belasting betalen over iets wat verboden is

• giraffe1977
      giraffe1977
      Bronze
      ok gokken op internet is verboden in nederland.........toch????

Waarom zijn er dan mensen (ook op dit forum) die gewoon keurig belasting betalen?

Ik bedoel hoe kan belastingdienst nou belastingen legaal innen op iets wat illegaal is?

Ik zal op enig moment ook moeten gaan betalen maar ik zie ivm bovenstaande de logica niet.

Ben echt benieuwd of alex of een van de andere coaches die belasting betalen hier iets over kunnen zeggen.
  • 19 antwoorden
    • post36
      post36
      Bronze
      Logica hoeft er niet te zijn, zodra er geld verdient word eist de overheid hier een percentage van. Je kan er immers toch niks tegenin brengen. Zeker niet als dezelfde overheid bepaald dat deze inkomsten illigaal zijn en volgens deze redenering eigelijk alles kan opeisen. En dat als dreigement zal gebruiken als je niet braaf de "kansspelbelasting" betaald. Daarom kan je als kleine man maar beter gewoon betalen als je bedragen wint die in de gaten lopen
    • mvd1978
      mvd1978
      Bronze
      verander het woord Marijuana in Poker en alles zal duidelijk zijn, gedogen :)

• MintberryC
      MintberryC
      Bronze
      lang leve het gedoogbeleid! :)
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      We zijn in NL nu eenmaal goed in gedogen. De overheid is zich bewust van het feit dat het verbod moeilijk uitvoerbaar is. Het zou een boel kosten met zich meebrengen (mankracht, middelen, etc.) om slechts een klein percentage van de online 'gokkers' te pakken. Kosten/baten-technisch is het dus veel voordeliger deze mensen belasting te laten betalen.
    • LaughingMan85
      LaughingMan85
      Bronze
      Vindt het ook maar een heel raar iets, is net alsof ze aan een drugsdealer gaan vragen om mooi belasting te betalen ?(
      Imo is de overheid in dat geval zelf niet 100% legaal bezig, maar ja ze maken er gewoon misbruik van dat je als 1 enkele persoon natuurlijk niet veel kunt gaan aanvangen.
    • Twisted1984
      Twisted1984
      Bronze
      Wordt gewoon gedoogd, net als coffeeshops en prostitutie ;o.

Het is wel illegaal maar zolang je je belasting netjes betaalt vinden ze het prima. Krom systeem maar whatareyegonnadew.
    • JinEX
      JinEX
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door LaughingMan85
      Vindt het ook maar een heel raar iets, is net alsof ze aan een drugsdealer gaan vragen om mooi belasting te betalen ?(
      Imo is de overheid in dat geval zelf niet 100% legaal bezig, maar ja ze maken er gewoon misbruik van dat je als 1 enkele persoon natuurlijk niet veel kunt gaan aanvangen.
      volgens mijn belastingrecht docent is de belastingdienst wel degelijk blij bij het oppakken van drugsbendes. hierop wordt dan ook nog belasting over geheven
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      Als ze eerlijk zijn is alle geconfisceerde drugs wel een verlies , en dan zal er al snel niet zoveel minst meer zijn om belasting over te heffen :D
      Vraag mij af , ik denk dat je btw echt wel belastingen kan gaan betalen als drugsdealer , zonder dat de politie ed wordt ingelicht want ik denk dat iedereen die die financiele dingen doet ook beroepsgeheim heeft.
    • duvel666
      duvel666
      Bronze
      Vindt het ook maar een heel raar iets, is net alsof ze aan een drugsdealer gaan vragen om mooi belasting te betalen ?
      Dat is in de meeste landen zo ...
      Als er mensen worden 'opgepakt' nav criminele activiteiten (bvb drugs,diefstal,mensensmokkel,...) wordt er een 'schatting' gemaakt van de omzet en bezittingen door de criminele activiteiten etc. dmv een patronaal onderzoek...

Op basis van die resultaten wordt er een belasting geheven ...
      Inkomsten zijn inkomsten, legaal of illegaal en moet belasting op betaald worden ...

Wat met de rest van het geld en de waar gebeurt hangt er van af, heel vaak wordt dat gewoon verbeurd verklaard

iets duidelijker nu ? ;)
    • duvel666
      duvel666
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door yoshiwa
      Als ze eerlijk zijn is alle geconfisceerde drugs wel een verlies , en dan zal er al snel niet zoveel minst meer zijn om belasting over te heffen :D
      Vraag mij af , ik denk dat je btw echt wel belastingen kan gaan betalen als drugsdealer , zonder dat de politie ed wordt ingelicht want ik denk dat iedereen die die financiele dingen doet ook beroepsgeheim heeft.
      Bij vermoeden van illegale en criminele activiteiten is men verplicht om dit aan de bevoegde instanties door te geven
      als je dit niet doet dan kan je door omstandigheden mede aansprakelijk gesteld worden voor (een gedeelte van) dit vergrijp ... alleszins in België toch

als je bvb enkel en alleen al op de bank wekelijks een bepaalde grote som geld cash stort, dan is dit bvb al genoeg om een onderzoekje te starten naar de herkomst hiervan ...

is steeds een feitskwestie... vanaf wanneer is iets 'verdacht' ... bestaan wel bepalde richtlijnen voor maar ga die hier niet allemaal opnoemen en ken ze ook ni allemaal uit mijn hoofd ;)

mbt die marihuana plantages enzo ...
      vaak worden de plantjes verbrand en vernietigd ..
      ik heb ook al geweten dat een deel verkocht werd door de overheid aan een erkend pharmaceutisch verblijf dat sommige grondstoffen hiervan gebruikte in 'erkende' medicatie ;)
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      euhm wut? totaal niet toch ?
      Als ik naar mijn dokter ga en hem vertel dat ik mijn vinger heb verbrand bij het klaarmaken van wat xtc mag hij echt never nooit hiermee naar de politie he
      En ik weet zeker dat voor boekhouders ed een gelijkaardig ding geldt maar hoe streng dat is ed weet ik niet :)
    • duvel666
      duvel666
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door yoshiwa
      euhm wut? totaal niet toch ?
      Als ik naar mijn dokter ga en hem vertel dat ik mijn vinger heb verbrand bij het klaarmaken van wat xtc mag hij echt never nooit hiermee naar de politie he
      En ik weet zeker dat voor boekhouders ed een gelijkaardig ding geldt maar hoe streng dat is ed weet ik niet :)
      er zijn verschillende soorten beroepsgeheim hé ...

men had het hier over betalen van btw of belasting bvb ...

en idd, er bestaat een soort van iets dat boekhouder ofzo evt kan inroepen, maar dat stelt hen niet volledig vrij hoor..
      alles heeft beperkingen afhankelijk van de 'aard' van het misdrijf etc...
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Dat is iets wat me ook altijd heeft verbaast... ze halen bij drugsbaronnen ook "misgelopen belastinginkomsten" op ... zo krom als het maar zijn kan omdat ze daarmee "profiteren" van zaken die ze zelf als crimineel bestempelen.
    • duvel666
      duvel666
      Bronze
      bekijk het zo ...

We betalen allemaal VEEL belastingen over onze legale inkomsten...

Indien men op de criminele activiteiten geen belasting zou heffen ...
      dan zouden we allemaal nog VEEL MEER belasting moeten betalen om begroting ietwat in evenwicht te houden ..

is het logisch ... ja en neen, afhankelijk vanuit welk oogpunt je het bekijkt,
      er zijn argumenten voor beide kanten
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door duvel666
      bekijk het zo ...

dan zouden we allemaal nog VEEL MEER belasting moeten betalen om begroting ietwat in evenwicht te houden ..

Crimineel geld is ten onrechte verkregen... dat neem je in beslag... maar dat heeft geen drol met belasting te maken vind ik en zou ook niet echt zo benoemd mogen worden.
    • JinEX
      JinEX
      Bronze
      als ze nou eens de belasting geld die ze hebben ontvangen van drugsdealers enzo nou eens gewoon aan ons uitkeren :D

heb gehoord dat iedereen in Hong Kong die ouder dan 18 is HKD $6000 terug krijgt van de overheid. Ruim 500 euro per persoon die ouder is dan 18 jaar

hadden wij hier maar zoiets haha
    • RemyAlleenOpDeWereld
      RemyAlleenOpDeWereld
      Bronze
      Vindt het ook maar een heel raar iets, is net alsof ze aan een drugsdealer gaan vragen om mooi belasting te betalen ?
      Dat is in de meeste landen zo ...
      Als er mensen worden 'opgepakt' nav criminele activiteiten (bvb drugs,diefstal,mensensmokkel,...) wordt er een 'schatting' gemaakt van de omzet en bezittingen door de criminele activiteiten etc. dmv een patronaal onderzoek...

Op basis van die resultaten wordt er een belasting geheven ...
      Inkomsten zijn inkomsten, legaal of illegaal en moet belasting op betaald worden ...

Wat met de rest van het geld en de waar gebeurt hangt er van af, heel vaak wordt dat gewoon verbeurd verklaard

iets duidelijker nu ? ;)
      Dit klopt
    • RemyAlleenOpDeWereld
      RemyAlleenOpDeWereld
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door m4cs3th
      bekijk het zo ...

Crimineel geld is ten onrechte verkregen... dat neem je in beslag... maar dat heeft geen drol met belasting te maken vind ik en zou ook niet echt zo benoemd mogen worden.
      Is toch gewoon een naheffing
    • giraffe1977
      giraffe1977
      Bronze
      ok nog even praktisch on topic,

als ik nu besluit om alsnog aangiften te doen dan red ik dat precies met mijn huidige bankroll. Ik grind nog even door dat ik iets meer buffer heb en dus alsnog netjes ga betalen maar daarnaast genoeg bankroll over houd om de huidge limieten te blijven grinden.