push range berekenen

• timouwerkerk
      timouwerkerk
      Bronze
      Hallo,

ik ben de laatste tijd bezig met de icm trainer in combinatie met de equilab,
      maar ik vraag me af hoe die push ranges berkekend worden, ik heb een beetje gezocht maar ik kan er niet veel over vinden,
      doet iedereen dit op gevoel of bestaat er toch een standaart push berekeking, die ik dan eventuel nog bij kan stellen aan de hand van de stats van de hud?

alvast bedankt.
  • 1 antwoord
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Die tools gebruiken zuivere wiskunde om jouw equity te berekenen tegenover de ranges van de tegenstander. Hoe die wiskunde werkt is wat te ingewikkeld om hier uit te leggen.

Essentieel (en tegelijk enorm moeilijk) is dat de range van de tegenstander accuraat is. Als jij weet dat iemand alleen all-in gaat met AA, en de tool gaat ervan uit dat hij all-in gaat met AT+,99+, dan zal de tool zeggen dat je moet callen met jouw KK, terwijl je natuurlijk moet folden.

Jouw push range (als jij first in bent) is dan gewoon alle handen die een positieve $EV hebben tegenover de calling ranges van de tegenstander.

Edit: in de praktijk heb je natuurlijk geen ICM tool ter beschikking (mag ook nergens) en moet je zelf de nodige ervaring hebben om te weten welke handen je mee mag pushen (of callen) tegen welke tegenstander.

Edit2: dan is er ook nog het Nash evenwicht (Nash is de wiskundige die ook aan bod komt in de prachtfilm A Beautiful Mind). Dit is de situatie waarbij iedereen zijn range zodanig kiest, dat als iemand afwijkt van die range, hij geld verliest. Dat evenwicht is dus een 0EV toestand. Als je dus ranges van Nash toepast (die oa in tabellen te vinden zijn) dan kan je tegenstander nooit een +EV call maken, hooguit 0EV.