SNG vragen video 1 (11 min)

• Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      hey,

Ik heb besloten om zeker de komende maand even elke gespeelde SnG te analyseren en de handen eruit te pakken waar ik wat vragen over heb. Komt erop neer dat ik allemaal korte video's zal maken waar hopelijk velen van jullie even naar willen kijken.

Deze video betreft 6 handen waarbij ik uiteraard zelf ook mijn gedachtegangen toelicht.

Met de feedback kunnen jullie gewoon de nummers gebruiken van de hand:

1. AKs blinds 50/100
      2. 99 blinds 75/150
      3. AKs blinds 100/200
      4. A8o blinds 100/200
      5. JTo blinds 100/200
      6. AKs blinds 100 / 200

De video kunnen jullie HIER downloaden en het beste bekijken met VLC mediaplayer.

P.S. Ik zal de volgende video kleiner proberen te maken qua MB, maar was er nog niet helemaal uit hoe dat moest. :D
  • 10 antwoorden
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      1. AKs blinds 50/100
      2. 99 blinds 75/150
      3. AKs blinds 100/200
      4. A8o blinds 100/200
      5. JTo blinds 100/200
      6. AKs blinds 100 / 200

1. Je wordt niet gecheckraised, je word gereraised, vooral uit positie een ez pz c-bet/call imo. Pokerstove handrange selectie klopt geen bal van imo. Fish called en reraised je, en jij denkt dat hij een sterke hand heeft en jou altijd dominated. Liever alle Q's erin, maar een paar lage eruit (Q5, Q4, Q2 er bijv uithalen) enkele 9's erin doen, zoals 98, 10 9, 9J, zijn combodrawachtige handen. Verder vergeet je de pure bluff van HoH erin te stoppen, die normaal ~10% van je tegenstanders' handrange zou moeten zijn, AJ, 55 en AT bijvoorbeeld toevoegen, en natuurlijk flushdraws in the mix gooien, want ook die zou villain zeker pushen volgens mij. Je kunt nooit je tegenstander op 1 hand zetten, maar ook niet op een handrange van 4.7%, dat is volgens mij nooit realistisch. Dat villain called wijst er al op dat hij een fout maakt, dat hij dan alleen een fout maakt preflop, en ook alleen maar een kleiner fout (aq callen is minder slecht dan Q3 callen bijv), is een beetje raar natuurlijk. Logischer is als de donkey preflop en postflop beroerd speelt, en daarvoor moet je zijn range wijder maken. Liefst met stats, maar anders is alle top pairs iig includen en wat draws/combodraws erbij gooien al goed.

2. raise = ok. Pokerstove is voor mij niet interessant deze hand. Liever kijk ik per speler, en tegen de 3 shorties is je hand veel beter, want die pushen looser + de pot odds zijn beter, tegen de big stacks kun je toch niet callen, want daar is het risico dat je als big stack vs big stack eruit gaat. Dus kun je toch niet callen, vooral tegen tt+ AQ+ waar ik ze minstens op zou zetten, lig je toch 100 km achter met 99. Dus ik zou minder stoven -> meer logisch nadenken.

3. Als BU 500 chips called maakt hij altijd de verkeerd -ev call, dus is helemaal niet slecht voor jou. Tegenstanders die fouten maken is altijd goed. Direct pushen is niet nodig, je bent zelf 2 na kleinste stack, dus bet/call is beter, krijg je nog value uit AJ of AQ bijv, die zij op een directe push veel eerder folden. Je kunt wel direct pushen, ik zou het alleen niet doen, je verliest value uit een sterke hand, plus, jij zou AA ook nooit pushen toch?

4. nh, ik doe ook een beetje kutten hier. Sh-cash stijl, lekker postflopbeslissingen maken, dit is eigelijk het leuke deel van de sng, niet? Ik raise hier A8o ook, en evalueer flop.

5. nh. minraise kan hier in principe wel, maar als je dit zomaar ineens doet, omdat dat HIER goed uitkomt, dan is het niet goed, je moet het balanceren, en daar kan ik je helaas niet veel over uitleggen, want daar ben ik zelf nu pas net mee bezig. PS: zeg maar "nick" hoor.

6. bet/call is 10x beter, als je pushed maximalizeer je je FE, wil je niet. Je zegt het zelf al. Wees niet bang voor je eigen postflop spel, en laat je tegenstanders lekker verkeerde reraises/calls maken.

PS: probeer beter handen te selecteren voor een beoordeling of video, de plays zijn tamelijk standaard, en om eerlijk te zijn, die eerste hand uberhaupt equilaten is wel een klein beetje overbodig. Probeer iets marginalere spots te vinden, en gebruik bijvoorbeeld meerdere sng's voor 1 video.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik zou het heel prettig vinden wanneer de hand van de tegenstander afgedekt zou zijn. In de histoy kan hij dan wel blijven staan.

Hand 1.
      Ik vind die contibet wel ok. De reraise zou me laten denken dat hij ws een pair heeft (al kan het ook zondermeer een bluf zijn) en dat ik dus de flush moet maken of een pair hitten. Je hebt 9 outs voor de flush en 6 voor de overcards. 15 outs geeft je wel de odds voor een call denk ik.

Hand 2
      Ik zou waarschijnlijk pushen. Of ik daar gelijk mee heb weet ik niet. Raisen zie ik zelf als riskanter, daar elke shortstack met een A, K, pair of misschien zelfs 2 facecards waarschijnlijk zal pushen. Dan zit je zelf voor de moeilijke keuze.
      In zo'n situatie zit je waarschijnlijk op een coinflip en die kun je imo met deze hand beter vermijden.

Hand 3
      Twijfelgeval voor mij. Ik denk dat ik zou pushen, maar een normale raise is denk ik ook logisch. In dat geval ga je echter wel voor de push na een eventuele reraise, terwijl je met een push meteen de blinds kunt oppakken en zo weer een betere uitgangspositie krijgt, terwijl de druk op je tegenstanders komt te liggen. Ik denk dat de shortstack ook je all-in zou callen met een redelijke hand, want hij is desperate. Voor de big stacks is het echter een grotere dreiging om te pushen, daar ze behoorlijk crippled zouden kunnen worden na een verlies.

Hand 4
      Ik zou het laten afhangen van de tegenstanders. Hoe die spelen. Zijn ze bang, dan zou ik gewoon pushen. Beide spelers zullen meestal alleen met goede handen callen. Blinds oppikken en doorgaan denk ik. Spelen ze beter, dan raise ik en wacht de flop af.

Hand 5
      Afhankelijk van mijn tafelimage zou ik hier folden (loose) of callen (tight). Mijn redenen daarvoor: Bij een reraise vind ik deze hand te zwak in deze fase, met deze stacks en bij tight image is er een reele kans dat de tegenstanders argwanend zijn naar mijn call en bang zijn voor een trap. Dan krijg ik de flop waarschijnlijk relatief goedkoop te zien en kan mijn beslissingen maken.
      Raisen kan ook wel, maar ik zie er hier het nut niet echt van in.

Hand 6
      Imo kun je deze hand wel trappen, wanneer je bereid bent om all-in te gaan. Pushen vind ik ook niet fout, maar je mist waarschijnlijk veel chips. Een normale raise valt met deze stacks nog niet echt op en kan een ander tot all-in verleiden. Ik zou een call in deze fase wantrouwen, maar ik ben geen standaard :D

Edit: Ik zou een reactie van Nick op mijn redeneringen ook erg op prijs stellen, want ook die kunnen leaks aan het licht brengen ;)
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Edit: Ik zou een reactie van Nick op mijn redeneringen ook erg op prijs stellen, want ook die kunnen leaks aan het licht brengen Augenzwinkern

Weet je het zeker? :(

Ik daag je uit om eerst zelf nog een keer naar de video te kijken, goed concentreren, en nog eens te commentariseren. Wellicht is kwart voor 2 voor jou te laat voor 100% concentratie(?)
    • zazizo
      zazizo
      Bronze
      augenzwinkern lol
    • Fredjen
      Fredjen
      Bronze
      All right goeie video, inderdaad wat standaardsituaties maar is wel interessant om te volgen. Hopelijk komt de volgende snel...
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Oorspronkelijk gepost door helemaalnicks
      Edit: Ik zou een reactie van Nick op mijn redeneringen ook erg op prijs stellen, want ook die kunnen leaks aan het licht brengen Augenzwinkern

Weet je het zeker? :(

Ik daag je uit om eerst zelf nog een keer naar de video te kijken, goed concentreren, en nog eens te commentariseren. Wellicht is kwart voor 2 voor jou te laat voor 100% concentratie(?)
      Hmmmm......
      Deze snap ik niet helemaal vrees ik.
      Maar misschien heb je gelijk, dus ik zal hem straks inderdaad nog eens opnieuw bekijken en becommentariseren. Ben benieuwd! Had inderdaad de nacht ervoor erg weinig geslapen :D

Ik vraag me namelijk nogal af wat je nu bedoelde...
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Dus nogmaals.

@ Helemaalnicks
      Ik bekijk de handen zoals ik ze zelf zou beredeneren, dus niet zoals een strategie of de juiste strategie is. De reden daarvoor is dat ik ook de fouten in mijn redeneringen wil herkennen. Om die reden had ik ook niet eerst jouw reacties gelezen.

Dit zijn de gedachtegangen die ik heb en ja, de fouten daarin wil ik gewoon horen. Ik post niet om over mijn bol geaaid te worden, maar ik wil weten wat ik fout doe.

Hand 1 zie ik met AK een flushdraw op de flop verschijnen en heb ik overcards. Ik raise om te weten te komen waar ik sta, maar wordt gereraised. Mijn gedachte is dan dat de ander kan bluffen, maar dat ik in feite slechts een high-card heb en een flushdraw. De kans om met alleen een high-card te winnen na een bluf van de tegenstander + de kans dat ik een draw hit + de kans dat ik een pair maak geeft mij een reden om te callen.

Hand 2
      Deze zou ik bij nader inzien waarschijnlijk toch normaal raisen en dan folden bij weerstand van de BS. De Shortstacks zou ik all-in toch callen. Ze zullen elke A, veel K's en misschien ook bijna elk pocket pushen, daar er voor hen nog teveel spelers zijn om eventueel te proberen ITM te komen. Ze zullen dus loeren op een mogelijkheid te verdubbelen.
      De big stacks kunnen wel een steal proberen, maar dat lijkt me niet relevant. Ze riskeren dan een flink deel van hun stack, dus zullen eerder geneigd zijn met betere handen te spelen.

Hand 3
      Eigenlijk hetzelfde als mijn eerdere post. (knip/plakwerk dus)
      Twijfelgeval voor mij. Ik denk dat ik zou pushen, maar een normale raise is denk ik ook logisch. In dat geval ga je echter wel voor de push na een eventuele reraise, terwijl je met een push meteen de blinds kunt oppakken en zo weer een betere uitgangspositie krijgt, terwijl de druk op je tegenstanders komt te liggen. Ik denk dat de shortstack ook je all-in zou callen met een redelijke hand, want hij is desperate. Voor de big stacks is het echter een grotere dreiging om te pushen, daar ze behoorlijk crippled zouden kunnen worden na een verlies.

Hand 4
      A8 zou ik in deze positie denk ik toch misschien gewoon raisen ipv pushen. Dit in tegenstelling tot mijn eerdere idee. Zelf push ik hier vaak omdat ik geen strijd wil aangaan met A8, maar dat kan wel eens verkeerd spel zijn. Hier dus graag wat meer uitleg over, want dit soort handen zijn bij mij echte leaks denk ik...

Hand 5
      Hier schreef ik: Afhankelijk van mijn tafelimage zou ik hier folden (loose) of callen (tight). Mijn redenen daarvoor: Bij een reraise vind ik deze hand te zwak in deze fase, met deze stacks en bij tight image is er een reele kans dat de tegenstanders argwanend zijn naar mijn call en bang zijn voor een trap. Dan krijg ik de flop waarschijnlijk relatief goedkoop te zien en kan mijn beslissingen maken.
      Ik denk dat ik een beetje te bang ben om te raisen met dergelijke handen. Raisen kan imo wel. Toch blijf ik dit een zwakkere en gevaarlijke hand vinden. Zelf zou ik de hand spelen zoals ik eerder zei, maar dat kan best te zwak zijn.

Hand 6
      Hier kan ik gewoon mijn vorige mening pasten: Imo kun je deze hand wel trappen, wanneer je bereid bent om all-in te gaan. Pushen vind ik ook niet fout, maar je mist waarschijnlijk veel chips. Een normale raise valt met deze stacks nog niet echt op en kan een ander tot all-in verleiden. Ik zou een call in deze fase wantrouwen, maar ik ben geen standaard.
      Waarschijnlijk zal ik deze hand afwisselend spelen.

Wat ik me alleen bij meerdere handen afvraag is, of een 2,5 BB raise niet te laag is op deze limieten. Zelf kies ik toch voor 3-4 BB, afhankelijk van de fase.

Z.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Ik denk dat het opnieuw nadenken toch nuttig is geweest.

hand 1 was al goed, en is nog steeds goed

Hand 2 pushen is -ev, of licht +ev misschien, maar ik denk dat zelfs als je met deze move geld wint, dat je uit een bet/call veel meer haalt. Ik denk dat pushen ongeveer Break even is, en dat bet/call altijd profitabel is hier. Reden is de mogelijkheid te folden op een bigstack reraise. Zij zullen hier niet mogen restealen, want jij bent hier NOOOOOOOIT aant stealen. Dus zal jij te vaak callen om t voor hun slim te laten zijn om loose te repushen.

Hand 3 is nog 5handed, met nog wel redelijk goed verdeelde stacks. Hier is de icm tax zoals het heet vrij laag. Dus hoef je niet overmatig bang te zijn eruit te vliegen. Als je pushed verlaag je de kans aanmerkelijk dat slechtere handen callen, en als je raised kun je nog folden op 2 all ins achter je, en krijg je dus eerder value uit een resteal van een big stack die we hier ook callen. AKs is sterk genoeg om all in te CALLEN hier.

hand 4 pushen is -ev, maakt niet uit door welke handen je gecalled wordt. Als villain geen JJ+ Aq+ fold, dan is de push al ernstig -ev, en waarschijnlijk word je ook door 99 en at gecalled. Hier pushen zal je gemiddeld ongeveer een kwart buy in kosten, ook als je niet gecalled word, kun je ook zien als je de hand in icm trainer of sng wizard gooit. Wees dus niet bang voor de flop, wees niet bang om uit positie te spelen. Heb vertrouwen in je eigen pokerskilz

hand 5 callen is een mogelijkheid, heeft echter niet mijn voorkeur, vooral op lage limieten. Als je called, dan kun je de pot preflop niet oppakken, en zal je c-bet minder vaak werken. Daar komt vooral bij dat het uit te buiten is. Als je hier wilt callen met JTs, dan raad ik je aan ook eens in de af en toe met QQ+ te flatcallen, anders ben je erg readable.

hand 6 raisen is niet trappen hier. Met 14bb's left kun je in een sng nog makkelijk bet/folden. Dus wat raar zou zijn is een push. Je maximaliseert niet je winst, en je legt de beslissing NIET bij je tegenstander, omdat zij veel makkelijker kunnen folden. Als je naar 500 raised lijk je te stelen, en kan villain denken FE te hebben, waardoor jij de chips erin krijgt, wat je wil in een 3handed game.

Voorbeeld van een hand die ik direct push voor meer dan 12bb's:

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t200 (4 handed) Poker-Stars Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Button (t1863)
      Hero (t2725)
      BB (t7263)
      UTG (t1649)

Preflop: Hero is SB with J, A.
      2 folds, Hero raises to t2725, 1 fold.

Final Pot: t400

Results in white below:
      No showdown. Hero wins t400.

Ik push hier omdat het +ev$is. Daar komt bij, dat als ik raise, en villain reraised, ik eigelijk moet folden omdat er korte spelers bij zijn, en ik wil dus helemaal niet gereraised worden, zelfs niet door 23o. Dat is het cruciale verschil. Op een 3handed of 5handed game zul je ak vs 23o heel niet slecht vinden, op de bubble big stack vs big stack is het niet goed genoeg, en kun je slechts callen met 99+ (geen AK!!!). Dus je niet-paired handen moet je dan wel pushen.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Bedankt voor je antwoord.

Rest mij alleen nog de vraag of je op deze limieten niet te laag raist met 2,5 BB.
      In de coaching had je het over 3 BB. Wordt 2,5 BB niet te gemakkelijk gecalled, met als gevolg een multiway-pot?
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Zeezout
      Bedankt voor je antwoord.

Rest mij alleen nog de vraag of je op deze limieten niet te laag raist met 2,5 BB.
      In de coaching had je het over 3 BB. Wordt 2,5 BB niet te gemakkelijk gecalled, met als gevolg een multiway-pot?
      denk het niet, kan allebei, ik geef alleen de voorkeur aan 2.5bb's. Wel raisde ik idd vroeger 3bb. Het heeft ook met je postflop skilzz te maken. Echter, als die postflopskillz goed zijn, dan maken multiwaypots ook niet uit, want villains maken dan toch de verkeerde call. Vooral omdat wij alleen maar fijn speelbare handen spelen, waardoor het evalueren van het board wel een stukje makkelijker wordt.