$1,5 turbo sng stars: KT flush + gutshot op flop

• bernardh87
      bernardh87
      Bronze
      Hallo allemaal,

Ik zit hier aan een turbo sng $1,5 sng tafel met nog 3 spelers over. Allemaal vrij diep. Op de flop krijg ik een gutshot + flushdraw. Volgens mij krijg ik niet de goede odds, echter als ik deze hand win ben ik vrijwel zeker 1e of 2e. Dus is deze call dan alsnog goed?

No Limit Holdem Tournament
      PokerStars
      3 Players
      Hand Conversion Powered by weaktight.com
      $1.32+$0.18

Stacks:
      BTN Allpact (3,943)
      SB reidecopos (6,381)
      BB d-bachelor86 (3,176)

Blinds: 100/200 Ante 25

Pre-Flop: (375, 3 players) Allpact is BTN K:club: 10:club:
      Allpact raises to 478, reidecopos calls 378, d-bachelor86 folds

Flop: A:heart: 9:club: Q:club: (1,231, 2 players)
      reidecopos goes all-in 5,878, Allpact goes all-in 3,440

Turn: J:spade: (10,549, 2 players, 2 all-in)

River: 10:spade: (10,549, 2 players, 2 all-in)

Final Pot: 10,549
      Allpact shows a straight, Ten to Ace
      K:club: 10:club:
      reidecopos shows a pair of Aces
      5:heart: A:club:

Allpact wins 8,111 (net +4,168)

reidecopos collects 2,438 (net -3,943)
  • 2 antwoorden
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi bernardh87,

Mooie hand wel, niet erg moeilijk om te beoordelen, voor mij dan, in alle rust, in de situatie zelf is het stukken lastiger, omdat dit lijkt mij, met name 3handed, sowieso behoorlijk close is.

Preflop is natuurlijk prima. Postflop is het een multiple choice vraag, all in of fold.

Op het moment dat jij op de flop aan de beurt bent is de pot effectief 3440 chips + 1231 chips = 4671 chips, en jij krijgt 3440 to call.

Als je fold houdt je dus 3440 over, als je called en verliest krijg je 20% van de prijzenpot, als je called en wint kom je op 8111 chips uit.

Als we folden hebben we 3440 chips, dat is 31.192% van de prijzenpot waard.

Als we callen en verliezen worden we 3e, dat is 20% van de prijzenpot waard.

Als we callen en winnen komen we op 8111 chips uit, dat is 41.029% van de prijzenpot waard.

Dit heb ik geconcludeerd door de stacksizes in te vullen in een icm calculator, waarmee je uitrekent hoeveel $ een stack waard is in een bepaalde situatie.

Zoals je kunt zien (40-30-20) hebben we ongeveer 50% kans te winnen nodig om een goede call te kunnen maken. Om precies te zijn hebben we een breakeven call in de volgende situatie:

Stackwaarde als we folden = (stackwaarde als we callen en verliezen) * (kans dat we verliezen) + (stackwaarde als we callen en winnen) * (kans dat we winnen)

Als de kans om te winnen P is, dan is de kans om te verliezen 1-P (let wel, we schrijven hier de kans op als deel van het getal 1, en niet als percentage).

31.192% = 20%*(1-p) + 41.029%*(p).

Nu hoeven we alleen nog maar de vergelijking eenvoudiger te maken, en p uit te rekenen, dan weten we precies hoeveel kans te winnen we nodig hebben om een breakeven call te maken, en kunnen we dus ranges gaan zoeken voor villain die daarmee corresponderen.

31.192 = 20(1-p) + 41.029p
      31.192 = 20 + 21.029p
      11.192 = 21.029p
      p = 53%

We hebben dus 53% kans te winnen nodig voor een breakeven call hier. Om hier te kunnen callen moeten we dus net iets voor liggen.

Als ik alle handen in villains range stop die ook maar enigszins de flop gehit hebben (gutshots, flushdraws, paartjes) en alle handen weglaat die heel sterk zijn, die hij waarschijnlijk preflop wel zou raisen (AA, QQ, 99, AQ, AK), dan nog halen we hooguit 48% kans te winnen, dat heb ik berekend met de pokerstrategy equilator.

Ik moet er een behoorlijk aantal blufhanden, totale onzinhanden dus, in stoppen om bij 53% te komen. Echter, we willen geen breakeven call maken, we willen een profitabele call maken. Dan moet villain hier behoorlijk vaak air hebben. Ook tegen een hand als 77 hebben we 'maar' 65% equity, dus zelfs als villain bluft maar nog iets van showdownvalue heeft liggen we niet heel ver voor.

Een fold vind ik dus beter, het blijft close, maar feit is dat we voor moeten liggen om deze all in te kunnen callen (zie eerste berekening) en dat lijkt me tegen een push niet erg waarschijnlijk. Een fold is dus beter, met een draw lig je nu eenmaal nooit heel erg ver voor, dus dat is lastig.

Het voordeel van villain's push is natuurlijk wel, dat als je een Kxx flop hit, of een Txx flop met bijvoorbeeld een flushdraw, je heel gemakkelijk een dik profitabele call krijgt. Met alleen deze sterke combodraw is een fold echter beter.

Had villain naar je toegechecked, en jij gec-bet (wat met deze flop natuurlijk een goed idee is) en hij c/r-ed vervolgens all in, dan is een call waarschijnlijk wél goed, omdat je pot odds dan veel beter zijn.

Ik hoop dat je mijn lange en technische uitleg begrepen hebt, zo niet, vraag dan vooral door.
    • bernardh87
      bernardh87
      Bronze
      Bedankt voor de lange en technische uitleg! :)

De icm berekening is mij duidelijk, ook al is dit de eerste keer dat ik dit zie. Het komt erop neer dat je zelfs met een goede draw als dit nooit heel erg voor ligt. Dat is wel goed om te onthouden voor de toekomst.