Misdaad loont, zeker in België

• 13 antwoorden
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Haha :D

Benieuwd of die advocaat gelijk heeft btw "geen twee keer voor hetzelfde feit bestraft worden", maar 0 euro overmaken lijkt me toch niet meteen een straf..
    • ERDWW
      ERDWW
      Bronze
      haha sick, achja blijven toch belgen he.. die kan je niet veel kwalijk nemen. :]
    • elderwon
      elderwon
      Bronze
      lol, grappig.
      En advocaten, och ja. Ik heb een advocaat ooit met grote stelligheid weten beweren dat "hetzelfde doen dan voorheen" ook "uitbreiden" was.
      Tis maar wat je zelf gelooft natuurlijk :D
    • pcbeem
      pcbeem
      Moderator
      Moderator
      Geen eens administratiekosten, wij hebben het hier in NL dan maar weer zwaar.......
    • KingKlaas
      KingKlaas
      Bronze
      Dit krijg je zonder regering :D
    • AmsterdamCalling
      AmsterdamCalling
      Bronze
      mag niet twee keer voor hetzelfde feit gestraft worden? Stel je hebt een dubbele moord gepleegd maar je kent iemand bij de administratie die 'per ongeluk' een brief opstuurt met een boete van 10 euro. Dan mag je niet meer berecht worden?:P
    • ERDWW
      ERDWW
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door PkingNanne
      mag niet twee keer voor hetzelfde feit gestraft worden? Stel je hebt een dubbele moord gepleegd maar je kent iemand bij de administratie die 'per ongeluk' een brief opstuurt met een boete van 10 euro. Dan mag je niet meer berecht worden?:P
      Zo simpel gaat dat denk ik niet, maar je hoort vaak zat over mensen die door fouten vrijgesproken worden (ook bij hele erge feiten)
    • cristaline
      cristaline
      Bronze
      Volgens mij is er een onderscheid tussen een misdaad, misdrijf en een overtreding.

Een moord en dit vallen niet onder hetzelfde van bovenstaande 3. Dus worden deze afzonderlijk berecht, een overtreding kan opgelost worden door betaling van een boete, een misdaad zoals moord echter niet.

Kan zijn dat ik niet helemaal juist ben, maar het hoofdidee klopt wel.
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      @ cristaline:
      Ik denk dat je ongeveer gelijk hebt. Ook omdat je voor een moord nooit een geldboete zult krijgen.

Denk misschien wel dat er weer iets vergelijkbaars optreed als de officieel aanklager een fout maakt en in zijn aanklacht per ongeluk 1 jaar in plaats van 10 jaar eist en je wordt vervolgens veroordeeld tot 1 jaar.

Het lijkt me dan een heel stuk moeilijk / onmogelijk om dit alsnog terug te draaien en iemand weer opnieuw aan te klagen voor 10 jaar.

Disclaimer: Ik heb geen kennis van rechten whatsoever, dus dit is puur iets wat ik me zo kan voorstellen, zonder me daarbij op feiten te baseren :s_biggrin:
    • bobm78
      bobm78
      Bronze
      Het ligt er meestal aan waarvoor je wordt aangeklaagd, de Officier van Justitie moet in zijn dagvaardiging zeer duidelijk zijn in zijn aanklacht.
      Zo kan het dus gebeuren, dat je 2x moet voorkomen voor hetzelfde strafbare feit, maar dan wel met 2 verschillende aanklachten.
      Stel: de OvJ klaagt jou aan voor moord met voorbedachte rade, en je krijgt hiervoor volledige vrijspraak, kunnen ze jou niet 3 jr erna, als er bv extra bewijs is, niet opnieuw aanklagen voor moord met voorbedachte rade.
      Stel: de OvJ heeft niet genoeg bewijs voor moord met voorbedachte rade, en gaat dus alleen voor doodslag, of dood door schuld, en 3 jr erna, komt er bewijs naar boven dat je wel de moord hebt gepleegt, kan hij je alsnog aanklagen voor dat feit, aangezien je hier nog niet bent voorgeweest.

In theorie kun je dus iemand in coma slaan, met mazzel vrijspraak krijgen voor poging tot doodslag, denken dat je vogelvrij bent, en tegen bekenden de poging tot doodslag bekennen. Als hij dan niet uit zijn coma komt, en overlijdt, kun je alsnog voor moord of doodslag voor de Rechter moeten komen.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Vond ik wel leuke (al weer wat oudere) film over zoiets: Double Jeopardy
    • bobm78
      bobm78
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Zeezout
      Vond ik wel leuke (al weer wat oudere) film over zoiets: Double Jeopardy
      Ja klopt.. het laatste stuk wat ik schreef, over in coma zijn, en dan overlijden, komt eigenlijk ook uit een film met Anthony Hopkins dacht ik.
    • noisecore
      noisecore
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door cristaline
      Volgens mij is er een onderscheid tussen een misdaad, misdrijf en een
      Criminologie 101

Misdaad en misdrijf zijn 2 verschillende bergrippen.