NL6: AQo in MP3, squeeze?

• Orodin
      Orodin
      Bronze
      Pacific, $0.03/$0.06 No Limit Hold'em Cash, 7 Players
      Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

SB: $1.78 (29.7 bb)
      BB: $5.78 (96.3 bb)
      MP1: $3 (50 bb)
      MP2: $6.71 (111.8 bb)
      Hero (MP3): $9.07 (151.2 bb)
      CO: $11.34 (189 bb)
      BTN: $1.06 (17.7 bb)

Preflop: Hero is MP3 with Q A
      MP1 raises to $0.18, MP2 calls $0.18, Hero ???

-----

UTG speelt 36/13/33/177 VPIP/PFR/FoldTo3Bet/hands
      UTG+1 speelt 35/11/0/93

Kleine samples dus, maar beide lijken wat fishy.

Van de spelers achter me zijn alleen de BU (39/4 over 50 handen) en de SB (36/18 over 51 handen) vrij loose.

De vraag: is dit een goede squeeze-spot? Zo ja, welke sizing aanhouden?
  • 7 antwoorden
    • Xenophon
      Xenophon
      Bronze
      Het zou een goeie squeezepot zijn als de fold23bet stats van de villains omgekeerd zouden zijn. Nu denk ik dat niet goed kan 3betten want je gaat jezelf isoleren tegen beter van de UTG, wiens range van openen op utg al redelijk tight is. Je kan hier nog callen en hopen value te halen uit de UTG+1 door die zo in de hand te houden. Zo underplay je wat je hand waardoor je later wat sterker uit de hoek kan komen tegen utg, zonder jezelf te isoleren.

Xeno
    • darko163
      darko163
      Bronze
      Klopt! Als de initiële raiser een hoge fold to3bet heeft, dan kan je profitabel squeezen. Als de initiële raiser foldt,dan zal de caller ook heel vaak folden.

In dit geval foldt UTG veel te weinig tegen 3bets, ik zou hier dan eerder gewoon callen. Daarbij neem ik ook in overweging dat je met 7 spelers aan tafel zit, dus de range van UTG zal nu wellicht iets wijder zijn.

Mocht UTG vaker folden tegen 3bets, dan zou ik ook eerder squeezen met een hand zoals A3s, want dan laat je echt betere handen folden. Als je hier nu gaat squeezen met AQo, moet je je afvragen of je dat voor value doet of als bluf. Want ik denk niet dat deze speler hier ooit een betere hand zal folden.

Wat ik soms wel doe in zo een spot, tegen iemand die looser opent en heel weinig fold tegen 3bets, is 3betten voor value (daarmee ook even kijken naar zijn fold tocbet in 3bet pots, als je daar stats over hebt).

Mocht je hier nog vragen over hebben...let me know!
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Hm, lastig verhaal... En ja, ik heb hier zeker nog vragen over:

Ten eerste: als ik hier call, loop ik een groot risico dat bijvoorbeeld de BU en SB ook callen. Ik ga dan multiway en zonder absolute positie spelen postflop en het lijkt me dat AQo dan zelden goed genoeg hit om echt goed verder te kunnen spelen. Daarom leek callen me hier niet goed.

Ten tweede:
      Oorspronkelijk gepost door darko163
      In dit geval foldt UTG veel te weinig tegen 3bets, ik zou hier dan eerder gewoon callen. Daarbij neem ik ook in overweging dat je met 7 spelers aan tafel zit, dus de range van UTG zal nu wellicht iets wijder zijn.

Mocht UTG vaker folden tegen 3bets, dan zou ik ook eerder squeezen met een hand zoals A3s, want dan laat je echt betere handen folden. Als je hier nu gaat squeezen met AQo, moet je je afvragen of je dat voor value doet of als bluf. Want ik denk niet dat deze speler hier ooit een betere hand zal folden.
      Wat dit betreft: ik moet bekennen dat ik de theorie over squeezen nog niet gelezen heb, dus misschien staat het antwoord daar gewoon in... Maar is het zo dat je normaal gesproken dan eigenlijk altijd squeezet om de pot preflop op te pakken? Dus eigenlijk altijd als bluf?

Ik zou bijvoorbeeld in deze spot (zelfs als de Fold To 3bet van IR hoog was geweest) met een hand als A3 niet gesqueezed hebben, vanwege de toch vrij loose BU achter me.

Conclusie: ja, ik zou hier squeezen om de pot preflop op te pakken, maar als ik een call krijg heb ik toch nog steeds een redelijke hand waarmee ik lang niet altijd achter hoef te staan. Plus, door te squeezen is de kans dat BU foldt groter dan wanneer ik call, waardoor ik de hand postflop IP zou spelen.

Ik snap het principe van een hoog Fold To Cbet% en dat je daar liever tegen squeezet, maar de rest vind ik er lastig in te passen.
    • Xenophon
      Xenophon
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Orodin
      Hm, lastig verhaal... En ja, ik heb hier zeker nog vragen over:

Ten eerste: als ik hier call, loop ik een groot risico dat bijvoorbeeld de BU en SB ook callen. Ik ga dan multiway en zonder absolute positie spelen postflop en het lijkt me dat AQo dan zelden goed genoeg hit om echt goed verder te kunnen spelen. Daarom leek callen me hier niet goed.

Ten tweede:
      Oorspronkelijk gepost door darko163

Wat dit betreft: ik moet bekennen dat ik de theorie over squeezen nog niet gelezen heb, dus misschien staat het antwoord daar gewoon in... Maar is het zo dat je normaal gesproken dan eigenlijk altijd squeezet om de pot preflop op te pakken? Dus eigenlijk altijd als bluf?

Ik zou bijvoorbeeld in deze spot (zelfs als de Fold To 3bet van IR hoog was geweest) met een hand als A3 niet gesqueezed hebben, vanwege de toch vrij loose BU achter me.

Conclusie: ja, ik zou hier squeezen om de pot preflop op te pakken, maar als ik een call krijg heb ik toch nog steeds een redelijke hand waarmee ik lang niet altijd achter hoef te staan. Plus, door te squeezen is de kans dat BU foldt groter dan wanneer ik call, waardoor ik de hand postflop IP zou spelen.

Ik snap het principe van een hoog Fold To Cbet% en dat je daar liever tegen squeezet, maar de rest vind ik er lastig in te passen.
      Squeezen is in principe eerder de tegenstanders spelen dan de hand, dus daar postflop denken voor te staan met AQo is gewoon een 3bet voor value eigenlijk. Nu denk ik wel niet dat je daar nog iets moois kan floppen meestal want als je je Q of A hit ga je vaak toch niet comfortabel kunnen afstacken want je hebt je preflop tegen beter geisoleerd. Je 3bet daar namelijk met het onderste van je 3betting range, en gaat daar vaak ofwel een fold zien (dus squeeze) of een 4bet waarop je alsnog moet folden. Dat er een relatief loose button achter je zit is idd niet leuk, maar zou niet dermate mogen doorwegen om hier te gaan 3betten. Je moet eerder rekening houden met de spelers al in de hand voor de squeeze, tenzij je bv weet dat een speler na je erg doordenkend is en je squeeze kan doorzien om daarop te 4betten.

Squeezepots zijn gewoon +EV omdat je vaak de IR gaat doen folden (dus hoge fold23bet) en de caller ook tot folden gaat dwingen aangezien zijn call van de IR al zwakte aanduid. Daarom call je beter AQo in positie omdat dat het goed doet tegen de openingrange van de IR en tegen de calling range van de caller en je zit nog relatief vaak in positie tov alle spelers postflop.

Daarom wil je dus eerder een hand als A3s squeezen aangezien je aandeel qua equity preflop veel lager is, tov die 2 ranges. En dus als je hen tot folden kan dwingen win je meer equity die jou niet toebehoort zeg maar. Dit zorgt voor meer +EV situatie waarmee je je redline mooi omhoog kan trekken :) . Weet niet als mijn uitleg enigsinds duidelijk is, maar dit is wel hoe ik het versta. Uiteraard moet je wel rekening houden dat als je gecalled gaat worden dat je tegen uitermate sterke ranges speelt en moet je meestal bijna afzien van een cbet aangezien je squeeze je preflop zwaar heeft geisoleerd.

Xeno
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Allemachtig jij bent goed bezig Xeno, haha!! :)

Heel duidelijk verhaal, thanks!!
    • darko163
      darko163
      Bronze
      Ik ga maar ander werk zoeken, aangezien Xeno het prima doet! (just kidding, prima uitleg Xeno!!!)
    • Xenophon
      Xenophon
      Bronze
      np