Lek in mijn speelwijze?

• kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Dit is een situatie in een MTT waar ik regelmatig mee de mist in ga.
      Met 28x BB openraise ik en kan vervolgens geen afscheid meer nemen van mijn tienen na de push vanaf de CO.
      Mijn vraag is of het correct is om deze push te callen en of het correct is om TT te openraisen vanuit vroege positie.
      Regelmatig kom ik dit tegen met JJ en TT en evenzo vaak vlieg ik eruit. Tot nu toe hield ik mezelf voor dat het pech was, echter het komt zo vaak voor dat ik me afvraag of het wel verstandig is te openraisen met deze medium pairs en vervolgens de push te callen.

Hand converted with online PokerStrategy.com hand converter:

Hand afspelen

$250/$500 No-Limit Hold'em (10 handed)

Known players:
      UTG2:
      $10835.00
      MP1:
      $62038.00
      MP2:
      $13910.00
      MP3:
      $21468.00
      CO:
      $42592.00
      BU:
      $21728.00
      BB:
      $14662.00
      BB:
      $22500.00
      UTG:
      $67394.00
      UTG1 (Hero):
      $14225.00

Preflop: Hero is UTG1 with T, T.
      UTG folds, Hero raises to $2,000.00, 4 folds, CO raises to $42,542.00, 3 folds, Hero calls $12,175.00.

Flop: ($56717) 9, 8, 3 (2 players)

Turn: ($56717) 3 (2 players)

River: ($56717) 9 (2 players)

Final Pot: $56717.
      Results follow:

CO shows two pairs, jacks and nines(J J).
      Hero shows two pairs, tens and nines(T T).

CO wins with two pairs, jacks and nines(J J).
  • 10 antwoorden
    • TheErwin
      TheErwin
      Bronze
      Ik ga er vanuit dat je nog ver van het geld afzit en dus kan je alleen naar pot-odds/cEV kijken.

Jij moet 12.175 callen voor een pot van 29.600 (als ik goed reken) ==> 41,13% nodig.

Dan is het de vraag, wat zie jij CO hier shoven?

Is dat JJ+, AQ+, dan is het een fold.

Is dat TT+, AJs+, KQs, AJo+, KQo, dan is een call weer goed.

Oftwel ik vind dit vaak ook twijfelspots, maar gooi TT dan meestal toch weg. JJ zou ik daarentegen weer wel callen.
    • TurboHenk
      TurboHenk
      Bronze
      Ik zou hier pre kleiner openen , 1000-1500 , 4x is echt te veel, en het ligt hier wel erg aan je reads op de CO of je hier zijn 85bb shove kan callen. Als je hier beide ongeveer met jouw stack had gezeten had dit wel een call geweest imo.
    • PokerBen1955
      PokerBen1955
      Bronze
      ik zou 2x-2.5x doen pre en dan als hij shoved kan je veel makkelijker wegleggen tenzij je denkt dat het een enorme donk is dan een cal :)
      beetje read afhankelijk. en zonder read lijkt het me een fold.
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Bedankt voor de antwoorden,

reads heb ik niet echt.
      Op deze $5,50 buy-in zie ik genoeg mensen met bigstacks 55+ AJ en KQ shoven, zelfs maak ik regelmatig mee dat men AT en KT ook al goed genoeg vindt.
      De CO was een voor mij onbekende speler die bovendien nog maar vrij kort daarvoor aan deze tafel was gekomen.

Ik was inderdaad nog verwijderd van het geld. Ik vloog er 100 plaatsen voor ITM uit.

Openraisen met 2,5 tot 3 BB vind ik een goede optie, dat zal ik in het vervolg doen.
      Minraisen daarentegen lijkt me vragen om moeilijkheden want dan krijgen de blinds té goede odds om met any two te callen. Derhalve minraise ik vrijwel nooit, alleen met AA en KK om juist callers te krijgen en dan alleen nog vanuit Late Pos.
      Met handen als TT en JJ vanuit EP en MP heb ik eigenlijk het liefst dat iedereen fold omdat ik deze 2 middle pairs heel lastig vind spelen postflop en uit positie.
      Dat is dan ook de reden dat ik 4BB raise, eigenlijk om anderen af te schrikken.
    • Bierpokkel
      Bierpokkel
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door kastanje57
      Bedankt voor de antwoorden,

reads heb ik niet echt.
      Op deze $5,50 buy-in zie ik genoeg mensen met bigstacks 55+ AJ en KQ shoven, zelfs maak ik regelmatig mee dat men AT en KT ook al goed genoeg vindt.
      De CO was een voor mij onbekende speler die bovendien nog maar vrij kort daarvoor aan deze tafel was gekomen.

Ik was inderdaad nog verwijderd van het geld. Ik vloog er 100 plaatsen voor ITM uit.

Openraisen met 2,5 tot 3 BB vind ik een goede optie, dat zal ik in het vervolg doen.
      Minraisen daarentegen lijkt me vragen om moeilijkheden want dan krijgen de blinds té goede odds om met any two te callen. Derhalve minraise ik vrijwel nooit, alleen met AA en KK om juist callers te krijgen en dan alleen nog vanuit Late Pos.
      Met handen als TT en JJ vanuit EP en MP heb ik eigenlijk het liefst dat iedereen fold omdat ik deze 2 middle pairs heel lastig vind spelen postflop en uit positie.
      Dat is dan ook de reden dat ik 4BB raise, eigenlijk om anderen af te schrikken.
      Maak het je tegenstanders niet te makkelijk he. Als je monsters gaat minraisen en andere handen 2.5 / 3x word het na een poosje wel vrij obv voor villian wat je speelt.
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Hoi kastanje.

Grootste leak in deze hand is inderdaad je preflop raisesize.
      Als de stacks onder de 40bb moet je echt heel klein openraisen omdat implieds enzo veel kleiner gaan worden. Neem bv. hier een stack van 24bb nog folden terwijl je er al 4bb hebt inliggen is natuurlijk vrij lelijk.

Als je je niet zo comfortable voelt om vaak postflop te spelen hoef je niet te minraisen maar maak het dan 2.2x-2.5x. Meer zou ik echt niet gaan.

Verder kreeg je excellent advies van TheErwin over de equity die je nodig hebt om dit te callen en tegen welke range je dit kan callen.

Als je dus effectief denkt dat ze vaak KQ en AT,KT zullen shoven dan kan je prima callen. Echter is het natuurlijk heel belangerijk om tegenstanders goed te bestuderen zodat je hier een beter zicht op krijgt.
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Ohja TT is zowat altijd wel te spelen, ook early en met een kleinere stack ;) .
      Enkel lage pp 22-66 zou ik wel folden met zon stacksize vanuit EP.
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Hoi Elias,

De lage pocketpairs fod ik inderdaad vanuit EP en MP omdat ik heel goed snap dat setminen niet profitabel is.
      Overigens zie ik hele legioenen op deze lage buy-ins dat wel doen wat in mijn voordeel werkt.

De moeilijkheid met pairs als TT en ook JJ zit ´m vooral in de grote kans op overcards op de flop waartegen ik het heel lastig spelen vind OOP. Daarbij leg ik deze handen niet makkelijk weg.
      Ik ben begonnen met preflop kleiner te raisen met als voordeel dat het cbet op de flop ook wat kleiner wordt.

Om een ander voorbeeld te geven, eergisteren zat ik met een stack van 400.000 in een $2500,- aan de finale tafel, krijg TT UTG+1. Blinds 4000-8000.
      Raise naar 2,5 BB en een speler met 250.000 gaat all-in met QJo.
      Ik call en raak m´n grote stack kwijt aan een boer op het board.
      Pech natuurlijk, maar dat geeft maar aan met voor voor handen ze hier pushen na een raise.

Het antwoord van TheErwin hielp inderdaad ook om meer inzicht te krijgen. Het is vaak lastig om de range van een tegenstander in te schatten, daarbij komt dat ik niet zou weten hoe ik aan tafel de equity berekening kan maken in de 15 sec. bedenktijd.
      Ergo, soms zit ik goed, soms niet.
      Iedereen bedankt voor de antwoorden en de bijdragen.
    • EliasVeritas
      EliasVeritas
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door kastanje57
      Ik ben begonnen met preflop kleiner te raisen met als voordeel dat het cbet op de flop ook wat kleiner wordt.
      You got the right idea ;)
      No worries hoor, je gaat de goeie kant op.

Er zal inderdaad wel vaak een K of een Q komen op de flop maar overschat ook niet hoevaak dat in villains range zit.
      Mensen gaan je niet callen preflop met Q6 of Q5 bijvoorbeeld. Stel dat er een Q op de flop valt dan heeft hij dus misschien gehit met QT-AQ. Maar omdat er al een Q op de flop ligt zijn dit al heel wat combos minder natuurlijk. Bovendien heb jij ook 2 T's of 2 J's wat combos nog meer vermindert.

Conclusie: Je ligt nog heel sterk voor tegen villains range op dat moment. Het is natuurlijk niet makkelijk verder te spelen OOP maar reden tot paniek is zeker niet nodig.

Equity berekenen aan tafel gaat uiteraard. Daarom is het net belangerijk dat je er mee bezig bent tijdens het beoordelen van je handen zodat je een beter idee krijgt van hoe equity werkt en hoe bepaalde handranges equity gaan beinvloeden. Dit is gewoon een kwestie van dingen berekenen en hoe meer je dit doet hoe meer feeling je hiermee krijgt en zo kan je beter beslissingen maken aan tafel.
    • kastanje57
      kastanje57
      Bronze
      Nogmaals bedankt voor de reactie.

Het gaat inderdaad de goeie kant op. 2012 is prima begonnen met 3 finale tafels bij party en everest en 1 keer de overwinning.
      De buy-ins voor het hele aankomende jaar heb ik in de eerste week van 2012 bij elkaar gespeeld. :) Dat geeft een goed gevoel.

Ik besef heel goed dat ik nog veel te leren heb en vooral nog meer ervaring moet opdoen. Ik speel nu sinds een half jaar MTT´s en ik kan wel zeggen dat het me steeds beter af gaat.
      Wat vooral opvallend is hoeveel gedisciplineerd spelen uitmaakt in toernooien en hoeveel mensen ik hier gruwelijk mee de mist in zie gaan. Langzaam maar zeker heb ik geleerd om dat in mijn voordeel om te zetten en de resultaten zijn er naar. Een bijkomend voordeel is dat de andere reg´s bij party mij erkennen als een geduchte tegenstander en regelmatig confrontaties uit de weg gaan. Ook hiervan leer ik steeds meer gebruik maken zonder mijn hand te overspelen. Dat laatste deed ik in het begin teveel.
      Dus ja, ik heb zelf ook het gevoel dat het de goede kant op gaat. :)