Toernooien: heel veel geluk nodig?

• djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      Ik heb inmiddels aan tig freerolls en toernooien meegedaan, maar stuk voor stuk teleurstellend. Totdat ik er eentje won, dat is dan wel weer ineens heel gaaf. En dat was trouwens ook het enige toernooi waarvoor ik moest betalen.

Ik ga er keer op keer voor de eerste break uit, speel goed, maar verlies gewoon iedere keer omdat mijn tegenstanders meer geluk hebben dan mij.

Wat is jullie mening hier over? Als je het mij vraagt, zijn cashgames een stuk 'betrouwbaarder'.
  • 28 antwoorden
    • P4ND0N1UM
      P4ND0N1UM
      Bronze
      variance is a bitch :pokerface:
    • Roodbaars1986
      Roodbaars1986
      Bronze
      Als volledig toernooi speler kan ik zeggen dat geluk inderdaad meespeelt in een toernooi of je ver komt of niet.

Het is zo frustrerend als je goed speelt en 11de wordt door een vervelende beat, maar dit is simpelweg iets wat bij mtt's hoort en zal je moeten accepteren wil je deze variant veel spelen.

Cash is zeker wat stabieler qua inkomsten en spelen, maar toernooien zijn leuk als je in het grote geld komt op een finale tafel, zo boost je je bankroll aanzienlijk waar het bij cash wat langzamer gaat.
    • theniles
      theniles
      Bronze
      Persoonlijk denk ik, dat wanneer je voor de eerste break eruit ligt, het vaak ook aan jezelf ligt.

Geluk is een korte termijn factor die mensen vaak de schuld geven wanneer een ander wint, maar vaak komt het ook door een hand verkeerd spelen.

Aan te raden is een paar handen waar je een pot verliest te posten op de site. Dan kan je zien of het alleen aan geluk ligt, of aan een paar fouten van jezelf =)

Mijn ervaringen op het spelen van toernooien is dat je (indien je een goede afweging maakt van starthanden) je vaak makkelijk de eerste pauze moet kunnen overleven.

anyway succes :D
    • Roodbaars1986
      Roodbaars1986
      Bronze
      De meeste winst in toernooi ligt in de late fase van het toernooi, daar valt als je een goede toernooi speler bent, veel chips te halen om je zo te voorbereiden op de finale tafel.

Als beginnende toernooi speler raad ik aan tight is right in de beginfase te gebruiken voor de 1ste / 2de break, en daarna wat meer gaan openen, stealen in positie, 3betten om zo chips te gaan verzamelen.
    • Lamapalooza
      Lamapalooza
      Bronze
      Ik ga ermee akkoord dat een toernooi vaak bepaald wordt door geluk. Maar toch moet ik zeggen dat ik vaker overleef tot na de eerste pauze dan niet. Dus misschien moet je eens iemand laten meekijken terwijl je speelt?
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Als ik het goed begrijp speel je vrijwel alleen freerolls.

In freerolls moet je anders spelen dan in normale toernooien. Er wordt veel vaker met van alles en nogwat gepusht of gecalld en dus zul je veel vaker tegen beats aanlopen. Daarom is zeker in het eerste uur de hoofdregel: speel alléén tophanden (AA,KK) en durf -zeker in multiwaypotten- ook handen als QQ of AK weg te leggen wanneer er bijvoorbeeld een A of K op de flop komt (bij QQ) of er sprake kan zijn van trips of een gmeaakte draw bij de tegenstanders.

Het eerste uur overleven komt meestal ongeveer neer op tot het gaatje gaan met AA en KK (mits geen A op het board, want dan kun je gaan folden) en verder hoogstens af en toe setminen zolang het niet teveel kost.

In freerolls is folden meestal lucratiever dan spelen (in de eerste fase - uitzonderingen daargelaten)

In de basic strategiesectie staat trouwens een artikel over het spelen van freerolls.

Veel succes! :s_cool:
    • RocknRollAd
      RocknRollAd
      Bronze
      Misschien sowieso al eens beginnen met de verschillende fases van het toernooi te onderscheiden en daarin de verschillende speelstijlen uit te oefenen.
      Doorheen het toernooi zou je speelstijl moeten variëren.
      Persoonlijk heeft me dit artikel wel inzicht (en $$$) opgebracht, het komt wel niet van deze site, maar goed, leerzaam is het zeker! Pas het bv. eens toe tijdens je spel. Lees het dan nogmaals door, zodat je de fases kan onderscheiden.

http://nl.pokerstrategy.com/strategy/mtt/1559/1/
      http://nl.pokerstrategy.com/strategy/mtt/1558/1/ etc...

de linkjes vind je verder op de website.

Grtz.
      RocknRollAd :f_love:

ps. wat mij betreft heb ik mijn bankroll eerst opgebouwd met micro cash games, waarna ik deze een aantal keer verdubbeld heb met de mtt's. (die ik persoonlijk veel leuker, maar ook tijdrovender vind!)

mod edit: heb de artikellinks even aangepast naar artikelen hier op de site met een gelijksoortige inhoud.
    • djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door theniles
      Persoonlijk denk ik, dat wanneer je voor de eerste break eruit ligt, het vaak ook aan jezelf ligt.

Geluk is een korte termijn factor die mensen vaak de schuld geven wanneer een ander wint, maar vaak komt het ook door een hand verkeerd spelen.

Aan te raden is een paar handen waar je een pot verliest te posten op de site. Dan kan je zien of het alleen aan geluk ligt, of aan een paar fouten van jezelf =)

Mijn ervaringen op het spelen van toernooien is dat je (indien je een goede afweging maakt van starthanden) je vaak makkelijk de eerste pauze moet kunnen overleven.

anyway succes :D
      mwa, het is gewoon altijd zo dat ik gewoon top paar flop ofzo, dat ik daarmee flink ga betten. Het is een freeroll dus hey, 'pokeren met de grote hamer' staat in het boekje. Blijk ik de hele hand correct gespeeld te hebben en had ook de beste hand. Het is alleen zo dat meneer zo'n pocket pair geilert bleek te zijn en op de turn/river een set heeft gescoord en ik met A pair met Q kicker dan niet meer goed genoeg ben.

Oke, nog 20bb over dus... push or fold dan maar? AK suited, perfect, zitten genoeg debielen aan tafel die dan wel meegaan (waren er drie die all in gingen). Blijkt er iemand AA te hebben...

Zo gaat het ongeveer elk freeroll toernooitje wat ik speel :rage:
    • topdammer
      topdammer
      Bronze
      geluk speelt alleen een grote rol bij een klein sample.
      speel je 5 mtt=veel geluk
      50 mtt= geluk speelt nog steeds een grote rol
      500mtt= goed spel zal waarschijnlijk al wel beloond zijn
      5000mtt= goed spel zal vrijwel zeker tot goede resultaten leiden.

na 50 freerolls goed gespeeld te hebben kan ik me niet voorstellen dat je nog niks gecash hebt. Dan moet je zeker eens naar je spel kijken.
    • djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door topdammer

na 50 freerolls goed gespeeld te hebben kan ik me niet voorstellen dat je nog niks gecash hebt. Dan moet je zeker eens naar je spel kijken.
      50 freerolls? Ik heb er tot nu toe een stuk of 10 gedaan denk ik.
    • topdammer
      topdammer
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door djpj1111
      Oorspronkelijk gepost door topdammer

50 freerolls? Ik heb er tot nu toe een stuk of 10 gedaan denk ik.
      ja zo'n idee had ik al ;)
      10 is een niks zeggend sample en freerolls kan iedereen beaten dus die cash komt wel :)
      Ik las in je openingspost iets van tig freerolls dacht daarbij eerder aan 1000 dan 10 ;) . je hebt mensen die denken dat poker totaal geluk is en je hebt mensen die denken dat poker niks met geluk heeft temaken. ondanks dat je slecht speelt kun je winnen en ondanks dat je goed speelt kun je verliezen.. maar de kans dat je wint als je goed speelt is groter dan als je slecht speelt. en daar behaal jij je (kleine) edge op. veel succes nog met je freerolls!!
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Misschien nog een tip: download de pokerstrategy equilator of zo en check eens hoe weinig kans je hebt met AKs tegen 4 random all-ins e.d.
    • djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Zeezout
      Misschien nog een tip: download de pokerstrategy equilator of zo en check eens hoe weinig kans je hebt met AKs tegen 4 random all-ins e.d.
      Toch is AK suited een normale push als je er niet al te veel bb hebt?
    • topdammer
      topdammer
      Bronze
      ja maar het gaat erom dat je maar kleine edges kan bereiken en daardoor kan het heel goed zijn dat je veel toernooien achter elkaar verliest. ik had tot gister ook een 100 buy-in (ongeveer) verliest op mtt terwijl ik over alle mtt flink winst maakt. ondanks dat je beter bent kan het lang duren voordat naar voren komt. je moet gewoon veel spelen.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Het gaat er idd om dat je beseft dat ook een mooie hand in een multiwaypot heel gemakkelijk wordt verslagen en dat je dus bij elke all-in je toernooileven op het spel zet.

Mijn beste resultaten haalde ik in toernooien waarin ik grotendeels card-dead was...
    • Twisted1984
      Twisted1984
      Bronze
      Weet niet of het al vermeld is, maar zoals met elke vorm van poker (en elk ander spel waar er een bepaalde kans op een bepaalde uitkomst is) bestaat er variantie in je winst/verlies. In toernooien is die variantie erg groot omdat je vaak maar 15-20% van de keren o.i.d. in het geld komt en maar heeel weinig van de keren echt een grote ship pakt.

Cashgames kennen minder variantie omdat de resultaten directer zijn. Een downswing kan echter net zo hard aankomen bij beide varianten.

Hoe langer je speelt in toernooien, hoe groter de kans wordt dat je op basis van jouw beslissingen geld gaat verdienen (of verliezen als je zuigt :P ). Iedereen heeft na infinity toernooien hetzelfde geluk.

Samengevat: samplesize.
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Oorspronkelijk gepost door Twisted1984
      Samengevat: samplesize.
      Dit!

En daarbij komt ook dat hoe groter de toernooien (hoe meer deelnemers), des te groter is de samplesize die je moet hebben om een echt goed beeld te te krijgen van je echt winrate.

Bankrollmamangement
      Dit is ook direct de brug naar de term bankrollmanagement die je vaak terug hoort komen. Juist omdat je niet in elke MTT kunt shippen, ook al ben je de beste speler van de wereld, heb je altijd een buffer nodig van een aantal buy-ins, zodat je weet dat het geen probleem is als je zelfs 20 keer achter elkaar helemaal niet in het geld komt, zelfs geen min-cash.
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Hoe je toernooien moet spelen hangt veel af van het toernooitype (freeroll of niet bijvoorbeeld), de buyin, de starthanden, je positie, de stacksize van jou en je tegenstanders, de image die jij hebt of aan het creeeren bent, de image van de tegenstander, uithoudingsvermogen (toernooien kunnen na een flink aantal uren enorm vermoeiend en uitputtend zijn) etc etc.

Zulke zaken kunnen variance enorm beperken maar een ding is zeker: hoe groter het veld hoe meer kans je hebt om NIET te winnen.

Je moet gewoon proberen zo consistent mogelijk te spelen zonder voorspelbaar te worden en ja... af en toe mag je ook best wel eens geluk hebben met een bepaalde -ev move. Dat is namelijk het voordeel van variance... die werkt net zo hard voor jou als voor je tegenstanders... de vraag is alleen hoeveel je op die moves hangt. Als ik je post lees is er in ieder geval veel ruimte voor verbetering op kaartselectiegebied.

Er gaat best wel wat tijd overheen voordat je een goed toernooispeler kunt worden. Gun jezelf die tijd ook want toernooien spelen (en winnen) kan naast frustrerend ook erg leuk zijn.
    • djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      wel, ik heb dus net ff 2 breaks overleefd in het deposit toernooi :D Helaas zit een WPT titel er niet echt aan te komen, maar kwam wel bijna in de money.

Heb gedaan wat iemand hier zei: tot de eerste break alleen AA en KK spelen, wel er is een AA gekomen, maar toen hadden de maniacs geen zin.

Dus na de break had ik nog maar een kleine stack, en mijn stack is eigenlijk nooit groter geworden dan de beginstack :P , mede door de prut die ik kreeg gedeeld, maar toch ben ik ongeveer 300ste/2000 geworden, gewoon door met het doel in de money komen en af en toe een push maken zodat ik weer een rondje blinds kon betalen :f_cool:
    • 1
    • 2