft.

2. Zonder reads op je villain meestal wel.

3. Als je AJ mist dan is het ook mogelijk om je positie/image te spelen en niet je hand (dit is wel een high variance lijn waarbij je wel wat poker ervaring moet hebben)
      In mijn calling range zitten daar ook onder andere SC en wel eens pocket TT/JJ maar ook AA (ligt aan de villain, als hij veel trash 3bet die die fold op een 4bet kan je AA daar gewoon flatten)

Een 9% 3bet range is zo ongeveer 66+ A9s AJo, KQs (tegen deze range heb je 37%). Zoals je ziet is het goed mogelijk dat je KJs daar gedomineerd wordt. Ik zou dus met KJs voor een fold of een 4b/fold gaan.

Iemand die 5% 3b range is vrij value heavy (77+ AJs+ AK) en zou je dus wel wat respect geven. Ik speel shorthanden en daar ligt het 3b percentage gemiddeld rond de 8-9%
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Ik had een paar dagen terug nog uitgerekend welke 3-betranges je profitabel kan 4-betten. Zie mn blog.

Verder moet je ook in de gaten houden wat zijn 3-bet% vs jouw positie is, kan je ook in HEM terugvinden. Kan namelijk handig zijn dat iemand bijvoorbeeld 11% 3bet op de BU, maar vs jouw UTG open maar 2% ofzo ;)
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door darko163
      @Farmacist:

Als je enkel AKs, AK, AQs, AQo, AJs, KQs, JJ, TT, 99 call (call 20 heb je volgens mij zelden in een 3bet pot), dan heb je 4.37% van de totale range. (met AA/KK/QQ erbij is dat 5.73%, want die ga ik natuurlijk niet folden).
      Als je er dan vanuit gaat dat je toch ongeveer een range van om en bij de 30% stealt (vaak iets meer zelfs) dan betekent dat dat je toch heel wat van je handen moet folden tegen een 3bet. En dát is waar ik tegenaan loop.
      Nu kan ik wel mijn steal% laten verminderen tot enkel valuehanden, maar dan word je dus zo goed als nooit afbetaald als je hit en is je range erg gepolariseerd.

Call je nooit met SC om naast het floppen van een draw of pair ook te proberen je tegenstander op de turn bv van de hand te zetten (door te floaten).

Ik ben maar even aan het brainstormen hoor. De range die je aangeeft hanteer ik ook, maar ik ben wel redelijk voorspelbaar en het komt dus ook voor dat ze gewoon check/folden als ik call.
      Huh? Als je ervanuit gaat dat hij 30% stealt zeg je...
      Ik dacht dat het deze situatie was:
      Jij bent BU/CO en stealt en dan 3bet iemand uit de blinds (dus resteal) --> Dat doet niemand 30% hoor.
    • darko163
      darko163
      SuperModerator
      SuperModerator
      Haha, nee, idd, maar ik zei ook:
      "als je er vanuit gaat dat je 30% stealt"....niet dat hij 30% restealt :)