limp/fold visjes aanpakken

• hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      Ik heb sinds gister een nieuwe stat in mijn preflop line: limp/fold.

Het viel mij op dat de vissen met een belachelijk hoog vpip onder te verdelen zijn in 2 categorieen:
      • De ik hoop de flop goedkoop te zien maar fold vaak tegen een raise limp-vis
      • De ik wil altijd de flop zien limp-vis

Het gaat mij hier om de eerste categorie.
      Bij het gebuik van deze stat kijk naar het % en als dit "te hoog" is wordt ik steeds losser in het isoleren van deze vis. m.i. levert dit 2 voordelen op:
      1. dood geld oprapen.
      2. overall een meer loose imago

1. dood geld oprapen.
      Moge duidelijk zijn dat de vis hier vaak fold. Ik heb hier echter een vraag bij: Welke openrange hanteer ik bij welk limp/fold%. Hoe meer de vis geneigd is te folden hoe losser ik kan isoleren. Uiteraard rekening houdend met mijn positie en wat er nog achter mij komt. Enige hulp hierbij is meer dan welkom

Doordat ik losser isoleer zal min VPIP en PFR een stuk omhoog gaan. De ECHT oplettende regulars zullen hier doorheen kijken. Echter, op de NL10-NL50 verwacht ik dat dit niet echt opgemerkt wordt. Blijft over het spelen tegen regulars. Deze spelers zullen ten onrechte mij continue op een grotere range van handen zetten toch? Hoe kan ik hier het best mee om gaan?

Jullie meningen ideeen graag
  • 10 antwoorden
    • Pieter1960
      Pieter1960
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door hoedinie
      Ik heb sinds gister een nieuwe stat in mijn preflop line: limp/fold.

Het viel mij op dat de vissen met een belachelijk hoog vpip onder te verdelen zijn in 2 categorieen:
      • De ik hoop de flop goedkoop te zien maar fold vaak tegen een raise limp-vis
      • De ik wil altijd de flop zien limp-vis

Het gaat mij hier om de eerste categorie.
      Bij het gebuik van deze stat kijk naar het % en als dit "te hoog" is wordt ik steeds losser in het isoleren van deze vis. m.i. levert dit 2 voordelen op:
      1. dood geld oprapen.

1. dood geld oprapen.
      Moge duidelijk zijn dat de vis hier vaak fold. Ik heb hier echter een vraag bij: Welke openrange hanteer ik bij welk limp/fold%. Hoe meer de vis geneigd is te folden hoe losser ik kan isoleren. Uiteraard rekening houdend met mijn positie en wat er nog achter mij komt. Enige hulp hierbij is meer dan welkom

Doordat ik losser isoleer zal min VPIP en PFR een stuk omhoog gaan. De ECHT oplettende regulars zullen hier doorheen kijken. Echter, op de NL10-NL50 verwacht ik dat dit niet echt opgemerkt wordt. Blijft over het spelen tegen regulars. Deze spelers zullen ten onrechte mij continue op een grotere range van handen zetten toch? Hoe kan ik hier het best mee om gaan?

Jullie meningen ideeen graag
      Interessante theorie, hoewel ik veel meer doe op intuitie, toch maar een eerste primaire theoretische reactie.

Eens dat er 2 soorten categorieen zijn.
      Denk overigens dat er een 3e categorie is,die wellicht ondervangen wordt met de aanvulling van je HUD en dat zijn de vissen die met een monster in welke positie limp raise spelen. Hoewel dat zonder AA in 90% van de gevallen een easy fold is.

Dood geld oprapen.

Als er sprake van nitty spelers achter je en het limp/fold percentage is hoog, kan je mijn inziens eigenlijk met any 2 isoleren. Hoewel ik dat soort plays, uiteindelijk fullring zou spelen vanaf minimaal de hijack position. Wel even kijken wat het call open percentage is van de CO en de button natuurlijk. Handrange % pakweg 20% duzzz.

Op de NL 10 en 25, uitgezonderd de zich ontwikkelende regs die niet al teveel multitablen en overall ABC spelen kijken, hebben vaak niet zoveel tijd voor, om te beoordelen dat jij een loose canon bent en veel vaker op basis van eigen hand zullen terugspelen.

Op de NL50 word dat m.i. wat anders omdat er vanuit late positie, veel meer het positionele voordeel wordt uitgebuit. Anders gezegd, open jij ruim, dan kan je veel 3bets verwachten en zal je veel moeten folden. Aan de andere kant geeft dat wel de mogelijkheid om je monsters maximaal afbetaald te krijgen en het een uitstekend middel is om alvast wat te balancen.

Kortom zeker een theoretische strategie om eens uit te proberen.
    • beukie1
      beukie1
      Bronze
      Hoi Hoedinie,
      Ben het met bovenstaande eens, van Pieter1960
      Als je op een site speelt met veel van dit soort spelers zou je het imo kunnen toepassen.
      Vraag me alleen wel af wat je lijn gaat worden met een squeeze.
      Ondanks dat er erg veel fish aanwezig is, zal de oplettende speler met stats op jou gaan terug spelen.
      Ik denk dat je dit kunt doen in bepaalde spots waarin positie belangrijker is dan je hand.
      Zoals de vorige spreker al aanhaalde vanaf de HJ, CO, Button.
      Misschien dat je een berekening er op los kunt laten van hoe vaak het moet werken om op lange termijn profitabel te kunnen zijn.
      Verder zie ik een bepaald gevaar wanneer je moet overstappen naar een hoger limiet cq andere pokeraanbieder.
      Maar wel iig een interessante discussie!!!!!

Groet HenkB.
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      positie is uiteraard erg belangrijk. net zoals de vraag "wat zit er achter me"
      Een squeeze betekend alweer dat er nog iemand achter mij called en dat daar dan weer een raise op volgt... uiteraard ga ik dan alleen met de echte handen verder.

Echter het tegenovgestelde m.b.t. tot positie gaat hier denk ik ook op: stel de vis limped UTG en ik zit UTG+2. De "niet super oplettende maar wel regulars" zullen zeggen: wow een raise UTG+2... dat is sterkte. en zullen dus niet snel mee gaan doen tenzij ze een hand hebben. Dit alles hangt dus af van de tafel waar ik aan zit.

Ik heb deze strategy 2 avonden uitgeprobeerd en de enige die gaan terugspelen zijn de visjes die het zat zijn om na 4 keer limpen mij WEER te zien raisen. Dat valt echter meer onder "micro-image" en daar zullen we dus ook een juiste balans in aan moeten brengen. Dit geldt net zo goed als dat dat voor het openraisen geldt: ook al heb je 5 keer op rij AA, als je tegenstanders dat niet zien zijn ze het wel zat dat je 5 keer op rij openraist.

Zijn er hier cashgamers die mij kunnen helpen bij het maken van de berekeningen en het vaststellen van mijn handranges om dit te deel van mijn spel te verbeteren?
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      ik heb in mijn hud de stats;
      limp/fold, limp/call en limp/raise opgenomen.
      dit verhoogt je winrate flink.

Bij limp call gebruik ik mijn normale openingsrange voor value. Bij limp fold breid ik mijn blufrange uit naar ongeveer 60% van de handen, ligt een beetje aan welke positie je zit. op de button zo'n 80% denk ik

limp raise ook, omdat er ook vissen zijn die niet veel limpen, maar dan wel vaak limp/raisen met AA en KK als ze toch limpen.
    • CastAside
      CastAside
      Bronze
      Had een vraagje, wat gaat je range zijn op utg2 op een utg bet van vis? of is dit alleen bedoeld als vroege steal, hier speel je toch liever niet compleet lucht? en wat gaat je lijn zijn na een call van utg. Een vis zal AQs AJ KQs 1010 miss. nog lagere pp hier oop toch wel callen. met AA QQ misschien jj kun je wel wat tegen gas krijgen.
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door CastAside
      Had een vraagje, wat gaat je range zijn op utg2 op een utg bet van vis? of is dit alleen bedoeld als vroege steal, hier speel je toch liever niet compleet lucht? en wat gaat je lijn zijn na een call van utg. Een vis zal AQs AJ KQs 1010 miss. nog lagere pp hier oop toch wel callen. met AA QQ misschien jj kun je wel wat tegen gas krijgen.
      Ik zal in UTG2 alleen handen spelen die ook goed kunnen floppen. dus handen zoals Axss, Pockets, Suited Connectorts, Suited 1 gappers.

@Chivaz: tot welke limiet is dit goed toepasbaar? En kun je ies meer uitleggen hoe je limp/raise stat toepast (praktijkvoorbeelden van % en je handen die je dan speelt bijvoorbeeld)
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      Als je een vis hebt die 41/16 speelt en limpt UTG. Dan kijk ik naar zn vervolg actie op de limp. Stel ik heb K :spade: T :heart: op de CO. Tegen een limp/fold speler (meer dan 50%) zal ik openen om het dode geld op te pakken. Tegen een limp/call speler open ik voor value (ik lig voor op zn l/call range, omdat hij wel 16% van zn range zou openen). En tegen een limp/raise speler (meer dan 50%) zal ik KTo eerder folden. Tegen een limp/raise vis verklein je de valuerange dus een beetje, ten opzichte van je normale isolatie-range tegen vissen. Je speelt alleen door met handen die een 3bet kunnen weerstaan. Ik bluf ze vrijwel nooit, in tegenstelling tot tegen de limp/fold vis. Ik denk dat het vanaf nl10 wel toepasbaar is. Op nl2 en nl5 moet je in principe toch alleen maar valuehanden op een abc manier spelen.
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      thx!

qua limiet was mijn vrager eerder bedoeld vor de limieten omhoog.
      Speel nu nl10-25 waar het op NL10 zeker toepasbaar is. Maar is dit wel toepasbaar op bijvoorbeeld NL100 of wordt dit door de regulars daar al te snel opgepikt?
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door hoedinie
      thx!

qua limiet was mijn vrager eerder bedoeld vor de limieten omhoog.
      Speel nu nl10-25 waar het op NL10 zeker toepasbaar is. Maar is dit wel toepasbaar op bijvoorbeeld NL100 of wordt dit door de regulars daar al te snel opgepikt?
      door de regs achter je wordt het soms wel opgepikt, maar daar moet je ook even opletten, wie er achter je zitten. Actieve 3betters zijn altijd op zoek naar spots om het geld in de pot op te pakken en zullen een nog wijdere 3bet-range hebben nadat je een vis isoleert. Daarom moet je het dus juist ook regelmatig doen, zodat ze ook als jij isoleert voor value, je max value haalt uit je premiums. In de HEM hud zit in het 2e scherm ook de stat; steal limped pot. Die is ook handig bij het bepalen of jij iemand anders kan 3betten, die een vis heeft geisoleerd.
    • zazizo
      zazizo
      Bronze
      Of dit ook werkt op nl100?
      Soms wel soms niet, maar dat merk je snel genoeg.
      Gewoon proberen.

Sommige spelers die jou wijd gaan 3betten, kun je met 4bets aanpakken trouwens. Worden ze vaak een stuk rustiger van.