Contador geschorst, Tourzege 2010 naar Andy Schleck

• Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin

AMSTERDAM - Alberto Contador is door het internationaal sporttribunaal CAS voor twee jaar geschorst voor het moedwillig gebruik van clenbuterol tijdens de Tour de France van 2010.

De schorsing gaat met terugwerkende kracht in. Op 6 augustus mag de klimmer weer fietsen, waardoor hij kan deelnemen aan de Ronde van Spanje.

Bij Contador werden tijdens een controle op de tweede rustdag, op 21 juli, sporen van clenbuterol aangetroffen. Van meet af aan beweerde de Spanjaard dat dat komt door het eten van vervuild vlees.

Nadat de Spaanse wielerfederatie hem vorig jaar vrijsprak, gingen de UCI en de mondiale antidopingfederatie WADA naar het CAS. Contador bleef ondertussen wedstrijden rijden.

Vorig jaar werd hij zelfs winnaar van de Giro d'Italia. In de Tour eindigde hij als vijfde. Afgelopen week boekte de renner van Saxo Bank nog succes in de Ronde van San Luis.

Motivatie
      "In tegenstelling tot in andere landen, vooral buiten Europa, staat Spanje niet bekend als een land dat problemen heeft met vervuiling van vlees met clenbuterol."

"Er zijn ook geen andere zaken van atleten die positief testten na het eten van besmet Spaans vlees", motiveert het CAS de beslissing.

Schleck
      De eindzege in de Tour van 2010 gaat nu naar de Luxemburger Andy Schleck. Denis Mentsjov, destijds uitkomend voor Rabobank, klimt naar de tweede positie en het nieuwe podium wordt gecompleteerd door Samuel Sanchez.

Robert Gesink stijgt naar de vijfde plaats.

De eindzege in de Giro van 2011 belandt nu op de erelijst van de Italiaan Michele Scarponi.

Beroep
      Overigens kan Contador bij het Zwitserse gerecht nog in beroep gaan tegen de straf. Hiervoor heeft hij dertig dagen de tijd.

Na Maurice Garin (1904) en Floyd Landis (2006) is Contador de derde renner die zijn eindzege in de Tour de France moet inleveren.

Boete
      Het CAS zal in een later stadium bepalen of de Spanjaard ook een boete van 2.485.000 euro moet betalen.

Hier heeft de wielerunie UCI om gevraagd. Het is nog onduidelijk wanneer het internationaal sporttribunaal hierover uitspraak doet.

Bron: Nu.nl
  • 25 antwoorden
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Geen mening, Renee? :D

Geef ik er 1tje

Om kort te zijn.
      Mij lijkt hij schuldig.
      Hij verdient een straf.
      De straf trekt op geen kloten.
      De Spanjaarden hebben nu toch Valverde terug. :P

PS En we weten nu al wie de Ronde van Spanje gaat winnen :P
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Omdat je zo aandringt :s_biggrin:

Ik vind de straf ook een beetje raar. Dan komen ze anderhalf jaar na dato met een straf van 2 jaar, die dus over een paar maanden al verloopt. Als hij dan over 30 dagen besluit om in beroep te gaan, dan is zijn straf al verlopen voordat daar een uitspraak is en kan hij dus sowieso de hele tijd blijven fietsen.

Verder voelt het alsof de zaak dan alleen maar gaat om een of andere verandering in de geschiedenisboeken. Hij heeft 2 jaar kunnen fietsen, geld verdienen, koersen kunnen winnen.

Nu wordt Schleck na 2 jaar opeens Tour winnaar, toch zal dat voor hem nooit zo voelen, aangezien hij niet echt op het hoogste trapje gestaan heeft.

Ik snap niet dat zo'n zaak 2 jaar moet duren. Als je het dan doet, zorg dan dat het snel afgehandeld wordt zodat je niet iemand met terugwerkende kracht moet schorsen.
    • Schelles
      Schelles
      Bronze
      Ofwel is hij schuldig en straf je hem meteen of wel is hij onschuldig en straf je hem niet.

Er moeten gewoon duidelijke regels komen, zodat zulke dingen geen jaren aanslepen.
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      De boete van 2.485.000 euro zal dan nog het hardste aankomen. Ik zie overigens niet in waarom daar twijfel over is? Als hij schuldig is, betaalt hij toch ook gewoon de bijbehorende boete? Ik zie het probleem niet, tenzij ze met verschillende gradaties van "schuldig" gaan werken en een iets hogere waarde van clenbuterol maar "onschuldig schuldig" is. :P

Hoe dan ook weer een jammere zaak voor het imago van de wielersport...
    • Twisted1984
      Twisted1984
      Bronze
      Die boete lijkt me overigens wel belachelijk hoog. Ik weet niet wat wielrenners verdienen maar het lijkt me geen vetpot zoals voetbal of tennis.
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Twisted1984
      Die boete lijkt me overigens wel belachelijk hoog. Ik weet niet wat wielrenners verdienen maar het lijkt me geen vetpot zoals voetbal of tennis.
      Voor de ronde van Frankrijk:

Elke etappewinnaar krijgt € 8.000,-

De winnaar van de gele trui krijgt € 450.000,-

Dus in verhouding een aanzienlijke boete, ja :pokerface:

Maar het échte geld verdienen ze door het rijden van Criteriums, daar krijgen ze algauw ettelijke tienduizenden euro's (de toppers) om gewoon aan de start te verschijnen.
    • liessens
      liessens
      Bronze
      Contador heeft jaarloon van 6.5miljoen en dat is dan nog buiten privésponsors gerekend. Dus zo'n zware boete is het voor hem echt niet
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Een derde van mijn jaarloon zou ik toch niet onmiddellijk willen ophoesten :D
    • edwardwelsh
      edwardwelsh
      Bronze
      Jaarloon slaat ook enkel op zijn contract met zijn wielerploeg. Daar zit geen prijzengeld, commerciële inkomsten, ... in.

Dus 1/3 zal wel niet meer kloppen.
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Kdenk ook niet dat die boete voor Contador zo'n ramp is.

Ik zou het meeste zitten met de Giro zege die afgepakt wordt.
      De Tour, tjsa gepakt, dus was te verwachten dat hij hem kwijt ging zijn.
      Maar de Giro, waar vorig jaar Contador, toch een hoofddoel van had gemaakt, omdat hij toen nog niet wist of hij mocht deelnemen aan de Tour.
      Die nu verliezen, zonder dat hij daar betrapt is op doping. :facepalm: :rage:
    • darko163
      darko163
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik denk dat we sowieso allemaal te weinig informatie hierover hebben om te bepalen of hij schuldig is of niet. Het wordt door de media gebracht alsof het echt niks voorstelt en zoals zij het brengen denk ik ook "waar gaat dit over??"

Maar misschien is er nog wel meer info die wij niet weten en waarop hun oordeel is gebaseerd.

Hoe dan ook, die boete is echt niet zo hoog voor Contador (als hij schuldig is), maar ik vind het ook belachelijk dat ze iemand zo lang laten wachten en vechten voor elke ritwinst...en achteraf zeggen "sorry, je hebt dat voor niks gedaan". Dit zou gewoon binnen 2 maanden afgehandeld moeten worden.

Sowieso is dit weer een opdoffer voor de wielersport...
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      lol, slecht voor de wielersport, slecht imago :P

Als ik zo denk aan grote coureurs. Dan denk ik aan Mercx, Museeuw, Pantani, Vandenbroecke, Armstrong, Basso, Vinokourov, Zulle, Virenque, Ulrich, ... Allen worden vereerd, en er wordt nog vaak naar vermeld. Allen hebben doping genomen. Maar meestal gaat het toch over hun overwinningen.

Doping hoort al tientallen jaren bij de wielersport. De sport zal niet aan populariteit verliezen.

1 van mijn mooiste wedstrijden, was die vette rush van Landis, 1 dag na zijn inzinking. Ongelooflijk :P . Dat die flippo doping heeft gebruikt kon mij toen niks schelen. En bedrogen???
      Hoeveel keer hoort ge niet, s'ochtends. Ja rugpijn, tga ni zo goed, ma heb een inspuiting gehad. En 5 uur later, handen de lucht in. Is dat eerlijk, omdat die middelen niet op de verboden lijst staan. Of moet iedere coureur zich dan maar volsteken met pijnstillers en anderen.
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door wcgrutto

Als ik zo denk aan grote coureurs. Dan denk ik aan Mercx, Museeuw, Pantani, Vandenbroecke, Armstrong, Basso, Vinokourov, Zulle, Virenque, Ulrich, ... Allen worden vereerd, en er wordt nog vaak naar vermeld. Allen hebben doping genomen. Maar meestal gaat het toch over hun overwinningen.

Doping hoort al tientallen jaren bij de wielersport. De sport zal niet aan populariteit verliezen.

1 van mijn mooiste wedstrijden, was die vette rush van Landis, 1 dag na zijn inzinking. Ongelooflijk :P . Dat die flippo doping heeft gebruikt kon mij toen niks schelen. En bedrogen???
      Hoeveel keer hoort ge niet, s'ochtends. Ja rugpijn, tga ni zo goed, ma heb een inspuiting gehad. En 5 uur later, handen de lucht in. Is dat eerlijk, omdat die middelen niet op de verboden lijst staan. Of moet iedere coureur zich dan maar volsteken met pijnstillers en anderen.
      Er hebben wielrenners het leven gelaten, omdat ze teveel epo namen. Ik denk niet dat je terug wil gaan naar het tijdperk waar alles zomaar toegelaten werd.

Maar ik ben het wel eens dat die heroïsche tafarelen het net mooi maken om te aanschouwen. On the other hand, als je alles op een eerlijk - gelijk - niveau stelt, dan zal dat er nog steeds zijn. Dan zullen er nog steeds wielrenners ver boven gemiddeld presteren, omdat ze beter trainen of gewoon van nature een aanleg hebben.
    • liessens
      liessens
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door TimPS
      Oorspronkelijk gepost door wcgrutto

Er hebben wielrenners het leven gelaten, omdat ze teveel epo namen. Ik denk niet dat je terug wil gaan naar het tijdperk waar alles zomaar toegelaten werd..
      Correct, maar ze willen nu teveel verbieden. Wielrennen zijn imense prestaties en het nodige van recuperatie is noodzakelijk. Echter moet het gezond blijven, maar het is dan veel beter om het toestaan en gecontroleerd door dokters, dan dat het geniepig moet gebeuren
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door liessens
      Oorspronkelijk gepost door TimPS
      Er hebben wielrenners het leven gelaten, omdat ze teveel epo namen. Ik denk niet dat je terug wil gaan naar het tijdperk waar alles zomaar toegelaten werd..
      Correct, maar ze willen nu teveel verbieden. Wielrennen zijn imense prestaties en het nodige van recuperatie is noodzakelijk. Echter moet het gezond blijven, maar het is dan veel beter om het toestaan en gecontroleerd door dokters, dan dat het geniepig moet gebeuren
      Ook akkoord mee. Beetje onrealistisch om te verwachten dat iemand elke dag 200 km afmaalt - 3 weken lang - zonder daarbij bepaalde supplementen ter recuperatie toegediend te krijgen. Helaas zijn er altijd wielrenners die het randje opzoeken - of er ver overgaan - waardoor men nu zo streng moet optreden.

Waarschijnlijk zijn we ook dit dopingschandaal weer binnen een maand vergeten, maar ik vind het toch altijd jammer voor het imago van de sport. Je zal maar Schleck heten en 3 weken lang (eerlijk) alles uit de kast gehaald te hebben, om te verliezen van iemand die het rustig aan en met doping deed.

In de ronde van Spanje vroeger was het altijd hallucinant. Die wielrenners (volgens degene die zonder doping reden) waren gewoon "brommertjes". :D
    • wcgrutto
      wcgrutto
      Bronze
      Kwil ook niet zeggen dat doping mag. Het zou veel fijner zijn als niemand doping nam met 100% zekerheid. Maja, dat kan niet in deze wereld.

Tging mij over: " doping linken aan de populariteit van de sport."

On the other hand, als je alles op een eerlijk - gelijk - niveau stelt, dan zal dat er nog steeds zijn. Dan zullen er nog steeds wielrenners ver boven gemiddeld presteren, omdat ze beter trainen of gewoon van nature een aanleg hebben.

Zeker. Maar ik denk wel dat het een grotere verscheidenheid aan winnaars, en mensen met piekmomenten oplevert.
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Tsja, wat kun je hier dan over zeggen?.......

Bron: nu.nl
    • TimPS
      TimPS
      Bronze
      Koldo Gil lacht in zijn vuistje!
    • mvd1978
      mvd1978
      Bronze
      Erg triest dat we altijd achter de feiten lopen met deze zaken. Zelfde met Landis en Rasmussen. We juichen ze toe en dan blijken ze te hebben gebruikt. Om het nog erger te maken krijgen de eerlijke nummers 2 de titel pas 3 jaar later toegewezen. Zo wil je geen titel winnen.

edit; Al was Rasmussen volgens mij dan weer niet betrapt maar was had hij gelogen over waar hij was om een controle te omzeilen.

edit2: @ lanfaer. Dat was die xtc-zaak?
    • 1
    • 2