cbet in een multiway pot

• yasminn
      yasminn
      Bronze
      Hoi,

Ik merk dat ik erg veel geld verlies aan cbets in multiway pots waar ik uit geraised word. Wat zijn de dingen waar ik goed op moet letten in zo'n situatie?

Als ik preflop geraised heb cbet ik bijna altijd op een dry board (ip en oop), ook in een 3bet pot waar ik niks hit op de flop.. vaak zegt m'n verstand dat dat niet handig is maar ik weet nooit zo goed wat ik dan wel moet doen. Ik cbet meestal 1/2 tot 3/4 van de pot. Op een drawy board cbet ik al wat minder maar alsnog meestal wel als er naar mij gecheckt wordt..

Bij één andere speler in de pot kan ik nog wel bepalen wat ik moet doen, maar bij meerdere mensen in de pot word het al snel troebel als ik niks gehit heb.. Hoe bepaal je wanneer het beter is om van een cbet af te zien? En hoe verandert de waarde van het aantal outs in in verhouding tot het aantal spelers in de pot?

Alle tips zijn welkom :f_love:
  • 6 antwoorden
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      -minder vaak cbetten (raise de turn als Villian donkt)
      -kleiner bedrag cbetten op dry boards, groter op wet boards
      -kleiner bedrag cbetten oop, groter bedrag cbetten ip
      -vaker flop 3betten na een check/raise die nergens op slaat (bijv. A :spade: 5 :spade: op 2 :heart: 5 :diamond: T :club:)

GL
    • yasminn
      yasminn
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Frietje1986
      -kleiner bedrag cbetten op dry boards
      Wat gebruik je dan als ondergrens? Want ik merk dat ik toch vaak op 1/2 blijf hangen uit angst voor limpers...

Verder heel erg bedankt voor je tips!
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door yasminn
      Wat gebruik je dan als ondergrens? Want ik merk dat ik toch vaak op 1/2 blijf hangen uit angst voor limpers...

Halve pot is oke op dry boards tenzij er een erg laag board ligt en je hebt QQ+ vs. een calling station die elk overpair afcallt. Dan zou 4/5 pot beter zijn. Maak ook niet de fout om een aas met lage kicker te cbetten op bijv ATT of AKJ. Dan word je nl. alleen gecalled door betere handen. Als je checkt bestaat tevens de kans dat Villian een aas gaat bluffen op de turn en river waarna je hem kunt downcallen. GL
    • Frietje1986
      Frietje1986
      Bronze
      Laatste tip nog; cbet niet als je middle pair op de flop hebt gehit en je hebt backdoor flush value.

E.g. K :heart: 8 :heart:

Flop: 3 :spade: 8 :diamond: J :club: -> Cbet/(3bet)
      Flop: 3 :heart: 8 :diamond: J :club: -> Check back
    • yasminn
      yasminn
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door yasminn

Halve pot is oke op dry boards tenzij er een erg laag board ligt en je hebt QQ+ vs. een calling station die elk overpair afcallt. Dan zou 4/5 pot beter zijn. Maak ook niet de fout om een aas met lage kicker te cbetten op bijv ATT of AKJ. Dan word je nl. alleen gecalled door betere handen. Als je checkt bestaat tevens de kans dat Villian een aas gaat bluffen op de turn en river waarna je hem kunt downcallen. GL
      Nee dat doe ik gelukkig niet :D

Ik verlies het meeste met overcards op een dry board, maar heb het gevoel dat 4/5 cbet in een multiway pot dan best -ev is?? Of kan iemand dit verhelderen voor mij? Lukt me niet om dit zelf te berekenen.

FF voor de duidelijkheid: ik heb het alleen over de keren dat ik NIKS hit, dus niet QQ+. Dus vooral kaarten die preflop raisebaar zijn maar waar ik daarna weinig geluk mee heb.
    • Benji009
      Benji009
      Bronze
      Of je cbet zal slagen hangt van verschillende factoren af.

* Het board: wet board = waarschijnlijker dat je tegenstander je zal callen omdat hij gehit heeft of toch minstens op een draw staat.

* Het aantal tegenstanders en hoe graag ze callen.

Nu over die multiwaypots van jou. Ikzelf zou niet cbetten als er nog 3 of meer andere spelers dan jezelf in de pot zitten, tenzij ik top pair heb of een sterke draw. Met een cbet wil je voornamelijk de tegenstander laten folden door een sterke hand te representeren die je niet hebt, en de kans is hier gewoon te klein om iedereen te laten folden. Dus beperk ik mij meestal tot een cbet indien ik max. met 2 andere personen nog in de pot zit, en dan nog liefst op een dry board + in positie.

Zelfs dan heeft het niet altijd zin om te cbetten omdat er altijd spelers bijzijn die alles callen, zeker op de lagere limieten. Dus hou hier rekening mee. Een cbet moet profitabel kunnen zijn. Wiskundig wil dit zeggen dat als je een halve potsized bet plaatst (pot odds zijn 2:1) , je tegenstanders in meer dan 33% van de gevallen moet folden. En 40% bij een 2/3 potsized bet.

Tenslotte nog een strategie die ik regelmatig toepas op een paired board tegen fishy spelers die veel callen:

Stel je bent preflop agressor en je zit in positie met een hoge aas bv. A :spade: K :heart:

flop valt:

9 :spade: 9 :club: 2 :diamond:

De kans is groot dat je hier de beste hand hebt. Als je hier cb't en je wordt gecalled, wordt de turn al moeilijk: ofwel een tweede keer betten, ofwel behind checken waardoor je weak overkomt en de tegenspeler alsnog kan gaan bluffen. Alternatief: flop checken, turn betten voor protection, river uitchecken.