6max MTT - JJ vs big openraise

• dnbrobin
      dnbrobin
      Bronze
      Hoi,

Ik zat in een 6max MTT (2 dollar buy-in) en begon heel goed.
      Totdat net na de bubble de CO een openraise maakt van 5 BB. Ik zie dit wel als een sterke hand, maar alsof hij niet echt wil spelen. Ik had de top 3 handen dus geelimineerd.
      De BU callt, wat ik vreemd vind. Ik redeneerde het als: hij heeft of een sterk paartje, maar niet de top 3. Die zou hij reraisen. Dus daar zou ik op voor staan. Als hij een A met goede kicker zou spelen, zou hij outs afpakken van de CO. Dus zou ik op beide voor staan.

Ik besloot om te pushen, in de hoop dat de grote openraise toch een soort van zwakte zou zijn.

Mijn vraag is: Had ik hier de openraiser meer respect moeten geven en mijn JJ folden? Of is mijn redenatie wel goed en heb ik de goede keuze gemaakt met 30BB?
      Een 3-bet/fold lijn zag ik ook niet zitten, dan zou ik de helft van mijn stack er al in hebben.

$250/$500 No-Limit Hold'em (5 handed)

Known players:
      CO = ($17178.00)
      BU = ($12661.00)
      BB = ($10865.00)
      MP2 (Hero) = ($16960.00)
      MP3 = ($20514.00)

Preflop: Hero is MP2 with J, J.
      MP3 folds, CO raises to $2,500.00, BU calls $2,500.00, BB folds, Hero raises to $16,910.00, CO calls $14,628.00, BU folds.

Flop: ($36538) K, 7, 8 (2 players)

Turn: ($36538) 3 (2 players)

River: ($36538) 8 (2 players)

Final Pot: $36538.

Robin
  • 1 antwoord
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi robin,

Ten eerste; excuses voor de late beoordeling, normaal gesproken krijg je eerder antwoord.

en 3-bet/fold lijn zag ik ook niet zitten, dan zou ik de helft van mijn stack er al in hebben.

Hier zou ik beginnen, door kleiner 3betten of callen te elimineren (beide opties zijn niet echt goed) ben je al een hele stap verder natuurlijk. 3betten maakt dat je inderdaad committed bent, en 3bet/fold werkt dus niet, callen maakt dat je slechtere handen de kans geeft te folden op een lage flop, en te winnen op een voor jou slechte flop, en is dus ook niet handig.

Of je hier all in moet gaan of moet folden, hangt dan geheel af van de ranges die je tegenstanders spelen. Ik zou niet precies die handen die jou domineren (QQ+ dus) "elimineren". Je zou kunnen stellen dat het onwaarschijnlijk of minder waarschijnlijk is dat ze die handen hebben, maar elimineren kan natuurlijk niet, omdat dat de kans 0 zou maken, en dat is niet realistisch. Verder is het natuurlijk zo dat het argument daar direct op houdt. Aangezien je met JJ al ver genoeg voor ligt tegen AK om, als je tegenstander AK zou laten zien, alsnog winstgevend all in te kunnen shoven, dat je door te stellen dat QQ+ niet mogelijk is je precies zegt dat je push goed is. Dan kun je dus net zo goed stellen dat je push goed is omdat je push goed is.

De hand zelf is op zich wel ingewikkeld, maar we moeten het maar rationeel benaderen. De pot is op het moment dat we aan de beurt komen 6000. Als we shoven, krijgt CO 14628 to call voor een pot van 16910 + 5500 = 22410, we zouden dus normaal gesproken nog wel folding equity kunnen hebben.

De call van BU is op elke manier slecht, en ik vind jouw analyse van zijn range weliswaar kort-door-de-bocht, ik ben wel overtuigd van het feit dat BU een slechte speler is, en hier, tenzij je een sterke read hebt, vrijwel nooit een hand heeft beter dan JJ, en zeker geen range heeft die beter is dan JJ. Ik denk dat hij dus niet echt een factor is.

De uiteindelijke pot als we all in gaan, en CO called en BU foldt, is 36538. De kans te winnen die we nodig hebben om gerechtvaardigd all in te gaan, wetende dat we 16410 inzetten om 20128 te winnen, is 45%. Met JJ heb je 46.876% kans te winnen tegen TT+, AQs+, AQo+. Zelfs tegen die tighte range zitten we dus al netaan winstgevend. Ik kan me niet voorstellen dat villain nog tighter speelt dan dit, en ik vind het net als jij onwaarschijnlijk dat elke villain zo groot zou openen met QQ+, dus we kunnen de kans dat hij QQ+ heeft wel iets relativeren.

Dan is het vrij duidelijk dat je hier geen kant op kunt, je moet hier wel all in, omdat je alleen een verliesgevende spot krijgt als villain echt een enorme nit is. Dit is natuurlijk wel een mogelijkheid, maar zonder reads is dit niet te achterhalen natuurlijk. Tegen een beetje een gemiddelde tegenstander op deze limiet zit je hier zeker goed, en dat je dan soms tegen een sterkere hand aanloopt hoort nu eenmaal bij het (wrede) spelletje dat MTT poker heet. NH dus.