5bet bluff (deepstacked) early in session

• Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      Oke, zojuist een geslaagde 5bet-bluff uitgevoerd. Vroeg me af of deze play correct uitgevoerd was en waarom? Qua betsizing denk ik dat ik wel goed zit.

Game was 6max en iedereen zat 250BB deep.

Villian (unknown) zat BU tegen mij in de SB. Eerder had ik hem al A :heart: Q :heart: zien flatten BU vs. MP, en vervolgens zien downcallen op:
      K :heart: T :heart: K :diamond: A :club: 2 :club:

Hij verloor de hand tegen de loose open van UTG (K :club: 8 :spade:) Hierdoor pikte ik een read op. Iets zei me dat hij vanaf nu geneigd was aggressiever te gaan spelen.

1 orbit later opent hij standaard vanaf BU naar 3BB. Ik besluit te 3betten naar 14BB met A :spade: 8 :diamond:

(Ik ben vaak geneigd om vroeg in een sessie licht te 3betten. Aggressor/Nit-methode.)

Hij insta-4bet vervolgens naar 30BB, waarop ik na een tijdje denken 5bet naar 68BB.

Villian foldde zijn hand en ik besloot mijn bluff te laten zien. Vervolgens een note gemaakt: "Knows I 3B/5B light early in session SBvBU."

Comments/kritiek/tips a.u.b.
  • 25 antwoorden
    • luca02
      luca02
      Bronze
      Ik zou je hand niet laten zien. Waarom zou je hem gratis informatie willen geven?

Over de 5bet bluf weet ik niet echt wat ik daar van moet denken. Heb je hem al eerder zien 4bet/folden? Zo niet, dan weet je niet of hij ook blufs in zijn 4bet range heeft.
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door luca02
      Ik zou je hand niet laten zien. Waarom zou je hem gratis informatie willen geven?
      Ja, daar zit ik dus mee; met dat vraagstuk. Als hij dat weet (en ik weet dat hij dat weet, omdat ik een note heb gemaakt), is hij dan geneigd om een volgende keer licht te gaan shoven? In dat geval krijg ik dus wel value uit KK+

Tevens een van de weinige keren dat ik inderdaad mijn hand show. Maar ik dacht dus dat ik hiermee Villian induce om looser te gaan spelen.
    • luca02
      luca02
      Bronze
      Je kan hem ook gewoon vaker bluf 4betten, waardoor je vanzelf value gaat krijgen uit KK+. Het probleem is dat andere spelers ook deze informatie van jou krijgen en daardoor mogelijk anders op jou gaan terug spelen in de toekomst. Maar goed ik snap je beredenering wel, alleen is het vaak de vraag of het je uiteindelijk wel het geen oplevert waar je het voor deed.
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door luca02Over de 5bet bluf weet ik niet echt wat ik daar van moet denken. Heb je hem al eerder zien 4bet/folden? Zo niet, dan weet je niet of hij ook blufs in zijn 4bet range heeft.
      Nee, dat is juist de key. Aangezien ik een unknown ben, ga ik ervan uit dat hij voorzichtiger te werk zal gaan. Ik ging puur uit van mijn reads eerder in de sessie. Het is een high variance play van mij, en die ga ik normaal gesproken ook uit de weg. Het punt is dat we deep zitten en ik makkelijk kan folden op een 6bet shove. Als ik 100BB deep had gezeten had ik waarschijnlijk dus niet ge-5bet shoved als bluff.

Volgens PTR was hij een redelijke TAG. (Al zou ik dat niet meteen durven stellen, gezien zijn hand met A :heart: Q :heart:)
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      met dit soort meta gaming ga je jezelf heel snel levellen, want dan ga je denken; hij verwacht nooit dat ik het 2x doe...het is de beste manier om te gaan spewen. niet doen. gewoon geen info geven. Het is heel moeijlijk om te begrijpen wat iemand anders denkt.
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      oh en over de 5betbluf; kan best af en toe als je een bepaalde dynamiek met iemand hebt. Ik doe het alleen liever met A2s-A5s, omdat je dan nog straight en flushkansen hebt mocht hij callen.
    • robinripper
      robinripper
      Black
      zou waarschijnlijk niet 3betten want je bent nu gewoon een massive grote pot deep OOP aan het maken tegen een aggro tegenstander met een zeer marginale hand... which is a recipy for disaster imo.

Also, vind je 3bet way to big :-)
    • Gangstahhh
      Gangstahhh
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door robinripper
      zou waarschijnlijk niet 3betten want je bent nu gewoon een massive grote pot deep OOP aan het maken tegen een aggro tegenstander met een zeer marginale hand... which is a recipy for disaster imo.

this
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Chivaz1
      met dit soort meta gaming ga je jezelf heel snel levellen, want dan ga je denken; hij verwacht nooit dat ik het 2x doe...het is de beste manier om te gaan spewen. niet doen. gewoon geen info geven. Het is heel moeijlijk om te begrijpen wat iemand anders denkt.
      Ja inderdaad. Erg herkenbaar wat je zegt. Zal de volgende keer geen info geven. Maar de play zelf zal zich zeker herhalen, mocht ik daar de juiste spot voor vinden.

De doorslaggevende factor voor mijn 5bet bluff was de volgende redenatie:
      "Als Villian wil verdedigen tegen mijn 3bet, dan kan hij dat op 2 manieren doen."
      1.) Callen en postflop verder spelen in positie.
      2.) Of ... de hand direct beeindigen met een 4bet.

Gezien mijn reads op zijn postflop game, dacht ik dat hij liever koos voor optie 2. Zodoende beredeneerde ik dat hij vrij licht zou kunnen 4betten. Daarnaast heb ik ook nog eens een A-blocker.

p.s. Wat zou zijn range moeten zijn om mijn 5bet bluff +EV te maken? Ervan uitgaande dat hij AQo, AQs, JJ, QQ zal flatten en AK, KK+ zal shoven.
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze

In positie 3bet ik meestal 10BB over 3BB. Maar vanuit de blinds uiteraard iets meer. Zou 12BB beter zijn? En ook als je deep zit?
    • cazzz
      cazzz
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Frietje1986

In positie 3bet ik meestal 10BB over 3BB. Maar vanuit de blinds uiteraard iets meer. Zou 12BB beter zijn? En ook als je deep zit?
      Uit positie 3bet ik naar 10BB (bij 3BB open), in positie zou ik het echter 3x maken.
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door cazzz

Uit positie 3bet ik naar 10BB (bij 3BB open), in positie zou ik het echter 3x maken.
      Bij 100BB deep 3bet ik vaak express naar 14BB vanuit de blinds (met KK+) in de hoop dat Villian een fout maakt met zijn 4bet-sizing (28BB+) zodat hij odd-wise nooit meer kan folden met AJ+, 99+ op een 5bet shove.

edit: Dit is trouwens fout, ontdek ik nu dmv pokerstove. Daarvoor zou ik QQ+ en AK ook in mijn range moeten rekenen.
    • cazzz
      cazzz
      Bronze

Bij 100BB deep 3bet ik vaak express naar 14BB vanuit de blinds (met KK+) in de hoop dat Villian een fout maakt met zijn 4bet-sizing (28BB+) zodat hij odd-wise nooit meer kan folden met AJ+, 99+ op een 5bet shove.
      Balance je dit ook met mindere handen of doe je dit alleen met KK+, in dat geval hebben regs dat heel snel door (14bb resteal valt sowieso al op). Wanneer je dit wel balanced dan moeten je resteals relatief vaak werken t.o.v. kleinere resteals.
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze

Balance je dit ook met mindere handen of doe je dit alleen met KK+, in dat geval hebben regs dat heel snel door (14bb resteal valt sowieso al op). Wanneer je dit wel balanced dan moeten je resteals relatief vaak werken t.o.v. kleinere resteals.
      Uiteraard balance ik mijn 3bet range. Daarnaast 3bet ik ca. 2x zoveel IP dan OOP. Regs die alleen uitgaan van stats en zitten te 10-tabelen zijn imo ideale slachtoffers om licht te 3betten vanuit de blinds. Tevens gebruik ik normaal gesproken 12BB OOP voor zowel value als bluffs. De 14BB size gebruik ik alleen deep en bij hele agro 4betters als ik KK+ heb.
    • Wouthe
      Wouthe
      Bronze
      Ik ben wel voor de "laat je bluff zien" move/tacktiek ..

Mensen die jou op zo'n loose bluffs zetten geven de keer daarop echt niet makkelijker meer af.. Ideaal imo wnr je dus een monster hebt.

Of ge dat nu met A8 of met 23o doet, maakt geen reet uit.

Voor de rest zou ik uit positie ongeveer 3.5BB 3betten.

Je 5-bet zou ik nog groter durven doen. Iets van een 75BB.
      Zodat het lijkt alsof je niet meer van de hand kunt afstappen, en dat je niks liever wilt dan dat hij shoved..
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Wouthe

Mensen die jou op zo'n loose bluffs zetten geven de keer daarop echt niet makkelijker meer af.. Ideaal imo wnr je dus een monster hebt.
      en waardoor je volgende bluf-3bets niet meer werken, plus zoals ik al aangaf dat je jezelf gaat levellen.

maakt zeker wel uit. Voer maar in je pokerstove of equilab in. Als je 5betshovet kun je dit het beste doen met A2-A5s, omdat mocht hij callen je veel meer equite hebt, en bovendien heb jij een blocker waardoor hij minder vaak Ax heeft.

Zodat het lijkt alsof je niet meer van de hand kunt afstappen, en dat je niks liever wilt dan dat hij shoved..
      Als je het slechts 1x doet heb je gelijk, maar meestal maak je een move wel vaker en dan kun je beter ervoor zorgen dat je blufs niet te duur zijn, je moet geen sizing-tell afgeven.
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Wouthe

Voor de rest zou ik uit positie ongeveer 3.5BB 3betten.

Lul jij Belgisch ofzo? ... 3.5BB 3betten (?!?!?!)
    • Wouthe
      Wouthe
      Bronze
      ok thx :) weer eens lesje bijgeleerd!

(ik schrijf op hoe ik het zou doen btw)
    • Wouthe
      Wouthe
      Bronze
      hou zeg jij het dan? drieeneenhalvebigblind driebetten mss?
    • 1
    • 2