STT $3.50 Call of fold bubble

• schaapbeh
      schaapbeh
      Bronze
      Op de bubble van een 9 man stt. Had ik hier deze hand ivm ICM moeten folden of was dit nog net een call?

Hij limpte veel en foldde ook veel op mijn raises. Maar het was de eerste keer dat ik hem zelf zag raisen.

Poker Stars $3.16+$0.34 No Limit Hold'em Tournament - t100/t200 Blinds + t25 - 4 players
      DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

Hero (SB): t5084 M = 12.71
      BB: t1772 M = 4.43
      CO: t1904 M = 4.76
      BTN: t4740 M = 11.85

Pre Flop: (t400) Hero is SB with Q:heart: Q:spade:
      1 fold, BTN raises to t800, Hero raises to t5059 all in, 1 fold, BTN calls t3915 all in

Flop: (t9730) A:spade: 4:club: 6:diamond: (2 players - 2 are all in)

Turn: (t9730) 4:heart: (2 players - 2 are all in)

River: (t9730) 5:spade: (2 players - 2 are all in)
  • 6 antwoorden
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      lijkt mij een standaard 3bet shove?
    • Copymeistrr
      Copymeistrr
      Bronze
      Dit kun jij niet folden. Jij bent de biggie, jij oefent de druk uit.
      Simpele shove imo.
    • JanJB
      JanJB
      Bronze
      Altijd een shove, hij zal dit met een brede range doen dus het is +EV
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Hi schaapbeh,

Je tegenstander gaat nog niet eens all in, alles wat hij doet is miniraisen vanuit de BU, ik zou hier dus nog een redelijk losse range terugshoven. Als hij all in was gegaan had ik alleen met sterke paartjes (TT+ o.i.d.) gecalled, maar hij miniraised alleen, dus hij zou nog moeten kunnen folden. Ik zou dus met elke suited aas, ATo, KQo, KJs, en elke pocket vanaf 55 er gewoon in stampen hier. Met QQ is de shove dus echt superstandaard.

Ik vraag me dan ook af waar de twijfel vandaan komt, zelfs een shove had ik hier met QQ nog gecalled. Zoals copymeistrr zegt heb jij hier het initiatief, en moet je hier dus absoluut pushen. Folden met QQ in deze spot is echter helemaal nooit een optie voor mij.
    • schaapbeh
      schaapbeh
      Bronze
      He nick,

Ik ben samen met hem de bigstack, dus ik moet daar heel veel druk uitoefenen zeker met twee shorties die heel thight moeten spelen. Als ik hier verlies raak ik bijna altijd op de bubble uitgeschakeld, maar omdat ik zo'n bigstack heb, heb ik ook veel fe. Klopt toch? Op elke minraise en limp had ik hier dan ook insta shove gedaan. Wat jullie ook adviseren.

Maar mijn twijfel komt eigenlijk uit het volgende.

Hij opent naar 4 bb, terwijl ik hem daarvoor alleen maar heb zien limp/folden en heel af en toe minraise folden. Doordat hij al 4bb investeerd (4/24= 18,75% van zijn stack) en een behoorlijke afwijking maakt in zijn speelgedrag begon ik hier te twijfelen of ik hier nog wel kon spelen met ook nog twee shorties erin.
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Silver
      Oorspronkelijk gepost door schaapbeh
      Hij opent naar 4 bb, terwijl ik hem daarvoor alleen maar heb zien limp/folden en heel af en toe minraise folden. Doordat hij al 4bb investeerd (4/24= 18,75% van zijn stack) en een behoorlijke afwijking maakt in zijn speelgedrag begon ik hier te twijfelen of ik hier nog wel kon spelen met ook nog twee shorties erin.
      Tja, dat is natuurlijk erg lastig. Wij weten natuurlijk dat hij hier niet mag callen met handen als AQ of AK, maar dat betekent niet dat hij ook AK kan folden hier. Het probleem is, we weten hier erg weinig over hoe villain speelt, om veel te kunnen zeggen of hij hier absoluut niet wil spelen, en daarom juist nu extra veel raised, of dat hij hier met een grotere raise wil zeggen "hey, jij daar in de sb, niet pushen he, want ik call je hier".

De shorties, zoals jij ze noemt, zijn echter niet extreem short. We hebben hier 70% equity nodig.

Fold: 32.610% van de prijzenpot
      All in en win: 44.559%
      All in en verlies: 4.790%

p=kans te winnen
      32.610 = 44.559 * p + 4.790 * (1-p)
      44.559p + 4.790 -4.790p = 32.610
      39.769p = 27.81
      p = 0.7

De situatie is erg lastig, omdat je tegen zo'n enorme vis speelt, het is dan makkelijk achteraf praten, maar op het moment van de hand zelf de juiste beslissing maken is dan lastig.

Als je zeker weet dat villain hier gaat callen, en hij dat doet met een redelijk tighte range (dat laatste lijkt me iig wel redelijk logisch), dan is de push alleen handig als villain het nooit met KK-AA doet, wat op zich goed mogelijk is.

Het probleem is alleen, ik durf dat naar aanleiding van jouw read absoluut niet te zeggen. Er is wel degelijk een mogelijkheid dat villain bijvoorbeeld moe wordt van alle reraises, en hiermee juist probeert te voorkomen dat jij terugpushed, terwijl hij wel duidelijk de shorty all in zet.

Ik zou hier niet zo ver durven gaan te stellen dat villain hier altijd called, en ik denk dan ook dat een push beter is, met name ook omdat het me hier enorm zou verbazen als villain KK+ heeft, en je dus zelfs tegen een redelijk tighte range nog de equity hebt voor een profitabele call all in.