Een nieuw begin

• kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Een klein jaar geleden heb ik me aangemeld bij PS.
      Ik speelde toen FL 0,25/0,50 bij pokerstars. Vervolgens heb ik de quiz gehaald en ben bij Full Tilt verder gegaan.
      Na een tijdje ben ik overgestapt op no limit en weer wat later kreeg ik een tweede startkapitaal waarmee ik bij partypoker ben gaan spelen.

Welnu, in no time had ik deze tweede 50 dollar plus een flink deel van m´n bankroll er doorheen gejaagd omdat ik om de haverklap op TILT sloeg aan de no-limit tafels.
      Het was me dus zo rond april van dit jaar wel duidelijk dat ik niet over de juiste "mindset" beschik om op cash tafels te spelen.
      Het is me onmogelijk om ontspannen te blijven spelen met "echt geld" aan tafel, ik kan derhalve in het geheel niet tegen de variance.
      Dat geldt nu nog steeds overigens.

Welnu, begin mei heb ik de pokerkaarten aan de wilgen gehangen en ben andere dingen gaan doen totdat een kennis omstreeks half juni tegen me zei: "Waarom ga je niet MTT´s spelen, je hebt toch behoorlijk kijk op dat spelletje?"

Welnu, vanaf eind juni speel ik dus MTT´s en dat gaat me veel beter af.

Blijkbaar werkt het psychologisch gezien in mijn voordeel om me eerst in een toernooi in te kopen en vervolgens met chippies te gaan spelen. Waarom dat zo is, weet ik niet.
      Feit is wel dat ik én het plezier in pokeren weer terug heb en het spelen in MTT´s me veel beter af gaat. Gemiddeld ben ik éen op de twaalf keer ITM waarbij ik een abonnement op de 13e plaats lijk te hebben.
      Dat is leuk, ik speel nu break-even in de wetenschap dat ik nog steeds beter wordt in het uitspelen van de handen en steeds vaker ver kom in toernooien.

Vooral deepstack freezeout toernooien hebben mijn voorkeur.

Kortom, nu ik zo´n 4 maanden bezig ben met deze MTT´s heb ik het gevoel dat ik een tweede pokerleven ben begonnen. Niet om er rijk van te worden, dat interressert me namelijk niet, ik verdien genoeg om een comfortabel leven te leiden.
      Wel om gewoon plezier te hebben in het spelen met kaarten, iets dat ik al vanaf m´n zesde jaar doe.

Tot slot biedt ik m´n oprechte excuses aan over de wijze waarop ik in de eerste maanden van dit jaar met de ontvangen startkapitalen ben omgegaan.
      Ik hoop regelmatig aktief op het forum aanwezig te zijn, door het plaatsen van gespeelde handen en de gevoerde discussies daarover.

Terugkijkend had ik veel eerder de overstap moeten maken naar MTT´s.
      Aan de andere kant, van m´n negatieve ervaringen aan de no limit tafels heb ik wel geleerd no limt te spelen in toernooien, al kan dat nog beter en vooral nog effectiever.

Al met al ben ik blij dat ik deze vorm van pokeren ben gaan spelen.

Wanneer er iemand is die een verklaring voor het psychologische aspect kan geven, daar ben ik zeer benieuwd naar.
      Met Chippies ga ik niet op tilt omdat ik de buy-in al betaald heb. Met dollars aan tafel ben ik binnen de kortste keren totaal uit balans geraakt.
  • 13 antwoorden
    • karatsj
      karatsj
      Bronze
      Ik heb net het omgekeerde. Ik vind het zo frustrerend wanneer je na 2 uur en een half ofzo een flip verliest of een bad beat om de oren krijgt vlak voor de bubble of een deeprun. Maar je hebt wel gelijk dat de variance in cash je idd soms gek kan maken.
      Anyway mooi om te lezen dat je het niet voor het geld doet en gewoon plezier wil hebben ;)
    • LeNNy010
      LeNNy010
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door kastanje57
      Een klein jaar geleden heb ik me aangemeld bij PS.
      Ik speelde toen FL 0,25/0,50 bij pokerstars. Vervolgens heb ik de quiz gehaald en ben bij Full Tilt verder gegaan.
      Na een tijdje ben ik overgestapt op no limit en weer wat later kreeg ik een tweede startkapitaal waarmee ik bij partypoker ben gaan spelen......
      Je verhaal is zeer boeiend om te lezen Kastanje57, ik kon me er goed in vinden aangezien ik ook tiltgevoelig ben bij cashgames.
      Ik speel zelf op dit moment vooral S&G's en daarnaast soms een MTT. De reden voor mij hiervoor is dat ik me meer in controle voel als ik al een vast bedrag heb ingelegd en deze sowieso niet meer terug te halen is. Hierdoor kan ik vrijer spelen dan wanneer het geld elke hand wordt ingelegd, zoals bij een cash game dus.
      Verder is het zo dat cashgames erg lineair zijn, hetzelfde patroon herhaalt zich omdat de blinds hetzelfde blijven gedurende een sessie. Hierdoor ga ik me wel eens vervelen en ga ik vreemde moves maken.
      Bij S&G's en toernooien daarentegen voel ik veel meer spanning, deels omdat de blinds zich opbouwen en anderzijds omdat je steeds dichter bij de betaalde plekken komt naarmate je vordering maakt in het toernooi. Dit maakt het spel voor mij aantrekkelijker en ook een stuk leuker! :D

Ik ben benieuwd of jij je hierin kunt vinden en of je nog eventuele aanvullingen hebt.
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Hoi Lenny,

Dat is precies wat ik ook heb.
      Bij een toernooi ben je de inleg sowieso kwijt, er is dus geen enkele reden om me druk te maken over een bad beat of een slecht gespeelde hand.
      Wat je zegt over de stijgende blinds herken ik ook.

Daarnaast stel ik me bij een MTT altijd een aantal opvolgende doelen zoals:
      Eerst ITM komen, dan de laatste 40, 30, 20 halen, dan de finaletafel halen enz.
      Op deze wijze kan ik een MTT opbouwen en is er op elk moment wel de spanning of het volgende doel gehaald wordt.

Voordat ik begon met pokeren, heb ik andere kaartspelen (in clubverband) gespeeld en daarbij was ik ook altijd een betere toernooi speler dan aan één enkele tafel.
      Dat was dus precies de reden waarom die kennis tegen me zei om MTT´s te gaan spelen. Ik kende deze man vanuit de tijd dat ik bridge speelde en hij opmerkte dat ik daarin een echte toernooi speler was.

Welnu dat blijkt en ik ben er wat blij mee. Poker spelen is nu weer een leuke hobby geworden.
    • Copymeistrr
      Copymeistrr
      Bronze
      Het is gewoon een totaal ander spelletje. :( .
      Ik kan niet goed overweg met veel bb's en dat is gewoon slecht.. :(

Ook kun je in SNG/MTT wachten tot iemand anders bust zonder zelf iets te doen. In cashgame doen alleen je eigen skills ertoe. Als een andere shark de vis opeet ben je er niets mee. In SNG wel.

Maar waarom je meer tilt, dat versta ik ook niet. Ik tilt vooral alsk niet weet of het variance of failure is. ;)
    • RocknRollAd
      RocknRollAd
      Bronze
      Bij een MTT is het spel gewoon telkens weer anders. Dat spreekt me aan. Mensen spelen ineens anders voor en na de bubble en je kan jezelf daaraan aanpassen. Als iemand je met een bad beat pakt, kan je de chips ook vaak nog terugwinnen, terwijjl aan een cashtafel die gast gewoon met de winst kan wegstappen.
      Ik tilt niet aan een sng of mtt en zeker wel af en toe aan een cashtafel.
      Daarom voor mij geen of zo weinig mogelijk cash games meer.
      Het grote nadeel aan mtt is dat het zo lang duurt. En je kan het niet zomaar uitzetten als je wil. - Ik kan dat toch niet -

Succes in ieder geval!
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Wel, pokeren, of kaartspelen in het algemeen zijn een belangrijke hobby van me. Het maakt me niets uit dat een MTT een uur of 6 duurt. Ik zet een muziekje op de achtergrond van m´n computer en ga zachtjes meezingen of neuriën om de tijd te doden.
      Waar ik nog wel moeite mee heb is om na een uur of 5-6 nog scherp te blijven.
      Al een paar keer heb ik de finale tafel op een haar na gemist omdat ik uit vermoeidheid om 2-3 uur ´s nachts fouten begon te maken.
      Bv, gisterenavond nog toen ik dacht dat m´n A7o voldoende was om na een stealraise all-in te gaan wat prompt einde toernooi betekende.

Maar ach, al doende leert men.

Het rare is dan weer dat ik geen enkele moeite heb met het spelen van hoge blinds, dat doet me werkelijk niets terwijl een verlies van 10 dollar aan een nl10 cash tafel me hele hoofd op hol doet slaan. Los van het feit of ik zelf fouten maak of gewoon pech heb.

Duidelijk is wel dat cash games en toernooien twee heel verschillende disciplines zijn. Blijkbaar is de psyche van mens tot mens verschillend waar de kracht ligt.
      Nu bedenk ik me in één keer dat er bij ons thuis, vroeger toen ik nog jong was, nooit om geld werd gekaart. M´n vader was daar een fel tegenstander van.
      Er werd bij ons heel veel gekaart en altijd om fiches. Misschien dat dit er wel mee te maken heeft dat een pot van zeg 40.000 chippies of meer me niets doet en een pot van 10 dollar wel.
      Ik weet het niet, het is zomaar een idee wat nu bij me opkomt.
    • LeNNy010
      LeNNy010
      Bronze
      Hoi Lenny,

Dat is precies wat ik ook heb.
      Bij een toernooi ben je de inleg sowieso kwijt, er is dus geen enkele reden om me druk te maken over een bad beat of een slecht gespeelde hand.
      Wat je zegt over de stijgende blinds herken ik ook.

Daarnaast stel ik me bij een MTT altijd een aantal opvolgende doelen zoals:
      Eerst ITM komen, dan de laatste 40, 30, 20 halen, dan de finaletafel halen enz.
      Op deze wijze kan ik een MTT opbouwen en is er op elk moment wel de spanning of het volgende doel gehaald wordt.

Voordat ik begon met pokeren, heb ik andere kaartspelen (in clubverband) gespeeld en daarbij was ik ook altijd een betere toernooi speler dan aan één enkele tafel.
      Dat was dus precies de reden waarom die kennis tegen me zei om MTT´s te gaan spelen. Ik kende deze man vanuit de tijd dat ik bridge speelde en hij opmerkte dat ik daarin een echte toernooi speler was.

Welnu dat blijkt en ik ben er wat blij mee. Poker spelen is nu weer een leuke hobby geworden.
      Goed om te horen dat je toch weer je draai gevonden hebt. Ik denk ook dat poker boven alles leuk moet zijn, als je het alleen om het geld doet is er toch iets mis.
      Tof dat jij je grenzen constant aanpast aan je positie in het toernooi, het is inderdaad te ambitieus om gelijk uit te gaan van de eerste plek. Wanneer je langzaam je doelen opschuift is de teleurstelling ook minder groot. Ik speel op het moment bij Poker770, daar wordt je echt beloond om hoog te eindigen dus mijn doel is dan ook na de betaalde plekken echt hoog te eindigen. Vaker dan ik wil is het dan over en uit voor mij, maar de keren die je hoog schopt betalen zich dubbel en dwars uit. Welke room speel jij trouwens?
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Ik speel bij Partypoker en soms bij Unibet op het microgaming network.
      Party heeft qua software echter wel mijn voorkeur, bovendien is het Partyaccount gekoppeld aan PS en Unibet niet.
      Daarnaast zijn de promo´s en andere aktiviteiten bij Partypoker veel leuker, Unibet is primair veel meer een wedkantoor met pokeren als nevenaktiviteit.

Soms spelen bij Unibet is eigenlijk meer iets van: verandering van spijs doet eten.
    • LeNNy010
      LeNNy010
      Bronze
      Ik speel bij Partypoker en soms bij Unibet op het microgaming network.
      Party heeft qua software echter wel mijn voorkeur, bovendien is het Partyaccount gekoppeld aan PS en Unibet niet.
      Daarnaast zijn de promo´s en andere aktiviteiten bij Partypoker veel leuker, Unibet is primair veel meer een wedkantoor met pokeren als nevenaktiviteit.

Soms spelen bij Unibet is eigenlijk meer iets van: verandering van spijs doet eten.
      Een goede display helpt een hoop irritaties voorkomen, persoonlijk vind ik die van Pokerstars heel irritant omdat hij heel opzichtig is. Met back to basic software speel ik het beste, want dat geeft het minste afleiding van het spel.
      Het is wel te merken dat het makkelijker spelen is op sites als Partypoker en Poker770 inderdaad, omdat er vaak gokkers komen pokeren. Bij Pokerstars en Fulltilt is het pro-gehalte gewoon veel hoger omdat je er alleen poker kunt spelen.
    • W4lrusk4ne
      W4lrusk4ne
      Bronze
      veel succes met de MTT's
    • katjoeng
      katjoeng
      Bronze
      Veel succes.
    • krisaci
      krisaci
      Bronze
      Veel succes met de toernooikes
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Bedankt, ik zal het nodig hebben.
      Vanavond heb ik het in de pokerfest freeroll exact 15 minuten volgehouden. :facepalm:
      Ik vond A5 harten op de button met een aas op de flop voldoende om op de river m´n chippies naar het midden te schuiven.
      Dat bleek een onbezonnen aktie te zijn.

Maar ach, in die freerolls neem ik nu eenmaal veel meer risico dan normaal.
      Morgen is er weer een nieuwe. :)
      zaterdag nog een en zondag de laatste, dan is het pokerfest weer voorbij.
      Toch leuk dat je op die manier iets nuttigs kunt met de partypoints.