Pelle's PokerPraat!

• pelleke
      pelleke
      Bronze
      Howdy pokerstrategen!

Eerst maar eens even een korte inleiding.

Mijn relatie tot poker. Ik heb een professioneel pokerspeler in de familie, en sinds mijn studententijd - een paar jaar terug - speelde ik wel eens met wat maten een toernooitje bij een van hen thuis. Hoewel ik van nature een eigneschap heb spelletjes niet vaak te winnnen - en het pokerspel was daarop in die tijd geen uitzondering - vond ik de "ingredienten" van het spel wel heel leuk. Toen ik lucht kreeg van de wereld van on-line poker, heb ik bij de usual suspects accounts aangemaakt voor speelgeld. Eerst 'pokerroom.com', toen later full tilt poker en partypoker. Nooit met echt geld gespeeld, en ook niet echt veel.

Anderhalf jaar geleden kwam ik bij pokerstrategy.com terecht. Een gratis bankroll, dat is ja toch fijn! Lekker vrijblijvend, en voor iemand als ik die niet veel speelt een hele uitkomst. Omdat ik bij de usual suspects dus al een account had aangemaakt, waren de rooms destijds beperkt, en besloot ik de $50 naar William Hill te zetten omdat - volgens PS - het daar lang kon blijven staan zonder dat je direct gigantisch veel hoeft te spelen. Ik heb toen zo nu en dan een paar handen gespeeld.

Toen ik een jaar later terugkwam om er weer eens mee aan de gang te gaan bleek dat William Hill mijn $50 weer had afgeboekt. Blijkbaar heb ik niet genoeg gespeeld. Dat was stom, want dat was eigenlijk mijn enige pokergeld. Toen besloot ik maar wat gratis dingetjes te doen. In freerolls ben ik helemaal niet goed, dus toen ben ik in plaats daarvan maar gaan spelen bij PKR en Everest, die allebei gratis $0.10 giveaway SnG hebben (FL bij Everest, PL bij PKR). Echt rijk wordt je er niet van, maar het is wel echt leuk, omdat ze bij Everest ook SnG's hebben waar je met minder dan $1 kan spelen.

Nu ben ik poker sinds ongeveer twee weken echter wat serieuzer gaan namen. Ik wilde graag verder komen bij PS, dus ik dook weer eens in de strategie-artikelen. Ik heb even gespeeld met de SSS, maar ik merkte dat ik het vervelend vind om om de haverklap van tafel te wisselen omdat er te veel shortstacks aan tafel zaten, en ik vind het niet fijn om daar steeds op te moeten letten. Ook even BSS geprobeerd, maar toch een gevoel van 'gevaar' daarbij, omdat je plots 100BB kwijt kan raken. SnG toernooien blijf ik interessant vinden, en de ICM trainer is nog steeds een van de meest gedraaide apps op mijn windows bak. :) Toen kwam ik bij de artikelen over FL holdem. En dat trok me in het bijzonder aan. Geen gedoe met stacksizes, geen enorm groot gevaar per hand, en bij elke beslissing maar max. 3 knopjes: Raise, Check of Fold.

Ik wilde graag een nieuwe tracked account bij PS, dus ik heb $25 bij BetFair gestort (vanwege de goede bonussen, en een poker client voor Mac OS X). Toen kwam ik echter al snel tot de ontdekking dat daar bij de lage limieten alle full-ring FL tafels leeg zijn! What on earth! Ben ik de enige daar die FL wil spelen? Ik heb daar een klein paar handen MSS geprobeerd, met een paar dubbeltjes aan succes, maar ik besloot alles terug te boeken naar mijn moneybookers.

Op dit moment heb ik mijn geld bij PartyPoker staan. Tracked naar PS. En activiteit op de microlimiten FL Hold'em. Volgens mij zit ik voorlopig goed.

Over de laatste week:

Een kort overzicht van de activiteiten:

Mijn investering was
      $25

SnG: 2x $1; 2x beat.
      -$2

FL4: 1260 handen:
      +$0,30

Everest poker vanochtend:
      $0,27 (geen investering, puur uit die $0 SnGtjes en goedkope DoN)

Wat betreft SnG geldt het volgende: Ik vind $1 te veel voor een BR van $25. En dus hou ik er vanaf nu mee op bij PartyPoker. Laat mij maar lekker DoN spelen op Everest Poker. Of - als ik bankrupt ga - terug naar die giveaway toernooitjes. (Trouwes, die leveren niet gek veel op, en zijn bovendien FL om eindeloze pushers te voorkomen, dus het gaat t_r_a_a_g!)

Wat betreft FL: je ziet dat mijn FL eigenlijk stil staat. Ik had gisteren +$1,24, maar vandaag weer -$1,21. Ik speel het vrijwel volgens de strategie in de basisartikelen. Ik denk dat het nog te vroeg is om de bronze-artikelen echt te gaan uitproberen, en NL4 zou ik moeten kunnen domineren met de basisdingen. Ik merk ook wel dat er meer meespeelt dan alleen maar welke kaarten ik krijg, en wat de anderen doen. Ik zie wel dat het geld verdwijnt op 3 manieren:

* verkeerd gespeelde handen
      * monsterhanden tegen een drawheavy board
      * bad beats

Verkeerd gespeelde handen zijn natuurlijk niet acceptabel. Gelukkig komt dit de laatste paar dagen ook nauwelijks meer voor. De handbeoordelingen op PS hebben me daar ook enorm bij geholpen, en de charts - zeker bij first-in en limpers - ken ik inmiddels van buiten. Toch zie ik ook veel monsterhanden verliezen tegen drawheavy boards. Misschien speel ik die toch te agressief, maar de basischarts houden daar dus geen rekening mee. (En dat vind ik jammer!) Ik moet dus de winrate verbeteren door minder slechte handen te spelen, en drawheavy boards misschien nu en dan iets minder agressief te benaderen met AA. Ik verlies met name veel geld in top pair tegenover trips. Bijv, AA < AQ met QQ op river.

Op de FL cash tables speel ik op 3 tafels tegelijk. De SnGtjes doe ik voorlopig even

Vandaag gespeeld:

Everest:
      4 DoN $0.11, 3 gewonnen. Netto +$0.26
      BR: $0.45

PartyPoker
      FL4 117 handen, -$1.23
      BR: $23,30

Ik heb vandaag afgesloten met twee $0.10+0.01 DoNs op Everest. Ik doe daar (voorlopig) niet aan BRM, omdat mijn "kapitaal" daar minder is dan $1. De goedkopere DoNs hebben ook 0.01 rake, dus die zijn asociaal duur vergeleken met de $0.10. Mijn DoN BRM gaat iets worden van:

Buy-in - Minimale BR ná x buy-ins (x = aantal simultane tafels)

$ 0.10 - $0.10
      $ 0.25 - $1.50 (= 15 buy-ins op vorige limiet)
      $ 0.50 - $6.00 (= 36 buy-ins op vorige limiet)
      $ 1.00 - $37.50 (= 75 buy-ins op vorige limiet)
      Vanaf $ 50.00 denk ik dat ik me meer op de echte SnG toernooitjes ga richten, aangezien het aanbod DoN dan wel achteruit gaat. Bovendien bestaat dan het $1 toernooi zonder rake, waar misschien om die reden behoorlijk wat vis zit. (Misschien ook wel juist niet...)

Mijn streven is om elke dag 1 uur op 3 tafels FL4 te spelen, en/of 2 of 4 10-seat toernooitjes DoN, twee aan twee, en hier kort verslag te doen. Ik weet echter niet of ik dat ga redden, op sommige dagen moet ik overdag naar kantoor en 's avonds... wel, iets anders doen. Dinsdag en woensdag zijn het drukste. ;)

Signing off!
  • 8 antwoorden
    • TurboHenk
      TurboHenk
      Bronze
      Zozo, stevige OP om mee te beginnen, succes met FL !
    • pcbeem
      pcbeem
      Moderator
      Moderator
      Ik ga je iig volgen, zoals je misschien op judging fora wel zag speel ik namelijk ook FL ;) .
    • pelleke
      pelleke
      Bronze
      FL: 158 handen, -$1,16. Kak! Maar even serieus, van die 158 handen heb ik er maar 4 gewonnen. (Excl. 1 waarvan ik de SB cadeau kreeg.) Goeiemorgen zeg! Is dat normaal?

Ter vergelijking, ik heb 11,25 BB betaald gedurende de hele sessie. De rest is opgegaan aan ellende. 15 speelbare handen hebben mij geld gekost. Een paar ervan deel ik even met jullie. Ik spoil ze even om het overzicht te houden.

Hand 1: AQs < 35s
      De eerste hand kostte mij $0,26, en ik moet bekennen: dat was te veel, de hand was verkeerd gespeeld.

Party, $0.02/$0.04 Limit Hold'em Cash, 9 Players

Preflop: Hero is MP1 with Q A
      CO posts BB OOP, UTG+1 folds, UTG+2 calls, Hero raises, 2 folds, CO calls, 2 folds, BB calls, UTG+2 calls

Flop: (8.5 SB) T 9 3 (4 players)
      BB checks, UTG+2 bets, Hero calls, 2 folds

Turn: (5.2 BB) 4 (2 players)
      UTG+2 bets, Hero calls

River: (7.2 BB) A (2 players)
      UTG+2 checks, Hero bets, UTG+2 raises, Hero 3-bets, UTG+2 caps, Hero calls

Results: 15.3 BB pot (0.8 BB rake)
      Final Board: T 9 3 4 A
      Hero mucked Q A and lost (-6.5 BB net)
      UTG+2 showed 3 5 and won 14.5 BB (8 BB net)

Hier zijn twee dingen misgegaan:
      1. Ik bet te agressief. Die flop-call met een pot van $0.19, waar eigenlijk het minimum $0.20 is, is heel bedenkelijk. Die riverbet was misschien onverstandig, maar die reraise was ronduit verkeerd.
      2. Ik heb mijn tegenstander verkeerd ingeschat. Ik had die flush echt niet verwacht; hij stopte met betten zodra hij de flush had geraakt. Bij zijn raise had er een belletje moeten rinkelen.

Als ik conform de charts op de flop had gefold, had deze hand mij 4,5BB gescheeld. Als ik op de river zou hebben gecheckt, zou dit mij 3BB hebben gescheeld.

Hand 2 K4o < ATs

Party, $0.02/$0.04 Limit Hold'em Cash, 9 Players

Preflop: Hero is BB with 4 K
      UTG+1 calls, 5 folds, BTN calls, SB completes, Hero checks

Flop: (4 SB) K Q 6 (4 players)
      SB checks, Hero checks, UTG+1 bets, 2 folds, Hero calls

Turn: (3 BB) J (2 players)
      Hero checks, UTG+1 bets, Hero raises, UTG+1 calls

River: (7 BB) 8 (2 players)
      Hero bets, UTG+1 raises, Hero calls

Results: 11 BB pot (0.5 BB rake)
      Final Board: K Q 6 J 8
      Hero mucked 4 K and lost (-5 BB net)
      UTG+1 showed T A and won 10.5 BB (5.5 BB net)

En ik zie nu tot mijn grote schrik dat ook deze hand te veel gekost heeft door verkeerd spel. Als ik op de turn geen initiatief had genomen (wat ook niet hoort volgens de charts), dan had me dat in dit geval 2BB gescheeld.

Hand 3: KQo < AKo. Zelfde verhaal, had me 2BB kunnen schelen

Hand 4 en hand 5 zijn verplaatst naar de volgende post, forum klaagt over te veel images! Adjes, kunnen we dat fixen?

Conclusie: ik heb idioot veel pech gehad vandaag, maar het heeft me absoluut veel meer gekost dan noodzakelijk. Eens kijken of ik het op de DoNs beter ga doen vandaag.

Ook weer 4 DoN's gespeeld bij Everest. 2 om 2, dus in totaal -$0.04. (De rake.)

Bankrolls nu:

Everest poker: $0.41
      Party poker: $22.10
    • pelleke
      pelleke
      Bronze
      Hand 4: QQ < KK

Party, $0.02/$0.04 Limit Hold'em Cash, 10 Players

Preflop: Hero is MP2 with Q Q
      UTG folds, UTG+1 calls, 2 folds, Hero raises, MP3 folds, CO 3-bets, 3 folds, UTG+1 calls, Hero caps, CO calls, UTG+1 calls

Flop: (13.5 SB) A J 6 (3 players)
      UTG+1 checks, Hero bets, CO calls, UTG+1 calls

Turn: (8.3 BB) 3 (3 players)
      UTG+1 checks, Hero checks, CO bets, UTG+1 calls, Hero calls

River: (11.3 BB) 8 (3 players)
      UTG+1 checks, Hero checks, CO checks

Results: 11.3 BB pot (0.5 BB rake)
      Final Board: A J 6 3 8
      Hero showed Q Q and lost (-3.5 BB net)
      UTG+1 showed 5 5 and lost (-3.5 BB net)
      CO showed K K and won 10.8 BB (7.2 BB net)

Dit is al heel wat dubieuzer. Hier heb ik weliswaar 1BB teveel betaald, op de turn, (ik merk dat ik het moeilijk vind om QQ als trash hand weg te gooien omdat er toevallig 1 A op het board ligt) maar de kans dat ik zou verliezen tegen KK was niet heel groot. Had ik QQ echt moeten wegleggen op de turn?

Hand 5: KQo < QTo
      Party, $0.02/$0.04 Limit Hold'em Cash, 8 Players

Preflop: Hero is MP1 with K Q
      UTG+2 calls, Hero raises, MP2 folds, MP3 calls, CO folds, BTN calls, SB folds, BB calls, UTG+2 calls

Flop: (10.5 SB) K 5 J (5 players)
      BB checks, UTG+2 checks, Hero bets, MP3 calls, BTN calls, 2 folds

Turn: (6.7 BB) 2 (3 players)
      Hero bets, MP3 calls, BTN calls

River: (9.7 BB) 6 (3 players)
      Hero checks, MP3 checks, BTN checks

Results: 9.7 BB pot (0.2 BB rake)
      Final Board: K 5 J 2 6
      Hero showed K Q and lost (-2.5 BB net)
      MP3 showed Q T and won 9.5 BB (7 BB net)
      BTN mucked J 2 and lost (-2.5 BB net)

Hier vind ik dus dat de charts niet toereikend zijn. Tot en met de turn heb ik precies volgens de chart gespeeld. Op de river zegt de strategie: bet top pair als je initiatief hebt. Ik geloof niet dat mijn villain had gefold in dat geval, hij zou alleen verliezen tegen Adx. Het niet volgen van de charts heeft me in dit geval 1BB opgeleverd.
    • pelleke
      pelleke
      Bronze
      Howdy Pokerstrategen!

Een overzicht van de afgelopen twee dagen:

FL4:
      155 handen gespeeld, precies quitte gedraaid.

Duurste hand:
      KTs op BB, 2 pair op flop, verslagen door set 3. Geen flushkansen, zeer karige straatkans op river.

Party, $0.02/$0.04 Limit Hold'em Cash, 8 Players

Preflop: Hero is BB with T K
      UTG+2 calls, MP1 folds, MP2 calls, MP3 calls, 2 folds, SB completes, Hero checks

Flop: (5 SB) 3 K T (5 players)
      SB bets, Hero raises, UTG+2 calls, MP2 calls, MP3 calls, SB calls

Turn: (7.5 BB) 7 (5 players)
      SB checks, Hero bets, UTG+2 raises, 2 folds, SB calls, Hero calls

River: (13.5 BB) 9 (3 players)
      SB checks, Hero bets, UTG+2 raises, SB folds, Hero calls

Results: 17.5 BB pot (0.8 BB rake)
      Final Board: 3 K T 7 9
      Hero mucked T K and lost (-5.5 BB net)
      SB mucked and lost (-3.5 BB net)
      UTG+2 showed 3 3 and won 16.8 BB (11.3 BB net)

Dit is dus gewoon pech. Geen enkele hand die veel gekost heeft is verkeerd gespeeld (volgens de basisstrategie), maar toch willen de centen nog niet binnenkomen. Ik merk dat ik er een beetje humeurig van word.

De mooiste hand - om dat dan ook maar even te posten - leverde mij $0,72 op. Kwamen er maar meer van dit soort situaties...

Party, $0.02/$0.04 Limit Hold'em Cash, 10 Players

Preflop: Hero is BB with A J
      UTG calls, 2 folds, MP1 calls, MP2 calls, 3 folds, SB completes, Hero raises, UTG calls, MP1 calls, MP2 calls, SB calls

Flop: (10 SB) K Q T (5 players)
      SB bets, Hero raises, UTG 3-bets, MP1 caps, MP2 folds, SB calls, Hero calls, UTG calls

Turn: (13 BB) J (4 players)
      SB checks, Hero bets, UTG calls, MP1 raises, SB folds, Hero 3-bets, UTG calls, MP1 caps, Hero calls, UTG calls

River: (25 BB) 2 (3 players)
      Hero bets, UTG calls, MP1 calls

Results: 27.2 BB pot (1.2 BB rake)
      Final Board: K Q T J 2
      UTG mucked Q 5 and lost (-8 BB net)
      MP1 mucked J 9 and lost (-7.3 BB net)
      Hero showed A J and won 26 BB (18 BB net)

Nou, sorry hoor, maar die hand kan elke mafketel spelen, heb je geen strategie voor nodig op FL. Bovendien: als ik deze mazzel niet had gehad, dan stond ik dus ook vandaag weer $0,72 in de min.

Ik heb in totaal 1571 handen gespeeld. Als ik bij de 2000 ben, dan ga ik me in bronze verdiepen. Dan hoop ik toch wel op een iets meer stijgende lijn: diepgaander strategie op dezelfde limiet. Heeft iemand advies in de tussentijd? Gewoon doorgaan? Verwachtingsvol hopen op verbetering? Of begint het moment naderbij te komen dat ik kan concluderen dat NL toch niet zo mijn ding is?

De SnG's gingen redelijk vandaag, ik heb er 3 gedaan (simultaan, had geen tijd meer voor 2 sessies) waarvan 2 gewonnen.

Bankrolls bij sluitingstijd:

PartyPoker: $22,10
      Everest: $0,48

Signing off.
    • W4lrusk4ne
      W4lrusk4ne
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door pelleke
      Dit is dus gewoon pech. Geen enkele hand die veel gekost heeft is verkeerd gespeeld (volgens de basisstrategie), maar toch willen de centen nog niet binnenkomen. Ik merk dat ik er een beetje humeurig van word.
      Je moet leren doelgericht denken ipv resultaatsgericht. En je speelt een limiet waar leren en plezier hebben in het spel de enigste prioriteiten mogen zijn en niet de $.

Voor de rest wel goed bezig. Ik volg je :D
    • pelleke
      pelleke
      Bronze
      Je hebt absoluut gelijk. De winst op deze limieten met mijn huidige ervaring, gaat niet vóór mijn 60e mijn wintersportvakantie kunnen bekostigen. :)

Ik heb in het afgelopen uur voorzichtig even een paar bronze-videootjes afgedraait, en ik merk dat ik daar toch echt nog niet klaar voor ben. Die paar duizend handen die ze noemen, die ga ik denk ik ook wel halen. Ik zal wellicht een opmerking onthouden die me wat extra voordeel kan geven, maar het wordt behoorlijk complex. Bovendien: niet getreurd, ik heb op een bankroll van $23 ($25 - $2 beat van SnG) minder dan $1 verlies gemaakt in 1500 handen, dus ik zal na 5000 handen - ongeacht het resultaat - niet bankroet draaien.

Ik merk alleen wel dat de $ inderdaad mijn gevoel - en daarmee misschien minder bewust mijn speelwijze - kunnen beïnvloeden. (En ik zou op bepaalde momenten zweren dat ik hier relatief imuun voor kon zijn.)

Gelukkig heb ik het FL spel nog niet heel persoonlijk gemaakt tegen anderen. (Bij de DoNs ligt dat iets anders, speelwijze met een midstack tegen een loose shorty is natuurlijk anders dan als je zelf short bent en er moeten nog 2 spelers uit voordat je ITM zit.)

Laat ik het zo zeggen: het behalen van een cash-gerelateerd doel kleurt het resultaat een beetje in.

P.S. Nadat ik je sig heb gelezen, vraag ik me af waar je het meest van houdt, NL of FL?
    • pcbeem
      pcbeem
      Moderator
      Moderator
      Denk dat ik die KT nog wel tikje agressiever had gespeeld zelfs. Je hebt 2 paar en FD dus kans is al groot dat je voorligt en als je hit lig je dan nog vaker voor. Ik denk dat ik turn zelfs zou 3-betten in die spot.

En idd niet zoveel in minnen denken, maar in deze fase is het vooral van belang om te leren. Als je maar genoeg leert komen die plussen vanzelf. Had ik in begin ook dat het als gek op en neer ging. Maar begin nu eindelijk beetje consistent te winnen!! Dit duurde bij mij ongeveer een halfjaartje, van belang is nu om gewoon gevoel voor spots en acties van tegenstanders te krijgen en dat lukt niet in 1 dag kan ik je wel vertellen :] .