NL10 - AQs multiway OOP

• Orodin
      Orodin
      Bronze
      Pacific, $0.05/$0.10 No Limit Hold'em Cash, 9 Players
      Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

UTG+1: $13.94 (139.4 bb)
      UTG+2: $10 (100 bb)
      MP1: $14.25 (142.5 bb)
      MP2: $10 (100 bb)
      MP3: $6.10 (61 bb)
      CO: $6.86 (68.6 bb)
      BTN: $13.44 (134.4 bb)
      SB: $2 (20 bb)
      Hero (BB): $10.15 (101.5 bb)

Preflop: Hero is BB with Q A
      2 folds, MP1 raises to $0.30, MP2 calls $0.30, 4 folds, Hero calls $0.20

Flop: ($0.95) 9 A 7 (3 players)
      Hero bets $0.90, MP1 raises to $2.20, MP2 folds, Hero calls $1.30

Turn: ($5.35) K (2 players)
      Hero checks, MP1 bets $3.20, Hero folds

-----

Stats:
      MP1: 18/12/1/20 [VPIP/PFR/3bet/Foldto3bet]
      4,3/65/67/33/100 [AF/FlopCbet/FoldtoFlopCbet/TurnCbet/FoldtoTurnCbet]
      17/71 [WTSD/W$SD]

MP2: 14/8/2,1/50
      1,5/64/80/0/50
      31/46

Beide voldoende sample.

Preflop vond ik deze al lastig. 3-betten leek me niet prettig vanwege het feit dat ze beide een te lage Foldto3bet hadden. Folden vond ik te weak. Hoefde maar 2bb bij te leggen, alleen dan speel je dus wel een rothand multiway OOP. Toch gecalled.

Flop besloot ik te donken. FoldtoDonkbet stat heb ik niet in mn HUD, dus die post ik hier ook niet, maar op basis van hun hoge FoldtoCbet percentages verwachtte ik dat ze redelijk vaak zullen folden. Na zijn raise heb ik al een fold denk ik. Ik callde echter op basis van zijn lage TurnCbet%, omdat ik verwacht op die manier vaak goedkoop naar de river te komen.

Turn: easy check/fold vermoed ik.

Ben echt clueless over deze hand.
  • 6 antwoorden
    • ninjaconsul
      ninjaconsul
      Bronze
      Ik ben hier niet helemaal zeker over: maar als ze een lage fold to 3bet hebben, kun je deze hand voor value 3betten. Ze callen dan waarschijnlijk met slechtere handen (88~JJ, KQ, AJ) Je AQ speelt dan gemakkelijk want een AK, QQ+ zal 4betten dan kun je gerust je hand folden.
      Op de flop speelt ze dan in een 3bet pot veel gemakkelijker je kunt direct groot cbetten en all-in gaan.

In een multiway pot kun je op de flop al folden. Hij zal hier ook raisen met een Kc en andere handen die je crushed hebben.
    • MoneyStef
      MoneyStef
      Bronze
      3betten zou ik niet doen, je verandert je hand in een bluf + bij een call speel je AQ uit positie wat echt wel -EV is imo.

Ik kan mij vinden in de call pf.

Op de flop bet ik ook uit, maar fold ik wel op een re raise. Dit kan een set zijn, ook wel een semibluf, of A-K met K klaveren, dubbel pair, made flush... Als je dat gaat callen op de flop hoop je al op een semi-bluf, maar zelfs dan is je playability gewoon laag doordat je OOP zit. Dus zelfs tegen een semi-bluf loop je het risico dat je de showdown niet haalt.
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Ik zie je punt Stef, en ik kan niet echt argumenten vinden die je tegenspreken. Maar ik zie in ninja's argumenten eigenlijk ook wel wat. Als je 3-bet en je krijgt een call, kun je de hoge PP's (en vaak AK) eigenlijk al wel uitsluiten en speelt het postflop wel makkelijker, omdat je dan idd groot kan cbetten. Na de cbet ben je dan in feite al committed, dus dan gaat 't geld er sowieso in. Tegen een set heb je dan dikke pech, 2 pairs zullen niet vaak meer in hun range zitten en tegen K:cX loop je voor.

Denk dus dat je dan equitywise wel redelijk goed zit...

Hm... daar ga ik eens proberen een EV-berekening van te maken. Even op basis van een aantal aannames, maar is sowieso goed om eens mee te oefenen. Als ik 'm af heb, zal ik 'm hier eens posten zodat de judge die ook kan beoordelen.
    • MoneyStef
      MoneyStef
      Bronze
      Als je 3-bet en je krijgt een call, kun je de hoge PP's (en vaak AK) eigenlijk al wel uitsluiten en speelt het postflop wel makkelijker, omdat je dan idd groot kan cbetten. Na de cbet ben je dan in feite al committed, dus dan gaat 't geld er sowieso in.

Dat je jezelf commit met A-Q na een Cbet als je 3bet, is een argument VOOR 3 betten? Nu kan ik even niet volgen :)

Hou er wel rekening mee dat je het klassieke probleem hebt met A-Q: je krijgt post flop geen actie van slechtere handen, en je wordt gecrusht door betere handen. Je moet Cbetten OOP, dus je hebt geen enkele extra info over de range van villain. + stel villain heeft A-K of A-Q, dan is de kans dat je op de flop hit al wat kleiner. Ik zie dus echt geen range van villain waartegen je profitable postflop kan spelen...

Bon, benieuwd naar je berekening :)
    • Orodin
      Orodin
      Bronze
      Okay, ik moet toegeven dat een EV-berekening hem niet gaat worden :facepalm: .
      Ik heb erop zitten zwoegen, maar het aantal variabelen is gewoon te groot!

In de situatie 'as played', zijn er al 9 scenario's mogelijk wanneer hero gaat donken (beide spelers kunnen namelijk folden, callen of raisen, dus zijn er 3 * 3 = 9 mogelijkheden). In 6 van die scenario's is er al een mogelijkheid dat we de turn zien (die je dus ook al apart zou moeten berekenen), in 1 scenario winnen we de pot op de flop en winnen we $0,90 en in de overige 2 situaties folden we sowieso.

Ook zitten we OOP, waardoor we de turn nog moeilijker kunnen voorspellen.

En dan heb ik het alleen nog maar over de situatie waarin we preflop callen. Wanneer we preflop 3-betten zijn er al tig mogelijkheden preflop denkbaar, en op de flop nogmaals. En ook hier: dan hebben we de turn nog niet eens gezien.

Ik hou dit voor gezien. Laten we het maar simpel houden en de judge laten judgen, vind ik al meer dan zat :coolface: ".

Overigens heb ik wel uitgebreid naar de ranges van MP1 en MP2 gekeken:
      • MP1
      Hij raiset preflop 12%, maar vanuit de vroegere posities iets tighter, namelijk 10% in MP. Dit komt ongeveer overeen met:
      55+,ATs+,KJs+,QJs,AJo+,KQo

• MP2
      Zijn 3-bet% ligt op 2,1%, dus halen we QQ+, AK uit zijn range. Hij 3-bet immers niet, maar hij callt. Tegelijk ligt zijn Call Open vanuit MP op 20%, dus kunnen we bij hem ongeveer uitgaan van:
      JJ-22, AQs-A6s, K9s+, Q9s+, J9s+, T9s, AQo-A8o, KTo+, QTo+, JTo

Uiteraard moeten er bij het samenstellen van deze ranges enigszins aannames worden gedaan. Ik heb zelf een beetje met de ranges in Equilab gespeeld om hierop uit te komen, dus ze zijn nooit 100% accuraat.

Even als side-info: tegen de ranges die hier boven staan doen we het op deze flop als volgt:

Board: 9:club: A:club: 7:club:
      Equity Winst Split
      MP1 32.30% 29.44% 2.86% { 55+, ATs+, KJs+, QJs, AJo+, KQo }
      MP2 24.77% 23.10% 1.67% { JJ-22, AQs-A6s, K9s+, Q9s+, J9s+, T9s, AQo-A8o, KTo+, QTo+, JTo }
      BB 42.92% 39.21% 3.72% { AhQh }

Tegen deze ranges staan we dus wel voor, maar we winnen de pot meestal niet als het hier all-in zou gaan. Dus meh. I dunno... Waarschijnlijk zit ik mezelf enorm te levelen door zo diep over deze hand na te denken en is het in de praktijk heel simpel.
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      gereserveerd voor coaching vanavond