Small blind defence

• Filippus
      Filippus
      Bronze
      In het artikel: Preflop: Uitbreiding van het spel voor de flop gaat 1 van de 7 charts over "3-Bet tegen een verhoging van deze posities inclusief small blind defence".

In de bijhorende uitleg wordt enkel gesproken over 3-betten tegen een raise (dat versta ik ook) maar in de titel staat er ook "inclusief small blind defence". Logischerwijze betekent dit dat deze chart niet alleen zegt wanneer je moet 3-betten, maar ook wanneer je je small blind moet verdedigen.

Bijvoorbeeld: je hebt in de small blind KTs en de BU raiset. In de chart staat er onder BU K9s. Is het juist dat dit betekent dat je moet callen?
  • 2 antwoorden
    • DukeFreedom
      DukeFreedom
      Black
      Nee het betekent dat het 3-betten ook geldt voor als je op de SB zit. Dit in tegenstelling wanneer je op de BB zit, want dan moet je de specifieke Big Blind Defence Chart gebruiken.

In het voorbeeld wat je geeft moet je dus 3-betten. De algemene regel dat wij tegen een enkele openraiser alleen 3-betten of folden geldt dus ook op de SB. Alleen op de BB callen we tegen een enkele raiser.

In het voorbeeld wat je geeft 3-bet je dus met 55+, A2s+, K9s+, QJs, A7o+, KJo+ en fold je de rest.
    • Filippus
      Filippus
      Bronze
      Goed, nu is mijn enige onzekerheid over het preflopspel met de charts ook opgelost. :)

De big blind is dus de enige positie van waaruit een openraise gecalld wordt. Nu staat dit in de chart onder de naam "Big Blind defence". In de 3-bet chart staat er echter "Small Blind defence". Daardoor zou je verkeerdelijk kunnen denken dat je ook vanuit de small blind een openraise kunt callen. (Ook al noemt het een 3-bet chart ik blijf het verwarrend vinden.)

Het kan dus misschien geen kwaad om in het bijhorende artikel een extra zinnetje uitleg hierover te geven.