Outs: flop-river

• Winterdream
      Winterdream
      Bronze
      hey, ik werk natuurlijk gewoon met de afgeronde getallen, maar ik vroeg mij af of ik het volgende goed begrepen heb:

Als je een monsterdraw hebt van flushdraw en gutshot sd heb je 12 outs.

Op de turn: heb je 47 mogelijkheden. (1 out is dan 1/47e kans of wel 2.1276%) dat maakt de kans dat je op de turn je hand verbeterd: 12x2.1276= afgerond 25.5%

Op de river heb je 46 mogelijkheden over (1 out is dan 1/46 ofwel 2.1739%) dat maakt de kans dat je daar je hand verbeterd afgerond 26.1%

Stel dat je op de flop all-in gaat en je tegenstander geeft je geen discounted outs want hij had een klein pair ofzo hoeveel procent kans heb je dan dat jij je hand verbeterd en wint?

Is dat 25.5%+26.1=51.6 procent of kun je dat niet optellen? (ik hou er niet zo van om in staat tot te rekenen, ik reken liever met percentages, heb het niet zo precies nodig, maar wil graag weten of ik het begrijp).
  • 24 antwoorden
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      yup klopt helemaal
      vuistregel is dat elke out 2% kans heeft op elke street :)
      is ietwat lager dan wat het echt is en houd op die manier al beetje rekening met outs die je tegenstander de nuts geven ofzo :)
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Nee, dat kun je niet zo optellen.

Wat ik altijd doe is uitrekenen hoe groot de kans is dat ie op de turn en river NIET valt.
      Dat is namelijk 35/47 x 34/46 = 0,55 = 55%
      De kans dat ie WEL valt is dan dus 45%
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door yoshiwa
      yup klopt helemaal
      vuistregel is dat elke out 2% kans heeft op elke street :)
      is ietwat lager dan wat het echt is en houd op die manier al beetje rekening met outs die je tegenstander de nuts geven ofzo :)
      Hoe lager de kans, hoe beter dit benaderd wordt, maar bij grote kansen wijkt het toch behoorlijk af.

Stel dat je 24 outs hebt (even overdrijven) dan heb je 50% kans op de turn en (iets meer dan) 50% kans op de river.
      Dat is samen iets meerd an 100%, terwijl het eigenlijk 75% is.
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      je kan inderdaad rekentechnisch gezien niet optellen , omdat 2maal hitten je geen dubbele winst oplevert.
      Punt is dat voor elke redelijke hoeveelheid outs(24 clean outs moet je eens proberen hebben) de berekening vrij goede resultaten levert en snel is.
    • Winterdream
      Winterdream
      Bronze
      Allereerst dank voor de snelle reacties.

owkee dus zoals ik het nu begrijp:

de breuken van wat je niet hit x elkaar doen en dan heb je percentage dat je niet wint (100 min dat percentage = winkans)

en dat getal is anders dan mijn eerste berekening omdat ik in mijn berekening niet meegenomen heb dat je ook twee keer kunt hitten.
    • Winterdream
      Winterdream
      Bronze
      Hoe groot is dan de kans dat je twee keer hit?

als je bijvoorbeeld all in gaat en je hebt een backdoor flushdraw...
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      is vaak bij dit soort kansrekeningen de beste manier om de manieren waarop je iets niet hebt te nemen , en dan 1-die kans te doen :)

is zoals 100 enveloppen sturen en bepalen wat de kans is dat minstens 1 envelop goed toekomt .
      doe je ook 1-0.99*0.99*0.99*0.99*0.99*0.99*...
    • Winterdream
      Winterdream
      Bronze
      /me haalt wiskunde boek uit de kast.... das al weer 9 jaar geleden..... (ben nu 27) Zal er eens een fun dagje kansberekening van maken!
    • Wryzeth
      Wryzeth
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Winterdream
      fun
      kansberekening
      :f_confused: :f_eek: :f_mad:
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Allereerst dank voor de snelle reacties.

owkee dus zoals ik het nu begrijp:

de breuken van wat je niet hit x elkaar doen en dan heb je percentage dat je niet wint (100 min dat percentage = winkans)

en dat getal is anders dan mijn eerste berekening omdat ik in mijn berekening niet meegenomen heb dat je ook twee keer kunt hitten.
      Nee, dat twee keer hitten heeft er niets mee te maken.
      Die gebeurtenis zit er bij de statistisch berekening ook in.

Als je het precies wilt uitrekenen met statistieken, dan zul je inderdaad de kans moeten uitrekenen dat je outs niet vallen. Die twee kansen mag je namelijk met elkaar vermenigvuldigen. Je rekent dan nl uit dat je out niet valt op de turn AND niet valt op de river.

Als je de kans uitrekend volgens de methode dat ie wel valt kan natuurlijk ook, maar dan op deze (iets moelijkere) manier:

1. Bereken de kans dat ie op de turn valt: 12/47 x 46/46 (river card mag alles zijn)
      +
      2. Bereken de kans dat ie op de river valt als ie niet op de turn is gevallen:
      35/47 x 12/46

0,255 + 0,194 = 0,449 = 45%

De vuistregel die Yoshiwa noemde is misschien iets minder accuraat, maar natuurlijk veel sneller te berekenen. Tijdens je sessie heb je natuurlijk niet de tijd om het precies statistisch uit te rekenen.
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Hoe groot is dan de kans dat je twee keer hit?

als je bijvoorbeeld all in gaat en je hebt een backdoor flushdraw...
      Bij een backdoor FD kun je de kans op de twee gebeurtenissen weer vermenigvuldigen.
      Je moet nl op de T (10/47) hitten AND op de R (9/46)
      De kans dat je een backdoor FD hit is dus: 0,0416 = 4,2%
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      of dus je houdt rekening met het feit dat dubbel vallen geen dubbel voordeel is , je zegt het zelf in je onderlijnde stuk :f_eek:
    • Winterdream
      Winterdream
      Bronze
      Ah, het kwartje is gevallen!

Snel uitrekenen aan tafel gaat natuurlijk niet, maar ik heb wel een ziekelijk goed geheugen, dus had bedacht eens wat standaard percentages uit mijn hoofd te leren.

Tnx
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      of dus je houdt rekening met het feit dat dubbel vallen geen dubbel voordeel is , je zegt het zelf in je onderlijnde stuk :f_eek:
      Nou, rekening mee houden?
      Je rekent gewoon uit wat de kans is dat ie niet niet valt.
      Dus daar hoort ook bij als ie zowel op de turn als op de river valt.

Als je wilt weten hoe groot de kans is dat ie precies 1 keer valt, wordt het weer anders. (je hebt bijv. 45s en je wil dan geen 4 suits zien).

Dan wordt het:

Turn(wel) x River(niet) + Turn(niet) x River(wel)
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      Ah, het kwartje is gevallen!

Snel uitrekenen aan tafel gaat natuurlijk niet, maar ik heb wel een ziekelijk goed geheugen, dus had bedacht eens wat standaard percentages uit mijn hoofd te leren.

Tnx
      Dan is dit een mooi documentje om uit je hoofd te leren ;)
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      nvm , ik kan heus wel kansrekenen , ben gewoon eff annoyed dat je zo kortaf doet terwijl je foutief mijn argument onderuit haalt
    • Winterdream
      Winterdream
      Bronze
      [qoute] dit een mooi documentje om uit je hoofd te leren ;) [/quote]Ja maar das dus niet in percentages.... die staat tot dingen vind ik erg verwarrend....
    • Sol4r
      Sol4r
      Bronze
      nvm , ik kan heus wel kansrekenen , ben gewoon eff annoyed dat je zo kortaf doet terwijl je foutief mijn argument onderuit haalt
      Ow, mijn excuses dan.
      Ik had niet door dat je annoyed was en het was al helemaal niet mijn bedoeling om je argument onderuit te halen.
      Ik gaf je volgens mij ook groot gelijk dat de vuistregel veel practischer is dan het precies uitrekenen.

Na even teruglezen snap ik je insteek pas van het "het feit dat dubbel vallen geen dubbel voordeel is"
      Je hebt daarin gelijk en dat wordt inderdaad gecorrigeerd met het onderstreepte stukje, zoals je al zei.
      Mijn denkrichting zat vanuit de andere kant en ik vatte je benadering op dat moment even niet.
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      uhu , tis ook stom hoor ,hoor me hier niet in op te jagen :P
    • 1
    • 2