Nl10, Aa

• delourre
      delourre
      Bronze
      ***** Hand History for Game 7302410271 *****
      $10 USD NL Texas Hold'em - Saturday, August 16, 05:04:25 ET 2008
      Table Table 165016 (Real Money)
      Seat 9 is the button
      Total number of players : 10
      Seat 1: chrevo ( $1.75 USD )
      Seat 2: NeoSilverZ ( $2.10 USD )
      Seat 5: franzotto111 ( $15.13 USD )
      Seat 7: serberker ( $1.89 USD )
      Seat 8: jf2711 ( $9.40 USD )
      Seat 10: Darud79 ( $10.21 USD )
      Seat 3: delourre ( $11.25 USD )
      Seat 6: polkovn ( $10.10 USD )
      Seat 4: TaipTaipNe ( $2.09 USD )
      Seat 9: Kupi18 ( $1.85 USD )
      Darud79 posts small blind [$0.05 USD].
      chrevo posts big blind [$0.10 USD].
      ** Dealing down cards **
      Dealt to delourre [ Ad As ]
      NeoSilverZ folds
      delourre raises [$0.40 USD]
      TaipTaipNe folds
      franzotto111 folds
      polkovn calls [$0.40 USD]
      serberker folds
      jf2711 folds
      Kupi18 folds
      Darud79 folds
      chrevo folds
      ** Dealing Flop ** [ 2c, Tc, 6h ]
      >You have options at Table 164436 Table!.
      >You have options at Table 164966 Table!.
      delourre bets [$0.70 USD]
      polkovn calls [$0.70 USD]
      ** Dealing Turn ** [ Js ]
      delourre bets [$1.90 USD]
      polkovn raises [$3.80 USD]
      delourre raises [$5.70 USD]
      >You have options at Table 163869 Table!.
      polkovn is all-In [$5.20 USD]
      delourre calls [$1.40 USD]
      ** Dealing River ** [ 5s ]

Ik veronderstel dat ik deze handen niet moet neerleggen, en als ik trips tegen zou hebben dat dat gewoon pech is?
      Ahja, op de turn moet ik met mijn reraise natuurlijk ineens all-in gaan (als ik dan toch reraise)
  • 15 antwoorden
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      $0.05/$0.1 No Limit Holdem
      10 players
      Converted at weaktight.com

Stacks:
      UTG NeoSilverZ ($2.10)
      UTG+1 Hero ($11.25)
      UTG+2 TaipTaipNe ($2.09)
      MP1 franzotto111 ($15.13)
      MP2 polkovn ($10.10)
      MP3 serberker ($1.89)
      CO jf2711 ($9.40)
      BTN Kupi18 ($1.85)
      SB Darud79 ($10.21)
      BB chrevo ($1.75)

Pre-flop: ($0.15, 10 players) Hero is UTG+1 A:diamond: A:spade:
      1 fold, Hero raises to $0.40, 2 folds, polkovn calls $0.40, 5 folds

Flop: 2:club: T:club: 6:heart: ($0.95, 2 players)
      Hero bets $0.70, polkovn calls $0.70

Turn: J:spade: ($2.35, 2 players)
      Hero bets $1.90, polkovn raises to $3.80, Hero raises to $7.60, polkovn goes all-in $5.20, Hero calls $1.40

River: 5:spade: ($20.35, 2 players)

Final Pot: $20.35
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      Prima gespeeld zo, op dit board ga ik ook broke met AA.
    • ElGladiatore
      ElGladiatore
      Bronze
      Nh, al had je opzich niet hoeven re-raisen op de turn, al gaat dat geld er toch wel in op de river dan vermoedelijk. Zou lelijk zijn als ie 10 boer heeft...
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      nh, ik gok op trips.
    • Neoken
      Neoken
      Bronze
      Kweenie, de line van villain lijkt op een erg sterke hand en een overpair sluit ik uit omdat hij niet raisde preflop... Ik denk dat je hier meestal tegen een setje of 2pair zit.

Kben benieuwd wat de "pro's" hierover te zeggen hebben omdat ik zelf vaak nog problemen heb met deze soort situaties.
    • BrightNet
      BrightNet
      Bronze
      Mijn ervaring is, dat indien villain na je bet op de flop gecalled te hebben de turn ineens all-in gaat betten, je gaat raisen (of echt belachelijke bedragen t.o.v. de grootte van de pot bet ) je aan 1 pair niet voldoende hebt.

Ik ben ook bang dat je hier tegen een set of 2 pair (maar dat lijkt me een stuk minder waarschijnlijk) aanzit.
    • SonicXT
      SonicXT
      Bronze
      Ik zou op NL10 deze eigenlijk folden ... nu ja, ik zou in het achterhoofd weten dat ik moet folden en toch doorspelen, maar goed, dat verandert de zaak niet.
      NL10 spelers spelen zelden hun draws agressief en ge kunt nog gemakkelijk van uw hand af geraken want ge ligt wel degelijk achter op zijn range imo en er is te weinig dead money in de pot om het het waard te maken. Ge moet c.a. 7 $ meer investeren en de pot is 20.35 $ op't einde.

Om de wiskundige afweging te maken :
      EV(Push) = P(Winst stack)*(Pot als beiden AI) + P(Fold Equity)*Dead Money - Investering
      Dus P(Fold Equity)*8$ + P(Win AI)*20 $ moet groter dan 7 $
      Dat wil zeggen dat ge indien ge géén fold equity zou hebben de pot ongeveer 1 keer op 3 moet opscharen.

Op NL10 een randgeval, voor slecht voor de variantie.

Ik hoop dat ge de berekening begrijpt, anders leg ik het wel verder uit als het nodig is.
    • delourre
      delourre
      Bronze
      de berekening heb ik niet helemaal, maar ik vind het wel logisch als je 7 dollar in een pot van 20 dollar steekt da ge 1/3 keer moet winnen ...
      Dus moet ik eigenlijk 33% kans om te winnen hebben.
      Als de andere op flush of straight hoopt heeft die een 9 of 8 outs, dus hit die ongeveer 1/5 keer (als hij straight flush kansen heeft zijn dat er 15, dus hit hij ongeveer 1/3 keer), heeft hij trips, jah, dan is de kans dat ik win natuurlijk klein.
      Dus is mijn vraag eigenlijk enkel of hij trips heeft als ik moet inzetten, als ik dat denk fold ik best, denk ik dat hij hoopt kan ik best inzetten.
      Klopt deze redenering ongeveer?
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      Eigenlijk moet ik toegeven dat ik nu denk dat je gelijkhebt sonic: een raise op de turn door een unknown is meestal een line van een hele sterke hand... zeker als je door bent blijven betten. Maar ik denk niet dat het echt slecht is om hier broke te gaan.
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      Board: 2c Tc 6h Js
      Dead:

equity win tie pots won pots tied
      Hand 0: 43.919% 42.57% 01.35% 693 22.00 { AdAs }
      Hand 1: 56.081% 54.73% 01.35% 891 22.00 { TT+, 66, 22, AcJc, KcJc, QcJc, JTs, JTo }

je hebt 33% nodig dus is dit een ruime push op de turn. Ik vind de range zelfs nog erg tight omdat de slechtste hand die erin zit TP+een FD is. Tegen de meeste NL10 spelers heb je meer equity.
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      met deze line heeft villain nooit QJ, KJ en zeer waarschijnlijk ook niet AJ.
      veel te sterk voor een tpgk naar mijn mening.
    • SonicXT
      SonicXT
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door delourre
      de berekening heb ik niet helemaal, maar ik vind het wel logisch als je 7 dollar in een pot van 20 dollar steekt da ge 1/3 keer moet winnen ...
      Dus moet ik eigenlijk 33% kans om te winnen hebben.
      Als de andere op flush of straight hoopt heeft die een 9 of 8 outs, dus hit die ongeveer 1/5 keer (als hij straight flush kansen heeft zijn dat er 15, dus hit hij ongeveer 1/3 keer), heeft hij trips, jah, dan is de kans dat ik win natuurlijk klein.
      Dus is mijn vraag eigenlijk enkel of hij trips heeft als ik moet inzetten, als ik dat denk fold ik best, denk ik dat hij hoopt kan ik best inzetten.
      Klopt deze redenering ongeveer?
      Ok, ik zal de berekening toelichten.

EV(Push) = P(Winst stack)*Pot(beiden AI) + P(Fold Equity)*Pot(na uw push) - Investering

De essentie van deze formule is eigenlijk inderdaad het berekenen van uw pot odds, maar aangevuld omdat gij zelf de push moet maken en niet de call moet maken. De berekening voor pot odds als ge moet callen is simpel.
      Pot odds = Investering / Pot na uw call.
      7 dollar callen in een 13 $ pot geven pot odds van 7/(13+7) ~ 1/3
      EV(Call) = P(Win)*Pot(Beiden AI) - Investering
      EV(Call) > 0 als P(Win) > Investering / Pot(Beiden AI)
      Of simpelweg als uw winstkans groter is dan uw pot odds.

Voor zelf een push te maken komt daar ook nog eens bij dat uw tegenstander kan folden en dus fold equity mee in de berekening moet.
      EV(Push) = P(Fold Equity)*Pot(na uw push) + P(Winst stack)*(1-P(Fold Equity)*Pot(beiden AI) +
      - Investering
      EV(Push) > 0 als P(Win)*Pot(beiden AI) + P(Fold)*Pot(na push) > Investering
      Uw fold equity vergroot dus uw EV.

In het voorbeeld van deze hand :
      P(Fold Equity)*14$ + P(Win AI)*20 $ > 7 $
      Voor een 20 % fold equity's geeft dit :
      20 %*14$ + P(Win)*0.8*20 $ > 7 $
      P(Win)*16 $ > 7 $ - 2.8 $
      P(Win) > 4.2/16 of 26.3 %
      Bij 50% fold equity is dit :
      50 %*14$ + P(Win)*0.5*20 $ > 7 $
      P(Win)*10 $ > 7 - 7 $
      P(Win) > 0 %

Hoe groter je fold equity dus is, hoe minder ge moet winnen indien uw push wel gecallt wordt ... maar het verschil is niet al te groot =) Ge moet er ook rekening mee houden dat indien ze uw push callen, hun range wel beter is.

Probeer eens in uw handhistory zo een paar handen te zoeken waar ge hebt gepusht en deze berekening te maken :)
      Geef uw tegenstander een range, van flush draws tot trips en probeer in te denken hoe vaak hij hiermee je push zou callen en bereken zo je equity van uw push :)
    • NLDPeter
      NLDPeter
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door markuselitus
      met deze line heeft villain nooit QJ, KJ en zeer waarschijnlijk ook niet AJ.
      veel te sterk voor een tpgk naar mijn mening.
      er zitten alleen A:cJ, Q:cJ en K:cJ in, die hebben dus een flushdraw op de flop. Die zitten zeker wel in zijn range.
    • markuselitus
      markuselitus
      Bronze
      ok, sorry had het niet door.
    • RealPecunia
      RealPecunia
      Bronze
      Villain had set, ik denk JJ. Welke gek gaat er immers minraisen met een flushdraw? Alleen die preflop call is dan wat eigenaardig. Het kan ook zijn dat villain met een lagere pocket pair hit op de flop en daarom eerst maar eens niet raised, en dan minraised, om de pot zo groot mogelijk te krijgen.

Ik weet niet of ik in jouw schoenen staande had kunnen folden, maar ik denk dat je dit bijna altijd verliest, aangezien ik villain's range zou zetten op gehitte set of AJ. Met QQ+ had hij preflop geraised en met AK of AQ of 99 en lager had hij op de flop of turn meestal gefold. Ok, top pair + flushdraw kan idd ook nog wel, maar dan heeft ie (met QJ/KJ) nog altijd 9+3+2=14 outs.