Slechte externe monitor kleuren

• cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      hey

ik heb Asus K73SJ-TY031V gekocht, probleem is nu dat mijn externe monitor erg licht is kwa kleur.Op mn laptopscherm heb ik dat probleem ook. Zwart is gewoon bekant grijs, lijkt me nie normaal.
      Heb er nu 2 schermen op aangesloten, die op de VGA is wel goed die op HDMI niet.

Iemand idee what to do? Kwa instellingen heb ik op scherm al alles met contrast enzo geprobeerd, in windows alles al met gamma enzo ook bij nvidea progje die erbij zit...
  • 7 antwoorden
    • djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      The culprit for this problem is the difference between how HDTV and PC displays interpret black levels. A correctly calibrated HDTV typically expects a black level to be at 7.5 IRE (with anything below that to be “blacker than black”), while a PC display has its black set to zero. The Xbox 360, which is tweaked for televisions, has its IRE tuned for the HDTV norm of 7.5 IRE. However, due to the fact that most HDTVs manufacturers expect that VGA inputs are for use with PCs rather than the Xbox 360, most televisions have its IRE for VGA at zero to accommodate a PC video card’s output. The result of this is that while the Xbox 360 is sending out a 7.5 IRE for calling for black, the HDTV is interpreting that as a call for something less than black, like a pleasant shade of grey.

http://www.dailytech.com/Xbox+360+Spring+Update+Improves+VGA+Image+Quality/article7216.htm

Heb het gevoel dat het hier iets mee te maken heeft, het is een tekst over de xbox 360 maar het is hetzelfde principe.

Je zult ergens in de videokaart instellingen de zwartwaarde range moeten veranderen, ik was ooit eens helemaal into deze shit en kan het ook wel eens zijn dat je 'iets' moet veranderen naar 0-255 (dit is de zwart range zeg maar). Maar ben alle precieze namen kwijt.

edit: dit bedoel ik dus:

Als dit het niet is, kan het zijn dat je een niet al te goede monitor hebt (van oude generatie?) die zeer slecht zwart weergeeft over HDMI, dit was in de begindagen van HDMI een probleem, had je nog op sommige beeldschermen speciale 'hdmi zwart' niveaus om dat te tweaken volgens mij.
    • sjengfred
      sjengfred
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door cowboykoen
      hey

ik heb Asus
      Was voldoende geweest. :coolface:
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door djpj1111
      The culprit for this problem is the difference between how HDTV and PC displays interpret black levels. A correctly calibrated HDTV typically expects a black level to be at 7.5 IRE (with anything below that to be “blacker than black”), while a PC display has its black set to zero. The Xbox 360, which is tweaked for televisions, has its IRE tuned for the HDTV norm of 7.5 IRE. However, due to the fact that most HDTVs manufacturers expect that VGA inputs are for use with PCs rather than the Xbox 360, most televisions have its IRE for VGA at zero to accommodate a PC video card’s output. The result of this is that while the Xbox 360 is sending out a 7.5 IRE for calling for black, the HDTV is interpreting that as a call for something less than black, like a pleasant shade of grey.

http://www.dailytech.com/Xbox+360+Spring+Update+Improves+VGA+Image+Quality/article7216.htm

Heb het gevoel dat het hier iets mee te maken heeft, het is een tekst over de xbox 360 maar het is hetzelfde principe.

Je zult ergens in de videokaart instellingen de zwartwaarde range moeten veranderen, ik was ooit eens helemaal into deze shit en kan het ook wel eens zijn dat je 'iets' moet veranderen naar 0-255 (dit is de zwart range zeg maar). Maar ben alle precieze namen kwijt.

edit: dit bedoel ik dus:

Als dit het niet is, kan het zijn dat je een niet al te goede monitor hebt (van oude generatie?) die zeer slecht zwart weergeeft over HDMI, dit was in de begindagen van HDMI een probleem, had je nog op sommige beeldschermen speciale 'hdmi zwart' niveaus om dat te tweaken volgens mij.
      Ja ik denk dat dat het is! Hij herkend mijn 2e externe ook al TV monitor (terwijl t wel een pc scherm is...). Ligt niet aan t scherm, heb 3 dezelfde en ze zijn net nieuw. Allemaal afzonderlijk doen ze t goed maar 2 samen herkent ie idd 1 als TV.
      Enig idee hoe dat te fixen is :)
    • djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      In het videokaartdriver menu ofzo, aanvinken dat het om een monitor gaat?

Hoe heb je het aangesloten dan? Ik neem aan dat je laptop geen 2 hdmi heeft?
    • cowboykoen
      cowboykoen
      Bronze
      Bij nvidea kon je dat niet wijzigen :(

1 vga 1 hdmi, die hdmi doet klote...
    • djpj1111
      djpj1111
      Bronze
      Bij nvidea kon je dat niet wijzigen :(

1 vga 1 hdmi, die hdmi doet klote...
      Dan is denk ik het probleem dat hij maar één norm aanhoudt over beide kanalen ofzo. Probeer eens eerst de hdmi aan te sluiten en dan de vga of andersom ofzo...

Dit soort dingen meestal kwestie van heel veel proberen en dan krijg je het wel voor elkaar :coolface:
    • noisecore
      noisecore
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door sjengfred
      hey

ik heb Asus
      Was voldoende geweest. :coolface:
      Asus is fucking beast