[$2.50 180-man] KQs reshove met 20bb

• BaggerSmurf
      BaggerSmurf
      Bronze
      PokerStars - $2.28+$0.22|600/1200 NL (9 max) - Holdem - 6 players
      Hand converted by PokerTracker 3

CO: 7,250.00
      BTN: 22,608.00
      Hero (SB): 23,913.00
      BB: 23,632.00
      UTG: 6,520.00
      MP: 22,474.00

CO posts ante 125.00, BTN posts ante 125.00, Hero posts ante 125.00, BB posts ante 125.00, UTG posts ante 125.00, MP posts ante 125.00, Hero posts SB 600.00, BB posts BB 1,200.00

Pre Flop: (2550.00) Hero has K:diamond: Q:diamond:

fold, fold, fold, BTN raises to 3,600.00, Hero raises to 23,788.00 and is all-in, fold, BTN calls 18,883.00 and is all-in

BTN was naar mijn idee met een te wijde range aan het stelen (eigenlijk elke first-in hand vanaf HJ, CO, BTN of SB..) Dus ik besloot met KQs een keer te reshoven. Had ik beter gewoon geduld kunnen hebben, nu ik er zo warmpjes bijzat als bigstack?
  • 1 antwoord
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi baggersmurf,

BTN was naar mijn idee met een te wijde range aan het stelen

Zo speel ik ook, als tegenstanders niet terugspelen, dan is any two uit elk van die posities prima gespeeld. Hij opent alleen naar 3bb's, wat gewoonweg veel te veel is. Ik zou hier miniraisen, en uit bu en sb wel sowieso any two openen. Uit sb open ik meestal 2.5bb's, omdat dat significant meer fe genereert, en nog steeds een topdeal is (2bb's inzetten om 2bb's te winnen).

De hand zelf is redelijk duidelijke zaak. De pot is 3600 + 2550 = 6150, jouw stack is 23913. Je stelt dat villain vrijwel elke hand opende, en hij kan dan op de bu zeker 100% hebben (ik ken mezelf, ik kan hier ook 100% hebben). Een game met antes die 9handed is geeft normaal gesproken een pot van ~2.5bb's. De pot is hier 6150, als we dat omrekenen naar een situatie met 2.5bb's, dan is 1bb's ongeveer 2.5k. Je kunt hier dus tegen 2 tegenstanders, die allebei nog any two kunnen hebben, 10bb's pushen met KQs, in een toernooi waarin antes van kracht zijn en die nog 9handed is.

Ofwel:

Hero: 23913
      SB: 23632
      BB: 22608

Iedereen post ante, 125, SB posts 1800, BB posts 3600.

Preflop: (6150) Hero has K Q
      fold, fold, fold, Hero?

Ziet er al een stuk duidelijker uit zo toch? Natuurlijk wordt de push slechter als villain niet perse any two pushed, maar zelfs dan is het 'denken in potsize' en niet 'je afvragen of je moet reraisen' een stuk beter. Probeer dus te denken in termen van "tegen welke ranges zit ik, welke hand heb ik, wat is de potsize, wat zet ik in om hem te winnen", en niet te denken in "ik heb 8bb's er spelen antes, wat moet ik doen?". Ik noem deze manier van denken ook wel de wetenschappelijke methode, je probeert door de wiskunde te ontrafelen een veel helderder beeld te schetsen van de situatie, waardoor je je moeiteloos kunt aanpassen aan elke situatie.

Ipv dat dit dan een situatie wordt waarin je een raise voor je hebt, t.o.v. een situatie waarin je first in moet spelen, wordt dan elke situatie er 1 die gewoonweg hetzelfde is.

Stel ik open Q 2 uit de sb, naar 2.5bb's, 2500 (puur hypothetisch natuurlijk, deze situatie :f_cool: ) en ik heb een aan zekerheid grenzend vermoeden dat villain goed speelt en een goede read op mij heeft. Als villain goed speelt moet hij veel handen terugspelen. Handen als KQ, A8, etc. zijn speelbare handen, en zal hij wellicht flatcallen. Hij wil echter veel meer terugspelen, en hij zal dus moeten 3betbluffen.

Ik zie dat villain een kleine 3bet maakt, naar 4000, hij zit in positie, dus hij hoeft niet heel groot te 3betten. De totale pot is nu 6500 + 8 antes = 7300, zijn stack is ~25000. Ik heb een aan zekerheid grenzend vermoeden dat hij dit, gegeven zijn read op mij, dat ik 100% open uit de sb, any two op deze manier 3bet. Dan kan ik hier 22.5k inzetten om 7300 te winnen, met suited kaarten, min of meer first in (want zijn handrange is net zo wijd als dat hij bb zou zijn).

Zelfs als villain dan "maar" 50% 3bet, zal hij mijn 4betbluff niet gauw callen met handen als K9, QT, J9. Hij heeft een read dat ik 100% open uit sb, maar hij weet natuurlijk niet of ik vervolgens ook in staat ben Q2s all in te bluffen, dus dit zou een ziekelijk risico zijn 100 plaatsen van de bubble. De meeste tegenstanders op de limiet waarop dit gebeurde zullen toch niet zo snel al terug4betten met niks.

Hij moet dus zelfs als hij 'maar' 50% 3bet, minstens 2/3 daarvan alsnog folden, en dat maakt mijn push, zeker gezien de suitedness (suckoutvalue tegen dat waarmee hij wél called) altijd alsnog +ev$.

Is dit een 4bet spot die zo ingewikkeld is? Nee, het is gewoon het berekenen van kansen, en het rare resultaat (namelijk dat ik hier het beste Q2s kan 4betshoven) is slechts een consequentie van het feit dat wij allebei van elkaar weten dat we gek zijn, en dat we allebei gek zijn. De onderliggende wiskunde is exact hetzelfde als in een spot waarbij blinds 2.5k/5k en ik first in kan pushen voor 25k met Q2s, wat een ez push is.

EDIT: De hand is natuurlijk een ez push, gegeven de read. Zelfs als villain 40% opent heb je nog ~70-80% folding equity, en is de push nog goed. Geen twijfel over mogelijk.

EDIT 2: Hier een nog uitgebreidere uitleg over hoe toernooipoker precies werkt, en welke factoren op welke manier geïnterpreteerd dienen te worden, het filosofisch fundament van toernooipoker zeg maar: de deal