JJ en OESD op flop

• pcbeem
      pcbeem
      Moderator
      Moderator
      Pre standaard 3-bet met JJ en de cap kan ik niet meer wegleggen.

Mijn vraag gaat hem hier voor over flop: wat moet ik hier doen?

Besluit bet UTG te callen en dat lijkt me ook standaard, maar daarna volgt een raise en 3-bet. Is mijn OESD hier dan nog wel goed genoeg om 2 bets in 1 te callen (met risico dat er weer cap volgt)?

Grabbed by Holdem Manager
      Limit Holdem $0.10(BB) Replayer
      SB ($2.02)
      BB ($4.52)
      UTG ($5.50)
      UTG+1 ($4.39)
      Hero ($2.40)
      MP1 ($5.06)
      MP2 ($9.85)
      MP3 ($3.23)
      CO ($5.45)
      BTN ($1.09)

Dealt to Hero J:heart: J:spade:

UTG raises to $0.20, fold, Hero raises to $0.30, MP1 raises to $0.40, fold, fold, fold, fold, fold, fold, UTG calls $0.20, Hero calls $0.10

FLOP ($1.35) T:spade: 9:spade: 8:diamond:

UTG bets $0.10, Hero calls $0.10, MP1 raises to $0.20, UTG raises to $0.30, Hero calls $0.20, MP1 raises to $0.40, UTG calls $0.10, Hero calls $0.10

TURN ($2.55) T:spade: 9:spade: 8:diamond: Q:heart:

UTG bets $0.20, Hero raises to $0.40, MP1 raises to $0.60, UTG folds, Hero raises to $0.80, MP1 calls $0.20

RIVER ($4.35) T:spade: 9:spade: 8:diamond: Q:heart: 6:spade:

Hero bets $0.20, MP1 calls $0.20

Hero shows J:heart: J:spade:
      (Pre 18%, Flop 37.0%, Turn 95.5%)

MP1 shows K:heart: K:spade:
      (Pre 82%, Flop 63.0%, Turn 4.5%)

Hero wins $4.55
  • 3 antwoorden
    • DukeFreedom
      DukeFreedom
      Black
      FR zou ik hier de flop donkbet ook enkel callen. Je gaat hier te vaak tegen QQ+ aanzitten nadat MP1 capte en UTG+1 de flop donkt.

Of je de 3bet + eventuele cap mag callen kan je makkelijk berekenen: je hebt 8 outs (waarvan 2 mogelijk niet clean) naar een straat. Je hebt eigenlijk zelfs 2 outs naar trips, maar die outs zijn natuurlijk ook niet clean.

Laten we dus negatief rekenen, dan heb je tenminste 6 outs en hit je dus ~1/8 keer. Je moet bij een cap 30 cent betalen voor een pot die bij een cap $2.55 wordt en dus krijg je zeker de odds om te callen. Daar komen eventuele bets die je op de turn + river nog kan vangen bij en het feit dat je eigenlijk wel meer dan 6 outs hebt ook, dus het is op de flop een makkelijke call.

Zo kan je ook berekenen wat je zou moeten doen als de turn een blank was geweest. Stel dat UTG+1 weer donked, jij called, en het weer tot een 3-bet komt. Of MP1 bet en UTG+1 raised. Doe dat maar eens.
    • pcbeem
      pcbeem
      Moderator
      Moderator
      Eens kijken of ik op zaterdagmorgen beetje kan rekenen ;) .

Pot t/m flop was al $2,55 als er een 3-bet volgt zou er 3x 60 cent extra in pot komen oftewel dan is pot $4,35. Outs blijven hetzelfde dus in slechtste geval 6 en dus blijft kans ~1 op 8 keer hitten. Ik moet na mijn initiële call op turn (die moet ik sowieso maken) nog 40 cent betalen dus moet ik callen. Reken ik het zo goed uit of moet ik met 60 cent rekenen?
    • DukeFreedom
      DukeFreedom
      Black
      Als UTG weer donked op een blanke turn loop je wel een redelijke kans dat het tot een 3-bet / cap komt. MP1 capte de flop immers en zal een blanke turn dan normaal ook weer raisen. Als UTG dan 3-bet zullen zij echter ook meestal TT/KK/AA hebben en praktisch nooit en ook minder vaak QQ, waardoor je dus meer discounted outs hebt. Misschien dat je af en toe tegen een loose QJ aan loopt. Ga na dat als ze echt alleen TT/KK/AA hebben, je 10 outs hebt.

Zelfs als het dus tot een cap komt moet je $0.80 betalen voor een pot die uiteindelijk $4.95 zou zijn. Bij ~1/6 mag je dan callen en dat betekent dat je ~7.5 discounted outs moet hebben, die je hier dus ook wel zou hebben als het tot een cap zou komen.

Uiteraard zou je in de praktijk eerst 1-2 bets moeten callen - waarvoor je dus zeker de odds krijgt - ipv de hele cap in een keer. Hierdoor zijn de beslissingen dus nog makkelijker (want zodra je 1-2 bets gecalled hebt, is het een no-brainer om voor de odds/outs die je krijgt de overige bets ook nog te callen).