55 op de SB

• kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      In deze hand krijg ik 55 op de small blind met een stack van nog zo´n 20 keer de BB. Ik twijfelde lang of ik hier kan reraisen cq pushen.
      Op dit moment waren er nog 15 spelers over en ik stond 12e.
      Uiteindelijk besloot ik te folden, voornamelijk omdat ook de CO deze raise callde. Het risico om 55 tegen twee spelers te reraisen\pushen vond ik te groot.
      Echter, nu twijfel ik nog steeds of deze fold juist was. Dit soort situaties vind ik over het algemeen een van de moeilijkste zaken waar het gaat om MTT´s spelen in de latere fase van het toernooi.
      Verder had ik geen duidelijke reads op deze twee spelers, daar ik zo´n 20-30 handjes aan deze tafel had gespeeld. UTG+1 is een regular doch niet een echt winnende regular. CO callde redelijk veel en leek meer een visje.

PartyGaming - $5+$1|3000/6000 NL - Holdem - 7 players
      Hand converted by PokerTracker 3

CO: 106,536.00
      BTN: 99,166.00
      Hero (SB): 122,806.00
      BB: 251,824.00
      UTG: 142,297.00
      UTG+1: 239,349.00
      MP: 295,004.00

CO posts ante 600.00, BTN posts ante 600.00, Hero posts ante 600.00, BB posts ante 600.00, UTG posts ante 600.00, UTG+1 posts ante 600.00, MP posts ante 600.00, Hero posts SB 3,000.00, BB posts BB 6,000.00

Pre Flop: (13200.00) Hero has 5:heart: 5:spade:

fold, UTG+1 raises to 18,000.00, fold, CO calls 18,000.00, fold, fold, fold
  • 8 antwoorden
    • Samwise90
      Samwise90
      Bronze
      Dit is wel een mooie repushspot. Wel beetje zuur dat utg hier opent wat betekent dat hij toch iets tighter is.

Ik doe Elias zn werk wel even: Waarmee opent UTG en wat fold hij op een shove
      Wat called CO pre en wat called hij na jouw shove

:coolface:
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Op beide vragen heb ik geen antwoord omdat ik beide nog niet eerder voor deze situatie geplaatst zag.
      UTG+1 speelde wat tighter dan CO maar verder had ik geen enkele aanwijzing.
      Ik kon me derhalve geen helder beeld vormen van de ranges van beiden.
      Mijn grootste zorg was dat CO callde met een hoger pocketpair dan mijn 55.
      UTG+1 zal wel iets van 66+ ATs AJ KQs openen doch dit is louter giswerk.

Afgezien van een 5 op het board (18%) dacht ik hier niet anders te hebben dan een coinflip tegen twee tegenstanders met het risico dat CO 66+ had.

Aan de andere kant, ik speel nu sinds 4 maanden deze MTT's met een ITM van 15% over 70 toernooien. Ik lijk daarbij een verzamelaar van eindresultaten tussen 10 en 20.
      Heel in het begin heb ik 1 keer de finale tafel gehaald, daarna vnl. 10-20 finishes. Ik probeer dus de leak te vinden waarom ik niet verder kom.

Hierbij kan ik drie dingen bedenken:
      Of ik heb gewoon pech tot nu toe en vlieg er vlak voor de finale tafel uit.
      Of ik speel té tight in de laatste fase en laat mogelijkgheden liggen.
      Of er is nog een andere reden waar ik nog niet achter ben.

Bovenstaande hand zou zo'n voorbeeld kunnen zijn van té tight spelen en kansen laten liggen.
    • BillGatesIII
      BillGatesIII
      Bronze
      Met maar 7 spelers tikken de blinds en antes hard aan. Voor je het weet zit je op 15 bb. Hoe lang duurde het nog tot het volgende level? Heb je gezien of UTG+1 altijd 3x opende? Want dat kan een indicatie zijn van de handsterkte. En denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de CO een betere hand heeft dan 55. Want met deze stacksizes kan ie niet setminen dus als de CO een beetje nadenkt schuift ie all in met 66+, ATs+, AQ+.

Dus alles overdenkend lijkt me dit een goeie spot om te squeezen.

Met een beetje mazzel zit je twee keer tegen Ax of Kx en nemen ze elkaars outs weg (volgens Equilab heb je met 55 tegen twee keer een range van A8s+,KTs+,A8o+,KTo+ een equity van 40% dus dat is meer dan genoeg). En door de call van de CO zit er al zoveel dood geld in de pot dat ze maar een klein % van de tijd hoeven te folden om het profitabel te laten zijn als er overpairs in hun range zitten. Daarbij. als we 66+ aan de range toevoegen heb je nog altijd 30% equity (dus een soort van 3way coinflip :) )

Zo te lezen onderschat je de equity van 55 in een 3way pot. En je moet idd niet bang zijn om een flip aan te gaan. Door al het geld dat al in de pot ligt, heb je minder dan 50% equity nodig. En met 22bb heb je ook nog iets van fold equity.

PS: Het durven aangaan van dit soort spots leidt tot hogere variantie in je resultaten :s_biggrin:
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Hoi Bill,
      bedankt voor de uitleg.

Het is inderdaad zo dat ik bevreesd was door de call van CO.
      Ik weet dat ik redelijk wat FE heb, dat merk ik ook aan de reacties.
      Of het in dit geval genoeg was om te pushen, daar was ik niet zeker van.
      Ergo, ik legde de hand weg.

En het is inderdaad zo dat ik vaker dit soort flips vermijd. Zonder de call van CO was de keuze eenvoudig geweest. Echter in dergelijke 3-way potten die ik veel vaker tegenkom heb ik meer moeite om de chips naar het midden te schuiven. Zeker wanneer ik de coldcaller verder niet ken. UTG+1 is een degelijke regular, net als ikzelf en er is voldoende respect voor elkaars raises\pushes. Nu er weer eens een coldcaller roet in mijn eten gooide, raakte ik in twijfel over wat te doen.

(overigens, CO was volgens mij wel degelijk aan het setminen en callde tot de river de Cbets, hield vrijwel niets meer over en vloog er de volgende hand uit. Ik kende deze speler in het geheel niet en ook op de OPR website kon ik niets over hem vinden. Ik had de indruk dat het een visje was die met geluk zover gekomen was. Een paar orbits later pushte ik AQo vanuit vroege positie met nog 13BB, liep tgen AK aan en werd 14e.)

Dat maakte me nog meer aan het twijfelen of ik niet eerder een kans had gemist.

Maar goed, je uitleg is helder en duidelijk. Ik ga hier mijn voordeel wel mee doen op termijn.

Wat de variantie betreft, in de vroegere fases van een MTT ga ik dit soort flips uit de weg als ik niet heel dringend chips nodig heb. Het zijn meestal de situaties in de beslissende fase van het toernooi waar ik moeite mee heb.
      Het is dan niet zo belangrijk of ik 14e of 25e wordt. Het halen van de finale tafel is nu het hoofddoel geworden en daar ga ik voor, elke keer wanneer ik een MTT begin. Ik heb genoeg van plaatsen tussen de 10 en de 20. :) :)
    • BillGatesIII
      BillGatesIII
      Bronze
      Graag gedaan.

Nu nog afwachten wat Elias er van zegt =)
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door kastanje57
      Aan de andere kant, ik speel nu sinds 4 maanden deze MTT's met een ITM van 15% over 70 toernooien.
      Ik vind het goed dat je aan je end game wil werken maar uit 70 toernooien zou ik echt geen conclusies trekken. Zelf uit 700 zou ik dat nog niet doen. Je moet gewoon blijven op je spel focusen en je spel verbeteren en echt niet naar stats kijken ofzo.

"The day I stopped worrying about stats, is the day I started winning"
      Shaquille O'Neal

Of ik speel té tight in de laatste fase en laat mogelijkgheden liggen.
      Dit is inderdaad een veel voorkomende fout bij beginnende spelers.
      Zeker dan op de lowstakes omdat aggressie daar nog veel meer loont dan op andere stakes.
      Als je dus twijfelt of je een aggresieve move zou maken zou ik altijd eerder naar ja toeneigen.

Ik had hier dan ook zeker geshoved en voor mij is het wel heel duidelijk.
      De 2e speler die er bij komt is eigenlijk enkel maar goed voor je.
      Dit omdat hij normaalgezien met een vrij brede range callt, en niet met heel sterke handen.
      Dat wil eigenlijk zeggen dat je je niet echt zorgen hoeft te maken over wat hij doet. Als hij af en toe fold heb je fold equity en met al het dood geld in de pot levert dat veel op. Als hij nooit fold dan doe je het gewoon goed tegen zn brede range, waar je bovendien sterke handen als QQ+,AK kan uitfilteren.

Bovendien is in deze situatie naar 3bb geopend wat heel veel is en zorgt voor heel veel dead money.
      Ook je stack van 20bb is eigenlijk ideaal. Normaal niet genoeg om veel fold equity te genereren maar op deze stakes zullen spelers daar gewoon niet op letten en dus niet goed op terugspelen.

En het is inderdaad zo dat ik vaker dit soort flips vermijd. Zonder de call van CO was de keuze eenvoudig geweest. Echter in dergelijke 3-way potten die ik veel vaker tegenkom heb ik meer moeite om de chips naar het midden te schuiven. Zeker wanneer ik de coldcaller verder niet ken.
      Zeker doen dus. Een 3way pot maakt het meestal een stuk profitabeler om te gaan reshoven.
    • benjamin04
      benjamin04
      Totaal
      heb blijkbaar nog veel te leren.
      ik had dit direct gefold, puur met reden : callen zou fout zijn, want waarom zou ik een 7de van mijn stack opofferen op een 5 die naar waarschijnlijkheid niet komt.
      dus dit zou enkel call/ fold zijn.. wat niet goed is.

shoven ie ik mezelf ook niet doen.
      20 bb left. utg raise.
      ik zou wachten op een betere spot.

al snap ik niet echt waar jullie dead money zien.
      is een raise zo vroeg niet altijd sterk?
      oftewel heb ik een heel verkeerde betekenis van dat begrip.

( sorry voor de vele replies in topics, maar ik wil bijleren )
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Echt dead money is er niet echt, maar gewoon meer geld in de pot dan bij een gewone raise. Bovendien is de range van de caller gewoon vrij zwak.

Probeer inderdaad in elke hand altijd al je opties te overwegen.
      Bovendien is 20bb echt niet zon grote stack en dan gaat het niet echt meer om spots afwachten ofzo.

De redenering: een 7de van je stack opofferen is gewoon niet correct. Hoeveel % je van je stack opoffert om iets te doen is meestal niet relevant.