Beslissing pas op de turn maken in het vervolg ?

• Deronny
      Deronny
      Bronze
      Grabbed by Holdem Manager
      NL Holdem $30(BB) Replayer
      SB ($1,500)
      BB ($1,500)
      UTG ($1,500)
      UTG+1 ($1,500)
      Hero ($1,500)
      MP1 ($1,500)
      MP2 ($1,500)
      MP3 ($1,500)
      CO ($1,500)
      BTN ($1,500)

Dealt to Hero 3:club: 3:diamond:

fold, fold, Hero calls $30, MP1 raises to $90, fold, fold, fold, fold, fold, fold, Hero calls $60

FLOP ($225) 8:spade: 3:spade: 2:heart:

Hero bets $225, MP1 raises to $450, Hero raises to $1,410 (AI), MP1 calls $960 (AI)

TURN ($3,045) 8:spade: 3:spade: 2:heart: Q:spade:

RIVER ($3,045) 8:spade: 3:spade: 2:heart: Q:spade: K:club:

Hero shows 3:club: 3:diamond:
      (Pre 50%, Flop 74.4%, Turn 22.7%)

MP1 shows A:spade: T:spade:
      (Pre 50%, Flop 25.6%, Turn 77.3%)

MP1 wins $3,045

Is mijn shove hier goed met dergelijke sets tegen een FD op de flop, of wacht ik beter af tot de turn om te herevalueren ?

Kom regelmatig in zo'n situaties als deze

Mvg
  • 3 antwoorden
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Hi Deronny,

Ten eerste zou ik hier preflop al folden. Uit positie is de kans op én een set, én een tegenstander die bereid is broke te gaan (een goede hand heeft dus) gewoonweg te klein.

Ik zou callen als er al één of meerdere spelers voor je gecalled hebben, of raisen als je in late positie zit. Hoe latere je positie je zit, hoe meer pocket pairs je kunt raisen.

Nu de vraag die je stelt; je wilt juist niet wachten op de turn hier. Je kunt de flop sowieso niet folden, dus je hebt in dit specifieke handje al 540 in de pot gestopt. De pot odds worden dan 960 to call voor een pot van ~2000. Zelfs als je zeker weet dat villain een flush heeft op de turn, heb je nog 22% kans te winnen. Aangezien villain ook nog makkelijk 99+ kan hebben, eventueel met een , en je daar nog steeds dik tegen voorligt op de turn, kun je dus, zelfs als je hier op de flop called, de turn alsnog niet folden.

Je kunt dus beter op deze flop al all in gaan. Zo voorkom je dat villain nog kans ziet op een gevaarlijk uitziende turn te folden, en met een set wil je natuurlijk niet dat villain bijvoorbeeld paartjes of 2 pair fold. Als de turn niet scary is voor villain, dan is er kans dat het hem helpt, en lag je op de flop verder voor. Als je verder voorligt op de flop, kun je natuurlijk daar het beste zoveel mogelijk van je tegenstander's chips naar het midden krijgen.

Wat er dus ook gebeurd, wat villain ook in zijn hand heeft, deze flop pushen is absoluut beter.

Kom regelmatig in zo'n situaties als deze

Mooi zo, met dikke voorsprong all in gaan is altijd lekker namelijk. Of je dan wint is van minder belang, op lange termijn win je namelijk toch wel als je dit soort situaties vaak tegenkomt.

Board: 8 3 2
      A T: 25,556%
      3 3: 74,444%
      :s_cool: :s_cool: :s_cool: :s_cool: :s_cool: :s_cool: :s_cool:
    • Deronny
      Deronny
      Bronze
      Ok thanks
      Dus gewoon folden in het vervolg, tenzij ik 1 of meer limpers voor me heb ?
      Is de reden hiervoor dan dat meerdere limpers vaker een seuted hand kunnen hebben, en dit mijn winstkansen vergroot ?
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Deronny
      Ok thanks
      Dus gewoon folden in het vervolg, tenzij ik 1 of meer limpers voor me heb ?
      Is de reden hiervoor dan dat meerdere limpers vaker een seuted hand kunnen hebben, en dit mijn winstkansen vergroot ?
      Nou, het is iets ingewikkelder. De reden dat ik dit soort spots fold, is dat je als je als eerste aan de beurt bent, er maar een paar dingen kunnen gebeuren:

1. Iemand achter je raised, je krijgt dat matige pot odds om voor setvalue te callen, vooral omdat je uit positie zit. Doordat je tegenstanders achter je maar 1 limper (dat ben jij dus) voor zich zien, kunnen ze makkelijk raisen met handen als AJ, 99, dus hun range zal niet bepaald tight zijn. Je bent dan, zeker omdat je ook nog uit positie zit, allerminst zeker dat je tegenstander broke zal gaan, of tenminste veel chips kan verliezen die hand, waardoor je setvalue call zwak wordt.

2. Niemand achter je speelt mee. Je speelt dan tegen BB, en die heeft een random hand. Een random hand heeft prima equity tegen zwakke paartjes, desondanks is de kans dat een random hand heel veel chips in de pot stopt niet erg groot. Om BB te stacken met een set, moet hij toch een redelijke hand hitten, en dat gebeurt niet erg vaak. Als je je set niet hit, zit je vaak op een flop met overcards, en bb heeft dus wel prima kans om een kleine pot te winnen op zo'n flop. Je hebt hier dus niet zo'n profitabele situatie, ondanks dat niemand meespeelt.

3. Je krijgt een X aantal limpers achter je. Dit is de beste situatie, maar eerlijk gezegd zie ik 1 vaker dan dit. Je zit wel alsnog uit positie, en tegen limpers, die weliswaar een tightere range hebben dan bb, ze kunnen wel makkelijk speculatieve handen hebben. Omdat je met een set juist tegen draws vaak geen spectaculaire equity hebt, zou ik liever alleen voor setvalue callen als er al een limper voor me zit, die tenminste first in limped, waardoor de kans groter is dat hij iets aan het slowplayen is.

De hoofdreden blijft natuurlijk dat je je in sng's itm foldt, en dat het dus uberhaupt voordelig is om twijfelhanden weg te leggen, om je tegenstanders de kans te geven elkaar uit te schakelen.

Met een raise voor je krijg je echter een easy call, een raiser heeft meestal een ten minste redelijk sterke hand, waardoor je, als je je set hit, relatief vaak je tegenstander all in kan krijgen.

Met die redenen genoemd, als ik een mtt of sng speel, en bu raised, dan zal ik op sb en bb handen als 22-44 het liefst folden. Je zit uit positie, waardoor je minder value haalt, en je tegenstander kan ook in dat scenario een redelijk wijde range openen, waardoor je, als je je set hit, allerminst zeker bent van grote pay off. Zonder set doorspelen lukt ook niet, omdat je uit positie nooit weet waar je staat, en je vaak 2 bets moet callen in die situatie.