Aandelen

• 13 antwoorden
    • Eurnt
      Eurnt
      Bronze
      Bolletje

Ben er ook geïnteresseerd in! :f_love:
    • yasminn
      yasminn
      Bronze
      Ja ik ben ook wel benieuwd.. heb zo'n bullionaccount waarmee ik in zilver handel maar heb er eigenlijk de ballen verstand van :D
    • joenieboy
      joenieboy
      Bronze
      bolletje, laat maar horen:)
    • JinEX
      JinEX
      Bronze
      Zelf beleg ik sinds 2009 net toen de crisis lekker begon
      begon nadat mensen in mijn klas zaten te praten erover en zij ook
      allemaal in aandelen zaten. Had in 2009-2011 wel lekker verdiend op de beurs, lekker extra zakcente voor een student :P , helaas wel weer een flink deel ingeleverd dit jaar.

Als je net wilt beginnen kan je wel een rekening openen bij BinckBank
      deze is wel overzichtelijk voor beginners.
      Wel betaal je iets meer(4 euro verschil tov andere) aan transactiekosten, rente en moet je ook bewaarloon betalen.

Zal denk ik eerst adviseren om met een kleinere bedrag te beginnen
      bijv 2k ofzo
      kan je nu met de huidige koersen wel makkelijk mee beginnen.
      En naarmate je meer ervan snapt wat meer storten om mee te beleggen.

En wat ik zelf meestal wel doe is alvast een doel te stellen van te voren.
      Bijvoorbeeld als je het aandeel ING koopt met welke rendement neem ik winst, want je kan de ene week dik in de plus staan en de andere dag weer in de min.
      Je kan namelijk voor lange termijn gaan beleggen of je neemt korte ritjes van de fluctuaties.
    • Sokzel
      Sokzel
      Bronze
      Ik beleg al een tijdje, vragen kun je stellen dan beantwoord ik ze.

Binck is imho voor de beginnende belegger de beste broker, hebben nu ook weer een actie waarbij je zowel als introducee als introducerende €100 gratis transactietegoed kan krijgen.

Was ook een topic hier over het beleggen cq. traden maar die is een beetje doodgebloed (ondanks verwoedde pogingen).
    • Sokzel
      Sokzel
      Bronze
      Hoe begin je? Je opent een account ('depot, rekening') bij een broker. Dit kunnen grootbanken zijn (ING, Rabo) maar de meesten gaan naar beleggersbanken (Binck, Lynx). Eenmaal aangemaakt krijg je wel een introfilmpje waarin word verteld over het hoe en wat.

Wat zijn do's? Wees 'keen to learn.' Nog meer dan met poker moet je hier echt tijd insteken wil je echt een bedrijf kunnen doorgronden. Approx. 95% van de beleggers kan dit niet en die maken dan ook verlies. Lees boeken, volg fora, probeer eens een jaarverslagje te ontcijferen e.d.

Wat zijn donts? Als beginner in opties, turbo's en andere derivaten stappen! De meesten worden aangetrokken door 't snelle wereldje maar 95% van de beleggers maakt verlies. Opties zijn redelijk complex en als beginner echt geen aanrader.
      Verder is een tweede doodsteek teveel willen handelen. Je betaald bij binck geloof zo'n €10 per aankoop. Dat lijkt niet veel maar bij overmatig handelen telt dat flink aan.

Waar moet je rekening mee houden? Dat je morgen geen 1 miljoen euro hebt gemaakt van je 50 euro. Daarnaast is het huidige klimaat wbt. financiële markten erg onzeker en derhalve nauwelijks voorspelbaar.
    • Chivaz1
      Chivaz1
      Bronze
      Waar moet je rekening mee houden?
      het informativeness principle; dit houdt in dat alle informatie die beschikbaar is, al in de koers van een aandeel is verwerkt. Denk dus niet dat jij al weet dat philips het goed gaat doen de komende jaren, dus de koers zal wel gaan stijgen, want als bekend is dat philips orders krijgt, of een nieuw produkt ontwikkelt, dan is deze info al verwerkt in de koers. Jij als belegger moet dus meer weten dan de brokers en de grote institutionele beleggers. Ik denk dat dit voor een beginnende belegger onmogelijk is en dat je vooral geluk zult moeten hebben met je keuzes. Begin dus voorzichtig en maak weloverwogen keuzes.
    • Sokzel
      Sokzel
      Bronze
      Deels mee eens. Ben van mening dat dat stukje meer van toepassing is op het traden. (kopen cq. verkopen binnen 24 uur/1week etc.) Daarin heb je vaak een gigantische achterstand op de grote partijen. Niet gek ook dat niemand daar consistent winst mee kan maken.

Echter, met een lange termijn visie, kun je met een beetje nuchter verstand wel de winnaars eruit pikken. Hoe machtig ze (lees: Goldman Sachs etc) ook zijn, zelfs zij kunnen de toekomst niet voorspellen.
    • raymond20001
      raymond20001
      Bronze
      Voor de particuliere belegger met een paar euro`s zal ik scalperen aanraden, waarbij ik denk aan een startkapitaal van een paar tientjes, en handelen tussen 15:00 en 19:30. Dus niet met aandelen of opties handelen. Daarna zou iemand kunnen overstappen naar indexopties, maar dit vraag veel theorie en praktijkkennis.
    • mvd1978
      mvd1978
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door timBKR
      Zijn er hier ook mensen die in aandelen doen?

Ben hier wel in geïnteresseerd.

Hoe begin je? Wat zijn do's and dont's? Waar moet je rekening mee houden?

Etc. etc. etc.
      Misschien staan er tussen de 4 pagina's op volgend topic nog wat tips:

Wat doet de AEX? Red or Green?
    • martijnde666
      martijnde666
      Platinum
      Als je zeker van je zaak bent en snel wil omhoog gaan lekker turbo's en speeders nemen :) (let wel op je stoploss)
    • Sokzel
      Sokzel
      Bronze
      Turbos/speeders/warrants zijn pure vergif. Neem dan CFD's .. hebben eenzelfde werking alleen zonder stoploss en meer leverage.
    • gewoonlars
      gewoonlars
      Bronze
      Heb zelf altijd belegd op Robeco en ben daar altijd tevreden geweest, alles verkocht voor de crisis van 2008 (die zag ik al aankomen :D ). Maargoed ik heb zelf altijd in vastgoed belegd de risico's waren hierin een stuk kleiner en daarnaast kreeg ik elk jaar een stuk dividend. Belangrijk is dat het net als poker om de lange termijn gaat.