Step 1 TT in UTG+1

• SaBijl
      SaBijl
      Bronze
      Speelde net een step 1 tourney op Titan. Het zijn geen superstakes maar wel lache + beetje SNG oefening. Ik krijg hier als Chipleader TT in UTG+1. UTG is een shorty en pushed. Ik call en dit gebeurt:

GAME #3783662463: Holdem NL - 2011-10-08 09:30:12
      Tournament (582718301)
      Table Step 1
      Server poker10.ipoker.com

Seat 1: (620.00 in chips)
      Seat 2: (3,110.00 in chips)
      Seat 3: (1,960.00 in chips)
      Seat 4: (1,310.00 in chips)
      Seat 5: SB (1,410.00 in chips)
      Seat 6: BB (1,470.00 in chips)
      Seat 8: (790.00 in chips)
      Seat 9: Hero (4,330.00 in chips)

SB 30.00
      BB 60.00
      *** HOLE CARDS ***
      Dealt to SanVis [S10 C10]
      UTG: Raise 791.00
      Hero: Call 790.00
      UTG2: Allin 620.00
      : Fold
      SB: Fold
      BB: Allin 1,410.00
      Hero: Fold

Achteraf denk ik dat ik mss niet had moeten callen in eerste instantie met TT zo vroeg in positie met nog aardig grote stacks achter mij. Ik fold hem uiteindelijk toch omdat er 3 mensen all in gaan en TT dan niet heel goed is.

Mijn vraag is tweeledig: was de eerste call goed of gewoon te loose? En ten tweede; moet ik hier niet gewoon callen als ik nog maar 700 hoef bij te leggen in een pot van 3500?
  • 3 antwoorden
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi Sabijl,

Ik eigen me de vrijheid toe om eerst je 2e vraag te beantwoorden;

Ik zou hier altijd callen. Je krijgt goede pot odds, en ik verwacht dat de kans nog best groot is dat bb gewoon denkt te moeten gamblen hier (gewoon, omdat mensen die urge soms gewoon hebben :f_grin: ). Je hebt hier volgens mij teveel kans voor te liggen op BB, en dat is in principe het belangrijkst hier (als je van hem wint, win je immers iig 1400, de rest is dan 'extra').

Wat betreft de eerste vraag is het wat lastiger. Je maakt daar namelijk een beslissing, wetende dat je jezelf commit als je called, en daar kun je dus met je call dus rekening mee houden. De vraag is dus niet alleen of UTG een beetje gek is, maar ook hoe de spelers achter je reageren op 2 all ins.

In dat ligt is het voor mij gemakkelijker te beoordelen als je de buy in en pay out bij de hand vermeld, dan kan ik makkelijker raden hoe goed een gemiddelde villain is.

Ik heb er even over na gedacht, en veel hangt af van UTG, de calling ranges achter je zijn meestal niet van beslissende invloed. Ik zou dus callen als je denkt voor te liggen op utg, en vervolgens elke push achter je (tenzij van seat 2) callen. Je ligt voor met TT tegen een range van ~15%, gezien dit step 1 is, en step 1 meestal betekent 'niet heel duur', denk ik dat je hier wel goed kunt callen. Pushen zie ik niet perse reden voor.

Echter, het wordt wel anders als de pay out getrapt is, en dus niet alleen de eerste plaats een ticket wint. Het is echt belangrijke informatie hier, omdat als er meerdere plekken betaald worden, je veel tighter moet spelen.
    • SaBijl
      SaBijl
      Bronze
      He Helemaalnicks,

Bedankt voor je analyse. de Payout is zo opgebouwd dat nr 1-2 een step 2 ticket krijgen, en 3-4 een step 1 ticket (zelfde step dus).

Antwoord op vraag 2 ben ik helemaal met je eens. de pot odds zijn wel erg goed idd.

Zou het na de allin van UTG niet het best zijn, als ik besluit te spelen, om zelf allin te gaan. Een raise van mij als Chipleader schrikt wss de spelers achter mij af om te callen met iets anders dan AKs, AA en KK?
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Oorspronkelijk gepost door SaBijl
      He Helemaalnicks,

Bedankt voor je analyse. de Payout is zo opgebouwd dat nr 1-2 een step 2 ticket krijgen, en 3-4 een step 1 ticket (zelfde step dus).

Antwoord op vraag 2 ben ik helemaal met je eens. de pot odds zijn wel erg goed idd.

Zou het na de allin van UTG niet het best zijn, als ik besluit te spelen, om zelf allin te gaan. Een raise van mij als Chipleader schrikt wss de spelers achter mij af om te callen met iets anders dan AKs, AA en KK?
      Met de pay out op die manier verdeeld, denk ik dat folden een stuk beter is. Stel dat je 55-45 voor ligt op de tegenstander die all in gaat, dan nog heb je goede kans dat iemand achter je over called, en zij callen precies met een range waartegen jij heel slechte equity hebt, QQ+, eventueel AK, JJ, 99.

Met de door jou beschreven pay out wordt folden op lange termijn echt beloont, en je pushed hier direct 25bb's vanuit early position, wat alleen maar +ev$ is als je echt zo dik voorligt op de pusher voor je dat je die 70-30 niet kan laten schieten.

Zonder duidelijke read is folden hier echt een stuk beter, in een 1 plek betaald toernooi kun je veel makkelijker dit soort risico's nemen.

Of je direct zelf zou moeten pushen hangt wat mij betreft van de hand zelf af. Hoe speelbaarder, en onbreekbaarder een hand, hoe eerder ik geneigd ben alleen te callen (AA, KK kun je bijvoorbeeld redelijk veilig flatcallen). Met TT wil je niet in een enorme pot met 2-3 overkaarten worden geconfronteerd, dus vind ik over het algemeen een push wel beter, maar, nogmaals, hier is een push volgens mij alleen goed als villain gek is.