help !:P

• nethenk
      nethenk
      Bronze
      hoi ik ben dus hendrik 26 jaren oud
      speel vooral veel poker met vrienden en in cafe tjes
      altijd gewoon voor de lol en win bijna nooit wat of niet veel
      speel sinds kort ook online poker .
      en wil er graag wat beter in worden
      bij deze ook de vraag of er iemand is die mij op weg zou willen helpen zou dit zeer op prijs stellen .
      laterss
  • 5 antwoorden
    • luca02
      luca02
      Bronze
      Lol

Misschien is het handig om te vertellen welke variant je speelt.
      Daarnaast zou ik je aanraden de strategie artikelen door te nemen. Deze kunnen je namelijk al goed op weg helpen.
    • nethenk
      nethenk
      Bronze
      ik speel no limit holdem
      en heb al een hoop gelezen aleen gaat het toch fout als ik dan echt bezig ben
      het lijkt alsof de hele wereld alles maar calt en dan een flush trekt of zulke dingen.
      verder heb ik hold ehm manager gehaald maar wordt ik er niet heel erg wijs uit.

en hoopte dat er iemand hier was die me een beetje weg wijs wil maken
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Beste Hendrik,

Misschien kan ik je vraag een klein beetje beantwoorden door mijn verhaal met je te delen. Ik ben eind juni begonnen met pokeren en had last van dezelfde 'kwaal' als jij, namelijk overenthousiasme. Je wilt online gaan pokeren, je wilt winstgevend zijn en als het even kan dan het liefst gisteren al. Ook ik ging boeken lezen, deed een deposit van $50 bij William Hill en daarna pokeren pokeren pokeren. En wel verdraaid ik won bijna meteen $140. Ik moest wel een natuurtalent zijn!

Meteen een deel van mijn winst uitgecasht en PokerTracker 3 (soort Holdem Manager) gekocht, want iedereen speelt toch met zo'n HUD?! Echter, in de weken erna zag ik mijn gewonnen geld langzaam maar zeker verdwijnen. Ik won nog wel eens wat, maar ik verloor meer. Aangekomen bij de $50 grens op mijn bankroll werd het tijd voor een reality check. Verdorie, misschien ben ik toch niet zo'n talent en heb ik alleen maar een heleboel geluk gehad.

OK, wat nu te doen. Toch maar eens op internet gaan zoeken naar wat informatie. Uiteindelijk uitgekomen bij deze website. Een paar artikelen vluchtig doorgelezen en weer gaan spelen. En daar ging mijn bankroll...omhoog, omlaag, omhoog, omlaag. Ik was aan het pokeren zoals veel vrouwen diëten. Ik had last van het jojo-effect. Nogmaals de tijd genomen om mijn situatie te overzien. Overdenking: Ik kan een klein beetje pokeren. Ik begrijp de basis. Ik snap soms wat mensen doen, maar vaker niet. Ik eindig in 95% van de gevallen buiten het geld (ik speel Sit and Go toernooien). Conclusie: Dit gaat me niets opleveren. Geen geld, maar ook geen plezier.

Waarom eindig ik bijna altijd out of the money? Omdat er mensen zijn met meer talent, meer ervaring maar bovenal meer kennis. Talent heb je of heb je niet. Hier kun je weinig aan veranderen. Ervaring krijg je alleen maar door te spelen. Echter, voordat je gaat spelen is het belangrijk om over een goede basiskennis te beschikken.

Dit zijn mijn adviezen aan jou (en ik hoop dat je ze ter harte zal nemen zodat je niet de fouten hoeft te maken die ik heb gemaakt):
      • Richt je op één vorm van poker. Kies voor cashgames OF voor Sit and Go's maar niet allebei. Anders moet je te veel theorie tot je nemen en ga je dingen door elkaar halen.
      • Begin bij het begin. Lees eerst de basic en bronze artikelen in de Strategie sectie. Lees ze en probeer de materie echt te begrijpen. Ga niet 'scannen' met de gedachte 'dit weet ik al, dit weet ik ook al, dit heb ik al in een boek gelezen'. Check ook de Video sectie want een beeld zegt soms meer dan duizend woorden.
      • Wissel theorie af met echt spelen (op de micro-limieten). Als je alleen maar gaat zitten studeren is de lol er ook snel af. Daarnaast kan je jouw nieuw verworven kennis meteen in de praktijk testen. Dus: uurtje leren, uurtje spelen, uurtje leren, uurtje spelen, uurtje buiten met de hond wandelen.
      • Ga geen playmoney games spelen bij de door jou gekozen poker room. Speel deze alleen om door te krijgen hoe de software er uitziet en hoe de knoppen werken. Het spel dat gespeeld wordt met playmoney lijkt in de verste verte niet op spelen met echt geld. Mensen doen de meest rare dingen omdat het ze toch niets kost. Bij bijvoorbeeld PokerStars heb je al Sit and Go toernooien met een buyin van $0.10, $0.25 en $0.50 en cash tafels met $0.01/$0.02 blinds. Ideaal om mee te beginnen.
      • Maak nog geen gebruik van de HUD (Heads Up Display) van Holdem Manager. De statistieken leiden alleen maar af van het echte spel wat je eerst onder de knie moet krijgen. En als je toch nog niet weet hoe je de statistieken moet gebruiken, dan werken ze alleen maar averechts.
      • Vraag je tijdens het spelen af waarom mensen bepaalde handelingen doen. Waarom raised iemand? Waarom callt iemand anders, etc. Probeer hierbij terug te denken aan de theorie die je geleerd hebt. Blijf betrokken bij het spel, juist als je jouw kaarten pre-flop gefold hebt en niet meer meedoet in de hand.
      • Evalueer je spel. Hiervoor kun je Holdem Manager wel heel goed gebruiken. Je kan je gespeelde handen importeren in HEM en Replayen (herhalen). Je kan dan in alle rust nakijken of je de juiste beslissing genomen hebt en/of waar het fout ging. (Voor uitgebreide informatie m.b.t. HEM kan je heel goed terecht bij de FAQ sectie van de HEM website. Hier zijn goede instructies/video's te vinden m.b.t. de installatie en gebruik van HEM.)
      • Blijf bijleren! Je bent nooit uitgeleerd. Heb je de basis onder knie, richt je dan op de geavanceerde concepten. Loop je tegen een specifiek probleem aan, zoek dan de bijbehorende informatie op deze website.
      • Post je vragen op het forum. Kom je ergens niet uit of snap je iets niet, vraag het dan gewoon. Het is beter om een keer iets te vragen dan om steeds geld te verliezen omdat je iets niet begrijpt.
      • Last but no least: Zorg dat je genoeg slaap krijgt! Ga niet tot in de late uurtjes door terwijl je eigenlijk te moe bent om te spelen. Een vermoeide speler is vaak een domme speler die veel fouten maakt.

Bovengenoemde tips hebben ervoor gezorgd dat ik inmiddels (al na twee maanden) een winstgevende speler ben geworden. De winsten stellen nog weinig voor, maar er zit wel een duidelijk stijgende lijn in. Heb geduld, besef dat goed poker komt door kennis en ervaring en dat je, zeker in het begin, veel tijd zal moeten steken in de theorie. Maar geloof me, het betaalt zich dubbel en dwars terug. Niet alleen mijn bankroll begint te groeien, ook de glimlach op mijn gezicht wordt met de dag groter :s_biggrin: .

Heel veel succes en plezier toegewenst!

p.s. Na deze 'wall of text' ga ik me snel aan mijn eigen laatste advies houden en rap mijn bed opzoeken.
    • dutchy187
      dutchy187
      Bronze
      nice post Pstrats! :)

Geweldige tips, hier zal hij zeker wat aan hebben.

Voor iedereen is het lastig een begin te maken
      sommige gaan blut sommige winnen een hoop (kan ook door beginnersgeluk)
      ik ben zelf ook een beginnende speler, toen ik eenmaal een paar keer won
      in het begin dacht ik dat ik goed was en talent had en het in me had.
      Maar daarna viel alles als een rots in mekaar door tilt,fouten niet genoeg aan ervaring.
      Sinds dien een lijn gezet en heel kritisch geweest op mijn spel en doelen gesteld aan mezelf artikels doornemen en echt begrijpen.
      Video's bekeken sommige wel 10 keer om zo goed als alle informatie er uit te halen.
      Niet denken aan het geld maar aan je spel.
      Leren van me fouten en de fouten van de tegenstanders benutten.
      Er speelt zoveel in poker dat je er echt veel tijd in moet besteden, poker leer je je hele leven lang er is bijna geen eind aan.

Volg de tips van Pstrats en je komt al een heel eind!

Ik wens je alle succes en plezier aan de tafels!
    • embe2011
      embe2011
      Bronze
      Ik kan me alleen maar aansluiten bij het verhaal van PStrats.

Gelijkluidende ervaringen gehad.
      Pas na het aansluiten bij deze site gaat het een stuk beter.
      En dat komt echt door de theorie e.d. die hier te vinden zijn.

Probeer je tijd te verdelen. 50% spelen, de overige tijd spanderen aan doorlezen van de artikelen.
      Door het spelen krijg je ST-punten waardoor je weer een hoger level hier krijgt en er dus weer meer theorie beschikbaar komt voor je.

Suc6 !