Niveauverschil NL4 en NL10

• GroteSmurf
      GroteSmurf
      Bronze
      Ik ben zo'n anderhalve week terug begonnen met poker na 2 jaar van inactiviteit. Het leek me wel leuk om de beginstakes ook even te grinden en ik heb gekozen voor een kleine deposit. Ondertussen steekt het toch al een beetje tegen.

Mijn BR is inmiddels zo'n €190 en bij €250 wil ik al een poging doen richting NL10.

Mijn vraag is nu of daar al wat meer gepokerd wordt in plaats van op 'geluk' gespeeld? Op NL4 zijn de swings nogal groot als je telkens met Q2 gecalled wordt en op de river je AA gecrushed ziet. Dit zal je natuurlijk op elke limiet wel eens tegenkomen maar ik ben nu aan het twijfelen om het resterende bedrag nog bij te verdienen op de NL4 of om het zelf te storten als ik daardoor eerder aan het 'meer echte' pokerwerk kan beginnen.

En wat is trouwens een goede sample om te kijken of je een limiet gebeat hebt? 15k handen genoeg?
  • 18 antwoorden
    • djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      IMO werd er wel beter gespeeld ja, op NL4 kon je bijvoorbeeld rustig QQ pushen en dan gecalled worden door elk lager pocket pair maar bij NL10 kom je daar niet mee weg.

Ligt er ook wel aan of je 6max of full ring speelt natuurlijk.
    • rrrood
      rrrood
      Bronze
      Welke site speel je?
    • GroteSmurf
      GroteSmurf
      Bronze
      Ik speel momenteel shorthanded (6) op Unibet. Voor FR is er op Unibet blijkbaar geen interesse.

Net weer een abrupt einde aan mijn sessie toen ik op NL4 de volgende 3 handen op 5 handen tijd kreeg:

AA < 76s (AI op de turn, flush op de river. PFR was 5BB en 2 callers (eentje ging mee all in met paar 9)
      KK < Q9o (AI op de turn, trips Q op de river. PFR 4BB)
      99 < 76o (trips op de river, straight tegen op de river terwijl flop en turn 80% potbets waren en standaard 4BB raise voor de flop)

En dit zijn dingen die daar wel heel geregeld voorkomen, waar ik wat van af wil.

Laatste 2 sessies in totaal 13 keer AA gehad, en het resultaat daarvan: -12,06 euro. Ook nog eens gebeat door 58 (flopte 2paar) en J7 (riverde een 3de 7).

Daarom, als er meer gepokerd wordt op de NL10 dan zet ik het geld er liever zelf bij zodat ik wat meer 'controle' heb (in hoeverre dat dat gaat in poker). Anders gaat het nog wel even duren eer ik de BR heb om te mogen moven met deze variance.

Op NL4 kun je amper iemand zijn handrange bepalen, laat staan hem op een hand zetten omdat dat zowat alles kan zijn.
    • rrrood
      rrrood
      Bronze
      Samengevat: je vindt het vervelend dat je tegenstanders slecht zijn?

Microgaming zal het niveau ook op 10NL zo zijn (en hoger ook nog zat vis).
    • GroteSmurf
      GroteSmurf
      Bronze
      Ze mogen best slecht zijn hoor, alleen geen geluk hebben met hun slecht zijn. :) En ik weet dat je dit op de hogere limieten ook nog tegenkomt (zelfs als het niet meer om microstakes gaat) maar ik heb het gevoel dat in NL4 je niet veel hebt aan je kennis over poker omdat het daar eigenlijk voor 75% uit geluk bestaat. Als je goed speelt, moet je nog geluk hebben dat de andere zijn kutkaarten niet hit.

Van steals is daar ook weinig sprake aangezien meer als de helft daar een VPIP heeft van 70% en quasi altijd de river wilt zien of zijn draw gehit heeft.

Mijn doel is vooral om beter te worden in het spelletje, en ik heb het gevoel dat ik uit NL4 niks ga kunnen bijleren om eerder genoemde redenen.

Dus daarom mijn vraag of het op NL10 misschien een beetje 'serieuzer' wordt aangepakt.
    • Samwise90
      Samwise90
      Bronze
      Op nl2-25 speel je niet tegen villains maar vooral tegen jezelf :)

Het is de kunst om er schijt aan te hebben en gewoon aan je spel te blijven werken.

gl
    • LgnDe
      LgnDe
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door rrrood

Op welke site zit er dan het meeste fish volgens jou op NL10?

Ik speel momenteel op Pokerstars. Dus ben eens benieuwd :coolface:
    • rrrood
      rrrood
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door LgnDe

elke random site? I mean, no offence, 10NL.

Maar 888, microgaming, pkr en weet ik veel welke rooms nog meer stikt het van de vis.
    • rrrood
      rrrood
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door GroteSmurf
      Ze mogen best slecht zijn hoor, alleen geen geluk hebben met hun slecht zijn. :) En ik weet dat je dit op de hogere limieten ook nog tegenkomt (zelfs als het niet meer om microstakes gaat) maar ik heb het gevoel dat in NL4 je niet veel hebt aan je kennis over poker omdat het daar eigenlijk voor 75% uit geluk bestaat. Als je goed speelt, moet je nog geluk hebben dat de andere zijn kutkaarten niet hit.

Van steals is daar ook weinig sprake aangezien meer als de helft daar een VPIP heeft van 70% en quasi altijd de river wilt zien of zijn draw gehit heeft.

Mijn doel is vooral om beter te worden in het spelletje, en ik heb het gevoel dat ik uit NL4 niks ga kunnen bijleren om eerder genoemde redenen.

Dus daarom mijn vraag of het op NL10 misschien een beetje 'serieuzer' wordt aangepakt.
      ehm.. aanpassen? Je steals naar meer TP achtige handen verschuiven ipv suitedtroep? Harder valuebetten om ze slechtere odds te geven? Groter 3betten (unbalanced) uit positie bijvoorbeeld?
    • LgnDe
      LgnDe
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door LgnDe

elke random site? I mean, no offence, 10NL.

Maar 888, microgaming, pkr en weet ik veel welke rooms nog meer stikt het van de vis.
      Daarom dat ik het je ook vroeg :coolface: !!! Omdat je het specifiek zei voor Microgaming :D
    • Omnipotence
      Omnipotence
      Bronze
      Ja, er zit een behoorlijk niveau verschil tussen nl4 en nl10.
      Ik beate NL4 met doodsimpel abc poker zonder hud met 30bb/100.

Met NL10 heb ik nu een hud genomen en beat ik het nog maar met 10bb/100.
      Het zijn wel maar kleine samplesizes... maar toch.
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      op nl10 zal je de eerste 'regulars' tegenkomen wss. aka 9/8 nits die enkel premiums en PP spelen :)
    • michel2311
      michel2311
      Bronze
      Ik had dit gisteren dus ook. AA, QQ en flush gekraakt door suited connecters en andere shit, 3 maal een BI weg. Kaarten die wij :s_biggrin: normaal wegleggen na een 3bet of cbet. Dit gebeurde op 3 tafels vrijwel gelijktijdig dus sit-out en maar even met de hond gaan wandelen. Heb later op de avond The Poker Mindset er bijgepakt en hier een aantal pagina's uit gelezen. Erg goed boek denk minstens zo belangrijk als de strategieartikelen als je aan je spel wilt werken.

Vanmorgen nog de sessie gereviewed en tot de conclusie gekomen dat ik de volgende sessie weer hetzelfde zal doen met deze handen. Misschien valt dan juist alles mijn kant op en pak je gewoon een paar BI's in een sessie. Geluk zal je op de lange termijn niet helpen!!!

Ik speel NL4 shorthanded op Ongame en ben overigens nog heel ver verwijderd van de NL10.
    • elderwon
      elderwon
      Bronze
      NL4 op Ongame is idd heeeeeel erg fishy.
      Zelf je eigen ranges aanpassen naar valuehanden, geen marginale handen spelen en goed doorbetten. In de river zit daar het meeste value!
    • GroteSmurf
      GroteSmurf
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door GroteSmurf

ehm.. aanpassen? Je steals naar meer TP achtige handen verschuiven ipv suitedtroep? Harder valuebetten om ze slechtere odds te geven? Groter 3betten (unbalanced) uit positie bijvoorbeeld?
      Mijn stealrange is al redelijk tight aangezien je daar amper iets kan stealen. Ik probeer het alleen met A9o+, K10o+, QJo+ en met pocketpairs vanaf de CO.

En als je dan 3/4e van de keer een 4-bet tegenkrijgt bij een c-bet of een donkbet dan wordt het al moeilijk.

Mijn standaardraise is trouwens nagenoeg altijd 4BB-5BB. Alleen valuehanden op de button zijn soms eens 3BB.

En harder betten voor slechtere odds? Je mag daar al blij zijn geloof ik als ze weten wat odds zijn, laat staan hoe ze te berekenen. :)
    • noisecore
      noisecore
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door yoshiwa
      op nl10 zal je de eerste 'regulars' tegenkomen wss. aka 9/8 nits die enkel premiums en PP spelen :)
      :D :D
    • Sjors777
      Sjors777
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Omnipotence
      Ja, er zit een behoorlijk niveau verschil tussen nl4 en nl10.
      Ik beate NL4 met doodsimpel abc poker zonder hud met 30bb/100.

Met NL10 heb ik nu een hud genomen en beat ik het nog maar met 10bb/100.
      Het zijn wel maar kleine samplesizes... maar toch.
      10/100 op nl10 is prima hoor
    • GroteSmurf
      GroteSmurf
      Bronze
      Heb deze avond een shotje gewaagd op de NL10 en het niveau is niet zo bijster veel verschillend. Preflop wordt er misschien iets beter gespeeld maar postflop is het ongeveer hetzelfde ...

Handen gespeeld: 1254
      Laagste punt: -28 EUR
      Hoogste punt: +24 EUR
      Geëindigd met: +15 EUR
      Dus: 12bb/100

Wel maar 3 tafels open gedaan. Paar bad beats gehad en één mooi suckout. :-)

Ik ga het morgen nog eens proberen met 3 tafels en dan zien we wel. Normaal gezien blijf ik er wel, ietsje vooruitlopend op mijn BR maar moet wel lukken.