AK - SB (SnG $1,20)

• Gerardus
      Gerardus
      Bronze
      10/20 NL - Holdem - 8 players
      Hand converted by PokerTracker 3

Voorgeschiedenis: een 9-handed tafel met wel liefst 6 donks (met uitezonderd UTGs en BB). Nog nooit zoiets meegemaakt. Tijdens pre-flop, flop, turn en river werden gebet, geraised, ge-re-raised en ge-all-ind alsof om top handen ging... en dan zie ik tijdens de showdowns slechts trash handen. :facepalm:

Dus mijn toernooi plan maar gelijk aangepast: wees (vooral aan het begin) super tight en ga pas echt los als ik een zeer sterke hand of nut heb. Of wacht met losser spelen totdat alle donks eruit liggen.

BTN: 2,270.00
      Hero (SB): 1,460.00
      BB: 1,420.00
      UTG: 1,500.00
      UTG+1: 1,500.00
      MP: 3,640.00
      MP+1: 910.00
      CO: 800.00

Hero posts SB 10.00, BB posts BB 20.00

Pre Flop: (30.00) Hero has K:club: A:diamond:

fold, fold, fold, fold, CO calls 20.00, BTN calls 20.00, Hero calls 10.00, BB checks

Mijn gedachte:
      Normaal gesproken zou ik hier flink hebben geraised. Maar tegen nog twee donks (+ tight speler op BB) in het spel vind ik de huidige blinds niet de moeite waard om mijn chips al vroeg in het toernooi op het spel te zetten. Het werkt toch slechts als een pot-sweetener... bovendien ben ik straks dan uit de positie.

Laat ze elkaar maar knock-out slaan en dan zo 'in the money' komen... dus een flat-call en ik zie het wel wat BB (en eventueel andere spelers) gaat doen.

Flop: (80.00, 4 players) T:spade: K:diamond: A:heart:

Een mooie flop. Enige handen die mij op dit moment kan verslaan zijn QJ of set (leek mij op dit moment erg onwaarschijnlijk, AK heb ik al en iemand met TT zou waarschijnlijk tijdens de pre-flop al hebben geraised).

Check en dan hopen dat iemand gaat raisen --> met zulke aggressieve spelers gaat iemand vast betten. Bovendien, ik heb pre-flop slechts gecalled, dus spelers zullen mij vast niet zo gauw op AK inschatten (als ze dat überhaupt daarover nadenken!).

Hero checks, BB checks, CO checks, BTN bets 20.00, Hero raises to 140.00, fold, CO calls 140.00, BTN calls 120.00

De eerste vraag: is mijn raise hier ok?

Turn: (500.00, 3 players) 7:heart:
      Hero bets 500.00,

Wellicht heb ik veel te hoog gebet? Ik heb het liever dat iemand met flush kansen e.d. hun handen gaat neerleggen. Een set leek me nog steeds erg onwaarschijnlijk en ik kan me niet voorstellen dat een donk met 77 heeft gecalled.

Mocht een van hun toch een betere hand hebben, jammer dan. Dat is poker.

fold, BTN calls 500.00

Anyway, alleen BTN heeft het gecalld en hij kan JQ of set hebben. Alhoewel, zijn eerdere show-down liet hij trash handen zien en zijn hand-range is erg wijd (tot nu toe 4 uit 5 handen gespeeld) en won een grote potten met slechts een paar bij een eerdere showdown. Het is heel goed mogelijk dat hij een A met een lagere bijkaart heeft. Tot nu toe heeft A op het bord hem niet bang gemaakt.

River: (1500.00, 2 players) 4:diamond:
      Hero bets 800.00, BTN calls 800.00

Ik ging all-in.

De tweede vraag... zou ik tegen zulke loose spelers anders moeten beredeneren en spelen? Hoe slecht ze ook spelen?

Alhoewel, tegen goede spelers zou ik pre-flop al flink hebben geraised en tijdens de flop, turn en river spel zou ik niet zo snel druk om QJ en set mogelijkheden hebben gemaakt. Goede spelers callen niet zo snel een QJ. Enne, tegen iemand tight-passive is en dan een loose call maken of ineens gaat raisen dan zou ik wel gaan afvragen wat voor een hand hij zou hebben.

Alhoewel, het is een toernooi en je hebt de luxe niet om op een goede (of een nut) hand en moment af te wachten..

BTN shows A:spade: 9:spade: (One Pair, Aces) (Pre 31%, Flop 5%, Turn 0%)
      Hero shows K:club: A:diamond: (Two Pair, Aces and Kings) (Pre 69%, Flop 95%, Turn 100%)
      Hero wins 3,100.00
  • 2 antwoorden
    • Gerardus
      Gerardus
      Bronze
      En nu edit ik de bovenstaande post niet meer ;-)
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi Gerardus,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg bij de hand.

Maar tegen nog twee donks (+ tight speler op BB) in het spel vind ik de huidige blinds niet de moeite waard om mijn chips al vroeg in het toernooi op het spel te zetten.

Ben je dan bang dat ze je 3betten? Ik haal dat eerlijk gezegd niet zo uit je reads in het verhaal. Het lijkt er meer op dat ze vooral na de flop als malloten tekeer gaan.

Het werkt toch slechts als een pot-sweetener...

Dit is eigenlijk het belangrijkste probleem. Het is namelijk zo, dat als je preflop raised in een sng, het altijd bedoelt is als valuebet. Je hebt een betere hand preflop, je ligt tegen limpers over het algemeen 60-40 of 65-35 voor, daarom raise je preflop, zo maak je immers winst.

Eigenlijk is elke raise in een sng door een goede speler wel een potsweetener te noemen. Als we zouden raisen omdat we hopen op fe, waarom spelen we dan zo ontzettend tight? Als spelers over het algemeen vaak folden preflop, dan kunnen we veel meer handen openen dan de gebruikelijke pokerstrategyrange AQ+ 99+. Het is dus juist een valuebet als we in een sng raisen, en dat maakt de limp in de door jou geposte hand ook maf.

Ik call meestal met AKo als er een raise voor me zit. Dat doe ik omdat ik er niet vanuit ga dat de gemiddelde tegenstander totale onzinhanden als A2o of K8s preflop raised, en ik verwacht dus hooguit 53-47 voor te liggen, wat in een sng erg marginaal is. Tegen limpers echter, lig je vrijwel altijd ver genoeg voor om te raisen. Met jouw reads lig je zeker zeer ver voor, dus dit is juist een uitgelezen moment om ako wél te raisen.

Je called preflop, wat de hand moeilijker te spelen maakt. Echter, je hit top two pair, en er is inderdaad maar 1 logische hand die jou beat heeft. Met jouw read op villain weet ik zeker dat hij afstacked met Ax, ik heb zelfs in dit soort situaties, met dit soort reads, call downs met pockets gezien die geen set hadden gehit.

Ik durf beide handen in het vuur te steken dat broke gaan door 3 straten te betten de meest profitabele manier van spelen is in deze hand. Je wordt door een wijde range gecalled (Ax, wellicht Kx en allerlei 2 pair combo's), en er zijn alleen Qjo en 2-3 setjes waartegen je achter ligt. Ik zou wel de turn kleiner betten, en zorgen dat je fe zo laag mogelijk is, door beide straten (turn en river) ongeveer een gelijk percentage van de pot te betten. Hier zou 400 in een pot van 500, en vervolgens 900 in een pot van 1300 prima zijn wat mij betreft.

Ondanks je limp preflop is de hand na de flop nog redelijk gemakkelijk te beoordelen. Je zou hier preflop op zich met A6s ook kunnen limpen namelijk, en als de flop dan AT6 was geweest, dan had ik wat betreft postflop precies hetzelfde advies gegeven.

Echter, het is wel heel belangrijk dat je hier preflop wel raised, met TPTK heb je in een limped pot maar een marginale hand, en dan was het voor mij erg moeilijk om je goed advies te geven over hoe na de flop verder te spelen.