4-bet pot met AK

• cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Kzal proberen zo min mogelijk een wall of text te plaatsten waar geen reacties op komen :P

Laatste tijd heb ik vrij vaak dat ik AK 4bet (van 10 naar 25) waarop ik een coldcall krijg en op de F in een awkward spot zit. Meeste vissen folden ook extreem weinig ,<25%, op 4bets.

Hit ik niks dan kan ik betten (1/2 pot) maar op een call/blank T ch/fold ik dan.
      Als hij shovt krijg ik odds van 25%. Ik folde hierop altijd omdat ik de veronderstelling had dat je max 24% hebt (6x4 regel). Nu ik wat equilite zie ik dat je vs een hitted pair toch 24,6% hebt en vs een pocket 26,5%.

Hieruit kan ik dan toch concluderen dat je in een 4-betpot als je cbet altijd met 2 overs ook broke moet gaan. Als de F echter J/Q high is dan wordt het denk ik wel weer een fold aangezien villian handig KJ/KQ/AJ/AQ kan spelen en we dan niet de benodigde odds hebben. Als we een gutter(BDFD) erbij hebben is het obv een duidelijkere bet/broke spot.

Maar nu is dus de vraag of we wel willen cbetten in een 4-bet pot of welke andere opties er allemaal zijn. Hier som ik op welke opties ik zie:

:heart: cbet 2,5x zijn sizing. Ch/shove F met 2 overs

Lijkt me best wel een awesome line aangezien je FE kan hebben en niet op een awkward T komt te staan. Moet wel gedaan worden vs een wat agressiever iemand omdat je anders toch achterstaat/geen FE hebt.

:spade: cbet 2,5x zijn sizing. Ch/f missed F

Denk dat dit vooral tegen passieve mensen zinvol is die vaak tot de SD doorchecken maar geen pairs folden. Je laat hem echter wel gratis zn equity chasen.

:diamond: cbet 3x zijn sizing en shove elke missed F

Je moet dan wel een overbet maken van 70 in 60. Komt wel wat ongeloofwaardig over dus denk dat dit toch niet erg handig is. Of 3,5x zijn sizing raisen en dan elke F shove handig is weet ik ook niet, je overbet dan iig niet.

:club: niet 4betten maar 3bets callen

Denk niet dat hier echt meer value inzit omdat je op hun 4bet callingrange goed voorstaat. Ook balance je JJ+ niet en mis je de kansen dat hij pre AQ ed shovt.

Wel merk ik dat als je een K/A hi F hit villian ineens wel de fold knop kan vinden. Als de F niet te drawy is lijkt t me dan toch slimmer om voort de F te checken en wanneer nodig de T/R jezelf AI betten.

Dus concluderend denk ik bij AK:
      4betten met 2,5x de sizing van villians 3bet. Op een missed flop vs passieve fish ch/fold spelen (omdat je met bet/call wel de odds krijgt maar wel erg marginale spots aangrijpt voor een hele stack terwijl je hem vast in een betere spot kan stacken), vs agressievere gasten ch/shove. Met een hit speel ik eigelijk tegen elke villian op een droog board ch/call (ch/call T of bet R na ch behind) en als hij niet uitbet T/R jezelf AI betten door 2x 1/2 pot. De vis kan nog iets hitten of denken dat een erg weak pair goed is, de agressievere vis kan gaan spazzen.
      Ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken.
  • 15 antwoorden
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Wat ik nu me ook bedenk is dat als je 33,3% FE verwacht op de F je wel EV+ een 1/2 pot cbet kan maken (waarbij je dus ook broke gaat op een shove).
      Vraag is alleen of je deze FE gaat krijgen vs de vis zijn callingsrange van de 4-bet.

Vaak 3-betten ze like 30% waarop ze bijv 25% folden op een 4-bet. Dan spelen ze ongeveer 22,5% door wat zo'n beetje alle broadways/PP's en een aantal SC's zijn.

Op een 9-hi board sta je dan gewoon goed voor op zn range, T/J/Q high klein beetje achter. Alles met een 9 of lager zou je dan het beste bet/broke of ch/broke kunnen spelen afhankelijk van villian.

Moeilijker is t wel als hij coldcallt en je op een blank T komt te staan, of je dan nog jammt of niet.
      Stel hij speelt op een 943r board T9+/AJ+/KQs/33+(17%) door dan zal je op de T (7r) nog 51% equity hebben maar slechts 30,5% FE (niet gehitte cards als hij die al fold) waardoor je dan toch moet ch/folden.

Bij een T/J/Q flop verwacht ik dat je net wel/net niet 33,3% FE haalt. Afhankelijk of hij overcards (AJ+) wel/niet gaat callen. Als hij die fold heb je voldoende FE anders niet. Denk dat een 2nd barrel AI ook niet echt EV+ meer zal zijn aangezien je rond de 38% equity overhoud en hij op de T bet echt maar iets van max 15-20% van zijn flop callingrange zou gaan folden als hij dan zijn overcards dumpt. De benodigde 33,3% haal je dan dus niet. Een T/J/Q board kan je dus wss beter ch/folden.

Dus hieruit concluderend een 9-hi/paired flop bet/broke of ch/broke spelen en T/J/Q hi ch/fold.
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Gaat dit over HU?
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Yup, 6/9/10max liggen de ranges vaak wel anders, maar blind vs blind vs een fish zou dit ook wel weer van toepassing kunnen zijn. Dus feel free om mee te denken!
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      solid post :)
      heb het probleem idd ook al vaak gehad maar telkes een 'kortetermijn' oplossing bedacht zonder eens over de algemene spot te denken.
      Mijn conclusie is wel dezelfde , dat je met je AK op een lowboard/paired board bijna nooit weg komt.
      Meestal cbet ik op een Q/J/T board gezien ik meer Fe van mijn cbet verwacht , en op een laag board ga ik ch-shoven omdat dat echt huge FE heeft en je echt een ton dood geld kan nemen .
      Als je gecalled wordt door pair ofzo heb je altijd nog nice equity .
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Okay, nice dat we dan ongeveer hetzelfde denken! Maar waarom verwacht je op een T-Q hi F veel FE? Deze kaarten liggen juist dusdanig veel in zn range waardoor je imo niet aan je benodigde 33,3% FE komt. Ga maar na. Hij callt broadways/PP's die vaak deze cards ertussen hebben zitten. Dus hij hit of heeft ook iets van overcards die loose fishes vaak ook nie folden op een 1/2 potbet omdat ze dat 'goedkoop' vinden. Hoger betten lijkt me ook niet handig, je filtert dan wel hun overcards eruit maar door je hoger benodigde FE kan je het nog niet echt EV+ maken.
      Vooral als er 2 cards van T-Q op de F liggen kunnen ze gewoon erg vaak doorspelen, maar je hebt dan wel een gutter dus ben je altijd committed. Zou dan wss liever ch/rAI spelen om spews erin te houden en maybe (unlikely though) 2nd pair te laten folden.
    • rogervieri
      rogervieri
      Bronze
      range villain: 19.46% (258 handcombinaties):
      22+, A2s+, KTs+, QTs+, JTs, ATo+, KTo+, QTo+

Hero;
      AKs - equity: 61.651 %
      AKo - equity: 59.788 %

easy preflop broke of mis ik iets?
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Hij flat dus jouw 4bet, dat mis je :D
    • rogervieri
      rogervieri
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door cowboykoen
      Hij flat dus jouw 4bet, dat mis je :D
      ah :facepalm:
      :D

dan zou ik op een
      Qxx board -> check/fold
      Jxx board -> check/call
      Txx board -> c-bet/call
      9xx board -> c-bet/shove of check/r all-in
    • Orodin
      Orodin
      Bronze

Lijkt me best wel een awesome line aangezien je FE kan hebben en niet op een awkward T komt te staan. Moet wel gedaan worden vs een wat agressiever iemand omdat je anders toch achterstaat/geen FE hebt.
      Korte vraag over deze line. In principe is het een semibluf-line. De vraag is echter: met welke andere handen uit je 4bet-range speel je de flop op dezelfde manier? Je wilt je range liefst natuurlijk zo min mogelijk face-up hebben. Lijkt me dus erg board-afhankelijk of je deze line wilt toepassen of niet. Klopt dat, of lul ik nu onzin?
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Orodin

Korte vraag over deze line. In principe is het een semibluf-line. De vraag is echter: met welke andere handen uit je 4bet-range speel je de flop op dezelfde manier? Je wilt je range liefst natuurlijk zo min mogelijk face-up hebben. Lijkt me dus erg board-afhankelijk of je deze line wilt toepassen of niet. Klopt dat, of lul ik nu onzin?
      Opzich logische gedachte imo. Een overpair zou ik vs een agro iemand ch/call spelen (maar hoe lager het overpair dan wel eerder ch/shove). Maar t punt is wel dat je toch tegen een wss niet erg nadenkende fish zit. Anders gaat ie ook geen 4bet coldcallen (en speel alleen vs fish). Maar zoals ik later ook aangaf zou ik deze line ook alleen t liefst op een 9hi/paired board spelen tegen een ietswat agressievere villian. Omdat je dead money krijgt, veel FE en op zijn range meestal voorstaat. Het speelt ook stukken makkelijkers als wanneer je bet en hij callt en je staat op een T.
    • Ruleza
      Ruleza
      Gold
      In short:

Als je weet dat hij je 4bets heel de tijd callt dan raise je gewoon 3x. Zoveel mogelijk geld pre erin als je weet dat je voorstaat.

Meestal cbet ik 1/3 of zelfs 1/4 pot met men hele range in 4b pots. Je hebt namelijk geen 3 straten nodig om het erin te krijgen en je laat hen spewen.
      Als ze shoven op 832 kan je bv wel callen en als je BD equity hebt met een flush draw al helemaal.

Zeer korte uitleg, voor meer details coaching nemen (isoleer in je db bv alle 4bet pot handen en bespreek ze met me)
    • LexerZz
      LexerZz
      Bronze
      Hmm, als villain 4-bet flatcallt, zitte we dan niet IP ipv OOP? :facepalm:
    • Ruleza
      Ruleza
      Gold
      Oorspronkelijk gepost door LexerZz
      Hmm, als villain 4-bet flatcallt, zitte we dan niet IP ipv OOP? :facepalm:
      ofc
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Tnx ruleza.

Wat ik dan wel denk is dat je je met 3x raise/ 1/3 pot cbet jezelf nog steeds commit aangezien je halve stack er dan in ligt. Moet je op een shove alsnog eigelijk zogoed als elke F callen ivm de equity die je hand vs een pair heeft.
      Speel je dan dus ook bet/call of toch bet/fold?
    • Ruleza
      Ruleza
      Gold
      depends on texture en bd equity :P en villain ofc :)

en als je idd naar 30bb raised als 4b dan ben je wel committed ja. dan bet ik eerder half pot om mezelf betere calling odds te geven.