Poker kan je in een dag leren.

Dat dit niet helemaal waar is zullen jullie met me eens zijn.
natuurlijk de basis spel regels zijn in een dag te leren maar daarna begint het eigenlijk pas.
Om een suc6 volle winstgevende speler te worden zal je heel veel tijd en energie in het spelletje moeten steken omje pokerskills te verbeteren en echt beter dan je tegenstanders te worden.
Ik wil hier wel een vergelijk trekken met topsporters : zij zullen ook dag in dag uit met hun sport bezig moeten zijn om het hoogste niveau te halen en nog belangrijker om hier te blijven. Zij investeren het grootste deel van hun tijd in trainen,trainen en nog is trainen om dan uiteindelijk hopelijk in de wedstrijd als eerste te eindiggen.
Wil je als pokerspeler dus ook de top bereiken en een winstgevende speler worden zal je dus ook heel veel tijd in het verbeteren van je spel moeten steken.

Dan reist de vraag natuurlijk hoe doe ik dat en wat moet ik doen om beter te worden.Hoe breng ik mijn kennis op een peil dat ik met de beste mee kan.
Dit kan op vele manieren:
je kan op google gaan zoeken, boeken gaan lezen, op tv naar poker gaan kijken, forums afstruinen, coachings volgen, artikelen lezen en zo zijn er nog wel meer dan genoeg mogelijkheden op te noemen.

Hoe pas ik al de informatie die ik gevonden heb toe ?

met andere woorden hoe leer ik ?
Ik denk dat er grof gezegd drie manieren van leren zijn. ik zal ze alle drie even kort behandelen.

:diamond: leren op basis van direct resultaat.

dit is imo zeker voor de basis de makkelijkste en bij de meeste mensen de meest voorkomende manier van leren.
het idee hier achter is dat je beloond wordt voor correct genomen beslissingen. je wint de hand en je brein registreerd dit en zal je in soort gelijke situaties dezelfde beslissing laten nemen. Inherent hieraan is natuurlijk dat als je een verkeerde beslissing neemt je wordt afgestraft, je verliest de hand je brein registreerd dit ook en zal je een volgende keer een andere ( hopelijk betere) beslissing laten nemen.
Nadeel van deze manier van leren is dat het natuurlijk ook kan voorkomen dat je met een slechte move toch de hand wint en dat ook door je brein geregistreerd wordt en je de volgende keer dus weer een verkeerde beslissing neemt.

:diamond: leren op basis van observatie
Je kan ook leren door het observeren van andere "betere/winstgevend" spelende spelers.
dit onder het motto van beter goed gestolen dan slecht verzonnen.
Je kopieert het spel van deze spelers en leert zo nieuwe vaardigheden. Er schuilt hier echter ook een nadeel aan , aangezien ook deze spelers fouten kunnen maken en jij deze dan van hun overneemt.

:diamond: leren door inzicht
Hierbij gebruik de kennis die je al hebt en moet je leren om een situatie te bekijken beoordelen en overdenken om vervolgens met de kennis die je al hebt de juiste beslissing te maken.
Het belangrijkste wat je hier moet doen is je richten op de winstgevenheid van een beslissing.
Door het observeren en leren op basis van resultaat heb je al een redelijke basis en je zal je nu dus nog dieper in het spelletje moeten verdiepen door oa handranges van je tegenstanders te leren inschatten en je eigen equity te bepalen door je eigen hand af te zetten tegen de range van de tegenstander.
Op basis van deze gegevens kan je nu de actie kiezen die je winst op lange termijn maximaliseert.

Om goed te leren pokeren zal je deze vaardigheden moeten optimaliseren.

Hier gaat natuurlijk een hoop tijd inzitten, omdat je veel tijd in het analyseren van je eigen spel en dat van je tegenstanders zal moeten steken en daarnaast heel veel zal moeten spelen om bepaalde situaties te leren herkennen om het mogelijk te maken dat je automatisch bepaalde ( winstgevende)moves te gaan maken zonder dat je hier lang over hoeft na te denken.waardoor je weer meer tijd over houd om je tegenstanders te observeren om zo informatie te kunnen opdoen die je helpt om jouw spel tegen hun te optimaliseren.

De meeste ( recreatieve)spelers zullen hier afhaken ( wat maar goed is ook, waar zouden we zijn zonder de fish ? )en daar kan jij je voordeel meedoen.