Ervaringen Badbeats

• Letsdothisish
      Letsdothisish
      Bronze
      Hallo,

Ik zou het graag met jullie even hebben over het plaatsvinden van badbeats, hoe vaak normaal is en hoe we er mee kunnen omgaan.

Ik speel zelf NL SH NL20-30 en de laatste dagen zit ik terug wat in een downswing. Op zo'n 2 weken nog rond de 200 Euro up over ongeveer 10k hands. Nu de laatste anderhalve week gaat het alleen maar van kwaad naar erger en ben ik in totaal 200 down. EV zou me nog zo'n 50 winst geven maar daarin zitten allerhande bedbeats/coolers niet in meegerekend.

Als ik naar m'n hands kijk waar ik het meest op verlies zijn het deze wel. Om jullie maar een ideetje te geven (niet om te whinen)

No-Limit Hold'em, $0.20 BB (5 handed) - Hold'em Manager Converter Tool from FlopTurnRiver.com

UTG ($31.66)
      MP ($9.48)
      Hero (Button) ($20.30)
      SB ($25.91)
      BB ($12.95)

Preflop: Hero is Button with 9, 9
      UTG bets $0.57, 1 fold, Hero calls $0.57, SB raises $2.04, 2 folds, Hero calls $1.57

Flop: ($5.05) 5, 6, Q (2 players)
      SB checks, Hero checks

Turn: ($5.05) 6 (2 players)
      SB bets $0.20, Hero calls $0.20

River: ($5.45) 9 (2 players)
      SB bets $4.20, Hero raises $17.96 (All-In), SB calls $13.76

Total pot: $41.37

Results:
      Hero had 9, 9 (full house, nines over sixes).
      SB had Q, Q (full house, Queens over sixes).
      Outcome: SB won $39.32

No-Limit Hold'em, $0.20 BB (5 handed) - Hold'em Manager Converter Tool from FlopTurnRiver.com

Button ($30.79)
      SB ($9.28)
      Hero (BB) ($22.55)
      UTG ($45.43)
      MP ($20)

Preflop: Hero is BB with A, A
      UTG bets $0.40, 3 folds, Hero raises $1.30, UTG calls $1.10

Flop: ($3.10) 5, 8, K (2 players)
      Hero bets $1.60, UTG calls $1.60

Turn: ($6.30) 7 (2 players)
      Hero bets $3.80, UTG calls $3.80

River: ($13.90) 5 (2 players)
      Hero bets $15.65 (All-In), UTG calls $15.65

Total pot: $45.20

Results:
      Hero had A, A (two pair, Aces and fives).
      UTG had 5, 9 (three of a kind, fives).
      Outcome: UTG won $42.95

En verder nog the usual set over sets, flush over flushes, Hogere PP's die verliezen van lagere op de river, you get the idea.

Als ik in m'n database kijk over zo'n 20k hands kan ik stellen dat er gemiddeld zo wel eentje plaatsvindt om de 1k hands. Daartegenover staan maar 1 a 2 coolers die ikzelf heb uitgedeeld over die 20k hands.

Nu begin ik natuurlijk weer vragen te stellen over m'n eigen game. Zit er iets fundamenteels fout of heb ik gewoon pech gehad. Doch heb ik het gevoel dat ik de limiet beat, maak de juiste valuebets, juiste calls op de river, m'n winsten gaan steeds geleidelijk aan naar omhoog om dan opeens weer gecrushed te worden door 1 idiote hand.

Mijn vraag aan jullie, wat is zoal the usual voorkomen van dit soort beats? Moeten we ze gewoon leren aanvaarden en weggrinden? Als je er dan bv 2k hands geen last van hebt gehad heb je dan geluk gehad of is het eerder normaal? Is het aan mij om nog beter te worden zodat ze minder invloed hebben op mijn winrate?

In het begin kon ik er helemaal niet mee omgaan wnr er zo 2 plaatsvonden in 1 sessie, raar maar waar maar nu doet het me amper nog iets aangezien het gewoon zo vaak schijnt voor te komen. De 2 handjes hierboven kwamen voor in 5 minuten tegen dezelfde tegenstander, en waar ik normaal zou zitten roepen van wrm moet mij dit weer overkomen, hoe kan dit nu etc. zat ik daar gewoon rustig te wezen in een soort van aanvaardingsfase.

We praten natuurlijk allen liever over de positieve zaken in poker maar dit moeten we toch ook ergens kunnen plaatsen imo. Is het pech of hoort het erbij? Graag jullie meningen. Thx.
  • 38 antwoorden
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      de enige manier om badbeats te voorkomen: niet pokeren.

sorry maar als je pokert horen ze erbij. hoe slechter je tegenstander hoe meer suckouts je krijgt omdat ze simpelweg hun hand niet wegleggen.
    • rrrood
      rrrood
      Bronze
      Als je je afvraagt of het pech is of het erbij hoort, dan zou ik maar eens een pokerboekje openslaan en het hoofdstuk over variantie nog eens lezen.

Ga voor de grap eens 1000 6max turbo sngs spelen. Daarna ben je wel genezen ;)
    • m4cs3th
      m4cs3th
      Bronze
      Bad beats zijn niet te voorkomen... overigens is je bovenste hand geen bad beat... je ziet aan de betsizing van villain dat hij een goede kaart heeft dus waarom geen QQ? Je hebt dan nog "mazzel" dat je een set hit op de river maar je lag daar in het begin al achter.

De tweede hand is lullig maar goed... 2 azen zijn nog steeds maar een paar en het lullige van azen en kings is dat je daarmee mensen die een set hitten zwaar afbetaalt. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat ook graag doe ;) sterker nog... ik WIL dat mensen azen of kings hebben als ik een set heb.
      Niks aan te doen maar ook niks bijzonders ;)
    • Letsdothisish
      Letsdothisish
      Bronze
      Jullie hebben uiteraard gelijk dat het er gewoon bijhoort, maar dat was niet echt de opzet van deze discussie. Mijn vraag is eerder wat is normaal, wnr heb je over een decent sample echt pech of ben je net heel lucky dat je amper badbeats hebt gekend. Ik zou het begrip badbeats meer willen kaderen in m'n spel om zo een duidelijkere analyse te kunnen krijgen of ik al dan niet iets fout doe, een juist beeld te krijgen van het "voorkomen" (niet in de zin van verhinderen maar het plaatsvinden) ervan en om eventueel tilt te kunnen voorkomen. Ik zal de titel misschien best aanpassen :)

@m4cs3th: 1ste hand is van een vis, als ik daar dus shove op de river kan ie me makkelijk callen met AQ of KQ oid, 55 (al zal ie die wel niet raisen pre) uiteraard maar ook TT/JJ/KK/AA

2de hand is idd lullig, ik weet natuurlijk dat ik maar een paar heb maar ik crush z'n range gewoon volledig en wordt met gng afbetaald. Het is niet de bedoeling om erover te klagen maar gewoon een idee te geven buiten de usual set over sets etc.
    • rrrood
      rrrood
      Bronze
      100k handen , dan praten we wel weer. Een standaard normale verdeling wil je zien en daar heb je toch vooral SAMPLESIZE voor nodig (eerder 250K handen)
    • Letsdothisish
      Letsdothisish
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door rrrood
      100k handen , dan praten we wel weer. Een standaard normale verdeling wil je zien en daar heb je toch vooral SAMPLESIZE voor nodig (eerder 250K handen)
      Ik heb het dus niet over m'n eigen situatie, eerder een algemeen beeld om het beter te kunnen kaderen. De vraag is dus niet wat vinden jullie heb ik pech gehad, zit ik een downswing oid maar wat is gebruikelijk over een decent sample, wat zijn jullie ervaringen, etc.
    • rrrood
      rrrood
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Letsdothisish
      Ik heb het dus niet over m'n eigen situatie, eerder een algemeen beeld om het beter te kunnen kaderen. De vraag is dus niet wat vinden jullie heb ik pech gehad, zit ik een downswing oid maar wat is gebruikelijk over een decent sample, wat zijn jullie ervaringen, etc.

Hoeveel badbeats je krijgt? Of wat bedoel je nu?
    • Letsdothisish
      Letsdothisish
      Bronze

Hoeveel badbeats je krijgt? Of wat bedoel je nu?
      Inderdaad. Ik ben natuurlijk niet op zoek naar een specifiek getal maar eerder hoe vaak ze in het algemeen voorkomen over een decent sample, vanaf wnr je ervan kunt uitgaan dat je in een downswing/upswing zit, etc.
    • bobm78
      bobm78
      Bronze
      Hoe vaak komen bad beats voor?

Tja, dat ligt aan de soort bad beat he, het komt even vaak als dat de
      cijfertjes aangeven.
      :club: A :diamond: A - :heart: 2 :spade: 8= 87%-13%

Percentages blijven gelijk, alleen door meer handen te spelen, zul je steeds dichterbij die 87% komen.
      Hoe groter het sample, hoe minder invloed variance heeft.

Er is niet echt een sample grens aan te wijzen imo.

Ik haalde tijdje terug al dit vb erbij in een andere discussie:
      de leader van TLB dit jaar, wat toch een redelijk goede speler is die overall zijn games beat, had een downswing van 10K toernooien (break even voor 20K games).
      Voor mij zou zo'n sample wel 2 jr spelen zijn ofzo, dus ik zou 2 jr lang kunnen verliezen, zonder nog echt te weten of dit variance is, of dat ik het gewoon niet beat.
      In cashgames zijn die samples mss iets minder extreem en minder variance gevoelig, ik ben daar niet zo in thuis.
      Maar denk dat de sample sizes die nu worden aangeraden, van 100K of zelfs 250K handen, er genoeg mensen te vinden zijn, die hun eigen stakes goed beaten, en downswings hebben gehad van 250K handen.
    • Letsdothisish
      Letsdothisish
      Bronze
      Kijk, ik zal het nogmaals proberen te verduidelijken want het lijkt wel of ik hier Chinees praat :P

Over m'n gehele pokercarriere heb ik zoiets van een 200k hands gespeeld. Soms gaat het heel goed, soms gaat het barslecht. Dat barslechte in de vorm van badbeats/coolers komen de laatste tijd maar al te vaak voor en er lijkt geen einde aan te komen. In het begin dacht ik hmm gwn pech hoort erbij maar ik begin meer en meer te denken dat dit soort pech dat zo vaak schijnt voor te komen er gewoon bijhoort, en dat had ik helemaal niet verwacht. Telkens een bad beat krijgen om de 1 a 2 sessies van 1k hands zonder er zelf amper uit te delen vind ik imo wat veel. Ik vraag me dus gewoon af of dit een correct beeld is of niet.
    • Letsdothisish
      Letsdothisish
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door bobm78
      Voor mij zou zo'n sample wel 2 jr spelen zijn ofzo, dus ik zou 2 jr lang kunnen verliezen, zonder nog echt te weten of dit variance is, of dat ik het gewoon niet beat.
      Dus wat je wil zeggen is dat je het eigenlijk nooit echt gaat weten tot je aan die decent sample zit?

Andersom kan een speler zonder hij het goed beseft in het begin van z'n carrière een huge upswing gekend hebben zonder echt goed te spelen, op een later tijdstip normaal runnen waardoor hij schijnt te verliezen, maar het wijt aan een downswing. Dan is dit toch geen correcte analyse? Hoe kunnen we dan ons spel dan werkelijk verbeteren? Want uiteindelijk zijn we allen erg onderhevig aan resultaten en gaan we onze plays afhankelijk hiervan associëren met wat goed of slecht is.

Speler A speelt bv. beter dan speler B, maar speler B kent in het begin van zijn carrière een upswing en schopt het bv na een jaar tot 200NL. Speler A kent tijdens dit jaar een downswing waardoor hij vastzit op 10NL terwijl speler B nu misschien eindelijk profitabel begint te spelen en toch een winning player wordt. Uiteraard heeft poker met geluk te maken maar mij werd altijd verteld dat als je goed speelt, je spel verbetert, en hard werkt sowieso vooruitkomt en de variance beat. Maar als ik het zo bekijk heeft het uiteindelijk, zelfs over een decent sample met enorm veel geluk te maken waar je je bevindt in je carrière.
    • W4lrusk4ne
      W4lrusk4ne
      Bronze
      Terwijl de ene hier over appels praat heeft de andere het over peren lijkt me. Je ziet geregeld threads opduiken waarin handen gepost worden waarvan de ene speler vindt dat het een bad beat is en waarvan de andere speler vindt van niet. Volgens mij kan je dit vraagstukje perfect oplossen maar dan moet je eerst een sluitend antwoord vinden op de vraag "wat is een bad beat." Aan welke voorwaarden moet een beat voldoen om de titel bad beat te verdienen? Pas daarna kan je cijfers bovenhalen en gaan berekenen hoe vaak dit nu precies voorkomt.
    • RocknRollAd
      RocknRollAd
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door W4lrusk4ne
      Terwijl de ene hier over appels praat heeft de andere het over peren lijkt me. Je ziet geregeld threads opduiken waarin handen gepost worden waarvan de ene speler vindt dat het een bad beat is en waarvan de andere speler vindt van niet. Volgens mij kan je dit vraagstukje perfect oplossen maar dan moet je eerst een sluitend antwoord vinden op de vraag "wat is een bad beat." Aan welke voorwaarden moet een beat voldoen om de titel bad beat te verdienen? Pas daarna kan je cijfers bovenhalen en gaan berekenen hoe vaak dit nu precies voorkomt.
      Inderdaad. Persoonlijk vraag ik me af waarom je die twee handjes gepost hebt. Die AA en 99, wat is daar het bad beat verhaal? Je hebt de pech dat je de 9 hit op de river, da's al. Je was anders ook al beat... Bij die AA zet je je geld in op de verkeerde moment. Had je gemakkelijk tegen een full house kunnen aanzitten ook.

Soit, ik niet helemaal niet begrijp niet. :f_eek:
    • zazizo
      zazizo
      Bronze
      Zijn er hier echt mensen die hun full house niet raisen op de river?
      En ook mensen die hun AA checkfolden op de river, wanneer de onderste kaart zich paart?

Wordt dit aangeraden in de artikelen op deze site ofzo? ?(
    • Gabba1988
      Gabba1988
      Bronze
      die 99 lijkt me vrij standaard broke gaan.
      AA bet/folden is misschien mogelijk daar, bet/callen lijkt me eigelijk niet omdat je nog wel veel value mist van handen die je callen maar niet per se betten op de river.
      Maar denk wel dat ik er niet vaak van weg kom, afhankelijk van de villain.

Ik heb dan ook meer leaks dan een gieter :f_mad:
    • Letsdothisish
      Letsdothisish
      Bronze
      Voor mij is het eigenlijk heel simpel wat een bad beat is. Het gaat gewoon om de kans dat je de hand zou verliezen die erg klein is. Ok ik sta fel achter op de turn met m'n 9s, maar wat is de kans dat ik op de river nog een boat maak wat quasi de nuts is tegen zijn nog betere nuts. Zonder die 9 had ik dus nooit verloren.

Je hebt sowieso wel het gevoel dat je een bad beat hebt gehad tijdens deze handen, zelfs al lag je preflop achter, preflop equity doet er in dat opzicht niet toe. De reden wrm ik deze handjes postte is omdat er nog een aantal onduidelijk situaties zijn zoals deze die ik wel een badbeat vind, buiten dus de usual stuff zoals AA dat van AK verliest preflop oid.

Je kan uiteindelijk bij elke bad beat wel zeggen, "je had tegen een betere hand kunnen aanlopen", tuurlijk dat is ook logisch, maar als je in ranges denkt is het een enorm kleine kans dat ie bv net die kaart heeft of net die kaart rivert etc. Hetzelfde met een "set-up", gewoon een enorm kleine kans dat het voorvalt dat je de hand alsnog zou verliezen.
    • W4lrusk4ne
      W4lrusk4ne
      Bronze
      Voor mij is het eigenlijk heel simpel wat een bad beat is. Het gaat gewoon om de kans dat je de hand zou verliezen die erg klein is. Ok ik sta fel achter op de turn met m'n 9s, maar wat is de kans dat ik op de river nog een boat maak wat quasi de nuts is tegen zijn nog betere nuts. Zonder die 9 had ik dus nooit verloren.

Je hebt sowieso wel het gevoel dat je een bad beat hebt gehad tijdens deze handen, zelfs al lag je preflop achter, preflop equity doet er in dat opzicht niet toe. De reden wrm ik deze handjes postte is omdat er nog een aantal onduidelijk situaties zijn zoals deze die ik wel een badbeat vind, buiten dus de usual stuff zoals AA dat van AK verliest preflop oid.

Je kan uiteindelijk bij elke bad beat wel zeggen, "je had tegen een betere hand kunnen aanlopen", tuurlijk dat is ook logisch, maar als je in ranges denkt is het een enorm kleine kans dat ie bv net die kaart heeft of net die kaart rivert etc. Hetzelfde met een "set-up", gewoon een enorm kleine kans dat het voorvalt dat je de hand alsnog zou verliezen.
      Dit is nu precies wat ik bedoel hé. "ERG KLEIN" dat zijn waardeloze, niets betekende woorden. ERG KLEIN is niet meetbaar. Voor mij is een one-outer erg klein en voor iemand anders is 25% erg klein. Hiermee geef je dus geen sluitend antwoord op de vraag "wat is een bad beat?"
    • KingKlaas
      KingKlaas
      Bronze
      Volgens de begrippenlijst van pokerstrategy ( te vinden in onderdeel strategie) wordt als bad beat over het algemeen aangenomen een hand verliezen, waarbij de tegenstander slechts 5-10% kans had om deze nog te winnen.

Die 99 tegen qq-hand is dan weer een cooler, want daar verlies je met een erg sterke hand van een nog betere...
      Door z'n slowplay wint de tegenstander je hele stack.

Kwestie van even vloeken en dan weer next hand of alle tafels afsluiten als de stoom uit de oren komt..
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      Kijk, ik zal het nogmaals proberen te verduidelijken want het lijkt wel of ik hier Chinees praat :P
      volgens mij begrijp je de basics van variance in poker gewoon zelf nog niet zo goed

Ik ben natuurlijk niet op zoek naar een specifiek getal maar eerder hoe vaak ze in het algemeen voorkomen over een decent sample
      Je kunt dit niet weten. En het is ook fout om dit te willen weten imo, want het laat zien dat je op een verkeerde manier naar het spelletje kijkt. Bekijk elke hand als een nieuwe hand. En probeer op elk moment in de hand de juiste beslissing te maken. Dit is het enige dat je kunt doen!. Als je inziet dat elke hand gewoon weer een nieuwe start is, dan kun je ook begrijpen dat je net zo goed 10 bad beats na elkaar kunt krijgen en vervolgens 10x luckboxt. Is dit dan zo anders dan wanneer het om en om is? Probeer gewoon niet in termen van up/downswings te denken, want het heeft geen nut.

mijn motto; don't put energy in things you can not change!
    • 1
    • 2