$3.5 45mans - AQs na shove en call

• droemoek010
      droemoek010
      Bronze
      Grabbed by Holdem Manager
      NL Holdem $2,000(BB) Replayer
      SB ($2,791)
      Hero ($25,866)
      CO ($29,746)
      BTN ($9,097)

Dealt to Hero A:spade: Q:spade:

CO raises to $29,646 (AI), fold, SB calls $1,691 (AI), fold

FLOP ($7,782) Q:club: 6:heart: A:heart:

TURN ($7,782) Q:club: 6:heart: A:heart: 9:heart:

RIVER ($7,782) Q:club: 6:heart: A:heart: 9:heart: 2:club:

SB shows 6:club: K:club:
      (Pre 33%, Flop 26.3%, Turn 11.4%)

CO shows 7:spade: 7:club:
      (Pre 67%, Flop 73.7%, Turn 88.6%)

CO wins $7,782

Ik zat hier te twijfelen wat te doen. Ik besloot te folden aangezien er ook nog een shortie in zat met 4,5bb, Naderhand weet ik niet precies of een fold hier wel goed is, kan dit ook niet onderbouwen met berekeningen oid.

Mijn vraag is dus, wat doe ik in deze situatie, aangezien ik bij plek 1 of 2 wil komen :)
  • 2 antwoorden
    • matthijs91
      matthijs91
      Bronze
      In dit soort situaties (met 2 relatief grote stacks en 2 shorties) zijn reads enorm belangrijk. Heeft de andere bigstack de vorige 5 handen 3x geshoved, dan heb je hier wel een call. Is dit de eerste keer dat ie all-in gaat in de laatste 3 orbits, dan ga ik hier zonder twijfel voor een fold. Gezien stackverhouding wil je gewoon geen coinflip tegen hem aangaan.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi droemoek010,

Wat matthijs zegt klopt. In andere woorden, als de stacksizes zo enorm uit elkaar liggen, weegt ICM gewoonweg heel erg zwaar, het kost je erg veel als je hier 3e wordt, terwijl je qua chips zo dik voorligt op de kortere speler.

Als je hier dus wilt callen, moet je heel erg dik voorliggen op de andere big stack, en dan moet hij dus erg wijd shoven.

Het makkelijkste is als ik even uitreken welke range CO moet hebben, wil jij hier met je call precies een even goede beslissing maken als met een shove (het zogenaamde breakeven punt). Dit kan met de hand, maar er zijn betere situaties om met de hand uit te rekenen, en in het sng discussieforum staat een thread waarin ik uitleg hoe zoiets precies werkt (die thread heet de deal). Ik gebruik hier dus liever de sng wizard:

Ik ga ervan uit dat SB erg loose called, vrijwel alles, omdat hij min of meer committed is, met 1700 to call voor een pot die voor hem al ~9000 is.

Zoals je ziet is het breakeven punt als CO A3o+, A2s+, KJo+, KTs+, 33+, QJs+ pushed. Dat klopt ook wel redelijk met wat matthijs zei, want tegen die range ligt AQs natuurlijk dik voor.

CO moet dus nog een stukje looser pushen dan dat, wil de call profitabel worden, je moet immers winst maken met poker, niet break even spelen. NH dus.