nieuwe pokerstart nemen

• ethias
      ethias
      Bronze
      hallo ongeveer 3 jaar geleden begon ik met pokeren begon ik met pokeren online op het begin winstgevend maar de laatste 2 jaar niks meer kunnen cashen. daardoor sta ik op een verlies van 1500 euro op 3 jaar tijd , volgens mij ligt dit omdat ik het limiet waar ik op speel te laag is ( 5-10 cent ) en daardoor veel call en all in ga met bv 76 enz... Nu wil ik graag een nieuwe start nemen gewoon gedachten op 0 en herbeginnen.
      ik dacht aan limiet 10 - 25 cent maar wil niet meer storten dan 50 euro graag jullie mening !
  • 19 antwoorden
    • Ipponmaster
      Ipponmaster
      Bronze
      Ik denk dat BRM hier je wel degelijk parten speelt. Het is verstandiger om met je 50eu eerst maar eens 2NL of 5NL te gaan grinden. Misschien ook wat artikelen doornemen, handen plaatsen op het forum en coachings volgen. Iedereen wordt ook steeds beter dezer dagen. Het is dan ook belangrijk om je spel te blijven verbeteren. Anders kun je bij voorbaat je geld inleveren. Maar met het complete aanbod van PokerStrategy.com moet het wel goed komen.

Succes :) :coolface:
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Volgens mij is het probleem niet BRM, maar gewoon gebrek aan concentratie en ernst. Als ik het goed begrijp besef je van jezelf dat je vaak -$EV beslissingen neemt omdat het geld waarover het gaat zo weinig is en het je dus niet veel kan schelen dat je het kwijt bent. Het is als het ware het tegenovergestelde van 'scared money' (waar je juist verkeerde beslissingen neemt uit vrees van je geld te verliezen). Desondanks bewijst het dat veel kleine verliezen zich toch serieus kunnen opstapelen, want €1500 verlies is best wel veel voor iemand die het spel serieus wil nemen.

De enige manier om hier over te geraken is zoals Ippon zegt om gewoon genoeg te studeren, en te bekijken waar je -$EV beslissingen maakt. Dat die $EV slechts enkele eurocenten negatief is, maakt niet uit, -$EV blijft -$EV en betekent dat je verkeerde speelt. Je moet ahw proberen om je Bankroll gewoon als een soorten 'puntenbalans' te bekijken en jezelf bepaalde doelen stellen waar je over x maand wil staan met je 'punten'.
    • Ipponmaster
      Ipponmaster
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door ViperPP
      Volgens mij is het probleem niet BRM, maar gewoon gebrek aan concentratie en ernst. Als ik het goed begrijp besef je van jezelf dat je vaak -$EV beslissingen neemt omdat het geld waarover het gaat zo weinig is en het je dus niet veel kan schelen dat je het kwijt bent. Het is als het ware het tegenovergestelde van 'scared money' (waar je juist verkeerde beslissingen neemt uit vrees van je geld te verliezen). Desondanks bewijst het dat veel kleine verliezen zich toch serieus kunnen opstapelen, want €1500 verlies is best wel veel voor iemand die het spel serieus wil nemen.

De enige manier om hier over te geraken is zoals Ippon zegt om gewoon genoeg te studeren, en te bekijken waar je -$EV beslissingen maakt. Dat die $EV slechts enkele eurocenten negatief is, maakt niet uit, -$EV blijft -$EV en betekent dat je verkeerde speelt. Je moet ahw proberen om je Bankroll gewoon als een soorten 'puntenbalans' te bekijken en jezelf bepaalde doelen stellen waar je over x maand wil staan met je 'punten'.
      Je hoeft me niet af te zeiken alleen omda tik brons ben :(
    • ethias
      ethias
      Bronze
      volgens mij is mijn grootste probleem op 123 van 50 euro naar 500 euro gaan. het is mij 1 keer gelukt 10 euro gestort en op 2 dagen stond ik op 440$ daarna kwam meneer TILT ik verloor 40 $ en sloeg tilt op een mum van tijd was alles erdoor! zouden jullie nog een nieuwe start nemen als jullie in mijn plaats waren ?
    • Gildo0
      Gildo0
      Bronze
      start eens op 2NL en hanteer BRM , move up als je bankroll het toelaat.
      Dit is de enige manier om op lange termijn winstgevend te pokeren.
    • Frisekea
      Frisekea
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door ethias
      volgens mij is mijn grootste probleem op 123 van 50 euro naar 500 euro gaan. het is mij 1 keer gelukt 10 euro gestort en op 2 dagen stond ik op 440$ daarna kwam meneer TILT ik verloor 40 $ en sloeg tilt op een mum van tijd was alles erdoor! zouden jullie nog een nieuwe start nemen als jullie in mijn plaats waren ?
      Ik vind het niet vreemd dat jij tilt. Van 10 naar 440... dan kan je mij niet wijsmaken dat je BRM hanteert. Zonder BRM ga je veel sneller tilten, geloof me. Zelfs met ziek veel grinden maak je mij moeilijk wijs dat je in 2 dagen van $10 naar 440 gaat, of heb je een MTT geshipt... anders gaat je dat niet lukken in 2 dagen.... :facepalm:

Conclusie: BRM ... dan doet variance minder pijn. Als je cashgames speelt, direct stoppen.. bij SNG's (mijn game) vind ik het soms ook lastig om niet te tilten na several bad beats, daarom doe ik er max 6 tegelijk... en sluit ik de sessie af als ik op 'tilt' sta.
    • JinEX
      JinEX
      Bronze
      dit is dat meer gokken dan met BRM gaan pokeren
    • raymond20001
      raymond20001
      Bronze
      gewoon van voor af aan beginnen, dus starten op NL2 en gewoon serieus nemen, het gaat meer om de spel. Als het enkel en alleen om het geld gaat, ga dan handelen op de beurs. Daarnaast kun je op de handbeoordeling op het forum veel leren, ook daar kun je zien dat goede spelers op de micro limieten zijn begonnen.
    • Frisekea
      Frisekea
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door JinEX
      dit is dat meer gokken dan met BRM gaan pokeren
      +1

En gokken (uitdelen van bad-beats) is niet +EV op de lange termijn :)

Edit.. ik zelf ben op Everest begonnen met free-rolls. Na een BR opgebouwd van $50 te hebben, en ik na een paar duizend games wel wist dat ik de limiet kon veslaan, heb ik uitgecashed en opnieuw begonnen, nu sta ik weer bijna op $35.. het gaat niet hard, maar het geeft wel vertrouwen en je weet gewoon of een limiet bij je past of niet... tip: ga niet meer storten, zonde van je geld, want er moet echt wat gebeuren als je al 1500 bent kwijtgeraakt.. Dat zeg ik niet als pokeraar (want zie graag mensen hun geld weggooien) maar als jouw persoonlijk adviseur! Tenzij je geld teveel hebt natuurlijk, dan heb ik niks gezegd.
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Je hoeft me niet af te zeiken alleen omda tik brons ben :(
      Huh ?!?

Slecht geslapen of zo ?
    • Frisekea
      Frisekea
      Bronze
      Tja... het ligt niet aan jou. Het is harde kritiek, maar hij is het ook nodig. Ik heb op dezelfde wijze ook ooit 250€ in totaal weggetild in stapjes van €20... en toen ff goed nagedacht waar ik mee bezig was? Gokken idd!

Neem het niet persoonlijk, ook ben je pas bronze, who cares about that. De community (wij dus) willen voorkomen dat je nog meer geld over de balk smijt. Dus aan je mindset + brm werken.
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Die opmerking kwam van Ipponmaster, niet van de topicstarter, dit terwijl mijn 'kritiek' uitsluitend op de topicstarter sloeg. Daarom snap ik totaal niet waar Ipponmaster een probleem van maakt. Ik denk dat hij gewoon mijn post niet goed gelezen/begrepen heeft... wellicht weinig/slecht geslapen dus :D .
    • Dito8
      Dito8
      Bronze
      eens met bovenstaande tips!

Ik heb geld op titan uitgecasht en ga opnieuw beginnen met mijn account op stars, staat nog 6$ van 1.5 jaar geleden.

Ik ga middels MSS proberen deze roll uit te bouwen, te beginnen op NL2.
      Zoals de rest zegt, onderaan beginnen en rustig opbouwen.

Succes ermee mocht je het gaan doen!
    • GroteSmurf
      GroteSmurf
      Bronze
      Zelfde probleem als mij precies. Ik tilt ook nog al eens en wil alles veel te snel doen ... Ik ben weer zo'n 2 weken opnieuw bezig en ga zelf ook nog hard moeten werken aan mijn mindset.

Met €50 begonnen op de NL4 (laagste limiet op Unibet) en door de variance na een paar dagen van €75 naar €25. Toen alles in een HU gedonkt en dat (gelukkig en onverdiend) gewonnen.

Dan is het weer even goed bij mij. Dat toen uitgebouwd naar €175 en toen een shotje genomen op de NL10. Dat ging ook goed en opgeklommen tot €275 op 2-3 dagen tijd.

Maar toen een downswing van zo'n 12 BI en toen begon het tilten/donken weer met HU cash die mijn BRM ver overstijgen (en ook niet weten wanneer te stoppen). Uiteindelijk gisteren teruggezakt naar €67 en jawel: opnieuw gedonkt met een HU SnG van €50 (wat ik gelukkig weer gewonnen had).

Inmiddels terug op €150 en me nogmaals voorgenomen om mijn winst volledig als bijzaak te zien en stap per stap omhoog te gaan. Ik had immers het idee dat ik binnen een maandje of 3 wel weer een limietje hoger zou kunnen gaan spelen, etc.

Maar dat is dus een volledig verkeerde gedachtegang. Het maakt niet uit hoeveel geld je in een short-term bij elkaar kunt krijgen: als je dezelfde problemen hebt als diegene die ik hier boven omschrijf dan ben je het binnen de kortste keren toch weer volledig kwijt. Of dat nu €100 of €1000 is maakt dan niet veel uit.

Nu gewoon een sessie of 2 spelen per dag (afhankelijk van hoe het gaat) en wat artikels/video's doornemen en, in mijn geval, vooral het boek 'The Poker Mindset' verder uitlezen.

Eerst zorgen dat je goed genoeg bent, het geld volgt dan vanzelf wel ... en voor dat laatste kun je er beter een half jaar over doen, dan binnen 3 weken weer opnieuw te moeten storten.
    • Amnesia85
      Amnesia85
      Bronze
      Het is niet onlogisch dat je op nl2 jezelf verveelt en het de moeite niet vind.
      Je bent niet de eerste dat dit ervaart.
      Als ik jou was zou ik uitmaken wat jezelf wil doen.
      Als je zelf vind dat nl2 niets voor jou is zou ik gewoon iets meer storten en dan op nl4 of nl5 spelen.

Uiteraard hou je BRM goed in de gaten en hou je je er ook aan.
      Ik wil je niet aanmoedigen om meer geld te storten hoor.
      Maar het is een feit dat je iets moet spelen waar je jezelf serieus kan op toeleggen.
      Als nl2 voor jou maar "zakgeld" lijkt moet je het misschien hoger proberen.
      Zoals je wel weet word er op ps een BRM van 25 bi aangeraden.
      Ikzelf hanteer een 20 bi en een 30 bi vanaf nl50.

Succes met je spel en uiteraard hopen we nog positieve dingen over je spel te horen.
      Wees ook niet te beroerd om handen te posten.
      Niet alleen degene die je verloor maar ook degene die je won.
      Er zijn tientallen spelers die je graag willen verder helpen.

Good luck :D
    • ShovingLoose
      ShovingLoose
      Silver
      Ik heb er heel veel baat bij gehad om goed te kijken wat realistisch is qua winst maken enzo. Ik las eerst ook allemaal posts van mensen die gruwelijk veel geld verdienden en speelde te snel op te hoge stakes.
      Ik had in mijn hoofd dat ik op de 100nl wel even 2000 dollar per maand zou winnen.

Maar toen las ik eens iets over de winrate. Spelers die op de 600nl speelden en ervan zouden kunnen leven. Bleken ze slechts 4bigblinds per 100 handen te winnen.

Ik schatte in dat ik zelf 2000 handen per week zou spelen. 80 big blinds per week dus. Op basis daarvan een grafiek in Word gemaakt. Veel realistischer geworden en ik ben nooit echt gefrustreerd meer omdat ik mijn doelen nu gewoon haal.
    • shevas7
      shevas7
      Bronze
      volgens mij is mijn grootste probleem op 123 van 50 euro naar 500 euro gaan.
      ik wou dat ik dat 'probleem' had :coolface:
    • Saltoh
      Saltoh
      Bronze
      Wat mij veel geholpen heeft is op pokerstars de responsible gaming tab waar je jezelf buy in limieten kan stellen. Had ook vroeger wel eens last van tiltsessie waarin je op 1 avond je hele bankroll er door jaagt en was echt een lozing player. Sinds ik mezelf limieten opstel en de poker zelf me meer interesseert dan puur het geld heb ik enkele mooie resultaten gehaald.

Speel poker omdat het iets leerrijk is en gewoon tof om te spelen. Probeer niet poker te spelen for a living. Is maar enkele gegund. Hoe liever je het gaat spelen en hoe meer de strategy en het spel je gaat intresseren, hoe meer je af en toe wel wat zal kunne uitcashen om iets leuk mee te doen.
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Speel poker omdat het iets leerrijk is en gewoon tof om te spelen. Probeer niet poker te spelen for a living.
      This very much.
      Als beginnende speler moet je vooral interesse hebben in het spel en zijn vele aspecten. Als je begint te spelen met als bedoeling van geld te verdienen, is de kans op failure des te groter. Sowieso moet je op de laagste limieten beginnen omdat je simpelweg een slechte speler bent. Dus niet alleen BRM-gewijs mag je niet hoger spelen, maar ook omdat je naar alle waarschijnlijkheid die hogere limieten simpelweg nog niet beat. Maar op de lage limieten zijn de bedragen zo klein dat je met een doelstelling van geld verdienen al heel snel zwaar gedesillusioneerd gaat zijn, met bovenstaande verhalen tot gevolg.

Edit: dit nieuw artikel is ook wel een must read : http://nl.pokerstrategy.com/news/world-of-poker/Zeezouts-Nachtgedachten....Poenscheppen-of-boompje-planten_55568/