Zeezouts MGT-MGT 2 afgesloten, MGT3 begint!

• Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Hey folks,

Zo, ik begin maar weer eens een nieuwe blog, want die andere zit nu zover weggestopt dat zelfs ik hem nauwelijks nog kan vinden.

Edit: zie pagina 4 voor de post waaruit blijkt dat ik nu echt niet meer spoor... :D :D :D :D )

Edit again: Zie pagina 6 voor de nieuwste opzet, het MGT-770-project!
      Zie pagina 7 voor breaking news!!!

Sinds het wegvallen van rushpoker heb ik echt een beetje een katergevoel gehad, daar ik niet verder kon met MLT-en. Toch blijf ik dat Multi Limit Tournament een erg leuk idee vinden en dus ben ik gaan nadenken over een alternatieve opzet. Het resultaat is het MGT

MGT staat voor "Multi Game Tournament"

In een MGT speel je met maar één doel: met een minimale inzet van geld een maximale winst halen en ondertussen toch je bankroll uitbreiden.

Nou is dat natuurlijk sowieso het doel van veel pokerspelers, maar ik heb het in een toernooivorm gegoten. Een soort challenge.

In mijn volgende post zal ik de plannen uiteenzetten...

To be continued...
  • 159 antwoorden
    • wessus
      wessus
      Bronze
      *
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik moet ineens een paar uurtjes weg, maar hij komt straks... :s_cool:
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Zo, here's the deal.... :s_cool:

Het MGT is feitelijk een rare mix van passief en agressief bankrollmanagement. De bedoeling is dat je gedurende een bepaalde periode diverse games speelt en voor die periode een buy-in bijeen spaart voor een MTT (of cashgame/SNG etc) van een hogere limiet. Dit is dan de afsluiting van je MGT, waarop je een nieuwe kunt starten.

De periode kun je zelf kiezen aan de hand van je tijd om te spelen etc..

Om niet uiteindelijk helemaal met lege handen te staan, room je van elke winst 50% af voor je bankroll. Dit bedrag mag je in die periode niet meer aanraken.

Hoewel je natuurlijk vrij bent om zelf een andere startlimiet/basis buy-in etc te kiezen, ga ik voor een begin via een freeroll of low budget game. Daarbij hanteer ik het volgende bankrollmanagement: Per MGT mag ik niet meer dan 10% van mijn bankroll reserveren. Daarbij houd ik een minimumbedrag aan van $3 per MGT, maar je kunt uiteraard ook beginnen met $0 en eerst alleen freerolls spelen.

De bankroll van de MGT houd ik bij op een spreadsheet.

Wat gebeurt er tijdens een MGT?

Zoals gezegd kun je zelf het type game kiezen. Dat is wel relaxed vind ik. Dit voorbeeld is dan ook te zien als een mogelijk voorbeeld.

Stel: je begint met een BR van $0. Dit betekent dat je eerst via freerolls aan geld zult moeten komen voor andere games.

1. Je speelt een freeroll en wint $0,40

Hiervan gaat $0,20 in je eigen bankroll. Dit raak je tijdens deze MGT niet meer aan!
      De resterende $0,20 splits je nu op in $0,10 voor je MGT-roll en de andere $0,10 gaat in de spaarpot voor de eindgame.

Je hebt nu dus:

Bankroll: $0,20 (voor de volgende MGT's)
      MGT-roll: $0,10 (voor deze MGT, hiervan kun je bv. een $0,10 360 man SNG spelen)
      Spaarpot: $0,10 (voor de slotgame van deze MGT)

2. Met je MGT-roll speel je een 360 mans SNG op Stars. Je winst (na aftrek buy-in) is hier $2,01

De verdeling blijft weer hetzelfde (in %)

Je hebt nu dus:

Bankroll: $1,20 ($0.20 van vorige keer + $1 van deze game)
      MGT-roll: $0,59 ($0,10 van je buy-in retour + $0,50 winst)
      Spaarpot: $0,60 ($0,10 van vorig saldo + $0,51 winst van deze game)

Zo speel je verder. Je kunt natuurlijk ook gewoon freerolls blijven doen, maar je MGT-roll kan natuurlijk wel sneller groeien wanneer je hem (gedeeltelijk) weer gebruikt voor nieuwe games. Het risico bepaal je zelf.

3. Je eindgame
      Aan het eind van je periode (bijvoorbeeld een week) heb je na diverse games bijvoorbeeld een bankroll opgebouwd van $10 (in totaal $20 gewonnen, waarvan je steeds 50% hebt afgeroomd), een MGT-roll van $3.40 en een spaarpot van $6,20 (omdat je buy-ins steeds opnieuw mag gebruiken). Dit zijn uiteraard fictieve cijfers.

Je hebt nu dus:

Bankroll: $10 (Dit bewaar je voor andere MGT's)
      MGT-roll: $3.40
      Spaarpot: $6,20

De MGT-roll en spaarpot worden nu samengevoegd voor het eindspel: $3,40+$6,20=$9,60

Je kunt voor je laatste spel van deze MGT dus bijvoorbeeld een toernooi spelen van maximaal $9,60, inclusief fee. Natuurlijk zou je bijvoorbeeld ook een $8 game kunnen spelen en nog $1,60 extra in je bankroll stoppen. Dat is aan jou.

Eventuele winst uit het laatste spel komt geheel in je bankroll terecht. Kom je daarbij niet ITM, dan heb je door het afromen nog steeds een grotere bankroll dan waarmee je begon.

Stel dat je ITM komt en $45 shipt, dan is je BR dus nu $10 + $45 = $55

Je kunt als buy-in voor de volgende MGT nu dus 10% van $55 = $5,50 rekenen!

Uiteraard staat het je vrij om gewoon weer met een freeroll te beginnen, of een ander percentage te nemen. Dat hangt ervan af welk risico je wilt nemen.

---------------$$$$$$$$------------- :D

Ik ben ondertussen aan mijn eerste MGT begonnen door 2 van die $2,20 time-MTT's te spelen op Stars. Daarvoor ben ik op Stars begonnen met een bankroll van $3. Deze mag ik geheel inzetten omdat ik $3 aanhoud als minimum MGT-roll. Zou ik niet ITM gekomen zijn, dan was ik overgegaan naar $0,10 MTT-SNG's

Game 1: 30 minuten time-MTT van $2,20 >>> ITM voor $2,92, dus $0,72 winst

Bankroll was $0 (de $3 zitten in de MGT-pot) en is nu $0,36 (+$0,36)
      MGT-pot was $3 en is nu $3,18 (+0,18 door 25% van de winst, buy-in retour)
      Spaarpot was $0 en is nu $0,18 (25% v.d. winst)

Game 2: 15 min. Time MTT van $2,20 >>> ITM voor $2,74, dus $0,54 winst

Bankroll $0,36 + $0,27 = $0,63
      MGT-pot $3,18 + $0,13 = $3,31
      Spaarpot $0,18 + $0,14 = $0,32

Ik houd in principe een periode van maandag tot zondag aan, maar verleng die desnoods wanneer ik te weinig aan spelen toekom.

Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties op deze nieuwe hersenkronkel. Heb je vragen? Gewoon stellen! ;)

Zeezout :s_cool:
    • Pieter1960
      Pieter1960
      Bronze
      Niet helemaal nieuw volgens mij, ik heb je er al eerder over gehoord.

Een erg leuk opzet enne succes met je nieuwe blog ouwuh meester!
    • samni
      samni
      Bronze
      Is allicht beetje makkelijker concept dan dat andere :)
      Denk dat het wel leuk is, alleen redelijk hoge variance..
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Oorspronkelijk gepost door Pieter1960
      Niet helemaal nieuw volgens mij, ik heb je er al eerder over gehoord.

Een erg leuk opzet enne succes met je nieuwe blog ouwuh meester!
      Klopt. Ik heb al eens eerder iets dergelijks opgezet, maar nooit echt uitgewerkt.

Ongetwijfeld zullen er ook wel anderen zijn die iets dergelijks aanhouden.

@samni

:D eindelijk heb ik iets begrijpbaars in elkaar gefrutseld :s_biggrin:

Die variance is natuurlijk sterk afhankelijk van je basis buy-in. Bij een start met freerolls kun je alleen winnen en niet verliezen (als je een MGT tenminste als geheel kunt blijven zien, dat is misschien het tiltpunt voor sommigen)
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Net 3e game van mijn eerste MGT gespeeld ($2,20 15 min. time MTT)

Kwam uiteindelijk op een score van $3,01, dus $0,81 winst.

Daarvan gaat $0,41 in mijn bankroll, $0,20 in de spaarpot en $2,40 terug in de MGT-pot.

Saldo's nu:

Bankroll $0,63 + $0,41 = $1.04
      MGT-pot $3,31 + $0,20 = $3,51
      Spaarpot $0,32 + $0,20 = $0,52

To be continued...
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Arghhhhhh....

In die time-mtt's moet je KK gewoon folden... (Stootte op runner runner straight...)

Bagger, maar poep happens...

Bankroll nu $0.96
      MGT-pot nu $1,31
      Spaarpot nog steeds: $0,52

Alle begin is moeilijk, zullen we maar denken...
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Het is ff stil geweest (schoonmoeder :D ), maar ik ben vandaag weer verder gegaan met mijn 1e MGT.

Ik heb tussendoor in halfslaap nog wat zitten cashgamen, maar dat kan ik niet zien als onderdeel van een serieuze proef, dus die zie ik maar als losstaand van dit project.

Vanavond speelde ik de freelancer freeroll en wist daar 13e te worden voor $25.

Dat betekent dat mijn pot aardig is gegroeid (al is het wat vertekend door het soort toernooi) en ik nu een aardige buy-in bij elkaar heb. Toch ga ik vandaag niet mijn MGT afsluiten. Veel te moe om nu een ander toernooi te spelen en ik heb ook maar weinig games gespeeld, deze week. Daarom heb ik besloten om de MGT te verlengen naar vrijdag en dan het weekend te nemen voor het eindtoernooi.

De stand van MGT 1

Bankroll: $1.04+$12,50 = $13,54
      MGT-pot: $1,51 + $5,75 = $7.26
      Spaarpot: $0,52 + $5,75 = $6.22

Zou ik de MGT nu afsluiten, dan had ik dus voor max. $14.08 een MTT kunnen spelen en sowieso een bankroll van $13,46

Wordt vervolgd....
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      leuke opzet
      je bent altijd erg creatief om het maximale uit je bankroll te halen!
      Ook voor beginnende spelers die een ijzeren discipline hebben (dit laatste is vaak wel het probleem), is het een prima opzet om met leverage je bankroll uit te breiden.

succes!
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Dank je :)

Die discipline is inderdaad heel belangrijk. Zonder dat redt je het niet, maar dat geldt eigenlijk net zo goed voor normaal BRM.

Voor mij is het beter om mijn BR aan de kleine kant te houden, daar ik anders te gemakkelijk ga donken wanneer ik eens minder lekker in mijn vel zit.

Dan is deze opzet erg prettig, want ik cash na mijn MGT gewoon uit wanneer ik een leuke winst maak en hou weinig op mijn account, terwijl er toch die mogelijkheid blijft van een leuke ship.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Vandaag twee freerolls gespeeld, maar beide gebust.

Gotto love freerolls, want ze kosten alleen maar tijd...

Standen dus nog hetzelfde.
    • upsssssss
      upsssssss
      Bronze
      Ik vind het leuk bedacht. Maar snappen doe ik het niet helemaal. Speel je nu MTT's of cashgame? Als jecashgame speel neem je BI en je 50% van je winst naar jee spaar- en MGTpot en de andere 50% ga naar je BR van de week? Maar dan slink je BR toch die je die periode tot beschikking hebt?
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik speel momenteel vooral MTT en SNG.

Met cashgames gaat het ook, maar met multitafelen zal het lastig zijn (ik multitafel eigenlijk bijna nooit).

Bij cashgames zou ik zelf het systeem van mijn MLT aanhouden.

Je kunt een buy-in van een cashgame zien als je buy-in voor 1 spel (inclusief eventuele aanvullingen. Zou je dit MGT dus willen toepassen met cashgames, dan mag je totale buyin niet meer zijn dan je beschikbare MGT-roll.

Heb je dan dus niet meer genoeg voor een fatsoenlijke buy-in, dan moet je misschien een limiet omlaag, of je MGT (evt. met verlies) afsluiten.

Maak je in een sessie winst, dan verdeel je die winst volgens het MGT-principe en kun je de buy-in zelf opnieuw gebruiken.

Als ik (ooit) eens wakker genoeg ben zal ik het wat verduidelijken met een voorbeeld... :D
    • upsssssss
      upsssssss
      Bronze
      Ok. Met cash ga je BI dus niet naar het MGTpotje. En van een SnG/MTT wel? Of mag je je BI weer hergebruiken?
    • WesleyTheMan
      WesleyTheMan
      Bronze
      bol! goodluck!
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Sorry voor de late reactie, maar ik had de afgelopen 48 uur maar 2 uur geslapen...

De opzet van een MGT is om met zo min mogelijk een leuke ship te maken. Dat kan ook met cashgames. De aanpak is alleen iets anders dan met toernooitjes, omdat je bij cashgames niet met een vaste buy-in per game zit.

Zoals gezegd gebruik ik mijn oudere MLT-opzet voor cashgames, waarbij ik zou beginnen op de laagst mogelijke limiet en dan via MSS. Je kunt echter ook BSS spelen, al is je investering dan wat groter.

Feitelijk kun je in een MGT ieder spel(type) spelen waar je zin in hebt, zolang het maar binnen je MGT-roll valt.

Daarom nog even een uitleg over de drie rolls waarmee je te maken hebt.

1. Je Bankroll

Dit is het bedrag dat je hebt vóórdat je aan een MGT begint. Van deze roll mag je maximaal 10% gebruiken voor de eerstvolgende MGT (waarbij ik voor mijzelf wel een minimum van $3 aanhoud, iets wat je zelf uiteraard kunt aanpassen). Uiteraard is je theoretisch rendement het hoogst (en altijd positief) wanneer je de discipline hebt om met een BR van $0 te beginnen en eerst te freerollen).

Tijdens een MGT voeg je steeds de helft van een eventuele winst toe aan deze bankroll. Dit deel mag je in de actuele MGT dan ook niet meer gebruiken.

Sluit je bijvoorbeeld een BSS-cashgame met een aanvankelijke buy-in van $2, af met $6 als eindresultaat, dan verdeel de $4 winst over de diverse potten en gaat de oorspronkelijk buy-in weer terug in de MGT-pot. Dit mag je dus opnieuw gebruiken voor een nieuwe game binnen deze MGT. Het deel dat in je bankroll gaat mag je niet meer gebruiken in deze MGT.

Je krijgt dan dus: $2 begin >>> $6 eindstack
      Verdeling: $2 buy-in terug naar MGT-roll, $2 van de winst naar bankroll, $1 van winst naar spaarpot voor het eindgame en nog eens $1 mag je toevoegen aan je huidige MGT-roll

2. Je MGT-roll

Dit is je bankroll voor deze éne MGT. Zolang je binnen deze roll blijft mag je alles spelen wat je wilt. Je kunt dus je hele MGT-roll in 1x inzetten in 1 game, maar ook (verstandiger) verdelen over meerdere games. Zolang je maar niet buiten deze roll speelt, speel je binnen je MGT-bankrollmanagement.

Mocht je MGT-roll busten, dan kun je (binnen deze MGT) alleen nog opnieuw opbouwen via freerolls. Je mag tijdens een MGT niet extra geld uit je spaarpot of bankroll toevoegen, want dan is het hele fundament van de MGT weg. De kracht van een MGT ligt ondermeer in het veilige BRM. Door bijvoorbeeld een week te nemen als GMT-duur, kun je eerst afkoelen na een tegenslag door te freerollen of te stoppen, zonder meteen je gewone bankroll te gaan aanspreken. Je volgende MGT begint dan pas nadat deze MGT ook qua tijd over is -een cooldown periode dus :D )

3. Je spaarpot

Hier spaar je een buy-in bij elkaar voor je eindgame. Van elke winst room je 25% af voor deze eindgame. Dit mag je niet meer gebruiken voor deze MGT zelf.

Aan het einde van de MGT voeg je de spaarpot en de rest van je MGT-roll samen (dus niet je bankroll!!!) en hiermee speel je 1 toernooi (of cashgame) op een hogere limiet, afhankelijk van je durf en de grootte van de spaarpot. Hier valt de grote winst te boeken wanneer je een hotrun hebt, of gewoon goed pokert.

Mocht er na je buy-in nog wat overblijven van je MGT-roll+spaarpot, dan voeg je dat toe aan je bankroll. Ook een eventuele winst in het eindspel gaat naar je bankroll. De opbrengst van de MGT bestaat uiteindelijk dus uit het geld dat je naar je BR hebt geschoven + je resultaat in het eindspel.

Verlies je het eindspel, dan heb je via de afroming naar je bankroll toe toch een hogere bankroll dan aan het begin van deze MGT (tenzij je zoals ik een minimum aanhoudt. In dat geval is dat minimum je maximale verlies voor deze game)

Na het eindspel kun je weer beginnen aan een nieuwe MGT. Daarvoor mag je maximaal 10% van je nieuwe bankroll reserveren als MGT-roll. Begin je met feerolls, dan heb je helemaal geen investering nodig.

Voorbeeld

Je hebt tijdens je MGT een bedrag van $5,16 naar je bankroll kunnen wegzetten. Daarnaast had je een buy-in voor het eindgame verzameld van $13,10.

Je besluit om een MTT van $11 te spelen. Het restant van je $13,10 gaat nu ook naar je bankroll, dus $2,10

Vervolgens raak je net ITM en win je $16,50

Je hebt met deze MGT dus in totaal gewonnen: $5,16 + $2,10 + $16,50 = $23,76

Mocht je zijn begonnen met een BR van $0 (via freerolls) dan is dit dus je pure wint. Begon je met een roll van bv. $3, dan is je winst dus $20,76

Vragen? :D
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Vannacht eens een NL OM HL KO-SNG gespeelde. Deze won ik.

Kosten: $1,50
      Bounties: 4x$0,27 = $1.08
      Prijs: $4,87
      Totale winst: $5.95 - $1,50 = $4,45

Daardoor wordt het saldo van mijn MGT nu:

Bankroll: $13,54 + 2,23 = $15,77
      MGT-pot: $7.26 + $1,11 = $8,37
      Spaarpot eindgame: $6.22 + $1,11 = $7.33

Het gaat prima zo! :s_cool:
    • wessus
      wessus
      Bronze