Deze site gebruikt cookies voor het verbeteren van je zoekervaring. Doorgaan met het gebruiken van deze website betekent dat je deze cookies accepteert. Kijk voor meer details en voor het veranderen van je instellingen bij ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Sluiten

Laptop Adapter

• matsyflop
      matsyflop
      Bronze
      geachte strategisten,
      Aangezien iedereen hier pokert op zijn/haar computer en vaak ook laptop, dacht ik, laat ik hier maar eens om raad vragen. Sinds kort piept mijn adapter als ik hem in het stopcontact doe en laadt hij ook niet meer op. Kom ajb niet met "Google it" aanzetten want dat heb ik al gekeken ;)

Heeft er iemand misschien ervaring mee en een huismiddeltje tegen?

Alvast bedankt voor de moeite!
  • 5 antwoorden
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Het kort door de bocht antwoord op deze vraag: hij is defect. Klinkt een beetje lullig maar zo is het niet bedoelt.

Het piepen komt meestal doordat de adapter zijn spanning niet (goed) kwijt kan. Vaak zit het probleem in de kabel, de verbinding tussen kabel en stekker of is de adapter zelf defect. Soms hoor je dat mensen door met het snoer te draaien of het snoer vlakbij de stekker heen en weer te bewegen weer tijdelijk stroom krijgen. Nu zou je het snoer in kunnen korten/vervangen, de stekker kunnen vervangen en/of de adapter open kunnen maken om te kijken of er een onderdeel defect is (pas op de spoel in de adapter kan nog geruime tijd spanning vasthouden nadat je de stekker uit het stopcontact gehaald hebt), maar de vraag is of je het risico wilt lopen met een instabiele adapter je notebook te beschadigen? Mijn inziens kun je beter voor een paar tientjes een vervangende adapter aanschaffen.
    • wauss
      wauss
      Bronze
      Ik denk dat de adapter vervangen de snelste en beste oplossing is. Je zou kunnen proberen hem te repareren, maar dan blijft het risico dat hij weer stuk gaat en misschien je notebook beschadigd.
    • Knien12
      Knien12
      Silver
      Oorspronkelijk gepost door Pstrats
      (pas op de spoel in de adapter kan nog geruime tijd spanning vasthouden nadat je de stekker uit het stopcontact gehaald hebt)
      Dat is bij bijv. een condensator wel zo, maar bij een spoel toch niet?
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Het is niet helemaal mijn vakgebied (dus iedereen die er echt verstand van heeft corrigeer me a.u.b. als ik ernaast zit), maar volgens mij heb je gelijk. Het is meer boerenwijsheid die ik heb meegekregen vanuit de bijbaan bij een computerwinkel tijdens mijn pubertijd. Het zijn de condensatoren die de spanning vasthouden, maar de spoel ligt vaak open en bloot in het apparaat als je de behuizing er vanaf haalt. Als je de spoel dan vastpakt loop je het risico de condensator te ontladen via je hand. Tenminste...zo herinner is het me. En ik dacht 'better safe than sorry' :)
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Symptomen: piepende laptop, laadt niet meer op.

Mogelijkheid tot vaststellen diagnose: run on-board diagnostics bij opstarten laptop.

Diagnose zonder nader onderzoek: adapter defect.

Mogelijke remedie: vervang adapter.

Ervaring: tweemaal met eigen laptop/adapter.

:coolface: