ICM is te loose?

• crazyrocks
      crazyrocks
      Bronze
      Zal wel lekker domme vraag zijn, maar ik vind ICM echt maar niets..

Ik speel al jaren poker, tijdje mee gestopt en nu weer begonnen en speelde 2 jaar geleden redelijk winstgevend SNG's vooral gewoon op eigen ervaring.

De trend die ik onomstotelijk ontdek is als volgt over een sample van 300 18-man SNG's.

1. Je blind langzaamaan maar zeker af totdat je in push-fold fase komt. Als je mazzel hebt krijg je wat tophanden in begin maar dan isook maar vraag of die afbetaald wordt of je geen suckout krijgt.
      2. Dan kom je dus in push-fold fase, door de turbo, veel mensen nog en jij moet zowat elke ronde pushen met redelijke crap.
      3. Mensen zien je lekker veel pushen, wachten rustig hun tophand af en snapcallen je. SNG over.

Het gaat om $1.50 microlimits. 18-mans turbo dus.
      Sample 300, ROI 20%. Maar dit is vooral volgens mij door een upswing(veel luck in eerste 20 sng's). Na 20 sng's speel ik ongeveer break-even.

Erg frustrerend dit.
      Ik heb handjes geanalyseerd met sng wizard etc.
  • 2 antwoorden
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      20% ROI lijkt me anders een erg mooi ROI, dus ergens doe je wel iets goed, ook al is 300 toernooitjes nog geen echt grote sample size.

Wanneer je de SnG-wizard gebruikt voor je analyze, dan is het wel belangrijk dat je ook altijd kritisch kijkt naar de ranges van je tegenstanders. Deze staan vaak niet heel realistisch ingesteld, wat natuurlijk ook een grote invloed heeft op je eigen push ranges.

Het ICM is een mathematisch model en theoretisch geeft dit de beste speelwijze weer. (afhankelijk van de ranges van je tegenstander wel).

Wanneer je in de push-or-fold-fase niet pusht en je slechtere handen blijft folden, dan verlies je juist weer heel veel chips door de blinds, dus je zult hier en daar moeten pushen met slechtere handen.

Wanneer je tegenstanders dit ook doen, kun jij natuurlijk zelf wel weer jouw callingrange daaraan aanpassen en juist wat looser callen dan je misschien wel doet?

Wanneer jij J9s pusht en je tegenstander snapcallt met AK om maar wat te noemen, heb je nog steeds bijna 40% equity en sta je er dus redelijk voor. Als je dubbelt maak je een goede kans. Uiteraard zul je ook 60% van de keren wel busten, maar doodblinden door alles te folden is ook geen goede keuze.

Ik zou zeker wat handjes posten op het handbeoordelingsforum waarbij je twijfelt of je zelf wel moet pushen, of waarbij je niet weet of je je tegenstander kunt callen.
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      ICM kun je gebruiken in moeilijke situaties... en dan met name in late fase.
      Poker is en blijft ook een spel met mensen dus je kunt poker niet geheel wiskundig benaderen. Ik probeer er een juiste mix van te maken als toernooispeler zodat iemand nooit helemaal mijn range kan bepalen.
      In latere fase waarin je echt MOET pushen merk ik dat ICM je echter wel de juiste weg wijst.

En turbo's moet je overigens ook wat looser spelen dan in normale SNG's om de reden dat de blinds net iets te snel omhoog gaan. Allin situaties kun je bijvoorbeeld beter wel vermijden preflop maar een call maken of net iets meer limpen met drawkaarten of suited azen kan een heel verschil maken.
      Mocht je toch de nit uit willen hangen in de de vroege fase van een turbo zorg er dan wel voor dat je voor push/fold fase al een beetje van het opgebouwde tight image gebruikt door blinds te stelen of potten postflop op te pakken (ook al heb je shitkaarten).

Zie ICM meer als een kaart die je af en toe erbij pakt wanneer je het zelf even niet goed weet of erg diep in een toernooi zit en je zult zien dat je verder komt.

En wat Lanfear zegt: 20% ROI is best netjes in de 18-mans hoor.