1.5$ 18mans UTG push F2T

• TurboHenk
      TurboHenk
      Bronze
      Zelfde verhaal als bij J6o handje, is dit een spot die ik moet pakken aangezien ik geen FE meer zal hebben na de blinds ( zie bigstack die achter me zit ) of is dit nog easy fold?

PokerStars No-Limit Hold'em, 1.5 Tournament, 75/150 Blinds (5 handed) - PokerStars Converter Tool from FlopTurnRiver.com

Button (t1305)
      SB (t5695)
      BB (t1225)
      Hero (UTG) (t1070)
      MP (t3965)

Hero's M: 4.76

Preflop: Hero is UTG with 9, 5
      Hero bets t1070 (All-In), MP calls t1070, 3 folds

Flop: (t2365) 7, 10, Q (2 players, 1 all-in)

Turn: (t2365) 9 (2 players, 1 all-in)

River: (t2365) 6 (2 players, 1 all-in)

Total pot: t2365
  • 3 antwoorden
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi TurboHenk,

Zelfde verhaal als bij J6o handje

Dit klopt inderdaad, het is het zelfde verhaal als bij J6o, en ook deze hand is veeeeeel te loose all in geshoved. Ik begin me nu ook schuldig te voelen over het uitleggen van het concept "-ev$ shove" want ik heb het blijkbaar niet duidelijk uitgelegd.

Als je 3bb's hebt, en je shoved all in, dan krijgt degene die op de bb zit 2bb's to call voor een pot van 3bb's + 1.5bb's voor de blinds. 2bb's voor 4.5bb's is een zeer goede deal, en je zult in zo'n situatie vrijwel altijd gecalled worden.

Je hebt in deze situatie echter maar liefst 7bb's, wat totaal geen rede voor paniek is. Met 5bb's heb je nog makkelijk folding equity, als je deze hand en de volgende hand fold shove je 6bb's vanuit de sb, tegen de bb dus, en krijgt de bb 5bb's to call voor een pot van 7.5bb's, dan heeft hij een behoorlijke hand nodig om te kunnen callen, en als hij het spel niet begrijpt (en op deze limiet zijn er niet veel die goed spelen, vandaar dat het business model van pokerstrategy werkt) dan zal hij over het algemeen ook nog eens te tight callen, waardoor een push voor jou nog profitabeler wordt. Zit je op de sb niet first in, en moet je folden tegen een push, dan heb je de hand daarna 5.5bb's op de BU, en dat is weer een spot die vaak gemakkelijk en dik +ev$ geshoved kan worden.

Er is hier dus totaal geen rede om 96o te pushen, dus is het een easy fold (dat het een -ev$ is lijkt me voor zich spreken(?)).

In feite is het zo, dat hoe minder bb's je hebt, hoe winstgevender de push wordt:

5bb:

6bb:

Tot je geen folding equity meer hebt, want dan wordt de calling range veel wijder, en wordt een all in ineens feitelijk meer een all in call dan een all in shove (immers, je rekent er dan op dat villain called, dus is de situatie hetzelfde als wanneer villain zou pushen en jij all in zou callen).

Dat is dus eigenlijk een omslagpunt. Ik kan hier tal van metaforen voor geven om het te verduidelijken. Een logistiek manager streeft er naar zoveel mogelijk spullen naar de plaats bestemming te krijgen met zo min mogelijk manuren/vrachtwagenuren. Hij heeft er dus baat bij een zo strak mogelijk schema op te stellen, om te zorgen dat de chauffeurs constant aan het rijden zijn, en de vrachtwagens samen zo min mogelijk kilometers maken.
      Als het schema echter te strak wordt, dan kan een file ervoor zorgen dat niet alles bezorgd wordt, en dat kost ofwel klanten, ofwel chauffeurs moeten overuren draaien wat meer kosten met zich mee brengt en de werknemers ontevreden maakt. Het is dus zaak een bepaalde hoeveelheid flexibiliteit in te bouwen ten koste van een beetje efficiëntie. Het punt waarop je zo weinig flexibiliteit hebt dat het klanten kost, is te vergelijken met het omslagpunt waarop je je folding equity verliest. Op dat moment krijg je ev$ ineens een enorme opdonder, omdat pushes juist profitabel zijn door de folding equity.

Een giraf heeft er baat bij een zo lang mogelijke nek te hebben. Hoe langer de nek, hoe meer blaadjes er binnen zijn bereik hangen, hoe groter zijn overlevingskans. Hoe langer de nek echter is, hoe moeilijker het is om bloed naar de hersenen te pompen, hoe groter de kans op hartfalen wordt, en dan wordt de giraf dus juist door die lange nek opeens minder kansrijk. Hoe kleiner jouw stack, hoe kleiner de folding equity, hoe slechter de push.
      In beide situaties is sprake van een omslagpunt. Je kunt dat bij giraffen heel gemakkelijk zien, omdat giraffen allemaal ongeveer een even lange nek hebben. De giraffen die een nek hebben die een meter groter is, kunnen wel meer blaadjes bereiken, maar die mutatie zou op termijn niet rendabel zijn voor de soort, omdat de giraffen met een te grote nek (groter dus dan een normale giraf nu, voor zover giraffen überhaupt normaal genoemd kunnen worden) blijkbaar allemaal aan hartfalen zijn bezweken voordat ze zich voort konden planten.
      Dat omslagpunt ligt bij sng's precies daar waar spelers niet meer kunnen folden, de pot odds zijn dan te aantrekkelijk om te weerstaan om te callen. Je hebt wel uitzonderingen natuurlijk, spelers die ondanks dat ze moeten callen omdat de pot odds zo goed zijn, toch niet callen omdat ze dom zijn. Echter, dit is de uitzondering. Er zullen ook giraffen zijn met een onevenredig groot hart die met een grotere nek kunnen overleven, over het algemeen is het dan echter nog steeds niet handig een veel grotere nek te hebben.

Je zou denken dat mijn kritiek op jou, als je een giraf zou zijn, dat je nek te lang is, dit is echter niet zo. Je gaat ervan uit dat het omslagpunt bij 5bb's ligt, terwijl het eerder tussen 3 en 4bb's ligt. Je nek is dus eigenlijk te kort, je kunt niet bij de bovenste blaadjes (de zeer profitabele 5bb shoves uit sb of BU) omdat je teveel nadruk legt op het in stand houden van je folding equity (het functioneren van je hart dus). Een hart en fe werken dus op dezelfde manier, ze zijn ontworpen om hard te werken, zelfs met 5bb's zullen tegenstanders je over het algemeen niet met Q6o callen, en het hart van een gewerveld dier is zelfs in staat een giraffenkop van voldoende bloed te voorzien.

Probeer dus -ev$ pushes te maken alleen op die momenten dat je denkt in een situatie te komen waarin je slechts 3-4bb's hebt op de sb. 5bb's op de sb zijn de hoogste blaadjes, dus steek je nek uit.

Ik hoop dat je mijn bizarre beoordeling kan waarderen. :)
    • TurboHenk
      TurboHenk
      Bronze
      Bizar is je antwoord inderdaad, maar ik vind hem ook geniaal. Nu ik dit gelezen heb is het opeens een stuk duidelijker, ik was eigenlijk altijd maar bezig met veel pushen vanuit BU/SB zodra ik onder die 13BB grens kwam. Denk dat dit deels ook komt doordat ik veel MTT's speel waar ik veel wijder push omdat doodblinden daar gewoon geen nut heeft.

Bedankt!
    • rogervieri
      rogervieri
      Bronze
      even bolletje, want ik ben helemaal gek op metaforen!!

perfecte uitleg, want zelfs ik wist niet dat ik aan 'hart'-falen zou gaan lijden pas bij 3.5bb / 4bb :P