FR Open raise size

• Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Ik zie in het hand judgement forum en in de video's af en toe toch verschillende soorten openings bet sizes.

Zelf volg ik het volgende:

EP -> 4BB + 1BB/limper
      MP -> 3,5BB + 1BB/limper
      LP -> 3BB + 1 BB/limper

en in een blind battle:

SB -> 4BB
      BB -> 4BB als SB completes

Wat zijn de voors en tegens van deze sizing?
  • 13 antwoorden
    • LaughingMan85
      LaughingMan85
      Bronze
      Waarom maak je het zo groot in de SB? je range is daar redelijk wijd en je zit altijd OOP dus dan kun je het beter kleiner maken en je steal zo goedkoop mogelijk houden.
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Dat was de size waar ik het meest onzeker over was.
      Mijn argumentatie was, dat de BB betere odds krijgt als ik het slechts 3BB maak. (Hij hoeft dan nog maar 2BB te zetten in een pot van 4BB)

Maar SB beter naar 3BB openen dus?

En BB ook naar 3 BB openen als SB gecomplete heeft?
    • Grexnl
      Grexnl
      Bronze
      Ik zou hier ook graag wat meer over horen. Ik zie veel mensen die op de SB met 4bb openen voor meer FE.
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Ik heb de raise sizes vanuit de blinds verlaagd naar 3,5 BB de laatste paar sessies.
      Ik heb het idee dat het qua FE nauwelijks iets uitmaakt, dus dat ag ik maar zo houden voortaan.
    • ItsTeddyKGB
      ItsTeddyKGB
      Bronze
      UTG: 4bb
      MP: 4bb
      CO / BU: 3bb
      SB: 3,5 - 2,5 bb.

Hangt er vanaf hoe diep de personen achter me zitten.

Zit ik op de SB en heeft de BB maar 40bb in zn stack, dan open ik naar 2,5 bb.
      Zit ik op de SB en heeft de BB 60bb - 99bb, dan open ik naar 3bb.
      Zit ik op de SB en heeft de BB 100bb of meer, dan open ik naar 3,5bb.
    • LaughingMan85
      LaughingMan85
      Bronze
      Vanuit de SB ben je vooral aan het stealen met slechte handen waarmee je preflop de blinds zou willen oppakken. Hoe kleiner je daar opent, hoe kleiner je steal succes % moet zijn opdat je steal profitabel is.

4bb: steal succes moet minstens 70% zijn
      3bb: steal succes moet minstens 62,5% zijn
      2,5bb: steal succes moet minstens 57% zijn
      2bb: steal succes moet minstens 50% zijn.

Imo genereeer je niet extreem veel meer FE met 4bb vanuit de SB ipv 2,5-3bb. Als villain een hand heeft waarmee ie wil spelen maakt die 1,5-1bb echt niet veel uit.

De juiste betsize hangt ook veel af van tegen wat voor soort villain je speelt, zit je tegen een reg/multitabler kun je best je steal zo klein mogelijk maken omdat deze spelers toch meestal met een standaard range hun bb verdedigen en niet vaak gaan terugspelen.
      Tegen fishes, loose spelers kun je beter tighter openen, voornamelijk met value handen en dan kun je je steal wat groter maken.

Tegen iemand die de SB compleet maak ik het zeker wel 4bb preflop omdat je IP zit en villain per definitie fishy is dus wil je wel voor een grotere pot spelen omdat je gemakkelik EV+ kunt spelen.
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door ItsTeddyKGB
      UTG: 4bb
      MP: 4bb
      CO / BU: 3bb
      SB: 3,5 - 2,5 bb.

Hangt er vanaf hoe diep de personen achter me zitten.

Zit ik op de SB en heeft de BB maar 40bb in zn stack, dan open ik naar 2,5 bb.
      Zit ik op de SB en heeft de BB 60bb - 99bb, dan open ik naar 3bb.
      Zit ik op de SB en heeft de BB 100bb of meer, dan open ik naar 3,5bb.
      Waarom maak je onderscheid in de stack sizes van de BB?
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door LaughingMan85
      Vanuit de SB ben je vooral aan het stealen met slechte handen waarmee je preflop de blinds zou willen oppakken. Hoe kleiner je daar opent, hoe kleiner je steal succes % moet zijn opdat je steal profitabel is.

4bb: steal succes moet minstens 70% zijn
      3bb: steal succes moet minstens 62,5% zijn
      2,5bb: steal succes moet minstens 57% zijn
      2bb: steal succes moet minstens 50% zijn.

Imo genereeer je niet extreem veel meer FE met 4bb vanuit de SB ipv 2,5-3bb. Als villain een hand heeft waarmee ie wil spelen maakt die 1,5-1bb echt niet veel uit.

De juiste betsize hangt ook veel af van tegen wat voor soort villain je speelt, zit je tegen een reg/multitabler kun je best je steal zo klein mogelijk maken omdat deze spelers toch meestal met een standaard range hun bb verdedigen en niet vaak gaan terugspelen.
      Tegen fishes, loose spelers kun je beter tighter openen, voornamelijk met value handen en dan kun je je steal wat groter maken.

Tegen iemand die de SB compleet maak ik het zeker wel 4bb preflop omdat je IP zit en villain per definitie fishy is dus wil je wel voor een grotere pot spelen omdat je gemakkelik EV+ kunt spelen.
      Ok, dus dan zou het meer zo worden:

EP -> 4BB + 1BB/limper
      MP -> 3,5BB + 1BB/limper
      LP -> 3BB + 1 BB/limper

en in een blind battle:

SB -> 3BB (tegen regs) en 4BB (tegen loose and fish, maar met een tightere range)
      BB -> 4BB als SB completes
    • LaughingMan85
      LaughingMan85
      Bronze
      tegen regs maak ik het persoonlijk 2,5bb.

Onderscheid in stacksizes is belangrijk omdat iemand met een kleine stack slechtere implied odds heeft dus dan moet je het niet zo groot maken.
      Bovendien zullen shorte stacks over het algemeen veel vaker 3betten indien ze hun blind verdedigen waartegen jij niks anders kunt doen dan folden of shoven. Daarom dat je je steal zo goedkoop mogelijk wilt houden tegen kleine stacks
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Ok, thanks :)

Ga het vanavond toepassen.
    • cazzz
      cazzz
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door LaughingMan85
      tegen regs maak ik het persoonlijk 2,5bb.

Onderscheid in stacksizes is belangrijk omdat iemand met een kleine stack slechtere implied odds heeft dus dan moet je het niet zo groot maken.
      Bovendien zullen shorte stacks over het algemeen veel vaker 3betten indien ze hun blind verdedigen waartegen jij niks anders kunt doen dan folden of shoven. Daarom dat je je steal zo goedkoop mogelijk wilt houden tegen kleine stacks
      Op het moment dat jij het 2.5bb maakt tegen regs vanuit de sb dan zal je vrij vaak gecalled worden. Op dat moment heeft de bb positie op jou en een lage SPR. Hierdoor kan een (goede) reg het jou heel erg moeilijk maken postflop, helemaal omdat (zoals jij net aangaf) jou range vanaf de sb niet bijzonder tight is (wat hij wel zou moeten zijn wanneer er een goede reg in de bb zit).

Persoonlijk (ik speel 6max cash maar dat heeft weinig effect op raises vanuit late position) open ik 3/3.5bb vanuit de sb naar de bb met een relatieve tighte range (indien de bb een goede fullstacked reg is). Vanuit de bb maak ik het tegen shortstackers (die 3b of fold spelen) 2bb en tegen regs vaak rond de 2.5bb.

Spelers die de sb open completen maak ik het 3bb. Zijn range is zwak omdat hij limped en je hebt positie dus wil jij dat hij vaak called. Wanneer je het 4bb maakt ipv 3bb dan zal hij misschien net iets minder geneigd zijn om te callen.
    • LaughingMan85
      LaughingMan85
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door cazzz
      Op het moment dat jij het 2.5bb maakt tegen regs vanuit de sb dan zal je vrij vaak gecalled worden. Op dat moment heeft de bb positie op jou en een lage SPR. Hierdoor kan een (goede) reg het jou heel erg moeilijk maken postflop, helemaal omdat (zoals jij net aangaf) jou range vanaf de sb niet bijzonder tight is (wat hij wel zou moeten zijn wanneer er een goede reg in de bb zit).
      Er zijn echt niet veel regs die looser gaan terugspelen omdat ik 2,5 bb open ipv 3 vanuit de SB.
      Er wordt toch vooral gekeken naar je stealrange en op basis daarvan maken ze dan een beslissing of ze gaan terugspelen of niet.
      In mijn HEM heb ik ook nog altijd een steal succes% van ~65% vanuit de SB dus dan moet ik postflop ook geen gekke dingen gaan doen omdat de steal op zich al profitabel is.
      Op FR is heel het blindbattle gebeuren dan ook heel wat softer natuurlijk :) in vergelijking met SH en veel meer regs spelen 12+ tafels waardoor ze heel wat straightforwarder spelen
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Gisteren even uitgeprobeerd in mijn sessie (1400 handen op NL10 FR)
      Ik had de post van cazzz nog niet gelezen toen.

Vanuit SB opende ik first in met 3BB en dat maakte in die sessie weinig tot geen verschil qua FE.
      Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik bij het kiezen van tafels en positie er wel bijna altijd voor zorg dat ik rechts van een Tight Passive zit (en links van de Loose spelers).
      Tegen die TP's open in dan ongeveer met mijn top 60% handen (in blind battle)

Als ik in de BB zat en de SB completes (terwijl er geen andere spelers in waren) raiste ik any two naar 3 BB: Ik heb geen enkele call gehad.