2NL AKo

• Manuel8043
      Manuel8043
      Bronze
      Goedenavond,

Ik ben net begonnen met mijn startkapitaal op Poker770 en daar speelde ik net deze hand. Villain speelt 25/25 over 20 handjes... Dus hoe heb ik deze hand gespeeld en wat had ik beter kunnen/moeten doen?

Grabbed by Holdem Manager
      NL Holdem $0.02(BB) Replayer
      SB ($0.75)
      Hero ($3.48)
      UTG ($1.04)
      UTG+1 ($1.56)
      UTG+2 ($2.66)
      MP1 ($5.07)
      MP2 ($3.85)
      MP3 ($1.16)
      CO ($1.04)
      BTN ($6)

Dealt to Hero K:spade: A:diamond:

fold, UTG+1 raises to $0.06, UTG+2 calls $0.06, fold, fold, fold, fold, fold, fold, Hero raises to $0.24, UTG+1 calls $0.18, fold

FLOP ($0.55) 6:club: T:diamond: 2:heart:

Hier maakte ik een cbet om te kijken waar ik stond in de hand...

Hero bets $0.27, UTG+1 calls $0.27

TURN ($1.09) 6:club: T:diamond: 2:heart: J:diamond:

En hier wist ik het niet helemaal meer... :facepalm:

Hero checks, UTG+1 checks

RIVER ($1.09) 6:club: T:diamond: 2:heart: J:diamond: 4:club:

En hier maar een kleine bet, zodat hij mij niet uit de pot kan bluffen....

Hero bets $0.10, UTG+1 calls $0.10

Hero shows K:spade: A:diamond:

(Pre 69%, Flop 13.0%, Turn 15.9%)

UTG+1 shows A:club: T:club:

(Pre 31%, Flop 87.0%, Turn 84.1%)

UTG+1 wins $1.21
  • 7 antwoorden
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Hey Manuel,

Allereerst: top dat je handen gaat posten! Keep it up, want hierdoor kan je spel echt verbeteren.

De eerste tip die ik je wil geven is deze: laat het resultaat van een hand weg. Het gaat er namelijk om hoe de hand zelf gespeeld wordt, niet wie de hand wint of verliest. Daar komt bij, dat het tonen van het resultaat de mening van de handjudge kan beïnvloeden.
      Ik heb om die reden even mijn mod-powers misbruikt om het resultaat van de hand in een spoiler te zetten, zodat die niet meteen zichtbaar is.

Dan de hand zelf (let wel: ik ben geen handjudge, dus neem mijn mening met een korrel zout - zo goed ben ik zelf nou ook weer niet):

Preflop: Je preflop 3bet (driemaal de originele raise plus éénmaal voor iedere call) is goed. Ik zou het alleen ietsje groter maken, omdat je de hand uit positie moet spelen als je een call krijgt. Ik had het hier $0,26 of $0,28 gemaakt.

Flop: Je cbet een halve pot. Deze flop is erg droog en daarom is een halve pot hier voldoende. Wat ik minder vind is de reden waarom je cbet. Je zegt namelijk te willen zien waar je staat. Dit mag nooit een reden zijn om een bet te plaatsen. Je bet ófwel voor value (je wilt slechtere handen laten callen), ófwel als bluf (je wilt betere handen laten folden), ófwel ter protectie (je hebt een made hand en wilt deze beschermen tegen bijvoorbeeld draws die je tegenstanders kunnen hebben, waardoor ze een nóg betere hand dan jij kunnen hitten (voorbeeld: jij hebt 5:d5 en de flop is 4:s5:s6. Je hebt een set gehit, maar er liggen flush- en straightdraws en daarom cbet je groot, om het voor je tegenstander zo duur mogelijk te maken zijn draw te chasen).
      In deze situatie is je cbet prima, maar het is een bluf-cbet. Je hebt namelijk niet gehit en je vindt het niet erg als je tegenstander hier direct zijn hand weglegt. (Tevens is een call niet heel terrible, omdat je overkaarten hebt, en dus nog outs om je hand te verbeteren.)

Turn: Je check vind ik hier zelf uitstekend. Je hebt een cbet geplaatst en je tegenstander heeft niet gefold. Kans is dus aanwezig dat hij iets gehit heeft. Je hand verbetert zich op de turn niet (d.w.z.: je hebt nu een gutshot erbij) en dus heb je eigenlijk nog maar weinig reden om door te spelen. Je checkt en hoopt dat je tegenstander hetzelfde doet, zodat je op de river kunt herevalueren.

River: De river brengt een blank (een kaart die waarschijnlijk geen van beide handen verbetert). Aangezien je tegenstander op de flop callde, is de kans groter dat je achter staat dan dat je voor staat. Natuurlijk kán je tegenstander gecalled hebben zonder gehit te hebben, gewoon omdat hij nog een kaart wilde zien. Ik onthoud me even van commentaar over je play op de river. Ik vind dat zelf ook vaak lastige spots. Ik denk echter sowieso dat 5bb betten in een pot van meer dan 50bb nauwelijks tegenstanders gaat wegjagen. Je bet omdat je je tegenstander wilt laten folden, maar zo'n klein betje zal bijna niemand ooit folden. (Ik zou dus zelf denken: óf geef de hand gewoon op en check/fold, óf bet een stuk groter als je denkt daarmee je tegenstander van een betere hand af te kunnen zetten.)

Tot slot: je hebt in dit geval een sample van 20 handen op je tegenstander. Hoewel 20 handen een indicatie kan geven, is het slechts een hééééél lichte indicatie en moet je zeker niet te zwaar tillen aan de 25/25 die je tegenstander over dit sample speelt. Hij kan misschien heel erg tight zijn, maar in die 20 handen vijf keer een sterke hand hebben gehit - dat weet je dus niet. Je krijgt pas een echt goede indicatie over de speelwijze van je tegenstander als je honderden, maar nog liever duizenden handen met hem aan tafel hebt gezeten.

Ga door met posten van je handen, dan word je in no time van een :f_confused: een :s_cool: ...
    • Manuel8043
      Manuel8043
      Bronze
      Hallo Orodin,

Bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg!! Ik zal zeker meer handjes gaan posten, want anders komt het niet goed met mijn BR ben ik bang haha!

Nog even een vraagje, ik had vanmiddag al je blog gelezen (wauw!) en daar zag ik jouw excel bestandje met de starting hands met actie before hero voor NL 6. Als ik dit bestandje zou gebruiken, zou dat dan te hoog gegrepen voor mij zijn? Of zal ik in eerste instantie alleen de standaard chart voor BSS gebruiken. Ik zit vaak erg te twijfelen of ik sommige handen wel of niet kan spelen... (bijvoorbeeld wanneer de starting hands chart zegt folden, maar ik wel tegenover 2 ontzettend tighte villains in de blinds zit). En postflop moet ik mijn spel volgens mij nog heel wat verbeteren als ik NL2 wil beaten...

Nog even over de hand... als villain op de turn (groot) gebet had, was het een fold geweest he?
    • Xenophon
      Xenophon
      Bronze
      Op nl2 moet je hier geen riverbet maken, je gaat teveel gecalled worden. De rest van Orodins uitleg klopt overigens wel :)

Sizing op flop mag wel iets groter, hoeft niet qua odds, maar het genereert toch wel een stuk meer foldingequity. Nu hou je er lage pairtjes en dergelijke in, waarop je in principe perfect die J turn als scarecard kan gebruiken. Dan moet je echter ofwel 2 of 3 straten betten, ofwel cbetten en opgeven. Op nl2 raad ik het laatste aan doordat villain zowiezo wel reden vindt om te callen.

Gewoon stevig doorbetten met je AK als je een K of A high board hit and you'll be fine op nl 2 :)

Xeno
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Manuel8043
      Als ik dit bestandje zou gebruiken, zou dat dan te hoog gegrepen voor mij zijn? Of zal ik in eerste instantie alleen de standaard chart voor BSS gebruiken. Ik zit vaak erg te twijfelen of ik sommige handen wel of niet kan spelen... (bijvoorbeeld wanneer de starting hands chart zegt folden, maar ik wel tegenover 2 ontzettend tighte villains in de blinds zit). En postflop moet ik mijn spel volgens mij nog heel wat verbeteren als ik NL2 wil beaten...

Nog even over de hand... als villain op de turn (groot) gebet had, was het een fold geweest he?
      Over die SHC... die is echt niet zo heel goed, hoor. Ik heb zelf een poging gedaan om er eentje te maken, gewoon uit het blote koppie, gewoon puur om even actief na te denken over wat je preflop wel en niet speelt en diverse situaties.
      Hoe dan ook, aan die chart zelf valt echt nog veel te verbeteren, dus ik raad je niet aan die zo te gebruiken.

Los daarvan heb je volledig gelijk dat je de handen die je speelt moet aanpassen aan de spelers om je heen. Het voorbeeld dat je geeft is heel goed: als er twee übernits in de blinds zitten die 90%+ folden in de blinds, kun je al zo'n beetje any two gaan openen (uiteraard wel opletten dat ze niet gaan terugspelen op je...) (kan iemand even bevestigen dat dit klopt???). Die chart was ook bedoeld om heeeeel basic te zijn en om flink van af te kunnen wijken waar nodig/mogelijk ;) .

Tot slot over je vraag over een turnbet van villain: wat denk je te kunnen verslaan als je callt? Je doet het eigenlijk alleen goed tegen AQ, A9/A7, KQ. De rest heeft jou beat. Je verslaat dus nauwelijks iets door hier te callen. Tevens moet je er rekening mee houden dat je de pot odds niet krijgt om te callen - je hebt immers maar 6 outs, maar daarvan weet je niet eens of die allemaal wel clean zijn! (Een K kan hem een straight of two pair (KJ/KT) geven, een A kan hij zelf hebben en hij kan nu al AT/A6/AJ hebben.)

Dus ja, als hij op de turn bet moet je folden lijkt me.
    • MoneyStef
      MoneyStef
      Bronze
      bet omdat je je tegenstander wilt laten folden, maar zo'n klein betje zal bijna niemand ooit folden.

Meer nog, als je altijd 10c bets gaat doen omdat je een zwakke hand hebt, ben je echt SUPERexploitable...
    • michel2311
      michel2311
      Bronze
      Bij zeer tighte spelers in de blinds kun any two kunt raisen om de blinds te stelen. Omgekeerd telt dit dus ook bij loose alleen maar stealen met sterke handen omdat ze vaak callen. Is ook een reden om te kijken of je tighte spelers links van je kunt krijgen en loose rechts. :s_biggrin:

Over de hand play tot flop goed alleen de reden voor de cbet zoals orodin zegt niet goed. Turn en river check/fold omdat je eigenlijk een waardeloze hand hebt.
    • Vice1
      Vice1
      Bronze
      Orodin heeft eigenlijk het meeste al gezegd :)

Preflop: Hier kan je vaak 3betten voor value wat je ook doet. Aangezien villain wss beetje fishy is kan je groter betten dan de standaard 3x zijn raise wat je ook goed doet :)

Flop: Dit is een redelijk droog board dus je moet hier eigenlijk altijd cbetten omdat je wilt dat villain zijn equity hier fold. Ik zou hier tot $0,35 betten.

Turn: Aangezien villain called op zo'n droog board op de flop heeft hij wss wel iets gehit. Dit omdat er eigenlijk geen draws mogelijk zijn lig je heel vaak hier achter. De J verandert weinig. Fishes moet je meestal niet bluffen en een check behind is hier beste play.

River: Je mist hier, maar omdat villain heeft gecalled op de flop lig je wss achter. Er zijn geen gemiste draws oid mogelijk. Villain called hier wss zijn gehele range dus met een bet bereik je niets. Ik zou hier dan ook c/f spelen. Een eventuele Ahigh checked hij wss toch behind omdat hij wel enige showdownvalue heeft.