AK, call raise, dan ge3bet? bigger $11

• wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      over de hand. UTG+1 was vrij tight, en ook vrij passif. Kdenk dat hij hier enkel limpt met een paar. En kvreesde een beetjje voor qq+. Was eerste keer dat hij limptte. Nu denk ik wel dat hij een mid pocket pair had en had geraised met jj+(foutje van mij). Daarom ook dat ik callde met ak, khad toch positie op hem en zat nog vrij diep.
      kdenk dat call of 3bet allebei ok

En 4bet/callen? Kben zo iemand die zijn mtt leven liever niet op het spel zet voor coinflip of miss slechter. Kzie MP3 hier JJ+,AK vasthebben. kweni of ik zoveel FE heb?

En dan had je ook nog $ev, denk ik. Waren nog met rond de 3500. Kstond 600ste en eerste 2700ITM, volgende prijssteiging pas bij 513. Kvind dit persoonlijk ook belangrijk omdat als je hier zou dubbelen, de kansen op meer dan min cash bijna even groot zijn als bij een fold. terwijl alsk verlies, ik er bijna uit lig. Kweni of dit een zinnig argument voor folden is?

No Limit Holdem Tournament
      PokerStars
      9 Players
      Hand Conversion Powered by weaktight.com
      $10+$1

Stacks:
      UTG (13,798)
      UTG+1 (17,202)
      MP1 (7,177)
      wcgrutto (MP2) (19,066)
      MP3 (16,032)
      CO (12,910)
      BTN (6,568)
      SB (18,377)
      BB (19,815)

Blinds: 200/400 Ante 50

Pre-Flop: (1,050, 9 players) wcgrutto is MP2 K:diamond: A:heart:
      1 fold, UTG+1 raises to 900, 1 fold, wcgrutto calls 900, MP3 raises to 3,200, 4 folds, UTG+1 folds, wcgrutto folds

Final Pot: 6,050

MP3 wins 6,050 (net +2,800)

UTG+1 lost 950
      wcgrutto lost 950
  • 8 antwoorden
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      UTG+1 limpt niet toch? Maar ik neem aan dat je raisen bedoelt.
      Ik vind flatten wel ok. Anders kom je tegen een veel te sterke range en nu lig je wel nog voor en heb je positie.

Dan word je ge3bet en is de vraag dus of hij dit ooit als bluff doet.
      Als je hem hier op een range van JJ+,AK zet kan je rustig folden natuurlijk.
      Blufft hij hier 20% van de keer heb je wel een shove.
      Voor mij is het natuurlijk om zn range te bepalen maar ik denk eerlijk gezegd ook wel dat folden ok is.
      $11 tourney betekent niet veel bluff 3bets normaal en je hebt indeed wel een mooie stack.

Net omdat de volgende jump zo veraf is gaat $EV niet veel rol spelen.
      Door te folden zal je namelijk niet zo snel meer geld verdienen.
      Het gaat hier dus voornamelijk om cEV.
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      ja, kbedoelde raisen.

En met cEV bedoel je 'chips'EV. En dus de waarde van die 20k chips ofzo die ik kan winnen door te callen eigenlijk maar 5k ofzo in cEV zijn?
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door wcgrutto
      ja, kbedoelde raisen.

En met cEV bedoel je 'chips'EV. En dus de waarde van die 20k chips ofzo die ik kan winnen door te callen eigenlijk maar 5k ofzo in cEV zijn?

cEV = Expected Chip Value.
      $EV = Expected Money Value

In een cashgame zijn die altijd gelijk omdat elke chip gewoon money value heeft.
      In een tournament zijn die verschillend.

Bijvoorbeeld:

Player 1: 10k chips
      Hero: 10k chips
      Player 2: 500 chips

Player 1 gaat All In en je denkt 60% te hebben vs zn range.

Je cEV van een call zal dus positief zijn en daarom zou je dus kunnen callen, tov folden want bij folden is je cEV altijd 0.

Je $EV kan niet negatief zijn omdat je nooit geld kan verliezen door iets te doen in een tournament, maar de $EV van een fold kan wel hoger zijn omdat Player 2 dan misschien gaat busten waardoor je automatisch 2e word.
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      ksnap het.
      Maar wat ik dan zeg? Is da future EV? future $EV? (bestaat zoiets?) Of gewoon zever? (die 20k wordt 5k) En moet ik daar geen rekening mee houden als ik nog zo ver van volgende prijsverhoging zit?
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met die 20k en 5k.

Future $EV bestaat volgens mij niet echt.
      Future cEV wel. Dat heeft alles te maken met je edge.

Stel namelijk dat je een grote edge hebt op het veld.
      Dan verwacht je eigenlijk met elke orbit, of elke 100 handen een aantal big blinds te winnen. Stel dat je een stack hebt van 100bb.

Dan verwacht je misschien dat die over 100 handen eigenlijk 110bb zal worden.
      Dat is dus eigenlijk future cEV ofwel, de chips die je met jou stack in de volgende handen nog zal winnen, door je edge,

Daarom is het ook belangerijk om je stack niet te licht te riskeren.
      Of zal je bv. met een stack van 40bb niet zo snel 30bb kunnen riskeren.
      Dit omdat je future cEV van 40 naar 70bb niet zo hoog stijgt, terwijl je future cEV met 10bb heel klein word omdat je niet veel profitabele spots meer hebt.
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Ok, thx

Kbedoelde met die 5k en die 20k eigenlijk future cEV. Maar dan wss veel te ver doorgerekend.
      Stel ik heb een edge, maar die edge is voor mij niet enkel uitgedrukt in BB/hand, maar is ook zeer afh. van andere stacksizes.
      vb Stel vb
      UTG 2k chips
      MP1 2k chips
      Hero 15k chips (AK)
      BTN 15k chips
      SB 2k chips
      BB 2k chips

Als ik hier bet en BTN pushed.
      Stel ik call. Heb dan 30k chips. maar kan bij iedere showdown nog max 2k winnen, wat voordien ook al was. En dus zijn mijn extra 15k chips, niet zoveel waard, en maar 5k ofzo waard.

(Alsk deze in ICM zet, dan krijg ik als call range KK+)
    • bayleysa
      bayleysa
      Bronze
      Na zijn 3bet ga ik hier eigenlijk altijd 4betshoven. Waarom, er ligt een hoop geld in de pot en de 3better hoeft hier lang niet altijd nuts te hebben, en ook in een 11 dollar willen ze wel is wat lichter 3betten. Verder heb je ook nog 2 blockers tegen aa en kk, dus zal qq en lager more likely maken. Anyway, het mooiste van deze spot is nog dat je je hand zwaar underrept doordat je eerst flat en dat het likely is dat je door minder gecalled wordt. Hier gewoon 4bet shoven en ben hier happy om het er met ak in te gooien in mijn ogen.

Wat betreft de $ev is het goed dat je er naar kijkt, en weet ook dat in zon groot toernooi de payjumps best decent zijn als het eenmaal loopt, maar in deze spot denk ik dat het nog niet echt significant verschil maakt en probeer je vooral aan chip utility te winnen in your way to the final table.
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      :P Tja, deze hand in Sunday storm van 2 weekend geleden. Gefold met AK en nog ITM en nog vrij diep geraakt. (+12BI ofzo)

Dit weekend ongeveer zelfde hand. Ik raise 3bb, Villain raised naar 2x mijn bet. Ik shove, hij called. AK<QQ. NITM en men MTT is over :P

Kweet wel dak ni resultaat gericht mag denken, en khad dus ook 'geluisterd' naar ulle, ma tis toch maar wrang leerproces zo :P