$3,50 18mans QQ

• Bollebeertje
      Bollebeertje
      Bronze
      Hoi,

we beginnen gelijk met een nieuwe hand. Dit is de 2e hand die ik speel in deze SnG ik vang QQ op en krijg een call en een ai-raise achter mij. Ik besluit te callen. De beste man draait KK om. Ik begon mij af te vragen: is QQ eigenlijk pre-flop altijd een ship in de vroege fase van een toernooi. Ik zie toch ook vaak AJ-AK tegenover mij op zulke momenten.

Poker Stars $3.16+$0.34 No Limit Hold'em Tournament - t10/t20 Blinds - 9 players - View hand 1499810

Pre Flop: (t30) Hero is MP1 with Q :club: Q :diamond:
      2 folds, UTG+2 calls t20, Hero raises to t120, 1 fold, CO calls t120, 2 folds, BB raises to t1500 all in, 1 fold, Hero calls t1380 all in, 1 fold
  • 5 antwoorden
    • broodjkaas
      broodjkaas
      Bronze
      Ik denk dat dit gedeeltelijk read-afhankelijk is, maar zo'n 75 bb shove is over het algemeen vrij zwak dus ik denk dat je met QQ in deze spot wel winstgevend kan callen.
    • TurboHenk
      TurboHenk
      Bronze
      Snapcall, tenzij je hele specifieke reads/notes hebt op villain dat hij hier early alleen QQ+ shoved, maar zal over het algemeen niet zo zijn.
    • Bollebeertje
      Bollebeertje
      Bronze
      Geen specifieke notes nee, wel speelde Villain hier 18/11 op 110 handen, dat vond ik een reden om te callen. Als VPIP gelijk was aan PFR en deze was rond de 10 dat ik denk ik dan beter had kunnen folden?
    • schaapbeh
      schaapbeh
      Bronze
      18/11 zijn volgens mij wel redelijke stats voor een sng speler. QQ is hier wel de bottom van je range. Vooral omdat er nog iemand achter je zit die nog mag beslissen. Ik zou hier JJ mucken.

De range waarmee hij daar all in gaat is denk ik AQ+ TT+. Zeker met deze toch wel degelijke stats, als hij een stuk losser was, dan had ik hier een stuk prettiger gecalld.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi Bollebeertje,

Ik ga deze hand beantwoorden, als gids naar het antwoord op je meer algemene vraag.

is QQ eigenlijk pre-flop altijd een ship in de vroege fase van een toernooi.

De vraag is, tegen welke range is het een goed idee om all in te callen in deze fase van het toernooi. Vaak krijg je bepaalde pot odds, en speelt ICM een rol, en dus is het niet puur een kwestie van of je voor ligt of niet.

In dit geval is het de 2e hand van het toernooi, laten we het ons iets gemakkelijker maken, en er vanuit gaan dat dit de eerste hand is. De stacks zijn dan allemaal 1500, waardoor het beoordelen veel gemakkelijker is, en deze specifieke geposte situatie zal niet significant anders zijn.

De vraag is dan simpel, er zijn 3 mogelijkheden. Mogelijkheid 1; Hero foldt;
      Stacks zijn allemaal 1500, met uitzondering van CO (1380), SB (1490), BB(1750) en HERO(1380).
      Mogelijkheid 2; Hero called en verliest;
      Stacks zijn allemaal 1500, met uitzondering van CO (1380), SB (1490), BB (3130) en HERO (0)
      Mogelijkheid 3; Hero called en wint;
      Stacks zijn allemaal 1500, met uitzondering van CO (1380), SB (1490), BB (0) en HERO (3130).

Scenario 2 hoeven we niet uit te rekenen, omdat een stack van 0 chips natuurlijk 0% van de prijzenpot waard is. De waarde van de andere stacks kunnen we uitrekenen met deze website

Een fold (waarbij we een stack van 1380 over houden) maakt dat onze stack 5.14% van de prijzenpot waard is.

Een call en win (waarbij we een stack van 3130 over houden) maakt dat onze stack 10.85% van de prijzenpot waard is. Als het goed is zie je nu ook dat een verdubbeling van het aantal chips in je stack hier bijna gelijk is aan een verdubbeling van de waarde van de stack.

Nu hoeven we alleen maar uit te rekenen hoeveel kans te winnen we nodig hebben om te zorgen dat een call precies even goed is als een fold, in termen van $ev, dan kunnen we beredeneren tegen welke range we goede calls kunnen maken.

P = kans te winnen van QQ tegen range villain
      5.14 (foldwaarde) = 10.85 * P
      P = 0.4738

De kans te winnen die we nodig hebben is dus 47.5%, dat hebben we met QQ tegen een range van JJ+, AK+. Ik durf dan wel te stellen dat het vrijwel altijd een goed idee is, zeker in een van de eerste handen van het toernooi, om zo'n all in te callen, zeker op een lage limiet. Je ziet op deze limiet ook regelmatig AQo, TT of zelfs 99 en AJ langs komen, en je zou verwachten dat AA wellicht minder gemakkelijk gepushed wordt, tenminste door een deel van je tegenstanders. En dat alles maakt het toch wel erg verleidelijk te callen. Als je AQ en TT bij je tegenstander bij de range stopt, worden je odds de hand te winnen al direct 55%, dus een dik winstgevende call, gezien 47 al break even is.

Zelfs als je hier dus tegen een tegenstander zat die QQ+, AK pushed, dan nog zul je, als je QQ vaker foldt, veel vaker QQ folden tegen een range als TT+, AQ+ of zelfs 99+, AJ+ in dit soort situaties, wat ontzettend zonde is.

Echter, als je een goede read hebt, dat je tegenstander erg solide speelt, niet gauw AQ, JJ op deze manier zou pushen, etc., dan is een fold natuurlijk beter, maar ik geef dan ook toe dat ik QQ wel eens gefold hebt in dit soort situaties. Het is alleen zo dat je echt een zeer goede read moet hebben, en 18/11 over 110 handen zegt mij niet dat villain alleen QQ+, AK of zelfs JJ+, AK speelt, gemiddeld zul je, als je op basis van die read fold, teveel goede calls mislopen om de 'goede' folds te rechtvaardigen. NH