AJ op BB, $5.5 MTT

• wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Is mijn shove hier goed?
      ranges:
      villain raised:44+,ATo+,A8s+,KJs+,KQo
      Hiertegen haal ik 45/55. En er zijn volgens mij nog wel paar handen die hij fold?

No Limit Holdem Tournament
      PokerStars
      9 Players
      Hand Conversion Powered by weaktight.com
      $5.00+$0.50

Stacks:
      UTG (2,147)
      UTG+1 (8,950)
      MP1 (3,605)
      MP2 (1,905)
      MP3 (6,280)
      CO (15,059)
      BTN (2,995)
      SB (1,190)
      wcgrutto (BB) (3,594)

Blinds: 60/120 Ante 15

Pre-Flop: (315, 9 players) wcgrutto is BB J:club: A:spade:
      3 folds, MP2 raises to 360, 4 folds, wcgrutto goes all-in 3,579, MP2 goes all-in 1,530
  • 13 antwoorden
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Goeie analyse.
      Hou ook altijd rekening met dead money in de pot.
      Dat zal ervoor zorgen dat zelfs als villain altijd callt je waarschijnlijk maar rond de 45% equity nodig hebt om break even te shoven (ipv 50%).
    • vietlam
      vietlam
      Bronze
      Waarom zet je hem op deze range?

'44+,ATo+,A8s+,KJs+,KQo'

Zou jij persoonlijk met 15bb met deze handen gaan raisen?

ik zou zelf in meeste gevallen veel handen in die range die jij noemt pushen. Omdat je niet geflat wilt worden. En je wilt niet gaan raise- folden met die handen. (gedeelte van die range kun je idd wel raise callen)
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door vietlam
      Waarom zet je hem op deze range?

'44+,ATo+,A8s+,KJs+,KQo'

Zou jij persoonlijk met 15bb met deze handen gaan raisen?

ik zou zelf in meeste gevallen veel handen in die range die jij noemt pushen. Omdat je niet geflat wilt worden. En je wilt niet gaan raise- folden met die handen. (gedeelte van die range kun je idd wel raise callen)
      Zelf zou ik hier raisen met niks. :P (Kan ik miss ook eens over na denken :f_confused: )
      Snap wat je bedoeld, maar is vrij afhankelijk van hoe je de tegenstander inschat.
      Of hij is fish, en heeft hier mijn range.
      Of hij is beter en heeft hier QQ+,AK vast. (zelf vind ik 3bb raise dan wel net wat hoog? ) En wat stel je dan voor? Fold?
    • vietlam
      vietlam
      Bronze
      nee ik push wel :) omdat ie nog air in zijn range heeft. Maar ik vroeg het gewoon af hoe je aan die range kwam.
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Los van equity berekeningen zou je jezelf eerst af moeten vragen of het nodig is om hier all-in te gaan.

Je hebt nog een vrij comfortabele stack van 30BB, dat geeft je de ruimte om op betere spots te wachten.
      Wat vietlam ook al aangeeft, hij raised ipv pusht met nog 15BB. Hij nodigt je daarmee als het ware uit om te callen en\of te reraisen.
      Jouw push is daarbij louter gebaseerd op FE. Je wilt niet gecalld worden daar je op een flink deel van villain´s range achter ligt of zelfs gedomineerd wordt. Bij een call heb je in het beste geval een coinflip en waarom zou je jouw midstack hiermee op het spel zetten?

Zoals ik dit zie, er wordt een val voor je opgezet en je loopt er blind in. Er is m.i. geen enkele goede dan wel noodzakelijke reden te bedenken om in deze hand te stappen, dus is het een fold.

De uitzondering hierop is wanneer je héél, héél zeker weet dat de anderen aan tafel jou erkennen als een sterke, tighte en winnende speler zodat je bets voldoende respect afdwingen.
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Kweni, ma kga der nog steeds vanuit dat ik voornamelijk tegen fish speel en dat men range hier zeer ok is opgesteld.

Kheb ook geen intentie om mij te laten doodbloeden. Kheb misschien nog 30bb, maar als ik call heb ik er nog steeds 15 ofzo. MTT leven nog niet gedaan. Als hij hier zou pushen, zou ik wel folden. Maar die raise geeft mij de indruk alsof hij een fout maakt, en hoopt dat iedereen past.
      Als ze QQ+,AK hebben. Kudos voor hem, maar meestal hebben ze minder.

En dat ik tight en winnend ben, dat staat als paal boven water :coolface:

PS villain had 88
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      met 88 maakt villain IMO een fout, pushen lijkt me veel beter met nog 15-16 BB. Ervan uitgaande dat je deze fout (h)erkent, kan ik je all-in niet anders dan rechtvaardigen.
      Dat neemt echter niet weg dat je nog steeds een coinflip hebt waarbij ik in jouw geval me nog steeds af zou vragen hoe nodig het is om in deze situatie een flip aan te gaan.
      Waarschijnlijk zou ik nog steeds gefold hebben met in m´n achterhoofd dat ik nog speelruimte heb om een betere spot af te wachten.

Dat alles los van de wiskundige benadering en in de wetenschap dat ikzelf tot de meer behoudende spelers behoor.
      Met zeg maar 8-10 blinds minder was ik de flip wel aangegaan.
    • BillGatesIII
      BillGatesIII
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door kastanje57
      ...
      Waarschijnlijk zou ik nog steeds gefold hebben met in m´n achterhoofd dat ik nog speelruimte heb om een betere spot af te wachten.
      ...
      Wat ik me dan afvraag is hoe je bepaalt hoeveel 'speelruimte' je nog hebt in een toernooi?
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Dat neemt echter niet weg dat je nog steeds een coinflip hebt waarbij ik in jouw geval me nog steeds af zou vragen hoe nodig het is om in deze situatie een flip aan te gaan.

Dat alles los van de wiskundige benadering en in de wetenschap dat ikzelf tot de meer behoudende spelers behoor.
      Toen ik hier begon zou ik deze hand ook altijd gefold hebben. En ik vind me nu nog steeds te nitty. Maar

Kweet ook wel dat ik, door hier te callen vaak een coinflip aanga. En dat ik die coinflip op dat moment niet nodig heb. Maar meestal is de andere keuze, folden tot je op zo'n 10 bb zit, want zoveel tophanden krijg ik niet, en dan met wat lossere range in late position shoven, zodat kansen vergroten dat je gecalled wordt door beter.Of door slechter en de zoveelste suck out te hebben. En doordat je zo tight speelt, gaan ze je shoves op vroege en midden pos., met je monsters, niet callen met niks. Zo fishy zijn ze ook nog niet (tis gene freerol, daar zou ik deze wel folden)

En kdenk ook dat als je spots als deze niet neemt, je nooit aan een zo grote bigstack geraakt, dat je MTT ooit FT speelt. Je zal vaak, wss te vaak, in push/fold fase geraken.
      Of anders gezegd, kdenk niet dat men edge in een $5 MTT zo groot is dat ik deze spot folden +fev is. Zo winstgevend ben ik ook ni :P
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door BillGatesIII
      Wat ik me dan afvraag is hoe je bepaalt hoeveel 'speelruimte' je nog hebt in een toernooi?
      Vraag me niet waarom, ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat ik tot 20BB vond dat ik nog voldoende speelruimte heb. Dat is verder nergens op gebaseerd. Dat is een aanname van me.

Oorspronkelijk gepost door wcgrutto
      En kdenk ook dat als je spots als deze niet neemt, je nooit aan een zo grote bigstack geraakt, dat je MTT ooit FT speelt. Je zal vaak, wss te vaak, in push/fold fase geraken.
      Tja, ik denk dat ik zo langzamerhand mijn eigen lek wel boven zie drijven.
      Tot en met de bubble heb ik veelal geen problemen en weet ik wel wat ik doe.
      Na de bubble ben ik meer bezig met "niet verliezen" in plaats van "vol voor de zege" te gaan.
      Veelal laat ik na de bubble mijn zorgvuldig opgebouwde stack van vele tientallen blinds weg drainen, wachtend op die ene monsterhand die mij een grote stack oplevert. Het gevolg is inderdaad dat ik in verreweg de meeste gevallen de top 25 binnenkom en dan nog pm 15 blinds of zo over heb.
      Daarmee maak ik mezelf dus afhankelijk van push of fold en dat gaat wel eventjes goed totdat ik mezelf gedwongen zie om handen als ATo, KJo etc. vanuit EP te pushen, daarbij noodgedwongen net even té vaak push omdat de tafel shorthanded wordt en de blinds vaker langskomen. Kortom, mijn tevens zorgvuldig opgebouwde FE verdwijnt als sneeuw voor de zon.
      En dan vliegt Hansje er uit, vlak voor de FT.

Het zit eigenlijk zo, na de bubble begint het all-in feest van de shortstacks en dit laat ik langs me heen gaan, ik call zelden zo´n push.
      Het begint me langzaamaan duidelijk te worden dat dit niet de juiste aanpak is en deze aanpak voortkomt uit het voornoemde feit dat ik meer bezig ben met niet verliezen. Ik ben in deze fase van het toernooi dus eigenlijk veels te nitty gritty en aldus red ik het niet tot en met de FT.

Daarbij komt dat ik me de afgelopen 4 maanden tijdens die toernooien al veel vaker afgevraagd heb hoe de winnende reg´s het toch telkens voor elkaar krijgen om hun stack met sprongen te vergroten, speciaal in de fase na de bubble.

En aldus reageerde ik in m´n eerste post met de vraag of het nodig was om AJ te pushen, het antwoord luidt voortaan ja. Hansje is in de laatste fase gewoon veel te voorzichtig en dat levert kleine prijsjes op maar geen hoofdprijzen.

Voor mij is dit een leerzaam en inzichtelijk topic geweest.
      Mijn hartelijke dank daarvoor. Ik ga m´n strategie voor de laatste fase maar eens herzien. De variantie zal dan inderdaad wel groter worden en ik zal er vaker eerder uitvliegen maar de keren dat ik wel de FT haal vergoeden alles.
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Ahja, ge kunt misschien wat video's bekijken.
      Kvond volgende reeks wel vrij goed voor latere fase in MTT.
      Gaat misschien iets trager omdat er niet wordt doorgespoeld. Maar kvond dat je hierdoor meer kon nadenken over spots, position, stacks en donks. Het deed mijn 'na de bubble play' alleszins enorm veranderen.

Cheers
    • bayleysa
      bayleysa
      Bronze
      met 88 maakt villain IMO een fout, pushen lijkt me veel beter met nog 15-16 BB. Ervan uitgaande dat je deze fout (h)erkent, kan ik je all-in niet anders dan rechtvaardigen.

Met zeg maar 8-10 blinds minder was ik de flip wel aangegaan.
      Hierboven hebben we gekeken of de push winstgevend is. Deze push is winstgevend. Stap 2 is kijken of de verandering van de stack ernstige utility voordelen of nadelen met zich meeneemt. Is dit niet het geval kun je de move rustig aan doen.

Er is in deze geen vele wegen leiden naar Rome situatie, enkel alleen de push is het juiste, dus een fold onder het mom van ik hoor tot de meer behoudende spelers is onjuist.

Raisen met 88 is vaak niet slechter dan pushen. Niet dat dat het in deze situatie zo is, maar als je ervanuit gaat dat villain je shove met 99+ callt en met 22+ repusht dan raise je 88 om te inducen.
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Ik heb vandaag de eerste van de drie video´s bekeken en ik vond deze heel leerzaam. De andere twee volgen in de komende dagen.
      Waarschijnlijk zal ik ze daarna nog wel eens bekijken en aantekeningen maken.
      Eigenlijk heb ik nog niet eerder naar de vid´s gekeken, alleen de strategy artikelen geprint en bestudeerd.
      Bedankt voor de tip. :) :)