NL10 - valuemaximalisatie met set OOP op wet board

• Orodin
      Orodin
      Bronze
      Pacific, $0.05/$0.10 No Limit Hold'em Cash, 9 Players
      Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

BTN: $2.15 (21.5 bb)
      SB: $3.80 (38 bb)
      UTG+1: $18.89 (188.9 bb)
      Hero (BB): $10 (100 bb)
      UTG+2: $10.60 (106 bb)
      MP1: $2.15 (21.5 bb)
      MP2: $11.80 (118 bb)
      MP3: $5.69 (56.9 bb)
      CO: $12.36 (123.6 bb)

Preflop: Hero is BB with 5 5
      UTG+1 folds, 2 folds, MP2 calls $0.10, MP3 calls $0.10, 3 folds, Hero checks

Flop: ($0.35) T 9 5 (3 players)
      Hero bets $0.40, MP2 calls $0.40, MP3 folds

Turn: ($1.15) K (2 players)
      Hero bets $1.15, MP2 calls $1.15

River: ($3.45) 6 (2 players)
      Hero ???

-----

MP2 speelt 35/10/1.4 VPIP/PFR/AF over 100 handen.
      MP3 speelt 26/5/1.8 over ook zo'n 100 handen.

Ik hit mijn set op de flop en besluit iets te overbetten omdat het board erg drawy is. MP2 callt.

Op de turn ga ik ervan uit dat dit een scarecard voor hem kan zijn, maar toch moet ik beschermen tegen draws en ik bet nu potsized.

De river is een blank en hier dus de vraag hoeveel ik hem nog kan laten betalen. Welke betsize is hier goed? Of moet ik hier wellicht toch checken, omdat hij bijvoorbeeld QJ of 87 kan hebben?
  • 14 antwoorden
    • Xenophon
      Xenophon
      Bronze
      Ze zien er callingstationachtig uit en ik bet de river dus nog 2.5$.
      Ik vind je overbet op de flop trouwens wat overkill. Die scarecard en dan zo megazwaar betten gaat veel villains wegjagen uit de hand, iets van 3/4 pot vind ik al een betere sizing.
      Op de river ga ik er ook niet echt vanuit dat de passieve villain daar gaat betten dus gewoon lekker bet bet bet spelen :)

Xeno
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Wat voor scarecard ligt er op de flop? Ik overbet de flop, omdat ik wil voorkomen dat MP3 zwaar goeie odds krijgt met zijn eventuele flushdraw in het geval dat MP2 callt.

De turn is inderdaad een scarecard, dus die had misschien wel wat kleiner gekund inderdaad.
    • Xenophon
      Xenophon
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Orodin
      Wat voor scarecard ligt er op de flop? Ik overbet de flop, omdat ik wil voorkomen dat MP3 zwaar goeie odds krijgt met zijn eventuele flushdraw in het geval dat MP2 callt.

De turn is inderdaad een scarecard, dus die had misschien wel wat kleiner gekund inderdaad.
      turn* woeps, ja zit wat te studeren terwijl ik wat commentaar geef vandaar dat mijn comments soms wat random aaneenhangen en wat foutjes bevatten :)

Xeno
    • Pieter1960
      Pieter1960
      Bronze
      Ik speel op de river $ 2,45 en op een shove van deze vreselijke vis fold ik, ik sluit niet uit dat hij JQ in zijn handen kan hebben.
    • MoneyStef
      MoneyStef
      Bronze

Je moet idd proberen om te vermijden dat villains de goeie odds krijgen, maar is deze redenering niet fout? Als villain een flush draw heeft, heeft hij 8 outs, dus ongeveer 16% van de keren hit hij op de turn. Mijn punt is dat je zwaar voor staat en dat je wil dat beide villains callen. Zo bouw je de pot op, en meestal is dit dus in jouw voordeel.

Kortom, ik bet hier 30c op de flop en ben tevreden als ze allebei callen...
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Ik snap wat je bedoelt, maar het is wel zo, dat hoe goedkoper je het maakt voor je tegenstanders om hun draw te chasen, hoe groter de fout is die jij daarmee maakt.

M.a.w. (voor zover ik het uit de artikelen begrepen heb, natuurlijk - ik weet ook niet alles), je moet het duur maken voor je tegenstanders om hun draw te chasen. Daar haal je geld uit.

Ik heb dit artikel er nog eens op na gekeken, en volgens mij klopt het...
    • MoneyStef
      MoneyStef
      Bronze
      Wat ik gewoon wilde zeggen is dat je met een set niet echt "een fout" maakt door hier niet te overbetten. Hij heeft ruwweg 1 kans op 5 om zijn draw te hitten. Dus ALS MP2 called en ALS MP3 een flush draw heeft (2 dingen die je nog niet weet) heeft hij niet de explicit odds om te callen. Hij heeft wss wel de implied odds in dit geval. Als dit het geval is, maken noch jij noch MP3 een "fout" volgens mij, maar is het MP2 die een verkeerde call maakt, waar jij en MP3 van kunnen profiteren.

Als MP2 een flush draw heeft, is 30c genoeg om te protecten, en verhoog je de kans dat hij een "fout" maakt door te callen. Als MP2 called en MP3 heeft geen flush draw, houd je hem liever in de hand. Daarom bet ik in deze situatie meestal 30c, omdat je zo de villains minder snel afschrikt. Ik zou eerder overbetten met pakweg een overpair (al overbet ik eigenlijk zelden of nooit).

Maar wel een interessante discussie natuurlijk, ik kan er ook naast zitten :) . Benieuwd wat de anderen en de judge hierover denken.
    • Xenophon
      Xenophon
      Bronze
      Ik snap wat je bedoelt, maar het is wel zo, dat hoe goedkoper je het maakt voor je tegenstanders om hun draw te chasen, hoe groter de fout is die jij daarmee maakt.

M.a.w. (voor zover ik het uit de artikelen begrepen heb, natuurlijk - ik weet ook niet alles), je moet het duur maken voor je tegenstanders om hun draw te chasen. Daar haal je geld uit.

Ik heb dit artikel er nog eens op na gekeken, en volgens mij klopt het...
      Klopt idd, maar je moet dan ook gaan nadenken over het feit ofdat je hand wel zo supahawesome is om op zo'n grote manier te gaan beschermen. (hier wel het geval) En ofdat de ranges waarmee villain callt niet gaat veranderen door het feit dat je megaveel bet. Als villain hier nu elk pair gaat folden omdat je de flop overbet, is dat al een beetje minder voordelig snap je? Je wilt het villains duur maken, maar moet deels rekening houden met het 'beslissingsvermogen' van villain op welke ranges hij daar gaat callen door jouw grote bet.
      Zeg niet dat het een slechte move is btw, zeker niet en al zeker niet op lage limieten want daar callen ze meestal nog wel no matter what sizing. Toch is het iets om rekening mee te houden denk ik...

Als je daar zo groot uibet is jouw preceived range gewoon heel erg sterk, wat soms als je dit bv doet met top pair jezelf gaat isoleren tegen beter.

Overigens once again, is totaaaaaaaal niet fout zeker niet omdat het een limped pot is en je gewoon de pot wilt op gaan bouwen om op latere straten meer te kunnen gaan betten voor value.

Xeno
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Mja, je hebt wel een goed punt moet ik zeggen. Blijf 't een lastig verhaal vinden... Ben inderdaad ook benieuwd wat Mr. Judge hiervan vindt.
    • hoedinie
      hoedinie
      Bronze
      ik vind je flop bet ok, zou hem zelf ook zo betten. zefs $0,50 is niet erg hier
      Laat ze maar betalen om te drawen.

de turnkaart is natuurlijk niet de beste kaart die er is. JQ heeft nu een str8 en gezien het preflop spel is dat zeker mogelijk. Maar goed.. er zijn zat andere combos dus betten. veel handen gaan je wel callen hier. of je hier op de turn weer moet potbetten betwijfel ik. je jaagt nu flushdraws weg, handen die de flop gehit hebben zouden zelfs kunnen folden. Alhoewel villain natuurlijk wel fishy stats heeft.
      op de river kun je zeker nog een bet maken maar zul je moeten folden op een reraise. wellicht kun je dan beter voor check/call gaan om gebuste flushdraws de kans te geven te bluffen (als villain dat met 1.4 AF dat kan tenminste)
    • Xenophon
      Xenophon
      Bronze
      Mja, je hebt wel een goed punt moet ik zeggen. Blijf 't een lastig verhaal vinden... Ben inderdaad ook benieuwd wat Mr. Judge hiervan vindt.
      I'm guessing flop is oké, turn kleiner betten, bet/fold river aangezien villain passief is. Nuja het feit is ook wel dat ik vaak pot of overbet in een unraised pot als je zalig hit, en zelfs met een toppair crap kicker oop niet verder speel. Gewoon value halen dus, maar als je dan op die turn een K ziet en heel groot uitbet op een range die al wat meer geselecteerd is door je flopbet denk ik dat je idd wat kleiner moet gaan betten.

Overigens een villain met 1.4AF gaat je daar bijna never riverbluffraisen of flush bluffen dus waarom niet gewoon blockbet/folden op de river? (dit is naar de laatste comment bedoelt van hoedini)

Xeno
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      ik heb een gloeiende hekel aan potbets. voooral als je donkbet , het schreeuwt , ik heb de nuts , en villains gaan je doorgaans nooit meer reraisen wat gewoon rot is met een set.
    • fortunewheel
      fortunewheel
      Bronze
      lol wat ' checken omdat hij QJ kan hebben'?? gewoon 2/3 valuebetten je moet jezelf vooral niet gaan levvelen , enige hand dat je beat is 78 en QJ. Kan hier toch ook simpelweg een king hebben. Als hij je reraised call je of ramje het erin als je denkt dat zijn range dit kan doen met 2 pair op dit board. als je je echt zorgen maakt over zijn range kan je de river bet/callen of bet/folden afhankelijk van villain's range
    • darko163
      darko163
      SuperModerator
      SuperModerator
      Wow, hier is echt al veel over gezegd!

Mijn mening:

ik vind de flopbet prima, op voorwaarde dat je tegenover spelers zit die vaak naar de SD gaan. Als je tegen spelers zit die tight callen dan gaan ze hier heel veel folden waar je nog wel een call van zou krijgen bij een lagere bet. In dit geval lijkt het er toch op dat villain(s) fishy zijn en die callen meestal heel graag met draws. Dus flopbet = ok

Op de turn moet je toch al het idee hebben dat villain echt al een showdown-maniac is, wil je hier zo groot doorbetten. Het kan heel goed zijn dat Villain hier een FD heeft en elke betsize zowat callt. In dat geval is je bet hier prima.
      Ik zou hier vaak ongeveer 1$ betten. Dan geef je hem ook niet de odds en het ziet er niet zo nutty uit.

Op de river zou ik absoluut geen c/c spelen. Hij is passief dus hij gaat daar zijn gemiste draws niet bluffen en waarschijnlijk zal hij zijn handen met showdownvalue behind checken (aangezien je line tot de river al erg sterk was). Ik zou daar eerlijk gezegd ook gewoon groot betten (3$). Dit omdat ik denk dat hij met zijn sterke handen toch wel callt (T9, KT e.d.) en met zijn gemiste draws callt hij sowieso niks meer. Hij zit daar echt niet meer met een zwakke hand (tenzij hij een draw heeft en die callt niks meer).
      Als hij je daar raist...dan moet je zelf bedenken of hij dit doet met een mindere hand. De enige logische hand die daar gaat raisen is QJ. Handen als TT/99 zal hij niet zo vaak hebben in een limped pot.

Maar...tegen deze passieve speler speel ik wel bet/fold. Maar hij zal volgens mij echt heeeeel weinig de river shoven.