Staten-Generaal over Belgische kansspelwetgeving

• TimPS
      TimPS
      Bronze
      Morgen staat in Brussel een Staten-Generaal op het programma, waarin gepraat zal worden over de nieuwe Belgische wetgeving op online kansspelen. Het doel is om de wetgever en de gokindustrie samen te krijgen, zodat die laatste haar feedback kan geven op het huidige voorstel en bepaalde zaken beter uitgewerkt kunnen worden.

Het programma:

• 9:15 uur: Etienne Marique, voorzitter van de kansspelcommissie, opent de vergadering.
      • 9:25 uur: Paul De Vocht en Peter Naessens lichten het huidige Belgische model toe.
      • 10:15 uur: Een professor van de Amsterdamse Universiteit houdt een toespraak over de gereguleerde kansspelmarkt.
      • 11:15 uur: Advocaat Philippe Vlaemminck en Joris Petillon (vertegenwoordige Stanleybet) krijgen het woord. Wat is hun kijk op de wetgeving?
      • 12:15 uur: Dhr. Castiaux legt uit hoe de speler optimaal beschermd zal worden in dit model.
      • 14:15 uur: De gokindustrie krijgt het woord. Ze hebben 2 uur lang de tijd om al hun vragen te stellen en (hopelijk) beantwoord te zien.
      • 16:15 uur: Pamela Brumter-Coret (van de Europese Commissie) geeft toelichting over het Europese beleid dat in de toekomst gevoerd zal worden, inzake online kansspelen.

Tatjana Klaesser, advocate bij ulys, werd uitgenodigd voor deze Staten-Generaal en zal PokerStrategy.com op de hoogte houden van alle nieuwe ontwikkelingen.

Ik kijk alvast met veel spanning uit naar deze Staten-Generaal en ben benieuwd wat er gezegd en beslist zal worden. We houden je hoe dan ook op de hoogte van alle ontwikkelingen!
  • 69 antwoorden
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      Doe es updates :D
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Zoals je ziet, zit de dag tamelijk vol, dus zijn live updates niet echt mogelijk :P Morgen krijg je natuurlijk een uitgebreid verslag :pokerface:
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      wauw en geen woord over belastingen. De Belgische overheid weet weer vertrouwen te tanken bij het publiek. Maw de tegenstrijdigheden aangaande de belastingen en online poker zijn nog altijd niet de wereld uit geholpen. Ik hoop dat het vandaag aan bod komt.
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      verlos ons Timps ik brand van nieuwsgierigheid. Flans snelsnel een verslagje in elkaar. Wij de nederige microdonks malen niet om een dt foutje of 10
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door fortunewheel
      verlos ons Timps ik brand van nieuwsgierigheid. Flans snelsnel een verslagje in elkaar. Wij de nederige microdonks malen niet om een dt foutje of 10
      lol :)

Ik had er graag zelf live bij geweest, maar helaas was er geen plaats meer. Ik heb morgen een conference call met de advocate van Ulys en dan schrijf ik meteen een verslag. Nog even geduld dus :P
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      Heil TimPS , de oeverloze pokerinformatiebron. Ik kijk er alvast naar uit
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Advocate Tatjana Klaeser, van Ulys, stond me zonet te woord en heeft me een uitgebreid verslag gegeven over de Staten-Generaal van gisteren.

Laten we maar meteen beginnen met het punt dat het merendeel van onze bezoekers bezighoudt:

1. Belastingregel voor online kansspelen
      • Op vraag van PokerStrategy.com, en met dank aan Gambling Compliance, werd de vraag gesteld hoe de belastingregel voor de speler er nu zou gaan uitzien.

De Belgische Kansspelcommissie nam een zeer duidelijk standpunt in: online (niet-professionele) spelers mogen niet extra belast worden. Het online belastingsysteem moet hetzelfde zijn als het offline belastingsysteem. Er werd ook aangegeven dat ze hier actief voor zouden lobbyen.

Een vertegenwoordigster van de FOD Financiën gaf aan dat het tot dusver nog onduidelijk was en dat in december een vergadering met dhr Reynders (minister van Financiën) omtrent dit onderwerp zou plaatsvinden.

Interessante toevoeging, aangezien we dit al wisten, is dat de FOD Financiën (met name Micheline De Vooght) aangaf géén bezwaar te hebben tegen hetzelfde belastingsysteem voor online als offline spelers. We zijn dus hoopvol dat, mede dankzij het onderzoek van PokerStrategy.com, er geen extra belastingen van 33% gehoffen zullen worden voor online kansspelen. Uitsluitsel daaromtrent wordt deze maand verwacht.

Voor professionele spelers geldt het tarief dat hier aangekondigd werd.

2. Vragen & opmerkingen van de gokindustrie
      Ook heel relevant voor ons als PokerStrategen, waren de vragen, feedback en opmerkingen die de gokindustrie gaf.

• Geen cashbonussen. De industrie heeft gezamenlijk aangegeven niet te kunnen leven met deze restrictie. Economisch gezien is het niet mogen aanbieden van cashbonussen dramatisch, omdat zulke bonussen ervoor zorgen dat nieuwe spelers zich aanmelden en reeds bestaande spelers blijven spelen.

De regelgever bleek hier oren naar te hebben. Sterker nog, momenteel zijn er een aantal belangrijke Koninklijke Besluiten in de maak (die binnen de 4 komende maanden moeten verschijnen), waarin het aanbieden van bepaalde cashbonussen toegelaten zou worden. Erg goed nieuws dus, al moet het natuurlijk nog wel door alle andere belanghebbenden goedgekeurd worden.

• Ethische Code: er zal een code uitgeschreven worden, waaraan bedrijven uit de gokindustrie zich gaan moeten houden. Over de inhoud is nog weinig bekend, maar verwacht wordt dat de Code samen met de andere Koninklijke Besluiten goedgekeurd zou worden.

• Restricties. Elke Belgische speler heeft een spelers key. De spelers key is de token die je via e-mail opgestuurd krijgt als je je registreert bij een .be pokerroom. Het is een uniek nummer, dat aan jouw spelersnaam gekoppeld wordt.

Het doel van deze token (of key) is om bij te houden hoeveel wint of verliest, zodat je uitgesloten kunt worden van het spel, zodra je een bepaalde limiet overschrijdt.

Je kunt tegelijkertijd niet met dezelfde spelers key spelen op verschillende rooms. Dit betekent dus dat het niet mogelijk zal zijn om op meerdere .be rooms tegelijkertijd te spelen.

3. Europese Commissie aan het woord
      • Hierbij ging het voornamelijk over de installatie van het European Regulatory Platform (ERP), een communicatieplatform dat wetgevers vanuit heel Europa moet samenbrengen om zo tot gestroomlijnde en consistente EU-wetten te komen.

Hoewel de precieze installatie van het ERP nog niet op punt staat, is het idee achter een dusdanig communicatieplatform een belangrijke stap in de richting van een duidelijke en begrijpbare Europese kansspelwet. Naast dienst doen als een "think tank", denk ik dat er grote kansen liggen in dit communicatieplatform om het ingewikkelde administratieve proces (zoals bv. het aanvragen van een licentie) te vereenvoudigen, voegt Tatjana Klaeser van Ulys toe.

• Over de klacht die neergelegd werd bij de Europese Commissie, omdat het huidige Beligische wetsvoorstel niet in lijn is met Europese wetten, werd jammer genoeg niet gesproken. De Belgische overheid herhaalde haar standpunt dat, volgens hen, de wetgeving niet discriminerend is en de wetgeving begin januari live zal gaan.

4. Persoonlijke reflectie
      • De algemene tendens lijkt positief te zijn en het is wederom gebleken dat de Belgische Kansspelcommissie, naast het beschermen van de speler, ook oog heeft voor het economisch leefbaar houden van de sector.

• Ook positief is dat we deze maand, nog voor het volledig live gaan van de wetgeving, meer duidelijkheid zullen hebben omtrent de belastingregel. We lijken naar hetzelfde systeem te gaan (online) als nu reeds geldt voor offline kansspelen, wat een logische - maar positieve - stap in de goede richting is.

• Er zijn belangrijke Koninklijke Besluiten in de maak, die ten laatste over vier maanden verwacht worden. Ik stel me hierbij wel de vraag hoe je "live" kunt gaan met een wetgeving, als zulke Besluiten momenteel nog niet goedgekeurd en geïmplementeerd zijn.

• Dat met name de aanwezigheid van een Europees Commissielid gebruikt werd om het ERP voor te stellen, is mijn inziens een gemiste kans. Niet tegenstaande het feit dat het ERP een geweldig initiatief is, had een realistische discussie over de rechtsgeldigheid van het Belgisch voorstel op Europees niveau, me beter geleken.

5. Toekomst
      • De maand december lijkt een belangrijke maand te gaan worden voor de online kansspelwet in België. We houden je bij PokerStrategy.com op de hoogte van alles wat daarin beslist wordt.

• Updates over de Staten-Generaal van gisteren kunnen steeds nog verschijnen, aangezien we momenteel ook nog andere bronnen aan het contacteren zijn.

6. Bron
      • Bij deze wil ik Tatjana Klaeser, advocate bij Ulys, nog eens extra vermelden. We zijn haar enorm dankbaar voor de updates die ze ons heeft gegeven, voor haar aanwezigheid tijdens de Staten-Generaal en om de door ons gestelde vragen voor te leggen aan de juiste mensen.
    • Pasensi
      Pasensi
      Bronze
      klinkt al iets positiever ... nu nog maar wachten op concretisering.

Thx voor de continue updates Tim.
    • oscaar10
      oscaar10
      Bronze
      Ziet er toch al een pak positiever uit, bedankt voor de info Tim
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      Ik wil hier geen pretbederver zijn maar als de oude belastingregel voor professionele spelers blijft gelden is het nopg steeds een absolute ramp. Ik begrijp ook niet wat ze gaan doen als iemand bijv werkloos is en zelf niet begrijpt of die nu een pro is of niet.

Stel je ben werkloos en je wint zo ongeveer 300 euro per maand en je speelt enkele uren per dag. Ben je nu een pro? Nobody knows , blijft volledig arbitrair en dus een pak onzekerheid voor de speler.

BEscherming van de speler allemaal goed en wel maar onzekerheid leidt absoluut niet tot een gevoel van bescherming en veiligheid. Als FOD niet met een duidelijk stabdpunt komt is dit huilen met de pet op.

Ik ben bijv werkloos en ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Het zou niet ondenkbaar zijn dat ik binnenkort als het wat meezit 25 nl zou multitablen. Dit zou toch tot enige pokerinkomsten kunnen leiden , weliswaar klein maar toch.

Ik vind het onontbeerlijk dat er duidelijk en onomwonden zonder enige vrijheid van interpretatie moet bepaald worden wie er onder de 'pro' categorie valt of niet.

De belastingregel voor pro's is draconisch en inefficient. Als je pro's wil belasten doe het dan billijk zodat je als overheid redelijk gerust mag zijn dat niemand achterpoortjes zoekt of z'n handel naar het buitenland neemt.

Buiten het feit dat ' occasionele' spelers , wat dat dan precies ook mag zijn , niet belast worden en dat je misschien' in de toekomst terug kan beschikken over cash bonussen zie ik niet veel nieuws en verbetering.

Draconische belastingen voor professionals en een grijze zone over wie al dan niet een professional is. Belachelijk.
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      Ik vind het statuut van een werkloze die een uitkering krijgt trouwens bijzonder interessant. Mag iemand met een uitkering pokeren zonder dat zijn uitkering in gedrang komt? Wanneer wel , niet? Wat is een pro?
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Is die muis dan toch tegen de muur gevlogen, fortunewheel? :P

Ik begrijp overigens je standpunt en ben ook van mening dat er duidelijk gesteld moet worden wie pro is en wie niet en op basis van wat ze die inschatting gaan maken.

Eerst zagen we ook al de stelling dat "de FOD Financiën" dat wel zou beslissen, waarna ze toch met richtlijnen kwamen.

Het is mijn hoop dat, tijdens die vergadering van december, die regel voor pro's verder uitgewerkt zal worden. Mocht je overigens pro zijn, vergeet dan ook niet dat je effectief "zelfstandig" bent en je, met behulp van een boekhouder, enorm veel zaken zult kunnen inbrengen die aftrekbaar zijn.

Hoe dan ook, nadat de meeting heeft plaatsgevonden en er hopelijk meer duidelijkheid is, gaan we sowieso na wat pro zijn nu precies betekent en hoe ze die spelers gaan benaderen. Als je echter ziet dat Vlaanderen momenteel "21 professionele pokerspelers" heeft, zou ik me daar zelf niet al te veel zorgen over maken. Over het algemeen zou het enorm positief zijn als "casual" players, niet belast worden. Vandaar ook dat ik het aanstipte als positief punt.

De informatie die momenteel voor handen is, is dat met volgende zaken rekening wordt gehouden, bij de inschatting of je al dan niet pro bent:

• De bestede tijd
      • De inzet van middelen
      • De organisatie die je opzet
      • De bijzondere kennis waarover je beschikt
      • De omvang van de behaalde inkomsten
      • Diverse andere criteria

Hopen dus dat die verder geconcretiseerd worden.

Voorts, voor specifiek advies, raad ik je aan om contact op te nemen met een financieel adviseur. Dat lijkt misschien een hele stap, maar in praktijk is het dat niet. Vaak is de eerste consultatie volledig gratis en kan het al veel duidelijkheid scheppen. Iemand die alle in & outs van het financiële stelsel kent, kan je ongetwijfeld raad op maat geven. Het zou natuurlijk nice zijn als je die hier dan ook deelt.
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      Logitech muizen kan je best niet mee gooien. goed spul maar fragiel. Heb me weten te beheersen. Keyboard daarentegen doet maar erg raar. Nu ja ik maak me niet druk ik ben nog maar net 10 nl aan het grinden en ben lui als de pest.

Ik vind het gewoon erg boeiend en mocht ik ooit een bedrag verdienen dat , laat ik zeggen de helft van mijn maandelijkse uitkering benadert zou ik toch eens mijn licht opsteken.

Wat ook de wet moge worden ik ben van plan ze na te leven en wil vooral niets fout doen maar op dit moment is het allemaal zo chaotisch en ontransparant dat vele mensen misschien per ongeluk iets fout zullen doen. De Belgische overheid zegt de spelers willen te beschermen. Uitstekend , wees dan ook transparant en duidelijk zodat er geen discussie kan ontstaan en sommigen het gevoel van rechtsONZEKERHEID krijgen.

Ik ken niet veel juridische zaken maar ik weet wel dat rechtszekerheid een basisbeginsel is. Als de overheid door onduidelijke enorm vrijelijke interpretaties van bepaalde wetten aanzet geeft tot RechtsONZEKERHEID kan dit leiden tot rechtszaken. een advocaat die dit principe kan aantonen in een rechtbank zou de overheid volgens mij veel pijn kunnen doen.

Voor alle duidelijkheid , ik ben een voorstander van een heldere wetgeving die niet voor controversiele interpretaties vatbaar is.
    • Jefke112
      Jefke112
      Silver
      Inderdaad, ik zit in het zelfde schuitje.

Ook op ziekenkas door omstandigheden.

En met de flauwe uitleg van deze mensen moeten zich maar wenden tot de desbetreffende instanties, dat is ook iets dat ik NIET wil horen.
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      Denk dat pokerstrategy.com hier een heel grote dankjewel verdient tbh.
      Zonder hen wist je van niks af , behalve dat stars naar de .be client ging , en dat zou het zowat zijn.
      Verder houd deze legalisering voor iedereen wel wat nadelen in tov de voordelen die we nu hebben maar vergeet niet dat legalisering ook een hoop goede langetermijneffecten zal hebben :)
    • xXShinryuuXx
      xXShinryuuXx
      Bronze
      Welke goede effecten? Meer rake? Genaaid worden voor 33%? 0,0 traffic?!

Geen idee hoe het in België zit, maar in NL kan je een BVtje oprichten. Nederland is voor bedrijven zoals BVs een belastingparadijs, en als je zorgt dan je niet als DGA gezien wordt is het helemaal een feest.
    • oscaar10
      oscaar10
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door xXShinryuuXx
      Welke goede effecten? Genaaid worden voor 33%? 0,0 traffic?
      Als je het werkelijk zou gelezen hebben zou je weten dat deze dingen al niet kloppen.
    • edwardwelsh
      edwardwelsh
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door yoshiwa
      Verder houd deze legalisering voor iedereen wel wat nadelen in tov de voordelen die we nu hebben maar vergeet niet dat legalisering ook een hoop goede langetermijneffecten zal hebben :)
      Zoals?
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door yoshiwa
      Denk dat pokerstrategy.com hier een heel grote dankjewel verdient tbh.
      Zonder hen wist je van niks af , behalve dat stars naar de .be client ging , en dat zou het zowat zijn.
      Yoshiwa, vanwaar deze bizarre post. Niemand is hier ondankbaar voor het vele werk en tijd dat pokerstrategy in deze materie steekt. Integendeel , ik ben heel blij dat pokerstrategy dit voor ons doet. Dat wil nog niet zeggen dat wij positief moeten reageren op het nieuws dat ons gebracht wordt.

Ik ben sinds kort terug actief geworden op pokerstrategy net omwille van de informatie en dienstverlening. Ik ben gewoon van mening dat hoe de situatie er momenteel uitziet enorm klungelig en chacotisch overkomt op de doorsnee pokerspeler. Los van het feit of je nu akkoord gaat of niet met bepaalde onderdelen van de wetgeving is een gebrek aan duidelijkheid wat mij ergert.

Het is niet leuk dat je als speler niet weet waar je aan toe bent. Mocht in de toekomst daar duidelijkheid over komen zou ik al veel minder negatief ingesteld zijn.