Vergelijking NL10 en NL20, welke aanpassingen?

• WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Oke weer even een nieuwe Thread aangemaakt.

Ik verwacht binnen niet al te lange tijd op $120 te zitten en dus NL20 mag gaan spelen.
      Hoewel ik nog niet zeker ben of ik meteen NL20 ga spelen of eerst de bankroll nog wat tientjes aan laat groeien toch alvast een topic.

NL20, wat is daar vereist?

Hetzelfde ABC poker als op NL10 of kan hier worden gedaan aan blindstealing?

Is het al belangrijk op NL20 om de HUD te gaan gebruiken en de players statistics? (zo ja, dan moet ik mij hier alvast in gaan verdiepen)

Verstandig om even te wachten qua bankroll of kan ik met een goed gevoel bij $120,- meteen beginnen met NL20?
  • 16 antwoorden
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door WPTRay
      NL20, wat is daar vereist?
      Op nl20 is het niveau niet veel beter dan dat het op nl10 is. Echte aanpassingen is er nog niet nodig. Wel zou je kunnen proberen om meer correcte preflop beslissingen te gaan maken op basis van equity berekeningen.
      - Equity berekenen

Ook zou je kunnen gaan proberen om meer op stats te gaan spelen idd. Dit hoeft natuurlijk nog steeds niet de basis van je beslissing te vormen, maar het is goed om er alvast mee te oefenen voordat je er daadwerkelijk mee gaat beginnen. Een goed instrument om stats te gaan gebruiken is Pokerstrategy Elephant.
      - Elephant

Maar het belangrijkste wat ik je kan aanraden is om je aan de Strategie te houden. Niet teveel afwijken van het Preflop spel. Gewoon goede beslissingen maken. Blindstealing zou ik pas mee beginnen vanaf nl50.

Een ander belangrijk punt is de artikelen opnieuw leren/lezen. 1 van de meest gemaakte fouten is dat men na 1 keer lezen van de artikelen denkt dat ze de strategie doorhebben. Ik lees liever 1 artikel 10 keer door, dan dat ik 10 artikelen 1 keer doorlees.

Enkele belangrijke artikelen om je te helpen:
      - Handselectie
      - Correct Preflop spel(Contentweek)
      - Odds en Outs
      - Implied Odds

Hopende deze vraag zo goed en duidelijk mogelijk te hebben beantwoord. :)

Verstandig om even te wachten qua bankroll of kan ik met een goed gevoel bij $120,- meteen beginnen met NL20?
      Met SSS zou je met 30 buy ins voor de volgende limiet over kunnen stappen. Dit word door Pokerstrategy ook aangeraden. Wanneer jij zelf voelt dat je nog niet klaar bent voor de overstap, kun je wachten en die $ er nog bij spelen. Wanneer je denkt dat je er klaar voor bent, zou ik gewoon op Nl20 gaan spelen.

Hier is ook nog een artikel over BRM bij SSS:
      - Bankroll Management

En voordat ik het vergeet. Handen posten en beoordelen.
      Hoe meer handen je beoordeeld en naleest hoe beter je zelf de strategie onder de knie krijgt.

De plek waar je de handen kunt posten vind je hier:
      - SSS Forum

M.v.g.
      Shark
    • WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Dank voor de reactie!

Het Equity berekenen ga ik zeker eens goed bestuderen, evenals het verhaal over de Odds, dat vergt alleen wat tijd om het goed door te hebben.

Elephant heb ik even gebruikt, maar daarna werkte het niet meer, ik heb er eens een Topic over gemaakt hoe tevreden ik over het instrument was :P
      Vandaar dat ik de Full version van PT3 gebruik.

Dan ga ik gewoon aan de 20NL beginnen bij 120USD.

Ik keek echter even verder en zag dat er op Mansion geen 25NL beschikbaar is, wel 30NL, maar daar open ik tezijnertijd nog wel een topic over.

ps. Blindstealing pas vanaf 50NL? Ik vind het weggeven van de Blinds nu al zonde bij 10NL :P
      Maar ik zal me er aan houden als het afgeraden wordt!
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Dank voor de reactie!

Het Equity berekenen ga ik zeker eens goed bestuderen, evenals het verhaal over de Odds, dat vergt alleen wat tijd om het goed door te hebben.

Elephant heb ik even gebruikt, maar daarna werkte het niet meer, ik heb er eens een Topic over gemaakt hoe tevreden ik over het instrument was :P
      Vandaar dat ik de Full version van PT3 gebruik.

Dan ga ik gewoon aan de 20NL beginnen bij 120USD.

Ik keek echter even verder en zag dat er op Mansion geen 25NL beschikbaar is, wel 30NL, maar daar open ik tezijnertijd nog wel een topic over.

ps. Blindstealing pas vanaf 50NL? Ik vind het weggeven van de Blinds nu al zonde bij 10NL :P
      Maar ik zal me er aan houden als het afgeraden wordt!
      Als je dan toch wat wilt lezen over hoe je beter in de blinds kunt spelen, zou ik je aanraden om het volgende artikelen te lezen:
      - Hoe te spelen in de Blinds
      - Wanneer kan je Stealen?
      - Blinddefence

En nl30 kun je spelen vanaf 180$ :)
      Gewoon een brm van 30 buy-ins aanhouden, en dit naarmate je in de limieten klimt gaan uitbreiden naar 40/50 buy ins.

M.v.g.
      Shark
    • WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Dank voor de links, ik moet de contentweek nog steeds een keer goed bestuderen.
      Er valt nog een hoop te leren om alleen maar de kleine limieten te verslaan :)
    • Gerv
      Gerv
      Bronze
      De redenatie is zo:

Stealen doe je alleen met Stats. Stats gebruik je over het algemeen pas bij NL50 omdat dat een must is. Met basic SSS kan je al een stabiele winrate halen op NL10 & NL20/30 zonder extra tools.

Ik steal nu ook op NL20 met een grote database (70k+ Handen). Het ligt echt aan je Statistieken wanneer je kan stealen.

en NL20 is niet zo moeilijk in vergelijking met NL10. Bad beats komen wel wat harder aan, de meeste mensen gokken meer dan dat ze pokeren.
      Bereid je daar wel op voor en denk in Big Blinds ;)
    • WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Thx voor explanation!

Het denken vanuit BB's, het klinkt simpel, maar eigenlijk heb ik hier nog geen goed artikel over gevonden die uitlegd wat het precies is.

Oke, ik heb een bankroll van xx wat overeenkomt met xx BB's..

Iedereen kijkt toch altijd stiekem wat zijn Bankroll nu is ipv gewonnen BB's of zie ik dit verkeerd?

Ik snap dat het fout is om zo te kijken, maar kan iemand mij eens en voor altijd duidelijk maken waarom men in BB's zouden moeten denken? :)

Misschien dat dit in een apart topic moet? Ik zie het wel anders kan de moderator vast nog wel iets doen ;)
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Waarom zou je in BB moeten denken?

Nou eigenlijk om 2 redenen:
      1. Wanneer je in BB gaat denken kun je niet meer dan 20bb verliezen wanneer je SSS speelt.
      2. Wanneer je overstapt na een nieuwe limiet krijg je ook nieuwe inzet bedragen die hoger liggen dan dat je normaal gewend bent, en kun je gaan bevriezen(met scared money spelen). Wanneer je in BB blijft denken is de inzet elke keer hetzelfde omdat een BB niet veranderd.

De waarde van 1BB = 1BB
      Op nl10 is 1bb 0,10$
      op nl20 is 1bb 0,20$

Wanneer je op nl10 5bb moet raisen, raise je naar 0,50$
      Wanneer je op nl20 5bb moet raisen, raise je naar 1,00$

Hierdoor kun je gaan spelen met scared money wat eigenlijk niet moet. :)

Voor dit onderwerp is niet echt een artikel.

M.v.g.
      Shark
    • Gerv
      Gerv
      Bronze
      Ik snap dat het fout is om zo te kijken, maar kan iemand mij eens en voor altijd duidelijk maken waarom men in BB's zouden moeten denken? :)
      Er is hier geen Artikel voor. Puur ervaring.

NL10 en NL100 zijn 2 verschillende niveau's.

Nou neem bijvoorbeeld dat je $9 dollar verliest met SSS op NL10. Dat is dus hetzelfde als 90 BigBlinds.

Neem nou dat je op NL100 ook $90 dollar verliest. Het is een nulletje meer maar het is en blijft 90 BigBlinds.

Kortom wat ik probeer hier uit te leggen is de term [Scared Money]

90 BigBlinds verliezen kan gewoon komen doordat je coinflips net iets meer verliest. maar $90 dollar verliezen voelt niet goed, daar kan je xxx dingen van kopen ;) Snap je?

Daarom is het altijd handig om in BBs te denken want dan weet je altijd of je binnen de winst/loss marges zit.
    • WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Thx voor de reactie zo snel.

Bovenstaande is duidelijk en zo had ik er ook al over nagedacht.
      Echter wanneer men volgens BRM speelt maakt dit toch niet veel uit?
      Oke, je verliest $90,- maar daar is de Bankroll ook naar toch om dat op te vangen?
      Het is een hoop geld als je het goed bekijkt, maar voor je Bankroll is het xx X BB..

Hmz, misschien dacht ik onbewust al in BB?

Anyway, het punt is duidelijk denk ik, back on topic :)
    • Gerv
      Gerv
      Bronze
      Als je moeite hebt met NL20 kan je altijd meer Sample hands posten en/of iemand laten meekijken via TeamViewer.
      Of video review maken. Er zijn lots.. lots of options die je spel verbeteren met betrekking tot een nieuw limiet

Veel succes! :)
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Thx voor de reactie zo snel.

Bovenstaande is duidelijk en zo had ik er ook al over nagedacht.
      Echter wanneer men volgens BRM speelt maakt dit toch niet veel uit?
      Oke, je verliest $90,- maar daar is de Bankroll ook naar toch om dat op te vangen?
      Het is een hoop geld als je het goed bekijkt, maar voor je Bankroll is het xx X BB..

Hmz, misschien dacht ik onbewust al in BB?

Anyway, het punt is duidelijk denk ik, back on topic :)
      Daar heb je zeker gelijk in.
      Maar ik ken mensen die gewoon bang zijn om als ze nl100 spelen all-in te gaan voor 20$ omdat het toch 20$ is. Terwijl ze op nl10 er geen probleem mee hebben om 2$ erin te gooien, wat precies dezelfde grote is.

Ikzelf vond het zelf soms lastig om met 400$ aan tafel te gaan zitten, en dat er dan in te gooien, en wetende dat je achter ligt. Terwijl je met 400$ veel kunt doen.

Daarom kun je beter in BB denken en maar zo denken dat het 20bb zijn die je erin moet gooien, en dat dat op elke limiet hetzelfde is.

M.v.g.
      Shark
    • WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Duidelijk, duidelijk, meer kan ik er niet over zeggen :)
    • Ruleza
      Ruleza
      Silver
      De overgang van NL10 naar NL20 is voor mij enkel positief geweest. Volgens mij ga je erdoor sneller winst maken, omdat je op NL10 soms gewoon zoveel donkmoves krijgt (Bv jouw AK vs laag pocket pair van villain all in preflop , blijft een slechte play van hem maar je zit wel in een coin flip).

Deze heb je mss op NL20 ook, maar het lijkt me toch al gebetert te zijn.
      Veel succes op je nieuwe limiet.
    • WPTRay
      WPTRay
      Bronze
      Thx, de nieuwe limiet is er nog niet hoor, maar wilde alvast wat informatie inwinnen.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Prima dat je je al voorbereid Ray! De links van Sharkking89 zijn inderdaad echt aan te bevelen. Je kan daar nu al mee beginnen uiteraard ;)

Veel succes in your way up ;)

Groeten,
      Leo
    • Sreteb
      Sreteb
      Bronze
      Hoi WPTRay,

Zou de links van sharkking goed lezen. Op zich kan je t/m 50nl spelen met de basis SSS strategie. Maar als je een hud hebt, dan zou ik die gewoon gebruiken. Elk stukje extra info is meegenomen wat dat betreft.

Het verschil in spel tussen 10NL en 20NL is niet zo heel groot. Het lastigste zal denk ik zijn om te wennen aan grotere stacks. Daarom moet je dus ook proberen te denken in BB.

Zou je aanraden om het rustig op te bouwen qua artikelen. Je hoeft niet alles meteen toe te passen. Wanneer je denkt 1 ding onder de knie te hebben kan je andere gaan proberen.