Equity

• bassieundadriaan
      bassieundadriaan
      Bronze
      Ik wil even checken of ik het begrip equity juist in mijn hoofd heb zitten.

HU heb ik 50% equity in de pot
      3way heb ik 33,3% equity in de pot
      4way heb ik 25 % equity in de pot

Soms lees ik weleens in een discussie over een hand, "je hebt maar ..% equity nodig om te callen"

Hoe kom je aan het percentage equity dat je nodig hebt om te callen, raisen of shoven?

Als ik nu in een 3 way pot een hand heb met meer dan 33.3% equity is het dan winstgevend om het geld naar het midden te krijgen?

Ongeacht factoren als spelersprofiel, reads en dergelijke.
  • 3 antwoorden
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Equity kun je waarschijnlijk het makkelijkste uitleggen als 'winstkans'. De redenering die jij gebruikt klopt helaas niet. In een HU pot heb je niet automatisch 50% kans om de pot te winnen.

Helaas heb ik geen tijd om één en ander toe te lichten, maar een tijdje geleden heb ik een post in mijn blog besteed aan "Implied Odds". Het begin van de post kan je misschien een beetje op weg helpen de benodigde equity te berekenen. Aan het einde van de post staat ook een link naar een download (excel spreadsheet) waarmee je de benodigde equity kunt berekenen. (LINK)

Equity gaat eigenlijk hand in hand met odds en out en ik zou je dan ook aan willen raden om het volgende artikel te lezen: LINK

Succes!
    • bassieundadriaan
      bassieundadriaan
      Bronze
      Bedankt! Ik ga ermee aan de slag.
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      In feite is equity de hoeveelheid chips/geld die je gemiddeld gezien op lange termijn zou winnen. Soms spreekt men dan ook over de hoeveelheid waar je 'recht' op hebt. Vaak wordt equity echter ook uitgedrukt in percentage van de pot.

Wiskundig gezien bereken je equity door alle mogelijke uitkomsten te bekijken. Voor elke uitkomst bereken je de winst en de kans. Je equity voor die ene uitkomst is de kans vermenigvuldigd met de winst. De totale equity is de som van al die equities. Of in semi-wiskundige notatie: equity = sum (p[i] * winst[i]).

Die equity is overigens nagenoeg nooit wat je ook daadwerkelijk kunt winnen in die ene hand.

Vb1: we flippen een coin, bij munt betaal jij mij $5, bij kruis betaal ik jou $5. Aangezien de kans op kruis/munt 50% is, is het lange termijn gemiddelde $0. We hebben dus beide $0 equity, toch zal een van ons beide $5 winnen, en de andere $5 verliezen.

Vb2: we gaan preflop all-in voor $5 elk, waarbij ik AA heb en jij KK. De pot is dus $10. Doordat AA 80% van de keren wint, is de equity voor AA $8 en de equity voor KK $2. Uiteindelijk wint slechts 1 iemand de volledige pot, en dus zelfs als de AA overeind blijft, dan wint die eigenlijk $2 meer dan hij 'recht' op heeft.